handdator

Visa fullständig version : spola på lina på multirulle

Toby
2003-06-04, 14:16
spelar det någon roll hur man väljer att spola på linan på en multi.
man skall väll hålla "linspolen" så att smalsidan av spolen pekar mot multirullen , alltså ex. genom "pennvarianten (håller spolen med hjälp av en penna)

Någon som vet hur man lättast undviker tvinning av lina när man spolar på den ??

både när det gäller haspel samt multi.. hur gör ni ???

yoxler
2003-06-04, 14:36
Jag brukar dra linan genom spöt och sen kör jag pennvarianten. men jag klämer linan på ngt sätt också så linan inte ligger slapp på spolen. brukar fungera finfint ;o)

Lazinko
2003-06-04, 15:01
ja man kan hålla tummen på spolen med linan, så den blir sträckt

Dr Müller
2003-06-04, 18:22
Jag brukar spola på ny lina när jag sitter i båten. Ta bort krokarna från en storskedad wobbler och Knyt fast den nya linan i den. Kör med motorn tills du fått ut linan. Stanna, knyt fast den på spolen veva in. Klart.

Stizo
2003-06-04, 18:24
Originally posted by Jerko
Jag brukar spola på ny lina när jag sitter i båten. Ta bort krokarna från en storskedad wobbler och Knyt fast den nya linan i den. Kör med motorn tills du fått ut linan. Stanna, knyt fast den på spolen veva in. Klart.

Det låter smidigt... Har aldrig testat det, men har haft det i tankarna flera gånger. Måste ta och testa det nästa gång.

Dr Müller
2003-06-04, 18:28
I och för sej så brukar jag oftast ta med mej rullen som behöver linbyte till butiken och be dom spola på ny. Inte bara enkelt utan mycket billigare också.

Foppa
2003-06-04, 20:32
Tss... vilken miss i senaste FFA (fick den idag) då skriver de hur man spolar på linan på en haspelrulle, och säger att man ska låta linan haspla av spolen, vilket såklart är rätt, men på en bild precis bredvid visar de "pennvarianten" !

Matrim Cauthon
2003-06-05, 18:45
spola ut linan med båt? haha skulle inte funka här, då har man ju haft 5 båtar som har röjt över den 200meter linan