handdator

Visa fullständig version : Vad är ditt PB på Karp (I Sverige)?

IcyStorM
2007-07-21, 02:08
Som topic lyder "Vad är ditt PB (Personbästa) på karp (som omfattar spegelkarp / fjällkarp /koikarp) (I Sverige)?

Med detta menas att bara karpar fångade i Sverige räknas.

Mitt är 7.5kg ( http://fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=33546&cid=26&sort=date ) men har ju bara fiskat karp i ett år samt bara fiskat i en sjö där de allra flesta väger mellan 3-5kg och där är 7.5 en ganska så bra fisk.

Ni kan också gärna berätta en kort historia om när ni fångade den, jag börjar.

Jag fiskade en natt i Linneasjön som ligger i centrala Nybro, Jag vart väldigt knäckt av att en massa folk söp, skrek och förde andra ljud inte alls långt ifrån där jag fiskade samtidigt som de kastade kottar på mitt tält. En annan grej som också bidrog till att jag nästan packade ihop var att änderna ständigt kom och dök på min mäskplats och vad jag än gjorde så gick de inte bli av med dem på lång sikt. Jag tänkte iaf att "jag brukar ju inte ge upp" och "det är ju onödigt att störa pappa". Sagt och gjort jag stannade kvar. Fylleklubben började dra sig bortåt mellan 00:15-00:30. 00:55 högg min hittils största karp, den drog inte jättemycket men den var ganska tung att dra in ändå. Vågen stannade på 7.5kg.

IcyStorM
2007-07-21, 12:24
Det är bra att ni röstar men ni får ju gärna skriva något också... :O

SpecimenHunter_Rasmus
2007-07-21, 12:41
Mitt är 9,5 kilo än så länge, togs 2005. Men så vitt jag vet så är det den största (tillsammans med Martins som togs samma morgon) som har fångast i sjön under dessa år, så jag känner mig rätt nöjd med det tills jag börjar fiska i vatten med större fisk :)

Fiskarna kan du läsa om här: http://www.specimenhunters.se/?l=rapporter&m=1

Ps. Daniel (triana_guy) var rätt så nära igår natt, 9420 gram :)

Catch fish
2007-07-21, 13:56
Mina största är spegel 18,1kg och fjällis på 17kg tagna i skåne. Inte så giganstiska med dagens mått men fångsterna har 10år på nacken. Har tagit fiskar som jag kanske värderar högre tex wildis (fjällis) på 15kg+ från otroligt svår fiskat vatten.

/Catch fish

Jimmiee
2007-07-21, 14:07
Största karren jag tagit är "Max" på 12760g och den togs i våras.

NinjaLinus
2007-07-21, 14:08
Mina största är spegel 18,1kg och fjällis på 17kg tagna i skåne. Inte så giganstiska med dagens mått men fångsterna har 10år på nacken. Har tagit fiskar som jag kanske värderar högre tex wildis (fjällis) på 15kg+ från otroligt svår fiskat vatten.

/Catch fish

Lägg upp bilder!! verkar vara coola fiskar!!

Catch fish
2007-07-21, 14:54
Lägg upp bilder!! verkar vara coola fiskar!!

Fick mig ett gott skratt när jag plockade fram mina "kodak picture disc" som var high tec på den tiden. Men, min dator har ju inget diskett fack:nut:

Hittade denna bilden på 18,1kg i alla fall på en back up skiva från gamla datorn.

NinjaLinus
2007-07-21, 14:59
ruskigt fin! cool färg!

snickarn
2007-07-22, 23:37
1994 tog jag en spegel på 17,1 tagen några kilometer från hemmet fjällkarp på 15,5 från samma vatten och en gräskarp på helt otroliga 4kilo från en parkdamm

Rassie
2007-07-23, 21:36
Mitt Pb ligger på 9,26 kg, en fjällis som tog på 3 hairiggade majskorn fiskat över en matta med majs och mainline bloodworm och halibutpellets.

BeBest
2007-07-23, 21:42
Jaa, jag fiskar ju inte karp så jag vet inte vad jag ska skriva? Går det bra om jag skriver om att fiska snorgers?

Ari
2007-07-23, 21:46
15 blankt från svartemosse. Togs på en 14mm boilie, bakad på ingredienser från Atracta. Jordnöt/pistasch var aromen om jag inte minns fel :)

Rassie
2007-07-23, 22:02
15 blankt från svartemosse. Togs på en 14mm boilie, bakad på ingredienser från Atracta. Jordnöt/pistasch var aromen om jag inte minns fel :)

Nostalgi! en fisk som nämns i POs bok om jag inte minns fel?

Jimmiee
2007-07-30, 02:28
Puttsade Pbet till 12.8kg och den tog på en frilinad tigernöt.

nattfiskarn
2007-08-18, 21:00
Jag har inte fått nån än ;O men jag har hafft lite framgång!

keldor
2007-08-18, 21:20
När man importerar den till norrland ska jag fundera på att skaffa ett pb på karp. :mices_bla

:cool1:

Szaaz
2007-10-22, 12:13
jag har inte förstått mig på annat än jerkbaitfiske ;) jag skulle därimot kunna sätta mig med toppknutet i sommarland o kanske få en o annan gräskarp :D

Jimmiee
2007-10-22, 16:50
Synd att de blivit så kallt så att de inte blir några mer karppass :(
14.0 kg

Stekis
2007-10-22, 18:20
9.92 i Ballasjön. Har bara fiskat en säsong och landat tio stycken. Mitt pb har förövrigt landats två gånger efter som sjörekord, en gång av min tjej och det är nog fortfarande sjörekord..

Danneee88
2007-10-22, 18:53
9420 fina gram :) men de ska dubblas nästa säsong ;)

Rassie
2007-10-22, 19:45
9420 fina gram :) men de ska dubblas nästa säsong ;)

Hehe det blir inte helt lätt :) inte i Sverige ialf :banana:

MR.Nolimit
2007-10-22, 20:58
16000gr Hagasjön Lammhult

micke g
2007-10-22, 21:22
Jag har aldrig fiskt karp. Verkar vara ett kul fiske. Hur är karpen att fightas med?
Gäddor kan ju vara altifrån sega till monster-fighters beroende på, ja, allt möjligt antar jag.
Är karpen generellt mer av en fighter? Hur är det med bompass? hur måga sådana blir det innan det slår till. Påminner det om mitt h-ö fiske från land är det illa.

Jimmiee
2007-10-22, 21:28
Jag har aldrig fiskt karp. Verkar vara ett kul fiske. Hur är karpen att fightas med?
Gäddor kan ju vara altifrån sega till monster-fighters beroende på, ja, allt möjligt antar jag.
Är karpen generellt mer av en fighter? Hur är det med bompass? hur måga sådana blir det inan det slåt till. Påminner det om mitt h-ö fiske från land är det illa.

Fightar bra men klart de finns undantag.
Bompassen beror också på en massa saker som kanske,dåliga beten,dålig placering,dåligt med fisk osvosv
Fiskar man med bra beten,bra betes placering och i bra sjöar så är chansen på fisk rätt bra.

LuDDan
2007-10-22, 21:41
En vårta på 17000 gr är mitt pers. Karparna från den sjön tycker jag kämpar som sopsäckar, dock finns det några undantag.

Jimmiee
2007-10-22, 21:55
En vårta på 17000 gr är mitt pers. Karparna från den sjön tycker jag kämpar som sopsäckar, dock finns det några undantag.

Jag har fan inte fått en enda som kämpat dåligt där förutom krudan som var mest stökig :)

Eller jo fan den som jag tog i våras på 8.66 men då var de riktigt kyligt i vattnet,eller hur luddan ;):cool2:

Rassie
2007-10-22, 22:58
tycker de flesta jag har fått har fightats rätt dåligt, den klart bästa fighten jag har haft är med min 5 kilosfjällis :) fick simma ut till mitten av dammen kl 2 på natten helt ensam för att få loss den från naten ;) mitt pb gjorde en SJUK förstrusning sen la den av totalt. I Balla fightas la vissa ibland. Alla drillningar jag har sett i Härlanda( har sett rätt många nu ;) ) har sugit. Niclas 12a var som en hösäck...

grindpalm
2007-10-23, 10:03
tycker de flesta jag har fått har fightats rätt dåligt, den klart bästa fighten jag har haft är med min 5 kilosfjällis :) fick simma ut till mitten av dammen kl 2 på natten helt ensam för att få loss den från naten ;) mitt pb gjorde en SJUK förstrusning sen la den av totalt. I Balla fightas la vissa ibland. Alla drillningar jag har sett i Härlanda( har sett rätt många nu ;) ) har sugit. Niclas 12a var som en hösäck...

Detta är en STOR anledning till varför det är så kul att meta i ofiskade vatten! Karparna brukar helt enkelt vara skogstokiga...
Härlandakarparna fightas sämre med årens lopp. Tror de flesta som fiskat där ett tag har upplevt detta, särskilt de som var med från början :)

PB 13,45 kg

Rassie
2007-10-23, 16:04
Detta är en STOR anledning till varför det är så kul att meta i ofiskade vatten! Karparna brukar helt enkelt vara skogstokiga...
Härlandakarparna fightas sämre med årens lopp. Tror de flesta som fiskat där ett tag har upplevt detta, särskilt de som var med från början :)

PB 13,45 kg

Helt klart! för man har ju sett vilken kraft karpen besitter om den verkligen vill. Såg ett sjukt exempel på detta den gångna helgen i Härlanda. Hela sjön låg blank på morgonen och såg en försiktig rullning 40m till väsnter om mitt swim, fortsätter kolla i det området när ytan fullkomligt exploderar av en Jättekarp som slänger sig spikrakt uppåt (stjärten var ca halvmetern över ytan!) och gör ett sånt sjukt ryggplask så att det måste hörts över hela Björkekärr;) alla fåglar i en radie av ca 50 meter flyger som bara fan rakt in i skogen, helt vättskrämda:rolleyes:

grindpalm
2007-10-23, 16:06
Helt klart! för man har ju sett vilken kraft karpen besitter om den verkligen vill. Såg ett sjukt exempel på detta den gångna helgen i Härlanda. Hela sjön låg blank på morgonen och såg en försiktig rullning 40m till väsnter om mitt swim, fortsätter kolla i det området när ytan fullkomligt exploderar av en Jättekarp som slänger sig spikrakt uppåt (stjärten var ca halvmetern över ytan!) och gör ett sånt sjukt ryggplask så att det måste hörts över hela Björkekärr;) alla fåglar i en radie av ca 50 meter flyger som bara fan rakt in i skogen, helt vättskrämda:rolleyes:

Då hoppas jag bara att du lade dit ett bete snabbt som ögat... :)

Rassie
2007-10-23, 16:09
Då hoppas jag bara att du lade dit ett bete snabbt som ögat... :)

problemet var att det var över den feta vassen till vänster om B-hällen och för nära land för att kunna nå just den platsen. Men kastade om ett spö så gott det gick ;) för kör ju inte båt längre :rolleyes:

ackeliba
2008-04-05, 16:28
Har aldrig fått en karp:(