Visa fullständig version : Biltemas spöhållare ??
Gotefunk
2007-03-13, 06:33
Jag har köpt normarks delux - spöhållare, men behöver några extra. (billigare). Är det någon som vet om man kan använda Biltemas. Eller är det ren skit??
Jag har ett par från Biltema. Det enda jag kan klaga på är att det är dålig passform mellan spöhållaren och fästet vilket kan ge vibrationer då du kör. Jag smetade på ett lager Epoxy på fästet så nu är passformen kanon!
Använder dom mest till bottenmete efter Gös och det funkar bra!
Har även dyrare spöhållare men kan inte påstå att dom är så mkt bättre...
Är man rädd om sina spön så kostar man på och köper normarks eller scottys hållare. Biltemas och dom andra (danska billiga, kommer inte ihåg vad dom heter.)
har erfarenhet av biltemas infällda hållare och dom spricker i skruvinfästningen efter några år. Satsa på kvalitet lönar sej i längden
Är man rädd om sina spön så kostar man på och köper normarks eller scottys hållare. Biltemas och dom andra (danska billiga, kommer inte ihåg vad dom heter.)
har erfarenhet av biltemas infällda hållare och dom spricker i skruvinfästningen efter några år. Satsa på kvalitet lönar sej i längden
Är det danica du menar. Dessa var ju bara skit. Gick tydligen av i fästena.
Flodebanan
2007-03-13, 16:55
Vissa gick av andra höll. Vet duktiga fiskare som använder dessa som "avlastningshållare" utan prob.
Gotefunk
2007-03-13, 18:37
De var väl tänkta som avlastare. Men det är kanske läge att satsa på kvalitet, ändå. Tänkye att man skulle komma lite billigare undan.
Tack ska ni ha !
Köp inte skit från Biltema. Kul med fisk, spö och rulle på botten. Dessa lågbudjet grejer passar knappt på en bensinmack. Satsa på Normark, Scottys eller nåt märke som är kvalite och livslängd.
Jag har såna snikhållare som kostar typ 150:- styck och de är perfekta vid mete.
Men om jag skulle trolla så skulle jag inte våga ha spöt i hållaren utan att låsa spöt med nån låslina.
japp precis danica hette dom. Riktigt skit
har en scotty och en biltema! av kritiken här av att döma så kanske man ska byta ut den ena biltema mot en scotty till...:fiska1:
Gotefunk
2007-03-14, 06:50
Segt om man vänder ryggen till vid bottenmete, och man får på en torsk på 15 kg. Hej då spö!
De var väl tänkta som avlastare. Men det är kanske läge att satsa på kvalitet, ändå. Tänkye att man skulle komma lite billigare undan.
Tack ska ni ha !
Klart att kvalite är bäst men har fiskat i åratal med Biltemas och även Scottys spöhållare och har inte haft ett enda problem med Biltemas hållare.
Har både trollat och bottenmetat Gädda & Gös med dom i timtal utan ett enda problem... Trots att jag satt vobblern i botten och belastningen på hållaren blivit lite väl stor.
Tror några här stämmer in i klagosången utan att ha större el längre erfarenhet av B-tema hållarna.
Visst kan det självklart finnas måndags ex men mina har bevisligen hållt bra under alla år ... och kan därmed inte såga kvaliten på hållarna!
Sturgeon
2007-03-14, 09:42
Ja de var väldigt dåliga, hade de ett tag på en mindre båt. De flesta gick av ganska snabbt, nära att förlora utrustningen en gång. Finns de kvar?
japp precis danica hette dom. Riktigt skit
Lärlingen
2007-03-14, 11:20
Scotty mja, dyra satan!
Allt som är bra MÅSTE tydligen vara svindyrt..!?
Jag har tillverkat mina rostfria spöhållare, betydligt billigare och dessutom bättre enligt mitt tycke och ja, jag har haft scottys!
Skrattretande priser (se Striker)..
500 Spänn för en spöhållare, helt sjukt!
Kolla in denna annons om du trollar (rostfria spöhållare för 25 mm pulpitrör) så kommer du undan lite billigare.. 175kr/st
http://www.blocket.se/vi/9023469.htm?ca=8_s
Vart går dom av någonstans?
Går alla av på samma ställe eller är det på olika ställen?
Kan vara bra att veta så man kan kolla över mina två inför säsongen.
Dom har trots allt hängt med i några år nu och om alla andras går sönder direkt så måste mina braka sönder när som helst!
Vill inte direkt mista nått spö helt plötsligt...
Man ska nog hålla ett litet öga på hållarna om dom är av plast, det gäller nog alla sorter. Speciellt om dom sitter på hela tiden.
Köp billiga i rostfritt stället.
Båten rasar nog ihop innan hållarna.
trashmasta
2007-03-14, 19:26
undrar vem det kan vara :).
billiga spöhållare och långa spön är ingen bra combo... knäcks mycket lätt.
Scotty mja, dyra satan!
Allt som är bra MÅSTE tydligen vara svindyrt..!?
Jag har tillverkat mina rostfria spöhållare, betydligt billigare och dessutom bättre enligt mitt tycke och ja, jag har haft scottys!
Skrattretande priser (se Striker)..
500 Spänn för en spöhållare, helt sjukt!
Kolla in denna annons om du trollar (rostfria spöhållare för 25 mm pulpitrör) så kommer du undan lite billigare.. 175kr/st
http://www.blocket.se/vi/9023469.htm?ca=8_s
håller med till fullo, rostfritt är oslagbart, enorm hållbarhet har själv byggt likadana som fanns på blocketlänken och dom är helt suveräna. Killen i det här fallet var väl ute efter ställbara relingshållare, antar att han kör med 4 spön eller nåt och då går ju de rostfria som är av transporttyp bort då man behöver hållare där spöna kan vinklas ut från båten och även i upp och ned/sidled. Visst man får betala uppåt 500 spänn för en scotty, men det är värt pengarna, inte roligt då grejorna flyger i sjön.
Var knäcks dom?
har ett minne av att dom går av nere i foten där man fäster dom till snurrfästet som sitter på relingen
har ett minne av att dom går av nere i foten där man fäster dom till snurrfästet som sitter på relingen
Okej! Tack för det då ska jag ta en koll på mina och ev byta ut dom.
Som sagt dom har vart med ett tag nu och utstått omild behandling under några år, så då ligger dom nog i risk zonen för att pajja.
trashmasta
2007-03-14, 20:17
även samma ställe som några, tror det var wiggler, jag vart med om.
Berkley's hållare då?
Hittade ingen bra bild på dem nu, men de är ju inte alltför dyra vill jag minnas. De har/hade åtminstone ett par, tre modeller.
Lärlingen
2007-03-14, 22:05
håller med till fullo, rostfritt är oslagbart, enorm hållbarhet har själv byggt likadana som fanns på blocketlänken och dom är helt suveräna. Killen i det här fallet var väl ute efter ställbara relingshållare, antar att han kör med 4 spön eller nåt och då går ju de rostfria som är av transporttyp bort då man behöver hållare där spöna kan vinklas ut från båten och även i upp och ned/sidled. Visst man får betala uppåt 500 spänn för en scotty, men det är värt pengarna, inte roligt då grejorna flyger i sjön.
Okej, det hade jag missat!
Visste inte att han skulle ha ställbara modellen.
Tror att jag var lite trött :nut:
:cheers: Kör hårt!
vet inte hur det är med plast kvaliten oavsett märke. men ta tex en skogshuggarhjälm i plast är bara godkänd i x antal år på grund av att solen "fräter" elelr försvagar plasten och då inte skyddar lika bra längre!
Gotefunk
2007-03-15, 07:50
Rätt. Är ute efter ställbara. Jag har redan några rör. Visserligen nersänkta i båten.
Jag har sett ställbara i rostfritt (monterade på en båt som skulle trolla Lax från kristinehamn) med samma funktioner som en vanlig i plast.
Har letat på nätet utan resultat.
Troligtvis hemmabygge, men jädrigt snygga.
Önskar att man var liiite mer händig...
team char
2007-03-15, 19:10
Jag har sett ställbara i rostfritt (monterade på en båt som skulle trolla Lax från kristinehamn) med samma funktioner som en vanlig i plast.
Har letat på nätet utan resultat.
Troligtvis hemmabygge, men jädrigt snygga.
Önskar att man var liiite mer händig...
Finns att få i från Amerika som allt annat braåha grejor
http://www.captgarys.com/catalog/popup_image.php/pID/1320
http://www.fish307.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=112
Finns att få i från Amerika som allt annat braåha grejor
http://www.captgarys.com/catalog/popup_image.php/pID/1320
http://www.fish307.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=112
helt rätt char, kolla runt lite på ebay, större utbud och bättre priser! Ett paradis för oss prylgalna fiskare!! :cheers:
Det var inte någon av dessa då spöet gick att lyfta rakt upp när hållaren låg i 90* vinkel... Som en vanlig "biltema" hållare.
Men jag måste lära mig att googla på engelska också....
(memo to my self: google in english.. skriv inte "rostfritt" när jag söker på engelska...)
Så ja...