handdator

Visa fullständig version : eu-trailer

Stefannilsson73
2007-03-16, 22:59
någon som vet vad som gäller när man skall räkna fram hur stor eu-trailer man får dra? Har en äldre bil och det framgår inte av handlingarna.

Har ringt Vägverket och fått 2 olika svar???!!! (ringde med en veckas mellanrum, detta är ca 2 veckor sedan)

Första gången sa de att det är "halva bilens tjänstevikt" som gäller. Pratade sedan med en polare som sa att han hör att man ändrat de reglerna.
Ringde igen vägverket och fick nu ett svar som var 150 kg lägre. När jag bad dem förklara hur de räknat ut det fick jag svaret att de finns på deras hemsida.

Stämmer detta har min en gång så lagliga trailer blivit olaglig att dra med min bil!! Kan de göra så???:ledsen:

Rudan
2007-03-16, 23:07
För att få köra 80 med din EU-trailer gäller att;
Släpets totalvikt( tjänstevikt + maxlast) ej får överstiga 50% av bilens tjänstevikt.
Finns lite tillägg vid tomt släp och dessutom finns det möjlighet att bara köra 40 vid vissa omständigheter.
Men det översta är det viktiga. Jag tror jag har bra koll....fick mej en ofrivillig lektion när jag blev haffad på väg hem från Blekinge i februari.....

//Stefan

Stampe
2007-03-16, 23:10
Annars så får du typa om bilen.. En kompis till mig monterade stålplattor i bilen och vägde om den..Helt galna många av dom där reglerna..

knota
2007-03-16, 23:27
någon som vet vad som gäller när man skall räkna fram hur stor eu-trailer man får dra? Har en äldre bil och det framgår inte av handlingarna.

Har ringt Vägverket och fått 2 olika svar???!!! (ringde med en veckas mellanrum, detta är ca 2 veckor sedan)

Första gången sa de att det är "halva bilens tjänstevikt" som gäller. Pratade sedan med en polare som sa att han hör att man ändrat de reglerna.
Ringde igen vägverket och fick nu ett svar som var 150 kg lägre. När jag bad dem förklara hur de räknat ut det fick jag svaret att de finns på deras hemsida.

Stämmer detta har min en gång så lagliga trailer blivit olaglig att dra med min bil!! Kan de göra så???:ledsen:

Har varit "halva bilens tjänstevikt" max 750kg, men på nyare bilar står det på regbeviset, och DETTA kan vara mindre än halva bilens tjänstevikt. har för mig jag hört att Volvo V70 bara drar 500kg obromsat enl reg beviset.
Har inte hört något om ändring.

http://www.vv.se/filer/5390/Har_du_kopplat_ratt_2005.pdf
sid 16

Stefannilsson73
2007-03-16, 23:27
tackar rudan!!! Du råkade ut för de jag helst av allt vill undvika, men du fick ju svart på vitt vad som gäller!!
Har en saab 9000, tjänstevikt 1500 kg så då är de inte några problem med min TK650 trailer.

Rudan
2007-03-16, 23:34
tackar rudan!!! Du råkade ut för de jag helst av allt vill undvika, men du fick ju svart på vitt vad som gäller!!
Har en saab 9000, tjänstevikt 1500 kg så då är de inte några problem med min TK650 trailer.

Jag har en Reko 650 (650 kilo totalvikt) och drar med en Caddy med tjänstevikt på 1580.Inga probs, ska få dra upp till 790 kilo obromsat med den bilen.
Du borde alltså få dra upp till 750 kilo....
Jag gjorde misstaget( förutom att jag låg i västerfilen i snöstormen) att sväva lite på målet vad gällde de exakta reglerna för eu-trailers. Att jag verkligen fick dra min kärra visste jag säkert.

//Stefan

knota
2007-03-16, 23:36
Jag har en Reko 650 (650 kilo totalvikt) och drar med en Caddy med tjänstevikt på 1580.Inga probs, ska få dra upp till 790 kilo obromsat med den bilen.

//Stefan

Max 750kg obromsat även om bilens tjänstevikt är mer.

Rudan
2007-03-16, 23:38
Max 750kg obromsat även om bilens tjänstevikt är mer.

Sedär, då kan även en konstapel med Vägverkets lilla broschyr i handen ha fel.

//Stefan

knota
2007-03-16, 23:42

//Stefan

Här finns lite info.
http://www.allslapet.se/korkort.htm

knota
2007-03-16, 23:43

//Stefan

Finns inte EU-släp med totalvikt över 750kg
Här finns lite info.
http://www.allslapet.se/korkort.htm

johanm
2007-03-17, 01:22
Har varit "halva bilens tjänstevikt" max 750kg, men på nyare bilar står det på regbeviset, och DETTA kan vara mindre än halva bilens tjänstevikt. har för mig jag hört att Volvo V70 bara drar 500kg obromsat enl reg beviset.

sid 16

Hej hade en v70-99 fick dra max 500 kg obromsat men har bytat till en v70-04
nu får jag dra max 750kg.Tror att det har lite med vilken typ av dragkrok du har.

pedreus
2007-03-17, 01:59
Det står på ditt regbevis hur mycket du får dra... Tex 750kg är totalvikten för trailer ink båt o motor och max vikt oavsett bil är 750kg!!!!!!!!!

Spy
2007-03-17, 08:43

sid 16

Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
• bromsad släp- eller husvagn
• obromsad släp- eller husvagn
(totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten inte överstiger
halva bilens tjänstevikt
eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt.

Det står att alla obromsade får framföras i 80km/h om dom klarar viktgränsen.
Nu tror jag inte att det är så (det säljs ju EU-vagnar med tillägget 80km/h),
men det går ju alltid att hänvisa till ovanstående :D
Har själv en TK 30-vagn (ser exakt ut som TK's 80km/h-variant så när som på stänkskydden).

Hegge
2007-03-17, 09:32
Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
halva bilens tjänstevikt
eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt.

Har själv en TK 30-vagn (ser exakt ut som TK's 80km/h-variant så när som på stänkskydden).

Din TK-30-vagn är ingent släp utan ett efterfordon och får därför endast framföras i 30km/h. Finns att läsa på http://www.vv.se

//Hegge

Viesker
2007-03-17, 10:04
Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
halva bilens tjänstevikt
eller

och dessutom har den inte fjädring heller vilket är ett krav för EU-släp.
Det sjukaste med det här är ändå att om du köper ett EU-släp och tar bort reg- plåten får du inte använda det som efterfordon (dvs. köra 30 km/h)
Polaren forskade lite eftersom hans båt låg på gränsen viktmässigt för ett EU-släp. Hans plan var att om han skulle bli vägd efter vägkanten så skulla han ta böterna och skruva av reg-plåten och sätta på en Lgf-skylt. Men det föll på att efterfordon inte får vara fjädrade.
Konstiga regler i VV:s värld:pangpang: :pangpang:

knota
2007-03-17, 11:44
Det står på ditt regbevis hur mycket du får dra... Tex 750kg är totalvikten för trailer ink båt o motor och max vikt oavsett bil är 750kg!!!!!!!!!

Bara på nyare bilar finns det angivet i regbeviset.
se punkt 2 sid 4

catchandreleasearn
2007-03-19, 00:43
Nån som vet vad som gäller för hemmagjord trailer?

KG?
2007-03-19, 00:46
Nån som vet vad som gäller för hemmagjord trailer?

Om du menar en oreggad hemmagjord så är det 30 km/tim och orange triangelskylt som gäller. I dom farterna så tror jag det är bilens dragvikt som gäller.

catchandreleasearn
2007-03-19, 01:13
Om du menar en oreggad hemmagjord så är det 30 km/tim och orange triangelskylt som gäller. I dom farterna så tror jag det är bilens dragvikt som gäller.
Okej, tackar för informationen!
Någon som kan tipsa om nån trailer som går att modda om lätt eller rentav har justermöjligheter att kunna frakta en båt med 25cm köl(kölen börjar inte ända fram utan tvärt från ungefär framför mitten och bakåt)?