Visa fullständig version : Min båt går inte så fort som jag tänkt mig!vad kan vara fel?
Har en ryds 465 med en 8hk yamaha tvåtaktsmotor. Träffade en fiskekompis ute på vattnet med en 4hks tvåtaktsmotor och vi åkte lika snabbt! Nu är ju inte jag nåt proffs på båtar och motorer men det känns jävligt konstigt att jag inte kan åka ifrån honom. Båten gör kanske en 5-6knop och planar inte. Maxbegränsningen är på 10hk. Hörde av en kunnig som tog sig en snabb titt under kåpan att ena cylindern går på 20% av max. Är det bara att byta tändstift så går den bättre eller är det något annat som måste bytas ut för att båten ska prestera maximalt. Snälla ge mig tips !!!! Tacksam för svar!
Väldig osäker på hur en "kunnig" kunnat ta en snabb titt under kåpan och direkt se att ena cylindern går på 20% av max.
Enda jag kan tänka mig isåfall är att gasspjället på den förgasaren (om du har mer än en på en sån liten motor) inte öppnar fullt ut. Men det borde han väl ha sagt isåfall.
Har en ryds 465 med en 8hk yamaha tvåtaktsmotor. Träffade en fiskekompis ute på vattnet med en 4hks tvåtaktsmotor och vi åkte lika snabbt! Nu är ju inte jag nåt proffs på båtar och motorer men det känns jävligt konstigt att jag inte kan åka ifrån honom. Båten gör kanske en 5-6knop och planar inte. Maxbegränsningen är på 10hk. Hörde av en kunnig som tog sig en snabb titt under kåpan att ena cylindern går på 20% av max. Är det bara att byta tändstift så går den bättre eller är det något annat som måste bytas ut för att båten ska prestera maximalt. Snälla ge mig tips !!!! Tacksam för svar!
Hade han som Du träffade en identisk lika båt som Din om inte så är jämförelse helt ointressant då olika skrov har olika prestanda?!
Känner inte till Din båt exakt men med den längden och den klena max rek på motor gissar jag att båten är byggd i första hand för låga farter och inte planing, som en roddbåt som man ledsnat på att ro och hänger på en motor.
Men kolla motorn iaf och en omgång nya stift kan det vara värt, sen har proppellerstigningen en hel del med att göra vilken prestanda båten får men det är nästa steg.
Utgår ifrån att Du kollat dem vanliga felkällorna som soppa, luft och kylning så att inget sånt spökar?!
Väldig osäker på hur en "kunnig" kunnat ta en snabb titt under kåpan och direkt se att ena cylindern går på 20% av max.
Enda jag kan tänka mig isåfall är att gasspjället på den förgasaren (om du har mer än en på en sån liten motor) inte öppnar fullt ut. Men det borde han väl ha sagt isåfall.
Ja, man kan ju inte säga att den går på 20% genom att bara titta... Om den över huvud taget har två cylindrar så måste det vara som du säger att ena förgasaren inte öppnar fullt. Då borde det bara vara att justera så att båda förgasarna öppnar lika mycket.
Alessandro
2007-06-22, 11:52
Kan också bero på båten, fullt med alger och vatten i skrovet gör inte båten snabbare direkt...:peta:
Hans båt hade sämre sjöegenskaper än min, soppa luft kyla är i sin ordning. Det är helt klart att båten ska gå fortare även om kanske båten inte är gjord för att plana med en 8 hästars. Tack för svaren ska kika lite o se om det blir nån skillnad. Först o främst ska jag byta tändstift och kolla förgasarna. Lättare sagt än gjort när det är första gången :)
Nu ska jag se här så jag inte säger fel. Han körde motorn på tomgång och tog av den ena tändhatten så att cylindrarna fick jobba en i taget. Den ena höll igång motorn fint medan den andra snabbt tog död på tomgången. Han bad mig byta till mjukare tändstift.
Det skulle ju kunna bero på många saker, två identiska båtar kan ju gå väldigt olika i sjön, om den ena antingen är extremt bevuxen under, eller om tofter och flytelement har blivit vattensjuka. En polare till mig har en cresent 405 som gick jävligt illa i sjön, och där visade sig ena toften vara vattenfylld. Det enda felet man såg var en liten spricka i ena sitsen/flytelementet.
Annars har även motorns placering stor inverkan, en kortriggad motor på långriggad båt eller tvärt om ger sämre effekt.
Det kanske till och med kan vara så att motorn helt enkelt är lite för liten för att få upp båten i planing, vilket gör att din extra effekt går åt till att "knuffa vatten" i stället för att driva båten snabbare. Om du vill testa den teorin, så kan du fixa en enkel förlängning av rorkulten med ett pvc rör eller liknande, så att du kan sitta på mitten och köra. Detta kan göra att båten planar bättre, och polaren får sniffa avgaser.
FiskeJacke
2007-06-22, 13:57
konstigt... jag har en ryds 425 med en 6 hk evinrude på och den går i en 15 knop!
Det var det värsta dötugg jag hört på länge om båtat och motor. 465:an har klinkat skrov och är en båt som inte planar. Med den stora längd och ringa hästar (10 hk) är det en stor roddbåt. Lämpad för nätläggning och sakta mak att åka med.
Den ger inte mer i fart än vad den ger nu och lite till med 10 hk.
Möjligt om man sätter sig mitt i båten och sätter en rokultsförlängare (finns på Biltema) så går det oftast fortare.
Sen kan ju även riggvinkeln stå helt galet. Och det är standard att se en del ovana köra med just det.
Båten står rakt upp i skyn och båtföraren nästan trillar baklänges.
Fiskejacke, inte konstigt när din båt är planande. Skilj på båtskrov, annars blir det ju rena cirkusen. Det finns 3 typer av skrov. Planande (Ryds 425), halvplanande (Crescent 465 typ), och deplacement (Ryds 465) samma som en fiskebåt.
Fiskejacke, inte konstigt när din båt är planande. Skilj på båtskrov, annars blir det ju rena cirkusen. Det finns 3 typer av skrov. Planande (Ryds 425), halvplanande (Crescent 465 typ), och deplacement (Ryds 465) samma som en fiskebåt.
Ryds 465 samma som en fiskebåt? hade en 465 från- 89 o den planade lätt :cheers:
Johanm, det kan inte vara samma båt. Den som finns (2007) nu tar 15 hk och hans 10 hk. Din är nog samma som finns idag. Gabbus är nog den äldre modellen som inte är i samma skrovkonstruktion.
Det var det värsta dötugg jag hört på länge om båtat och motor. 465:an har klinkat skrov och är en båt som inte planar. Med den stora längd och ringa hästar (10 hk) är det en stor roddbåt. Lämpad för nätläggning och sakta mak att åka med.
Den ger inte mer i fart än vad den ger nu och lite till med 10 hk.
Möjligt om man sätter sig mitt i båten och sätter en rokultsförlängare (finns på Biltema) så går det oftast fortare.
Sen kan ju även riggvinkeln stå helt galet. Och det är standard att se en del ovana köra med just det.
Båten står rakt upp i skyn och båtföraren nästan trillar baklänges.
Det kan mycket väl vara som du säger elanen, att båtens skrov inte är planande. Den stiger rätt bra när man sitter själv, nästan så man trillar baklänges. Skönt med lite bra tugg från oldschools som vet vad dom pratar om. Då ger jag upp hoppet om att få min båt att gå snabbare, kanske satsar på att få till en bättre riggvinkel.
Annars har även motorns placering stor inverkan, en kortriggad motor på långriggad båt eller tvärt om ger sämre effekt.
Det är en kortriggad motor till en kortriggad båt så där är inställningen rätt.
Gabbu prova att flytta rigginställning där den går bäst. Köp dig sen en rokultsförlängare. Använder min förjämnan. Utom på båtar där det är rätt motor för planande båtar. Även där båten är gjord för större motor och är planande kan en rokultsförlängare göra nytta. Senast igår för mig när jag var ute med min Ockelbo B14 som är gjord för upp till 20 hk.
Där hade jag min lilla 5 hk fyrtakt Mercury med rokult och det forsade på rätt bra.
Gabbu prova att flytta rigginställning där den går bäst. Köp dig sen en rokultsförlängare. Använder min förjämnan. Utom på båtar där det är rätt motor för planande båtar. Även där båten är gjord för större motor och är planande kan en rokultsförlängare göra nytta. Senast igår för mig när jag var ute med min Ockelbo B14 som är gjord för upp till 20 hk.
Där hade jag min lilla 5 hk fyrtakt Mercury med rokult och det forsade på rätt bra.
ok ska pröva det! tack alla som gett tips o råd !
Mina okvalificerade gissningar:
Det där med att motorn går olika bra när man tar bort en tändhatt handlar väl om att det är olika läga på veven när de 2 olika cylindrarna tänder?
Och att motorn skulle gå bättre med mjukare stift undrar jag, om du har problem med att motorn dör eller blir svårstartad så kan man gå ner till mjukare stift men annras vet jag inte varför man skulle laborera med det.
För mjuka stift kan ju bli dyrt.
Hej Ola! tänkte byta till mjukare stift för att motorn är svårstartad plus att den lägger av hela tiden vid tomgång! en annan sak! mätte mha av sjökort och timade och fick fram att båten gör 6.5 knop med en 8hästars bakom! Nu vet ju inte jag om det är ok men ni som har haft liknande utrustning kan väl höra av er om era båtar gjort högre farter! Elanen du kanske vet nåt?
Båten är en ryds 465 finns en som har bild i forumet om man söker här inne...
Mjukare stift kan nog vara en lösning på det problemet, om jag förstått det riktigt så är faran med mjuka stift att de kan smälta vid hård belastning (fullgas) med allt vad det innebär, men att gå ner ett steg ifrån rekomendationerna bör nog inte vara nån fara.?
Utan nån kunskap så låter väl 6,5knop rimligt för det ekipaget.?
jag tänkte gå ner två steg. vad jag förstått det så är det ingen större risk när motorn inte är starkare än 8hk. får i värsta fall ha med mig ett par i reserv. Linder 440 gör 11 knop med en 5-hästars. jämför d med min som gör 6-7 med en 8hästars. Kan båtskrovet göra så stor skillnad? Nu är ju min tyngre då...
jag tänkte gå ner två steg. vad jag förstått det så är det ingen större risk när motorn inte är starkare än 8hk. får i värsta fall ha med mig ett par i reserv. Linder 440 gör 11 knop med en 5-hästars. jämför d med min som gör 6-7 med en 8hästars. Kan båtskrovet göra så stor skillnad? Nu är ju min tyngre då...
Skrovkonstruktionen har enormt stor del i farten, din är troligen byggd med samma sorts skrov som en slipa med ett deplacerande skrov och kanske med köl som bara skjuter vattnet framför sig och aldrig lyfter ur och därmed aldrig får högre fart än dom farterna du uppnår, Linder har planande skrov som en riktig motorbåt och lyfter ur vattnet och har bara halva skrovet i vattnet i planande fart då den glider på steglisterna...
//
:cool2:
Johan
the big one
2007-07-03, 18:10
du kan sätta på ett förlägningsrör på rokulten så sätter du dig på en mittentoft istället för längst bak. Gör du detta så planar båten lite och går upp någon knop.
tack! är jätteglad för alla svar man har fått. De har varit till stor hjälp!
tack! är jätteglad för alla svar man har fått. De har varit till stor hjälp!
Hur fort går den nu då?
~FB~Pike
2007-07-09, 07:18
Han sitter kanske inne för fortkörning nu? :D
efter lite trixande med bla rokultsförlängare o jag sitter i mitten av båten kommer jag upp i 8. helt okej! =)