Visa fullständig version : Skillnad på 50hk vs 60hk 4-takt???
Har nu en Mercury 50hk fyrtakt som går perfekt men jag tycker känns lite klen och ångrar bittert att jag inte köpte en 60hk istället.
Nu funderar jag på att eventuellt byta upp mig till en Mercury 60hk till våren.
Frågan är om det blir någon nämnvärd skillnad som gör det värt att byta upp sig till en 60hk?? Gör 10hk någon skillnad i toppfart och accet?
Mercurys 40-50-60hk är i samma vikt och storleks klass.
Motorerna över 60hk är lite för tunga för min båt.
Kom gärna med tips! :)
Jag hade en Yamaha F60 (ska vara i stort sett samma motor som Mercuryn) och den var en riktig skitmotor, slö och trögstartad och tjuvstannade ofta medan dem Yama F50 jag hade innan gick som klockor.
Jag har hört flera stycken som haft stora problem med just F60 modellen så jag skulle inte byta till en sån, vill Du ha mera kraft men inte gå upp på F80 så kolla på Honda 75 med nya tekniken fick ju kanonbetyg i ViB nyligen. annars har väl Suzuki en 75.a med och det är fina maskiner.
Lärlingen
2007-01-12, 19:25
Jag har för mej att det ska vara likadana motorer 50 och 60 hk..
Det är väl bara så att 50hk är strypt!
Troligtvis "styrboxen" som är olika på motorerna, så det kanske går att få tag på en styrbox till 60hk begagnad om det nu är det som är olika!
Har lite funderingar på att kolla upp min 75:a och eventuellt fixa till den så att jag får 15hk till!
Rätta mej gärna om jag har fel!
Jag har för mej att det ska vara likadana motorer 50 och 60 hk..
Det är väl bara så att 50hk är strypt!
Troligtvis "styrboxen" som är olika på motorerna, så det kanske går att få tag på en styrbox till 60hk begagnad om det nu är det som är olika!
Har lite funderingar på att kolla upp min 75:a och eventuellt fixa till den så att jag får 15hk till!
Rätta mej gärna om jag har fel!
Så trodde jag att det var med när jag tänkte chippa upp min Optimax 75.a till 90 men det var en massa saker som måste bytas utom CDI boxen och det lär vara likadant på 4T så det blir ofta mera ekonomiskt att sälja och köpa ny i rätt storlek.
Till min motor kostade bara delarna löst ca 4000 USD på nät butik i USA och då ska frakt och Svensk moms och monteringsarbete läggas på så det kostar mer än det smakar :devil1:
Lärlingen
2007-01-12, 19:41
Så trodde jag att det var med när jag tänkte chippa upp min Optimax 75.a till 90 men det var en massa saker som måste bytas utom CDI boxen och det lär vara likadant på 4T så det blir ofta mera ekonomiskt att sälja och köpa ny i rätt storlek.
Till min motor kostade bara delarna löst ca 4000 USD på nät butik i USA och då ska frakt och Svensk moms och monteringsarbete läggas på så det kostar mer än det smakar :devil1:
Okej!
Vad var det mer för delar som behövdes bytasut??
Bara undrar eftersom min Honda 75:a 4T och 90hk är identiska som motorer på pappret!?
Vore kul att ha koll på det! :beer:
Precis så som jag tänkt...
40-50-60hk Mercury är även dom exakt lika på papperet och 40,50hk måste vara strypta på något sätt.
Har frågat runt hos ÅF för Mercury men ingen har en aning?
Är det en bransch hemlighet?
snickarn
2007-01-12, 20:01
suzuki 90 o 115 är identiska förutom datakortet
kostnaden för att byta vet jag tyvärr inte
det är säkert samma med andra fabrikat skulle bli för dyrt att tillveka olika motorer för varje steg i storlekarna
Vet endast hur det är med yamman.
Där är det så att 40 å 50 är samma 60 å 70 är samma block.
Skulle tro att det är samma med din.
Har svårt å tro att ett motorblock görs samma över 40-50 60.
Hade en yamaha 40 som jag byggde om till en 50 hk.
Gick utmärkt kan jag berätta.Däremot skulle jag inte köpa en 60 om jag köpte nytt........det är ju antagligen samma vikt å block som 70 hk.
På yamaha tror jag det bara skiljer en tusing på nypriset mellan 60 å 70hk.
Okej!
Vad var det mer för delar som behövdes bytasut??
Bara undrar eftersom min Honda 75:a 4T och 90hk är identiska som motorer på pappret!?
Vore kul att ha koll på det! :beer:
Det är just det som är kruxet, dem är lika på pappret men inte i verkligheten :devil1:
Det var delar av bränslesystemet med munstycken och även på insuget och i mitt fall skiljde det även lite på själva blocket, men när jag läste på hemsidan och jämförde motorerna (min finns som 75, 90 och 115) så såg allt identiskt ut men i verkligheten så hade 75.an ett annat block med lite annan utformning, däremot 90 och 115 hade samma men då skiljde ändå dem andra sakerna.
Största orsaken till att handlarna inte "vet" är att dem inte får bidra till att bygga om motorer då det ändrar utsläppsvärden och andra saker som är avgörande för en motors klassning i miljöhänseende och då blir det problem för dem.
Men jag pratade med folk i racingvärden som köper sina motorer mer eller mindre i lösvikt och bygger ihop själva och det var dem som löste gåtan med olikheterna då dem testat och sett vilka problem det blev, så från generalagenter och handlare fick jag inte ett enda vettigt svar :headbang:
Vill inte råda i onödan men vill ni ha mer kraft köp motorer med passande hästkraftantal att pilla själv är nog inte att rekommendera då bör man veta vad man gör!
Yamaha 50-60 bygger på samma block så vitt jag vet, kollar man specen har de samma cylvolym 60an är väl mer uppdaterad övertygad om att det är en kanonmaskin min F50 är det i alla fall.
.
På Mercury är 40-50-60 lika på papperen och även vikten/storleken är identisk.
Ska man över 60hk blir motorerna betydligt större och tyngre.
Lite On Topic igen då! :btt3:
Blir det någon skillnad om jag köper en Mercury 60hk till våren eller märks inte 10hk+ något?
Är det värt pengarna och besväret?
Nej inte värt besväret köp Yamaha istället mvh
Lite On Topic igen då! :btt3:
Blir det någon skillnad om jag köper en Mercury 60hk till våren eller märks inte 10hk+ något?
Är det värt pengarna och besväret?
Nej det är inte värt pengarna i mina ögon iaf, det behövs lite mera hk i skillnad för att det ska göra susen så går Du upp på 70-80 hk då kan det börja hända trevliga saker men det förutsätter att båten klarar den extra tyngden och kraften.
Går Du över rekomenderad max hk för Din båt så kan det bli strul med försäkringsbolaget ävenn om båten klarar det rent hållfasthetsmässigt så det bör Du kolla med innan Du slår till :fiska2:
Många kloka svar som ges här. Skulle heller aldrig ens tänka på att mikla om några motorer. Knappt att fackmän gör det. Har en hemma som i varje fall inte vill råda till det. Köp rätt motor från början eller byt.
Pikeless
2007-01-12, 21:45
Gick utmärkt kan jag berätta.Däremot skulle jag inte köpa en 60 om jag köpte nytt........det är ju antagligen samma vikt å block som 70 hk.
På yamaha tror jag det bara skiljer en tusing på nypriset mellan 60 å 70hk.
Yamaha har ingen 70hk fyrtaktare i sitt sortiment, och på de lite nyare modellerna så har 50 & 60 samma motorblock likaså 30 & 40.
http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/utombordare/fyrtakt/f30_f60.jsp?view=techinfo
:)
Flodström
2007-01-13, 03:44
Gå från 50 til 60 gör några knop mer, men drar också mer bensin totalt sett. Om inte båten rent försäkringsmässigt tål högre Hk antal än 60 bör du avgöra om du kanske rätt och slätt bör byta hela ekipaget (motor och båt) om du vill ha mer klös i bitarna. Då får du friare händer. Det hadde nog jag gjort i alla fall.
Här kan du se hur mycket skillnaden utgör:
http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/
of-topic:
Skillnader i motorstyrka på motorer med samma block kan också vara att dom har olika kam-axlar. Vassare motorer har andra öppnings- och stängtider i tillägg också högare lyft på ventilerna. Datorn blir programmerad til bl.a. kammen och gör att insprutningen passar till kam-tiderna. I tillägg till olika kammar men med lika block kan dom också vara utrustade med olika ventildiameter. Inget man kan se på en sprängskiss eller bild om den inte kommer från ett foto i från en verkstadshandbok eller liknande. Kolvarna kan också skilja sig i övre delen. För att öka kompressionen kan.....nä nu får jag bara stoppa då det här inte är så viktigt.
MVH Flodström
Lärlingen
2007-01-13, 04:48
of-topic:
Skillnader i motorstyrka på motorer med samma block kan också vara att dom har olika kam-axlar. Vassare motorer har andra öppnings- och stängtider i tillägg också högare lyft på ventilerna. Datorn blir programmerad til bl.a. kammen och gör att insprutningen passar till kam-tiderna. I tillägg till olika kammar men med lika block kan dom också vara utrustade med olika ventildiameter. Inget man kan se på en sprängskiss eller bild om den inte kommer från ett foto i från en verkstadshandbok eller liknande. Kolvarna kan också skilja sig i övre delen. För att öka kompressionen kan.....nä nu får jag bara stoppa då det här inte är så viktigt.
MVH Flodström
:wow1:
Hmm, Intressant det där!
Full koll på grejorna, motormeckare?
Många intressanta tips och ideer! :)
Låter som att det inte är värt att byta upp sig 10hk.
Mitt ekipage går egentligen inte dåligt alls... Felet är väl att mycket vill ha mer!
Får väl köra som jag gjort nu med "bond trim" i form av en Pro Pulse propeller.
Den har funkat bra för mig och gör att man kan ändra acc och toppfart lite efter aktivitet.
Ska det bli några extra knop samt extra ork så ska du nog gå och byta upp dej till en Suzuki 70 hk som är en mycket bra snurra.
Många intressanta tips och ideer! :)
Låter som att det inte är värt att byta upp sig 10hk.
Mitt ekipage går egentligen inte dåligt alls... Felet är väl att mycket vill ha mer!
Får väl köra som jag gjort nu med "bond trim" i form av en Pro Pulse propeller.
Den har funkat bra för mig och gör att man kan ändra acc och toppfart lite efter aktivitet.
Vill du ha bättre fart så ska du inte använda Pro Pulse eftersom det är flexibla kompositblad på den, då är det bättre med rostfritt (och dyrare).
Sen kanske det inte gör så mycket på en 50 hästars.
Kanske kan prova att hissa motorn ett steg, på min Arrow 510 med 60 hk Mariner 4t med en storlek större propp gjorde det drygt 4 knop, men mest betydde det att varvtalet sjönk med 500 varv i 25 knop så soppaförbrukningen gick ner massor
Flodström
2007-01-13, 18:41
Viesker:
med en storlek större propp gjorde det drygt 4 knop, men mest betydde det att varvtalet sjönk med 500 varv i 25 knop så soppaförbrukningen gick ner massor Vist, klockrent, klart att soppaförbrukningen går ner med lägre varvatal och högre hastighet.
Ser på min motor, Honda, ligger på 4-4,5 Tusen varv på marsh-fart (ca 22-25 knop), varför finns det inte en "överväxel man kunde lagt i för att spara soppa på båtmotorer.
Bilmotorer går på mycket lägre varv i marsh-fart och alla vet att ju lägre varvtal på marsh-fart, desto lägre soppaförbrukning.
Ok, problemet är vel att då orkar dom inte dra båten ordentligt (för att upprätthålla farten). Men är det någon som vet om det tillverkas någon motor med en sådan lösning?
mvh Flodström
Flodebanan
2007-01-13, 18:43
Viesker: Vist, klockrent, klart att soppaförbrukningen går ner med lägre varvatal och högre hastighet.
Ser på min motor, Honda, ligger på 4-4,5 Tusen varv på marsh-fart (ca 22-25 knop), varför finns det inte en "överväxel man kunde lagt i för att spara soppa på båtmotorer.
Bilmotorer går på mycket lägre varv i marsh-fart och alla vet att ju lägre varvtal på marsh-fart, desto lägre soppaförbrukning.
Ok, problemet är vel att då orkar dom inte dra båten ordentligt (för att upprätthålla farten). Men är det någon som vet om det tillverkas någon motor med en sådan lösning?
mvh Flodström
Lösningen är väl att köpa en större motor och köra på mindre varv?
Flodström
2007-01-14, 02:42
Flodebanan:
Lösningen är väl att köpa en större motor och köra på mindre varv?
Nja-ä det blir dyrt oavsett. Men det var inte riktigt det jag menade för en stor motor går också på högvarv (utan "högväxel/overdrive"). Att byta till en större motor kan kansje inte heller vara lagligt på en given båttyp.
Vet inte om fabrikanterna verkligen har bemödat sig om att göra riktigt bränslesnåla motorer heller.
mvh Flodström
Det behövs ju mer kraft för att få upp båten i planing än att bibehålla farten, drför vore det ju bra med t.ex. två växlar men det blir nog inte billigt.
Vet att det finns nåt drev för större inombordare med växelllåda
Det behövs ju mer kraft för att få upp båten i planing än att bibehålla farten, drför vore det ju bra med t.ex. två växlar men det blir nog inte billigt.
Vet att det finns nåt drev för större inombordare med växelllåda
Jepp Yanmar har ett sånt till sin 315hk Diesel, vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt men det låter onekligen vettigt.
Har länge grunnat på detta själv men saknar dem grundläggande tekniska kunskaperna för att gå vidare från tanke till handling, men det blir sannolikt dyrt med ett tvåväxlat växelhus på en UB men det vore ju kanon så vem vet med ökande krav på bränsleekonomi och lägre miljöpåverkan kanske någon firma tar fram något sånt.
En gammal beprövad teknik som jag testat att köra med själv är steglöst justerbar proppeller stigning, det var helt underbart vid fiske att kunna justera farten med både motorvarv och proppeller stigning till exakt den fart jag ville ha under rådande förhållanden. Tyvärr har jag inte sett denna teknik på någon båt på väldigt länge.
Jepp Yanmar har ett sånt till sin 315hk Diesel, vet inte riktigt hur det funkar rent tekniskt men det låter onekligen vettigt.
Har länge grunnat på detta själv men saknar dem grundläggande tekniska kunskaperna för att gå vidare från tanke till handling, men det blir sannolikt dyrt med ett tvåväxlat växelhus på en UB men det vore ju kanon så vem vet med ökande krav på bränsleekonomi och lägre miljöpåverkan kanske någon firma tar fram något sånt.
En gammal beprövad teknik som jag testat att köra med själv är steglöst justerbar proppeller stigning, det var helt underbart vid fiske att kunna justera farten med både motorvarv och proppeller stigning till exakt den fart jag ville ha under rådande förhållanden. Tyvärr har jag inte sett denna teknik på någon båt på väldigt länge.
tror iochförsig att vikt och storleksförlusterna blir för stora för utombordare
Hejsan,
Går i tankarna att byta fr. 60 till 80hk då jag upplever samma som du (har än tyngre båt). Sålägg ett bud på min Mercury 60 hk 4-takt, 2005 ......
Har nu en Mercury 50hk fyrtakt som går perfekt men jag tycker känns lite klen och ångrar bittert att jag inte köpte en 60hk istället.
Nu funderar jag på att eventuellt byta upp mig till en Mercury 60hk till våren.
Frågan är om det blir någon nämnvärd skillnad som gör det värt att byta upp sig till en 60hk?? Gör 10hk någon skillnad i toppfart och accet?
Mercurys 40-50-60hk är i samma vikt och storleks klass.
Motorerna över 60hk är lite för tunga för min båt.
Kom gärna med tips! :)
Henrik S
2007-02-15, 13:11
Hade en Honda 50 på min B16 och bytte till en Mercury 60 4-takt. Toppfarten ökade med c:a 3knop men största skillnaden blev med fyra pers i båten då den högre marchfarten gjorde mig nöjd. Skillnaden är dock inte så stor att det motiverar ett byte om du nu inte ska byta ändå. Måste säga att min Mercury har gått som en klocka och startar direkt oavsett väderlek. Likadant med kollegans som köptes samtidigt. Två polare som köpte Mercury 50 4-takt i våras är även de supernöjda. Har alltid varit skeptiskt till Mercury men blev så nöjd att jag köpt en på nya båten med.