handdator

Visa fullständig version : Jaga bulor i Sundet?

Uttern_
2007-01-13, 13:48
Är det nån som ska ut och jaga bulor i Sundet närmsta två veckorna och har plats för en till i båten?
I s f hänger jag gärna med. Betalar naturligtvis min del av drivmedel o sånt.
Onsdag ser ut att bli lugnare väder.
Behöver verkligen komma ut på havet snarast. Fiske är bonus.

Newbi på stortorsk, men villig att lära mig allt!

Skriv PM eller maila till Uttern_@hotmail.com

Uttern_ :fiska2:

ilhgösen
2007-01-13, 13:55
Är det nån som ska ut och jaga bulor i Sundet närmsta två veckorna och har plats för en till i båten?

Vet inte om det är av intresse...!!

Fredagen den 2 mars kör Ekeskär från Malmö på en 14 timmars tur efter

stortorsk....Kan kanske vara något för dig...??

Tror det finns platser kvar...

Lycka till på sundet om du nu kommer ut... :fiska2:

Uttern_
2007-01-13, 14:31
Fredagen den 2 mars kör Ekeskär från Malmö på en 14 timmars tur efter
stortorsk....Kan kanske vara något för dig...??

Tror det finns platser kvar...

Lycka till på sundet om du nu kommer ut... :fiska2:

2 mars känns oändligt när längtan är svår. Har nog svårt att stå ut tills dess.

mvh

Uttern_

Nicklas_n
2007-01-13, 14:58
har inte varit något vidare bulefiske än. mycket fisk har det ju varit men bara upp till knappt tio kilo. det är ju målarna man vill åt!! kommer köra en hel del i vinter. jag kan ju skriva på denna tråden dom gångerna vi har plats över.

har du allt i utrustningsväg? bra rulle, bra spö, flätlina, mååånga och tunga pilkar?

nicklas

snickarn
2007-01-13, 16:46
har inte varit något vidare bulefiske än. mycket fisk har det ju varit men bara upp till knappt tio kilo. det är ju målarna man vill åt!! kommer köra en hel del i vinter. jag kan ju skriva på denna tråden dom gångerna vi har plats över.

har du allt i utrustningsväg? bra rulle, bra spö, flätlina, mååånga och tunga pilkar?

nicklas

var går ni ut från själv går jag ut från råå
tanken är att prova nästa helg om inte strömmen är för stark
annars blir det trolling istället

CalleX
2007-01-13, 16:54
Är det öht ingen av er som har moraliska funderingar kring bulefisket???

weberg
2007-01-13, 17:07
Uttern..Leta upp en bula på lite grundare vatten..typ 10-20 meter..och kör med lite lättare saker, som typp en 15 cm jigg och 200-400 g jigghuvud..
Det bra med jigg är att du slipper alla onödigt felkrokningar som du får med pilk och trekrok!!
Om du inte hittar nått så får du köra ner mot 30 meter, där står det ofta buler..Sen bra positioner är typ ven, en gammal klassiker som aldrig sviker tycker jag. Men även runt bojarna, (m3 m5 m7??) brukar det stå fisk..Annars gör du bara runt och letar efter Vandia eller någon annan turbåt, dom brukar veta var fisken står..

Skit fiske!

snickarn
2007-01-13, 17:07
Är det öht ingen av er som har moraliska funderingar kring bulefisket???

vad menar du ?

med bulefiske menas att man fiskar från båt med pilk och krok man letar efter fisk med hjälp av ett ekolod
när man hittar en bula så försöker man ställa båten så att pilken kommer till bulan och torsken så att den ser pilken och hugger
vad är det jag ska fundera på ?

Olof
2007-01-13, 19:01
Han tänker nog på de överdimensionerade krokarna som flertalet av bulefiskarna använder. Ganska hög felkrokningsprocent har jag för mig..
Nu kommer du säga att så är det inte såklart
Men det moraliska att fiska på lektorsk då? Låt de få stackarna som är kvar reproducera sig först innan man tar upp dem!
Bara en tanke
Mvh Olof

vad menar du ?

med bulefiske menas att man fiskar från båt med pilk och krok man letar efter fisk med hjälp av ett ekolod
när man hittar en bula så försöker man ställa båten så att pilken kommer till bulan och torsken så att den ser pilken och hugger
vad är det jag ska fundera på ?

Flodebanan
2007-01-13, 19:06
Han tänker nog på de överdimensionerade krokarna som flertalet av bulefiskarna använder. Ganska hög felkrokningsprocent har jag för mig..
Men det moraliska att fiska på lektorsk då? Låt de få stackarna som är kvar reproducera sig först innan man tar upp dem!
Bara en tanke
Mvh Olof

Eller låt dom vara helt kanske ? Torsken är väl inte direkt överbefolkad i dagens läge?

snickarn
2007-01-13, 19:09
bulefiske är inte lika med ryckfiske med överdimensionerade krokar efter lektorsk

weberg
2007-01-13, 19:25
något som man skall tänka på med just Öresunds torskarna är att mycke fisk är stationär och finns alltid på plats..Just nu finns det massviss med torsk i sundet har jag sett från både svenska och danska fiskesidor, men man bör ändå tänka på att torsken är hotad och fiske, speciellt nu vid leken, tycker jag bör undvikas..
Om man skall ut så tycker jag att småbåt är bästa alternativet, då man kan släppa tillbaka fisken och ta med några matfiskar hem..Totalt onödigt att fylla hela frysen tycker jag, bara ligger där och tar plats..

_____
Nått man borde göra igentligen, för fiskeriverket, är att stänga av sundet för fiske under lekmånaderna, nog för att det aldrig kommer hända pga den ekenomiska situationen i Öresund och var det inbringar både sverige och danmark i pengar. Men om man vill ha ett fortsatt hållbart fiske efter torsk, måste det göras nått..inte den första som säger detta och inte den sista heller..

snickarn
2007-01-13, 19:37
vid turbåts fiske när det står 30 man o släpper ner pilk samtidigt på en bula kan jag förstå att det kommer upp en del fel krokad fisk
har man som ni påstår förstora krokar så är det helt klart oetiskt
storlek 7/0 är tillräklig
har själv 15 års erfarenhet av bulefiske i sundet och procenten felkrokad fisk är inte högre vid bulefiske än vid drivfiske om strömmarna är dom rätta
märker man att fisken blir felkrokad så går det att avbryta fisket
gå in på grund vatten o jigga istället

Uttern_
2007-01-13, 20:39
var går ni ut från själv går jag ut från råå
tanken är att prova nästa helg om inte strömmen är för stark
annars blir det trolling istället

Vi har skaffat en beg båt nu sent hösten 06. Det är bara en helt öppen styrpulpetare på 5 m. Den är inte riktigt redo för Sundet vid denna årstiden.
Vi har satt in ekolod o fixat sjökort o sånt men vi behöver förnya flytelementen och skaffa startmotor o ladare till batteriet. Det känns ju int ehelt rätt att ligga mitt i Sundet o inte orka rycka igång motorn... *S*

Jag har i stort sett bara fiskat med Vandia innan. Whittskär en gång, men den turen var inte kul så det lär dröja innan jag åker med där.

Har du båten liggande eller trailar du? Vi ska traila. Sundet o Blekinge blir det nog till våren.

Vore väldigt nyttigt at få följa med ut o lära mig hur man läser ekolodet rätt o hur man lägger sig i förhållande till bulorna.

snickarn
2007-01-13, 20:46
ja det är bara att hänga på fiskar mest grundvatten fiske strömmen gör ofta att det är trixigt att lägga sig rätt för bulorna inget kul om det blir fel krokad fisk då är det bättre att låta bli

CalleX
2007-01-13, 20:57

HAHAHA - huvudet på spiken Olof! :appl:

Uttern_
2007-01-13, 21:00
Ingen vill väl ha flekrokad fisk. Hade nog bara två felkrokningar på torsk 2006, , på 8 turer. Sillen är svårare att låta bli att kroka fel.
Dels sommar bulor o dels drivfiske m Vandia, den ena var en torsk som jag felkrokade när jag gjorde mothugg på ett spättenapp.

Nästan lite komiskt att kämpa med en felkrokad torsk o en spätta. Kändes som värsta storfisken i början.

Uttern_

snickarn
2007-01-13, 21:22
HAHAHA - huvudet på spiken Olof! :appl:
ja nu skäms jag, ärligt talat skulle inte ni kunna ta reda på lite fakta till mig om vad bulefiske är.
betyder det riktat ryckfiske efter lektorsk
isåfall när leker torsken?
jag bulefiskade senast i september söder om ven leker torsken då eller man borde kalla bulefiske utanför januri till mars för något annat än bulefiske?

CalleX
2007-01-13, 21:33
ja nu skäms jag, ärligt talat skulle inte ni kunna ta reda på lite fakta till mig om vad bulefiske är.
betyder det riktat ryckfiske efter lektorsk
isåfall när leker torsken?
jag bulefiskade senast i september söder om ven leker torsken då eller man borde kalla bulefiske utanför januri till mars för något annat än bulefiske?

Ni gör precis som ni vill men kom inte och försök få mig att tycka att det är OK för det gör jag inte...

weberg
2007-01-13, 21:34
dom kanske menar just nu pga att torsken samlar sig i Större bulor nu vid leken, men visst..Bulefiske e Bulefiske..Året om..Men just nu vid lektid kanske man skall tänka lite mer på framtiden!
Har själv fiskat i sundet sen jag var 7, e snart 19, så har också en del erfarenhet om sundet och just att Fiska efter torsken när dom samlas i större bulor e fel för mig, men detta är min åsikt och ingen som inte vill behöver inte ta del av det..

Ambjörn
2007-01-13, 21:35

Jag har bokat hela Vandia söndagen den 28 januari. Heldagstur mellan 8.00-15.00 och ärtsoppa till lunch.
Det finns platser kvar om du är intresserad. Hör av dig.

Kanske fel inlägg att börja den moraliska diskussionen men visst. Visst skulle igentligen allt fiske efter lekande fisk vara förbjudet. Det gäller även gädda, abborre, karp, sik, m.m. som vi fiskar efter. Även om det är CR vi bedriver så är jag nog ganska övertygad om att en del fiskar skadas allvarligt. När det gäller felkrokningnprocenten så är inte den höögre än under övrigt torskfiske. En och annan blir tyvärr felkrokad men de som tror att det är ett riktat ryckfiske har fel för sig.

Ha det bra
Ambjörn

weberg
2007-01-13, 21:39
Ambjörn, det e faktiskt lite skillnad ändå mellan torsken och dom andra arterna du nämnde. Och det är just att Torsken är hotat, rödlistan mm och kommer att ha svårt att klara sig om inte det sker förändringar inom Eu att göra nått snabbt för att minska upptagandet av torsk av yrkes..
Som tur är är Sundet trolfritt och det e fan tur de..Tänk om dom stora trollarna hade varit där..Shit, vågar knappt tänka mig..

CalleX
2007-01-13, 21:45
Jag har bokat hela Vandia söndagen den 28 januari. Heldagstur mellan 8.00-15.00 och ärtsoppa till lunch.
Det finns platser kvar om du är intresserad. Hör av dig.

Kanske fel inlägg att börja den moraliska diskussionen men visst. Visst skulle igentligen allt fiske efter lekande fisk vara förbjudet. Det gäller även gädda, abborre, karp, sik, m.m. som vi fiskar efter. Även om det är CR vi bedriver så är jag nog ganska övertygad om att en del fiskar skadas allvarligt. När det gäller felkrokningnprocenten så är inte den höögre än under övrigt torskfiske. En och annan blir tyvärr felkrokad men de som tror att det är ett riktat ryckfiske har fel för sig.

Ha det bra
Ambjörn

Hur mycket CR utförs på dessa turer? Det var inte länge sedan jag såg en bild i fotoalbumet på en full back med oätlig fisk som hade kastats...

Flodebanan
2007-01-13, 21:45
Ambjörn, det e faktiskt lite skillnad ändå mellan torsken och dom andra arterna du nämnde. Och det är just att Torsken är hotat, rödlistan mm och kommer att ha svårt att klara sig om inte det sker förändringar inom Eu att göra nått snabbt för att minska upptagandet av torsk av yrkes..
Som tur är är Sundet trolfritt och det e fan tur de..Tänk om dom stora trollarna hade varit där..Shit, vågar knappt tänka mig..

Ja precis!

När torsken äntligen får en "frizon" för att om möjligt kunna rehabilitera sig från det grymma överfisket som fläckvis helt slagit ut fisket, då åker vi fiskare dit ist och mosar upp en massa fisk!

Visst sportfisket är en liten del o.s.v men den lilla delen har nog faktiskt betydelse för framtida fiske? Eller vad tror ni?

weberg
2007-01-13, 21:49
som Flode säger, så har sportfisket stor betydelse för framtiden! Rent ekonomiskt så e det överlägset yrkesfiske på alla sätt, inte minst dom moraliska!
Sen så har detta stor betydelse för mig och mina klasskompisar, då vi förhoppningsviss kommer jobba med just sportfiske i framtiden, så för mig så e detta en väldigt stor fråga som jag gärna håller min uppdaterad på hela tiden!

Flodebanan
2007-01-13, 22:02
som Flode säger, så har sportfisket stor betydelse för framtiden! Rent ekonomiskt så e det överlägset yrkesfiske på alla sätt, inte minst dom moraliska!
Sen så har detta stor betydelse för mig och mina klasskompisar, då vi förhoppningsviss kommer jobba med just sportfiske i framtiden, så för mig så e detta en väldigt stor fråga som jag gärna håller min uppdaterad på hela tiden!

Bättre att klaga på yrkesfisket och sedan göra samma sak själv, bidra till en utfiskning. Även om det så är 0.000000000000001% så är man ju faktiskt delaktig, och det gör skillnad! Kolla bara på växthuseffekten, hade alla dragit sina 0.0000000000000000001% till stacken skulle världen sett annorlunda ut idag.

CalleX
2007-01-13, 22:10
Bättre att klaga på yrkesfisket och sedan göra samma sak själv, bidra till en utfiskning. Även om det så är 0.000000000000001% så är man ju faktiskt delaktig, och det gör skillnad! Kolla bara på växthuseffekten, hade alla dragit sina 0.0000000000000000001% till stacken skulle världen sett annorlunda ut idag.

Nu är det ju inte riktigt på det sättet när det gäller ett uttag från en population av det här slaget. För att man ska påverka en populartion negativt så måste uttaget vara av en viss storlek - en kritsk storlek kan man kalla det. Mindre uttag än så så kan populationen reparera det utan problem. Om det "sport"-mässiga uttaget i bulefisket överskrider den gränsen eller inte har jag ingen som helst aning om men det verkar faktiskt som att den är under eftersom torskpopulationen har återhämtat sig väldigt bra i öresundsregionen. Mina invändningar var av annorlunda slag i det här fallet...

Flodebanan
2007-01-13, 22:29
Nu är det ju inte riktigt på det sättet när det gäller ett uttag från en population av det här slaget. För att man ska påverka en populartion negativt så måste uttaget vara av en viss storlek - en kritsk storlek kan man kalla det. Mindre uttag än så så kan populationen reparera det utan problem. Om det "sport"-mässiga uttaget i bulefisket överskrider den gränsen eller inte har jag ingen som helst aning om men det verkar faktiskt som att den är under eftersom torskpopulationen har återhämtat sig väldigt bra i öresundsregionen. Mina invändningar var av annorlunda slag i det här fallet...

Även en population på stark nedgång? Att det råder ett fiskeförbud delvis måste väl i grund och botten baserats på att det varit utfiskat? Eller har jag fått det hela fel?

weberg
2007-01-13, 22:31
Självklart Flode så baseras fiskeförbud på stark nergång av en art i ett område..Men så e inte fallit i Öresund då populationen, som CalleX säger, är på uppgång och man hittar både stor torsk och massa små i Öresund..Än en gång. Tackar Gudarna för Trollförbud i Öresund :appl:

snickarn
2007-01-13, 22:33
absolut jag håller med er till 100 % men vad jag tog åt mig var att jag kände att jag ifrågasattes som sportfiskare för att fiskesättet kallas bulefiske en form av fiske som många förknippar med ryckfiske efter torsk i sundet
det har inget med ryckfiske att göra !

många tror att det är enbart vid leken som torsken ställer sig i bulor .
det är fel bulor uppträder under hela året, det är beroende av ström tid på dygnet vad vilken typ av byte som finns mm
har sett en torskbula vid ven på 10 meters djup som var 5 meter hög och 20 meter lång detta var runt midsommartid !
vi fick ca 200 torskar av dom behöll vi ca 20 st resten simmar vidare och kan ragga upp en lämplig partner nu till mars någon gång

Uttern_
2007-01-13, 22:40
det här blev visst hett stoff. Kul att det finns synpunkter. Men det var värst vad man drar alla över samma kam här. Lite urskiljning om jag får be annars måste man nog betrakta annars pålästa som lite fördomsfulla.

För egen del så återsätter jag allt som är rätt krokat när jag tagit upp vad vi behöver av matfisk.
Min första tur efter midsommar renderade i ca 15 torskar vara de 5 första fick åka med hem o bli matfisk. Ingen felkrokad!
Jag har inte och ingen jag fiskat med, har slängt någon fisk för att den blivit dålig.
Just nu sä är det ebb på torskfronten i min frys.

PÅ turbåtsfiske händer det att turister inte har kylväskor med sig för att förvara sin fångst. Är det så varmt som i somras så blir den snabbt oätlig. Men det kan man ju knappast lasta sportfiskarna för eller hur.

Det är ju tämligen gott om torsk året om i Sundet så det beståndet mår förhållandevis bra. Men så råder det också trålningsförbud i där.

Ska man resonera på samma sätt några gör i denna tråden borde man i samma andetag klaga på laxfisket efter lax som går upp för att leka i våra åar o älvar.

Uttern_

Ambjörn
2007-01-13, 22:41
Visst kan det vara så. CR skonar fisken ganska bra men betänk alla andra som inte bedriver CR. Därför hade varet bra om vi fiskade på icke lekande fisk och sen beskattade räntan av kapitalet.
Pratar vi om framtidens fiske så är det ingen tvekan om att ekonomiskt sett så är ett utvecklat och reglerat sportfiske överlägset allt annat. Därför får vi inte i heller förringa ett visst uttag av "matfisk" och moralisera att det enda moraliskt rätta skulle vara CR.
Tänk själv Flode vilken enorm betydelse t.ex Öresund skulle ha för sportfisket om man tillsammans på båda sidorna kunde komma överens om att göra Öresund till ett marint reservat och endast tillåta sportfisket. Det skulle få turistnäringen att blomstra och inbringa mångdubbla belopp jämfört med det som yrkesfisket inbringar, vilket det nog redan i dag i och för sig gör.
När vi pratar om sportfiskets kontra yrkesfiskets uttag av fisk så kan vi nog vara överens om att vår andel är ganska liten jämfört med yrkesfiskets men för det inte ovässäntlig och därför bör "matfisken" alltid beskattas med omsorg.
För 5-6 år sedan tog kustbevakningen några danska trålare (svenskarna tjuvtrålar också) som tjuvtrålade nattetid i sundet. Den beslagtagna fångsten var lite mer än 20 ton.... Suck man kan bli trött för mindre.
SAmma trötthet kan man uppleva när man ser alla dessa öringnät som pryder våra kuster. Ju duktigare vi är på att bedriva fiskevård dessto fler nät har det blivet och inte har jag sett några yrkes- eller fritidsfiskare som hjälpt till med fiskevårdsarbetet och så kan man ju undra hur mycket fisk som fritidsfiskarna orkar äta.....????

Ambjörn
2007-01-13, 22:45
det här blev visst hett stoff. Kul att det finns synpunkter. Men det var värst vad man drar alla över samma kam här. Lite urskiljning om jag får be annars måste man nog betrakta annars pålästa som lite fördomsfulla.

För egen del så återsätter jag allt som är rätt krokat när jag tagit upp vad vi behöver av matfisk.
Min första tur efter midsommar renderade i ca 15 torskar vara de 5 första fick åka med hem o bli matfisk. Ingen felkrokad!
Jag har inte och ingen jag fiskat med, har slängt någon fisk för att den blivit dålig.

PÅ turbåtsfiske händer det att turister inte har kylväskor med sig för att förvara sin fångst. Är det så varmt som i somras så blir den snabbt oätlig. Men det kan man ju knappast lasta sportfiskarna för eller hur.

Det är ju tämligen gott om torsk året om i Sundet så det beståndet mår förhållandevis bra. Men så råder det också trålningsförbud i där.

Ska man resonera på samma sätt några gör i denna tråden borde man i samma andetag klaga på laxfisket efter lax som går upp för att leka i våra åar o älvar.

Uttern_

Håller med dig uttern. Ta vara på det man behöver och returnera resten när fiskebestånden klarar det.

weberg
2007-01-13, 22:45
Sant som du säger uttern om laxen i älvarna. Det som är positivt idag är att politiker och övriga som ansvarar för yrkesfiske osv har fattat att sportfiske drar inte mycke mer pengar än yrkesfisket..Se bara det senaste dom gjorde..Förbjud drivgarn i Östersjön, kom inte ihåg om det var fler områden, men det e ett steg i rätt riktning för att bevara vildlaxen/öringen och torsk/gädda/abborre mm på kusterna/havet

Ambjörn
2007-01-13, 22:47
absolut jag håller med er till 100 % men vad jag tog åt mig var att jag kände att jag ifrågasattes som sportfiskare för att fiskesättet kallas bulefiske en form av fiske som många förknippar med ryckfiske efter torsk i sundet
det har inget med ryckfiske att göra !

många tror att det är enbart vid leken som torsken ställer sig i bulor .
det är fel bulor uppträder under hela året, det är beroende av ström tid på dygnet vad vilken typ av byte som finns mm
har sett en torskbula vid ven på 10 meters djup som var 5 meter hög och 20 meter lång detta var runt midsommartid !
vi fick ca 200 torskar av dom behöll vi ca 20 st resten simmar vidare och kan ragga upp en lämplig partner nu till mars någon gång

Helt riktigt Snickarn. Håller med dina invändningar. Förknippa inte bulefisket med ryckfiske.

snickarn
2007-01-13, 23:07
ja det finns tyvärr många som inte vet men ändå uttalar sig och det gör att folk i almänhet får fel bild av hur det går till
förra vintern pratade jag med en inte så inbiten fiskare, sa att jag skulle fiska torsk i sundet.
med stor förvåning frågade han om det fortfarande var lagligt
han hadde hört att man inte fick ryckfiska torsk i sundet längre!
var ju tvungen att dra med honom så han fick se hur det ska gå till utan att ryckfiska :fiska1:

Olof
2007-01-13, 23:57
Jag har som sagt ingen erfarenhet av bulefiske. Troligtvis drar jag alla över en kam. Om ni tycker detta fiske är etiskt har jag inget att invända mot det. Och att ni kan släppa merparten tillbaka är ju positivt. Skulle vara kul att följa med ut på "riktigt" bulefiske, så man kan bli av med fördomar!
Skitfiske på er!

Mvh Olof

snickarn
2007-01-14, 00:17
Jag har som sagt ingen erfarenhet av bulefiske. Troligtvis drar jag alla över en kam. Om ni tycker detta fiske är etiskt har jag inget att invända mot det. Och att ni kan släppa merparten tillbaka är ju positivt. Skulle vara kul att följa med ut på "riktigt" bulefiske, så man kan bli av med fördomar!
Skitfiske på er!

Mvh Olof

javisst du är välkommen sänd ett pm med ditt nr så slår jag en signal när jag har plats i båten

Flodebanan
2007-01-14, 11:30
Visst kan det vara så. CR skonar fisken ganska bra men betänk alla andra som inte bedriver CR. Därför hade varet bra om vi fiskade på icke lekande fisk och sen beskattade räntan av kapitalet.
Pratar vi om framtidens fiske så är det ingen tvekan om att ekonomiskt sett så är ett utvecklat och reglerat sportfiske överlägset allt annat. Därför får vi inte i heller förringa ett visst uttag av "matfisk" och moralisera att det enda moraliskt rätta skulle vara CR.
Tänk själv Flode vilken enorm betydelse t.ex Öresund skulle ha för sportfisket om man tillsammans på båda sidorna kunde komma överens om att göra Öresund till ett marint reservat och endast tillåta sportfisket. Det skulle få turistnäringen att blomstra och inbringa mångdubbla belopp jämfört med det som yrkesfisket inbringar, vilket det nog redan i dag i och för sig gör.
När vi pratar om sportfiskets kontra yrkesfiskets uttag av fisk så kan vi nog vara överens om att vår andel är ganska liten jämfört med yrkesfiskets men för det inte ovässäntlig och därför bör "matfisken" alltid beskattas med omsorg.

Håller helt klart med dig. Enligt många här skall torskbeståndet vara betydligt mkt bättre än vad jag trodde, därför mitt kanke i sammanhanget lite skumma inlägg ovan.

Men om du beståndet är så pass bra som ni säger, varför tilllåter dom inte trålning o.s.v där då? Har det alltid varit ett förbud just där eller hur funkar det?

snickarn
2007-01-14, 11:34
trålförbudet i sundet är där för att det är en av världens trafikttätaste sund

Flodebanan
2007-01-14, 11:39
trålförbudet i sundet är där för att det är en av världens trafikttätaste sund

Okok, barar fiskat där en ggr, och då vart det lugnt och fint :)

CalleX
2007-01-14, 15:33

Uttern_

Kul att höra! Jag ska revidera min syn och försöka att inte dra alla över en kam (det är lätt att förenkla). Den bild jag pratade var dock ingen turist utan en "van" fiskare som hade tagit hem torsk under vinterfisk. Han försvarade tom ryckfiske och tyckte inte det var varken konstigt eller något han brydde sig om - därav min reaktion tror jag...ska försöka hitta bilden igen.

Edit:
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=26190&cid=43

Det var en liknande diskussion förra året och jag tror det var Wreckbender som länkade till flera rapporter som behandlade olika torskpopulationer som visade att det inte fanns så mycket utbyte mellan olika område osv - tror du inte mig Flode så sök på forumet efter den tråden

weberg
2007-01-14, 20:08
Callex.. Den bilden är en typiskt "hata bulefiske" bild :P
Men som dom tidigare säger och även bilden, så e det väll ungefär samma felkorkningsprocent med bulefiske som vanligt..skulle dock vilja säga att bulefiske e lite mer..
Men sen så avgör Strömmarn mycke och hur snabbt man driver!

Nicklas_n
2007-01-14, 20:43
haha shit, pinsamt att läsa allt som alla skriver i denna tråden. Varken motståndarna eller de som är för bulefiske verkar veta så mycket om det. "Bulefiske är inte ryckfiske", nej om man gör det på sommaren då torsken är huggvillig, då biter dom självklart. dessutom kör man oftast lättare pilkar då. Bulefiske på vintern däremot, det är så mycket ryckfiske det kan bli egentligen. visst att någon torsk då och då biter på pilken men inte ofta. Dom är så sällan rätt krokade att dom kallas "bitetorsk" när kroken sitter i munnen. det skvallrar ju ganska mycket om vad det handlar om. Men som jag sagt innan så är det inget problem för mig om dom inte sitter i munnen. jag skulle dock aldrig regga en felkrokad. tycker bara att fisket är så roligt och spännande, även om dom inte sitter i munnen.

Sen det "motståndarna" säger, att man åker ut och öser upp fisk stämmer verkligen inte. man får ofta väldigt lite men stora fiskar. 5 torskar är en bra tur på vintern.

Så, nu har jag sagt sanningen om bulefiske! förstår inte varför folk som vet vad det är försöker dölja det?!..

Och för er som inte tror mig eller vill tro mig, det är bara att åka ut på en buletur under vintern med nån som verkligen kan. ca 1 av 10 torskar sitter i munnen.

snickarn
2007-01-14, 21:15
haha shit, pinsamt att läsa allt som alla skriver i denna tråden. Varken motståndarna eller de som är för bulefiske verkar veta så mycket om det. "Bulefiske är inte ryckfiske", nej om man gör det på sommaren då torsken är huggvillig, då biter dom självklart. dessutom kör man oftast lättare pilkar då. Bulefiske på vintern däremot, det är så mycket ryckfiske det kan bli egentligen. visst att någon torsk då och då biter på pilken men inte ofta. Dom är så sällan rätt krokade att dom kallas "bitetorsk" när kroken sitter i munnen. det skvallrar ju ganska mycket om vad det handlar om. Men som jag sagt innan så är det inget problem för mig om dom inte sitter i munnen. jag skulle dock aldrig regga en felkrokad. tycker bara att fisket är så roligt och spännande, även om dom inte sitter i munnen.

Sen det "motståndarna" säger, att man åker ut och öser upp fisk stämmer verkligen inte. man får ofta väldigt lite men stora fiskar. 5 torskar är en bra tur på vinter

Så, nu har jag sagt sanningen om bulefiske! förstår inte varför folk som vet vad det är försöker dölja det?!..

Och för er som inte tror mig eller vill tro mig, det är bara att åka ut på en buletur under vintern med nån som verkligen kan. ca 1 av 10 torskar sitter i munnen.

jo alla har vi olika syn på vad sportfiske är i min mening så är det bättre att låta bli om man märker att dom bara blir fel krokade och inte hugger

vad jag skrev var att under rätt för utsättningar får man torsk som hugger men som du själv skriver är det under vintern ofta som det är lättare att bara ryckfiska
men då kallas det ju inte sportfiske om man utgår ifrån att man inte kommer att få rättkrokad fisk utan enbart enstaka fiskar som är rättkrokade
och det är precis den typen av fiske som folk i almänhet inte sätter sig in i utan drar alla över en kam och tror att torskfiske i sundet handlar om att ryckfiska lekfisk

Uttern_
2007-01-15, 21:59
Ryck fiske är förbjudet enligt Svea rikes lag.

Läs gärna på Lilla, Mys hemsida om hur riktigt bulefiske bedrivs.

http://www.teamlillamy.se/
gå till fisketips, så finns bulefiske som länk

Nicklas_n
2007-01-15, 22:18
Men saken är den att det han pratar om som inte är ryckfiske, utan bulefisket som bedrivs på sommaren, mycket riktigt är det inte ryckfiske! men däremot på vintern är det så. Det vet anders lika väl som jag! Det han försöker göra där är att få det han gör att verka rättfärdigt tycker jag det verkar soM. Om det inte är så måste han vara en mycket duktig bulefiskare som får alla fiskar att bita. Så duktig att han måste vara bäst i världen på det. Ta en tur med era båtar i vinter och kolla när de bästa båtarna kör och se på deras krokade fiskar. inte många som sitter i munnen där.

Han pratar nämligen bara om bulefiske som helhet. Det som är anklagat för ryckfiske är fisket under vintern, inte på sommaren. Så när man snackar om bulefiske som ryckfiske är det bulefisket under vintertid.

Och det är inte bara "en liten del" som felkrokas under vintern, utan säkert 80-90 procent och det är oavsett om man kör en 8/0 eller 10/0. den lilla skillnaden spelar ingen roll!

Men som jag sagt innan får fiskarna gärna vara felkrokade för mig, tycker att det är lika kul ändå. Det som stör mig är att folk ljuger om det, eller uttalar sig om något dom inte vet om.

Så som sagt, om ni inte tror mig, ta en tur upp i norra öresund eller med någon buleturbåt så får ni se hur det verkligen går till. Har hållt på med det under ca 10 år. Så jag vet vad jag pratar om och försöker inte dölja sanningen.

snickarn
2007-01-15, 22:46
du har helt rätt ryckfisket är utbrett i sundet och det får stå för dom som får en kick av det själv försöker jag att få fisken att hugga istället
diskussionen handlade ju från början om att bulefiske är ryckfiske vilket det inte är, det betyder kort att man ställer båten i läge för fisken , sen att det finns folk som inte utövar ett seriöst fiske är ju en annan sak

Nicklas_n
2007-01-15, 22:52
Då säger jag såhär;

Det finns två typer av bulefiske. Vinterbulefiske och bulefiske under de andra delarna av året.

Vinterbulefiske= ryckfiske

bulefiske= icke ryckfiske

CalleX
2007-01-16, 21:10
Men saken är den att det han pratar om som inte är ryckfiske, utan bulefisket som bedrivs på sommaren, mycket riktigt är det inte ryckfiske! men däremot på vintern är det så. Det vet anders lika väl som jag! Det han försöker göra där är att få det han gör att verka rättfärdigt tycker jag det verkar soM. Om det inte är så måste han vara en mycket duktig bulefiskare som får alla fiskar att bita. Så duktig att han måste vara bäst i världen på det. Ta en tur med era båtar i vinter och kolla när de bästa båtarna kör och se på deras krokade fiskar. inte många som sitter i munnen där.

Han pratar nämligen bara om bulefiske som helhet. Det som är anklagat för ryckfiske är fisket under vintern, inte på sommaren. Så när man snackar om bulefiske som ryckfiske är det bulefisket under vintertid.

Och det är inte bara "en liten del" som felkrokas under vintern, utan säkert 80-90 procent och det är oavsett om man kör en 8/0 eller 10/0. den lilla skillnaden spelar ingen roll!

Men som jag sagt innan får fiskarna gärna vara felkrokade för mig, tycker att det är lika kul ändå. Det som stör mig är att folk ljuger om det, eller uttalar sig om något dom inte vet om.

Så som sagt, om ni inte tror mig, ta en tur upp i norra öresund eller med någon buleturbåt så får ni se hur det verkligen går till. Har hållt på med det under ca 10 år. Så jag vet vad jag pratar om och försöker inte dölja sanningen.

Jag trodde bara att bulefiske bedrevs på vintern så med andra ord så stor min ursprungliga åsikt fast - med modifieringen att jag nu vet att torsk kan ansamlas på sommaren också...

Frågan rörde dessutom de två närmaste veckorna = vinterbulefiske...

snickarn
2007-01-16, 21:57
ja du får kanske åka ut o fiska en gång så du får se hur det går till

FoXDanne
2007-01-19, 03:58

Sen det "motståndarna" säger, att man åker ut och öser upp fisk stämmer verkligen inte. man får ofta väldigt lite men stora fiskar. 5 torskar är en bra tur på vintern.

Detta är ju tragiskt!!

Jag menar har fisket i sundet reducerats till att man på en bra dag får 5 Torskar varav 4 är felkrokade !???

Jag trollingfiskar mycket nere i Simrishamn efter Lax och får då som bifångst rätt ofta Torsk men nu gick jag in på detta forumet för att försöka få lite fingervisningar om hur fisket i sundet är just nu... Snacka om att bli avskräckt
jag tror jag väntar till april då den årliga fröya veckan går av stapeln. Där är i princip alla torskar "Bitetorskar"!!

Är fisket så dåligt som ni beskriver så är det ju inte mycket vits i att ryckfiska upp de sista torskarna imo.
Jaja "suck" de stackars jäkla torskarna trålarna missar i sina natträder i sundet ryckfiskas upp istället av hagalna "sportfiskare" !!

Vet inte om man ska skratta eller gråta !?

Edit: Jobbade på Fiskeriverkets forskningsbåt U/F Argos för en sisådär 10 år sen och kan säga att sundet hade det i särklass starkaste beståndet av torsk på den tiden!!

Mvh//Danne

Manhood
2007-01-19, 07:55
Hade du läst hela tråden hade upptäckt att det är nu på vintern torskarna inte är huggvilliga i sundet, precis som många andra fiskarter...

På sen vår och hela sommaren så kan man få hur mkt "bitetorskar" som helst.

//Anders

snickarn
2007-01-19, 11:06
torsken är minst lika huggvillig nu som på sommaren
det är inte så att torsken slutar att äta på vintern

Manhood
2007-01-19, 11:58
Funkar inte en torsk som en vanlig fisk? Aktivare (äter mer) med lite varmare vatten och sparar på energin vid kyligt vatten...?

CalleX
2007-01-19, 12:01
Aktivare (äter mer) med lite varmare vatten och sparar på energin vid kyligt vatten...?

De är väl kallblodiga så de konsumerar mindre energi vid lägre temp. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att de äter så mycket mindre - det kan teoretiskt betyda att de lägger på sig mer hull på vintern som de tappar på sommaren med högre metabolism...

oringen
2007-01-19, 12:08
Äh klrt dom bitter!!!!!!! 120gr 0,20 flätat amb 6000 och trigger stick. Inget krokat då inte.

CalleX
2007-01-19, 12:10
Äh klrt dom bitter!!!!!!! 120gr 0,20 flätat amb 6000 och trigger stick. Inget krokat då inte.

Jag fattar nada...

salmo32
2007-01-19, 13:14

Om 80-90% av fångsten är felkrokad kan man antingen inte fiska på korrekt sätt eller använder helt fel utrustning. Jag har under mina snart 20 år som sportfiskare i Öresund felkrokat mellan 5-10 % av mina vintertorskar vilket är samma resultat som på sommaren. Jag vet att flera av de danska turbåtarna har felkrokningsfrekvenser på runt 30% men aldrig någonsin 80-90%. Då går man in för att felkroka fisk.

Nicklas_n
2007-01-19, 13:17
En bra dag med 5 torskar, då menade jag fem torskar över 10 kilo + massa mellanfiske. Borde ha skrivit det redan från början. Alltså inget fel på själva beståndet.

Klart att man får rättkrokad fisk på vintern, men inte så ofta när man bulefiskar. Men om man drivfiskar med lättare pilkar är det inte fler felkrokningar än vid t.ex gäddfiske. Men nu var det väl så att tråden handlade om bulefiske? Och där är det inte många som rättkrokas! som sagt, knappt 1 av 10 sitter i munnen.

En anledning till att dom nästan alltid är felkrokade på vintern tror jag beror på att dom inte hinner hugga. En 500g rörpilk sjunker väldigt snabbt, sen släpper man ju ner den rätt på fisken. Ett ryck, smack! en fisk är krokad. Det går på nån sekund. Sen kan jag inte tänka mig att en jättestor metalpinne är så aptitretande heller... Torskhonorna är ju stelare och långsammare på vintern. Hannarna är mycket piggare. En bula består av honor i botten och hannar åvanför. Att man inte får hannarna så ofta är för att dom hinner simma undan, det gör inte honorna, alltså krokas dom.

Men som jag sagt tycker jag att bulefiske är skitskoj och tror även att ni hade tyckt det om ni testat =)

Nicklas_n
2007-01-19, 13:23
""""Om 80-90% av fångsten är felkrokad kan man antingen inte fiska på korrekt sätt eller använder helt fel utrustning. Jag har under mina snart 20 år som sportfiskare i Öresund felkrokat mellan 5-10 % av mina vintertorskar vilket är samma resultat som på sommaren. Jag vet att flera av de danska turbåtarna har felkrokningsfrekvenser på runt 30% men aldrig någonsin 80-90%. Då går man in för att felkroka fisk.""""

Saken är den att alla myglar med det. Dom vet också hur mycket fisk som felkrokas, men eftersom dom vill vara sportsmässiga så säger dom inte hela sanningen.

Det där med 30% felkrokning stämmer säkert, eftersom dom även räknar med fiskarna på sommaren. Men om dom bara räknat vinterbuletorskarna hade dom också haft 80-90% felkrokning. Det lovar jag!

Sen att du inte felkrokat mer beror antagligen att du inte kört så mycket BULEFISKE på vintern? Och kom ihåg nu att det handlar om just bulefiske, inte drivfiske!! det går inte att jämföra.

Det jag säger om bulefiske är den nakna sanningen, som ingen annan berättar :) Och jag säger såhär; tror ni mig inte, följ med på en buletur i vinter då, så får ni se det med egna ögon.

salmo32
2007-01-19, 16:17
""""Om 80-90% av fångsten är felkrokad kan man antingen inte fiska på korrekt sätt eller använder helt fel utrustning. Jag har under mina snart 20 år som sportfiskare i Öresund felkrokat mellan 5-10 % av mina vintertorskar vilket är samma resultat som på sommaren. Jag vet att flera av de danska turbåtarna har felkrokningsfrekvenser på runt 30% men aldrig någonsin 80-90%. Då går man in för att felkroka fisk.""""

Saken är den att alla myglar med det. Dom vet också hur mycket fisk som felkrokas, men eftersom dom vill vara sportsmässiga så säger dom inte hela sanningen.

Det där med 30% felkrokning stämmer säkert, eftersom dom även räknar med fiskarna på sommaren. Men om dom bara räknat vinterbuletorskarna hade dom också haft 80-90% felkrokning. Det lovar jag!

Sen att du inte felkrokat mer beror antagligen att du inte kört så mycket BULEFISKE på vintern? Och kom ihåg nu att det handlar om just bulefiske, inte drivfiske!! det går inte att jämföra.

Det jag säger om bulefiske är den nakna sanningen, som ingen annan berättar :) Och jag säger såhär; tror ni mig inte, följ med på en buletur i vinter då, så får ni se det med egna ögon.

Det jag pratar om är BULEFISKE på vintern och inget annat. Detsamma gäller statistiken på de danska båtarna. Jag har själv bulefiskat i nästan 20 år (dock ej de senaste 2-3 åren). Får man mer än 20-30 % felkrokad fisk under bulefiske på vintern fiskar man fel helt enkelt. Då ska man hålla på med något annat.

snickarn
2007-01-19, 16:37
Det jag pratar om är BULEFISKE på vintern och inget annat. Detsamma gäller statistiken på de danska båtarna. Jag har själv bulefiskat i nästan 20 år (dock ej de senaste 2-3 åren). Får man mer än 20-30 % felkrokad fisk under bulefiske på vintern fiskar man fel helt enkelt. Då ska man hålla på med något annat.

håller med till 100 %

girren33
2007-01-19, 16:52
varför inte köra med 2 st upphängare (enkelkrok) och se det som en utmaning att få fisken att hugga istället för att ryckfiska med STORA trekrokar ? :fiska1: utmaning ni vet hehe

Nicklas_n
2007-01-19, 17:02
Som sagt, ni som inte tror mig, ge er ut på en buletur i vinter!

Jag kan säga en sak, dom statestikerna är inte rätt! När man bulefiskar ligger oftast alla båtar i samma område och man ser således när dom andra får fisk och det är inte några 70% rättkrokat där inte! Om det är såpass "lite" fisk som felkrokas, varför tror du då det är uppseendeväckande när någon får en fisk som bitit? så uppseendeväckande att man kallar dom bitetorsk.

Tror inte heller att ni har sysslat med något seriöst bulefiske, då hade ni inte sagt så som ni säger (förutom om ni försöker försvara eran hobby). Jag bulefiskar också mycket, det roligaste jag vet och jag kan erkänna att det är så mycket som 80-90% som felkrokas. Jag tycker att det är roligt ändå.

Jag ocr också läst på vissa danska båtars hemsidor, Bonitos t.ex, att ca 30% av fisken felkrokas men sen har jag även sett dom fiska och varit ute med honom en gång. Inte några 30% där inte! Har även sett de andra danska turbåtarna köra och känner en del av småbåtsfiskarna lite grann. Inga 30 % där heller!

Jag försöker verkligen inte smutskasta bulefisket i denna tråden, bara säga som det är. Är så förbannat trött på alla som myglar och ljuger om att det inte är "ryckfiske", eller a, fiske där väldigt många fiskar felkrokas med vilje.

Nicklas_n
2007-01-19, 17:03
girren33- Då hade man fått mycket få torskar, om ens någon :)

Pikeless
2007-01-19, 17:51
http://hd.se/helsingborg/2007/01/19/torskfestivalen-anklagas-foer/

Äntligen så kanske någon tar tag i det här...

:)

Nicklas_n
2007-01-19, 18:19
Dock är bulefiske icke tillåtet under denna tävling och alla båtar utom vandia är helt värdelösa på det. Så kanske är tidningen lite felinformerad?

oringen
2007-01-19, 20:03
En av båtarna hade 6 fiskar på 60 man och 6 timmar dvs 60 fiske timmar och fisk hehe.
Lovar att dom inte tar en smula, om man gämför med olagliga trålnigen gör på två timmar.
Det är däremot något att bekymra sig över.

Sen kan alla som fiskar abborre , gädda på våren också tänka till..

salmo32
2007-01-19, 20:26
Som sagt, ni som inte tror mig, ge er ut på en buletur i vinter!

Jag kan säga en sak, dom statestikerna är inte rätt! När man bulefiskar ligger oftast alla båtar i samma område och man ser således när dom andra får fisk och det är inte några 70% rättkrokat där inte! Om det är såpass "lite" fisk som felkrokas, varför tror du då det är uppseendeväckande när någon får en fisk som bitit? så uppseendeväckande att man kallar dom bitetorsk.

Tror inte heller att ni har sysslat med något seriöst bulefiske, då hade ni inte sagt så som ni säger (förutom om ni försöker försvara eran hobby). Jag bulefiskar också mycket, det roligaste jag vet och jag kan erkänna att det är så mycket som 80-90% som felkrokas. Jag tycker att det är roligt ändå.

Jag ocr också läst på vissa danska båtars hemsidor, Bonitos t.ex, att ca 30% av fisken felkrokas men sen har jag även sett dom fiska och varit ute med honom en gång. Inte några 30% där inte! Har även sett de andra danska turbåtarna köra och känner en del av småbåtsfiskarna lite grann. Inga 30 % där heller!

Jag försöker verkligen inte smutskasta bulefisket i denna tråden, bara säga som det är. Är så förbannat trött på alla som myglar och ljuger om att det inte är "ryckfiske", eller a, fiske där väldigt många fiskar felkrokas med vilje.

Jag har varit ute mycket med bl.a. Bonito och på de turerna har det inte ens varit 30% felkrokad fisk. Även om danskarna som regel går in mer för att rycka fisk.

Om du felkrokar 80-90% av din bulefångst får det stå för dig men ingen av de jag känner som bulefiskar frekvent (20-30 pers) har så sjuk statistik. Om du dessutom skriver att det är det roligaste du vet (trots 80-90 % felkrokning) så borde du kanske leta efter en ny hobby!

Jag är medveten om att det i vissa kretsar kallas bitetorsk när torsken hugger rent men det är inte de mest seriösa utövarna precis. Det är ju ni som ger bulefisket dåligt rykte.

Nicklas_n
2007-01-19, 23:15
Vi säger väl så då. Vad jag nu än säger får det inte er att ändra eran uppfattningen.

Dock stör det ni säger mig, så än en gång uppmanar jag folk att åka ut på vinterbulefiske så ni får se vad det handlar om. det är det bästa!

girren33
2007-01-19, 23:30
ville vara lite dryg men hadde en mening i tanken då jag ser fiske som en utmaning och en naturupplevelse !! dock står du högt i mina tankar om en ärlig fiskare som inte humlar med vad du gör eller tycker !
så sant att man inte får så mycket med två upphängare men dock försvinner inte chansen .eller. jag har metat med sill i viterfisket med framgång, kanske bara haft tur men dock roligt :winner:
en sak som är ännu mera roligt e att läsa om bulefisket år efter år .
blir nog en tur i år igen utan torsk men med kylan i behåll :sprit: finns ju änndå en korv och Tuborg på Vandia å fisk i fiskbilen :sprit:

LIVET E EN SJUKDOM ALLA DÖR TILL SLUT men se till att ha kul på vägen!!!!

Pike-Buster
2007-01-19, 23:38

Ungefär precis vad jag kör.. 0.25 Spiderwire 6500 rocket/C3 90/100 /130 grams pilk o Fenwick Eagle Gt Triggerstick 10-20lb :elgura: :elgura:

Wreckbender
2007-01-20, 01:39
Ungefär precis vad jag kör.. 0.25 Spiderwire 6500 rocket/C3 90/100 /130 grams pilk o Fenwick Eagle Gt Triggerstick 10-20lb :elgura: :elgura:
Rätt utstyr!!! Fast fel spö he he

Wreckbender
2007-01-20, 02:00
En av båtarna hade 6 fiskar på 60 man och 6 timmar dvs 60 fiske timmar och fisk hehe.
Lovar att dom inte tar en smula, om man gämför med olagliga trålnigen gör på två timmar.
Det är däremot något att bekymra sig över.

Sen kan alla som fiskar abborre , gädda på våren också tänka till..
Yepp. Det är något att bekymra sig för.Som tur är så får ingen tråla i sundet och följdaktligen har vi ett bra sportfiske där, 5-10 min båtåka så kan man få bra fiske men det beror på väder och vind förståss. Utanför GBG måste du åka båt länge, tidvis när vandrings torsken kommer in kan man ha bra fiske nära kusten men det vet trålarna också, så dom drar upp det som finns å så får man åka till sundet igen,och det är inte bara torsk, ``stora`` spättor (+0,3) är sällsynt i västerhavet.När jag började med havsfiske i min gröna ungdom(sent 70-tal)så var det standard att katterna vägde 2-3kg,nu är det 0,5-1, och ett km på den tiden vanns av den som fick en torsk på +10 kg och ev en långa på 5. Nu vinner den som får en simpa på 0,3.

Wreckbender
2007-01-20, 02:47
Thomas Vandia
januari 08, 2007, 05:52

Fortsatt kalasfiske, gårdagens tur gav ca: 180 Torskar
till 17 pers, största runt 8 kg.
Så passa på och ni är fiskesugna!
Det går en båt varje dag 0800, ring gärna och
boka plats eller så var där i god tid,
Välkomna! Thomas

Dat: 2007-01-08
Båt: Svalandia & Confident
Kapten: Thomas och Gunde

Söndagen blev riktigt bra!

ca 580 fina torskar blev fångade ( inkl de ej invägda). störst fick Daniel Strömblad 11,2 kg. Rolf Karlsson lyckades få en på 9,0 kg annars Kan betta ett spö på att dessa fiskar är tagna på vanligt driftfiske dvs kast o vanligt pilkfiske beroende på vilken sida av båten man står. Dessa fångster kunde vi haft i västerhavet också om inte trålarna fick härja fritt.

oringen
2007-01-20, 09:27
:elgura: :elgura: :elgura: gött det

Sen är dom ju finna till gäddfisket med

oringen
2007-01-20, 09:29
Thomas Vandia

Välkomna! Thomas

ca 580 fina torskar blev fångade ( inkl de ej invägda). störst fick Daniel Strömblad 11,2 kg. Rolf Karlsson lyckades få en på 9,0 kg annars

Inte festivalen ju

Som vanligt överdrina siffror från en skepare på vandia ;)

oringen
2007-01-20, 09:35
Rätt utstyr!!! Fast fel spö he he

Finns ju inget bättre :)

snickarn
2007-01-20, 10:43
Inte festivalen ju

Som vanligt överdrina siffror från en skepare på vandia ;)

det är nog inte några överdrivna siffror har fiskat en hel del från vandia när jag var med i en fiskeklubb från hgb ,det är inte ovanligt att man har ca 20 torsk per man när det är bra fiske och då räknar jag minimimått på 45cm
mitt rekord är 27 torsk på en tretimmars kvällstur

snickarn
2007-01-20, 11:03
Dock är bulefiske icke tillåtet under denna tävling och alla båtar utom vandia är helt värdelösa på det. Så kanske är tidningen lite felinformerad?

alla som fiskat någon gång på festivalen vet att vandia och tysken när han var med kör mer eller mindre bule fiske sista dagen

oringen
2007-01-20, 11:22
sant! (sissta dagen japp hehe9

Nej det är klrt han är duktig och ofta hittar bra med fisk. Men glädje våg och antal är han ju känd för!

CalleX
2007-01-20, 19:19
Thomas Vandia

Välkomna! Thomas

ca 580 fina torskar blev fångade ( inkl de ej invägda). störst fick Daniel Strömblad 11,2 kg. Rolf Karlsson lyckades få en på 9,0 kg annars

Kan betta på att alla blev uppdragna med huggkrok och att det inte var release mer än på de riktigt små...

weberg
2007-01-20, 21:33
nahh Callex..Allt under 45 cm eller vad det e går ju tillbaka..och tror inte dom brukar använda krog för fisk under 1.5-2 kg..bara att lyfta upp och tror dom säger det till fiskarna också, så har det alltid varigt för mig när man varit ute...och under 45 så aldrig h-krok

FoXDanne
2007-01-22, 20:14
En bra dag med 5 torskar, då menade jag fem torskar över 10 kilo + massa mellanfiske. Borde ha skrivit det redan från början. Alltså inget fel på själva beståndet.

Klart att man får rättkrokad fisk på vintern, men inte så ofta när man bulefiskar. Men om man drivfiskar med lättare pilkar är det inte fler felkrokningar än vid t.ex gäddfiske. Men nu var det väl så att tråden handlade om bulefiske? Och där är det inte många som rättkrokas! som sagt, knappt 1 av 10 sitter i munnen.

En anledning till att dom nästan alltid är felkrokade på vintern tror jag beror på att dom inte hinner hugga. En 500g rörpilk sjunker väldigt snabbt, sen släpper man ju ner den rätt på fisken. Ett ryck, smack! en fisk är krokad. Det går på nån sekund. Sen kan jag inte tänka mig att en jättestor metalpinne är så aptitretande heller... Torskhonorna är ju stelare och långsammare på vintern. Hannarna är mycket piggare. En bula består av honor i botten och hannar åvanför. Att man inte får hannarna så ofta är för att dom hinner simma undan, det gör inte honorna, alltså krokas dom.

Men som jag sagt tycker jag att bulefiske är skitskoj och tror även att ni hade tyckt det om ni testat =)

Ok då får jag revidera min uppfattning om sundet igen! Kan Niclas N ryckfiska upp 5 romstinna honor över 10 kilo i snitt/tur ja då är ju FISKET bra antar jag!?
Men då är det tamejfan inte snack om sportfiske iaf.
Kan Niclas N göra om bedriften 5st 10kilos torskar / tur i snitt med sportfiske metoder så borde Niclas N betänka en karriär som charterbåts kapten då det verkar svårslaget tom med norsk standard!

Ursäkta mig men jag blir helt klart irriterad när man bedriver sitt fiske som Niclas N. Vad skulle ni säga om jag ställde mig på en brygga i södra vättern i oktober med en 500gr rörpilk och började rycka upp romstinna 5 kilos rödingar för glatta livet ( fullt möjligt när de leker och blir väldigt orädda ). Jag tror inte man överlever ett sådant äventyr om en trollingfiskare får syn på dig!

Mvh // Danne

FoXDanne
2007-01-22, 20:19
Hade du läst hela tråden hade upptäckt att det är nu på vintern torskarna inte är huggvilliga i sundet, precis som många andra fiskarter...

På sen vår och hela sommaren så kan man få hur mkt "bitetorskar" som helst.

//Anders

Jag läste allt hela tråden och måste fråga dig om du är korkad?? Det är väl klart som fan att Torsk hugger på vintern!! Det är inte Karp eller Ruda vi snackar om som går i ide på vintern!!

Uttern_
2007-02-09, 09:58
Det ligger mycket i det du säger Olof...Var ute på en "buletur" med en av turbåtarna i sundet för ett tag sen och 90% av gubbarna på båten hade Rörpilkar med minst 2 mostertrekrokar endel 3 st som dom stog och slet som besatta med, för att om möjligt lyckas rycka fast nån torskstackare. Jag trodde inte ens att det var tillåtet att använda sådan utrustning.
/Boondock

Jag var på buletur för 14 dagar sedan med Vandia. Eftersom det snackats en hel del om ryckfiske här inspekterade jag allas utrustning nogsamt. Ingen fiskade med större krok än 8/0. Ingen hade dubbla 3krokar men en del hade en makk i övre fjäderringen.
Det togs två felkrokade fiskar på hela turen. Ingen av de små torskar som bärgades togs med huggkrok och alla fick gå tillbaka.
100% av min fångst var "bitetorsk".
Det blåste hårt och det var inget höjdarfiske överhuvudtaget.

Pratade med Thomas, skepparn om felkroknings%. De hade dagen innan fått väldigt mycket fisk på en vanlig släptur. Det hade varit en del felkrokningar då men inte mer än vanligt. Han menade att det från hans båt inte felkrokades mer på en "riktig buletur än vid vanligt pilkfiske.
Han påpekade också att ryckfiske är förbjudet.

Så nu kan jag inte låta bli att undra, Boondock, vilken båt var du ute med som hade fiskare med den utrustningen du beskriver.

:fiska2:
Uttern_

Uttern_
2007-02-09, 15:55
Eftersom det verkar vara ett känsligt ämne det här med ryckfiske och allt vad det innebär så föredrar jag att inte namnge varken båtar eller fiskare då jag tycker att det är upp till var och ens samvete att bedriva sitt fiske...
Men jag tror nog att om du kollar riktigt noga på allas utrustning så hittar du nog mer än 0 som använder den utrustningen jag beskrev. ( i verkligheten)

Hmmmm... ifrågasätter du min synförmåga.... eller tror du att jag är så DUM att jag försöker blunda för ryckfisket?
Jag kollade verkligen allas utrustning och det väldigt noga.
Jag namngav skeppare och båt. Och du gör inte någotdera. (Varför får jag en känsla av att du bara försöker svartmåla bulefisket, inbillning kanske?)

Klart att det är känsligt, ryckfiske är ju förbjudet. OCh då är det inte upp till var och ens samvete, eller hur!

Jag kan PMa dig datum för min resa så kan du kontrollera mina uppgifter. Du kan ju PMa mig om dina uppgifter, om det nu är så att du inte vill sätta ut dem i denna tråden

Uttern_
som tröttnat helt på denna diskussionen. :regn:

Uttern_
2007-03-12, 21:00
Nu har jag gjort det... alltså inte jag själv men nu har jag sett en som körde gigantdubbel3krok och ryckte frenestiskt på en turbåt jag var ute på. Han fick summa två fiskar ingen av ngn storlek.
Det som gjorde mig en aning konfunderad var att han bemödade sig med att klubba sin fångst med en "priest". Ja, ja han ville väl göra lite bot och bättring och tänkte lite på fisken han skadat.

CU ÅL folks!

Boondock Saint
2007-03-13, 12:44
Ser man på :=) Då var det inget fel på synen ju...

Uttern_
2007-03-13, 20:39
Skillnad på fisketur och fisketur också!!!!!

Inte alls samma människor på första turen som andra.

Boondock Saint
2007-03-15, 11:53
Det e jag med på, jag bara retades lite med dig;) Men som du nu har sett så finns det ryckfiskare i sundet och skepparna låter dom hållas...