handdator

Visa fullständig version : Flötmete efter abborre

ljohan
2003-07-07, 21:45
Vad för tackel är lämpligt?
Vilken storlek på betesfisken?
Hur får man lättas tag på betesfisken?
Dött eller levande agn?

Visa gärna med bilder på tackel osv.

Foppa
2003-07-07, 22:15
Mitt tackel ser du här nedan, nylon har jag närmast kroken för att det står bättre emot stenar och dyl. och för att det av någon anledning inte skrämmer fisken lika mycket. Ju längre nylontafs du har destå större rörelsefrihet har fisken (den bör vara levande, död brukar också funka, men man får både mer och framförallt större på levande, du blir förvånad över hur ofta 100-grams borrar tar 8cm döda löjor, men undviker 5 cm levande....

Jag sätter den bakre kroken i överläppen på fisken och den främre precis genom ryggskinnet. Jag väntar i ca 5 s efter att flötet har sjunkit (ibland dras det bara åt sidan för att sen lägga sig, kan ibland vara svårt att se vad som är fisk och vad som är löjan, om du har mycket problem med det, om du tex har större löjor än 8-10cm, använd bara större flöte, jag brukar använda 5-10 cm löjor, om du har högryggad fisk som tex sarv unviker du de mindre borrarna, men du får också räkna med att det tar längre tid för fisken att svälja)

om borrarna är på hugget och du krokar dem djupare än du vill, gör bara mothugg snabbare.
Fisken brukar svälja med huvudet först, därför har jag krokarna "bakåt", så fäster de direkt vid mothugget

Om du får en massa gädda som biter av linan för dig, använd då något tunt tafsmaterial som tex 15lbs seven strand, abborren brukar inte skygga för tafs...

Jag brukar ta löjorna med mete, toppknutet, 0.10 nylon, 0.7g stickflöte och krok strl 18 med en liiten masksnutt på. förvarar dem i en tiolitershink med en syresättare (ska köpa en liten sump, då kan man bara ha den hängandes över relingen på båten eller från bryggan) löjstimmen brukar gå lite överallt tycker jag, brukar finnas vidbåtplatser där seglargäster lägger till och kastar matrester över bord....
löja är absolut inget måste, all småfisk går bra, men löja brukar vara mest aktiv på kroken har jag märkt, småabborre är klart sämre är vitfiskar.
Mask funkar också, men då tar jag 3 st rätt stora maskar på en 1/0 kortskaftad enkelkrok, med ett så stort maskknippe unviker man de minsta borrarna

El Crapone
2003-07-07, 23:03
Jepp det ovan ser bra ut.. om det finns mycket gädda där du fiskar kan det vara bra med tafs också om du inte vill göra nytt tackel lite då o då..

Snart kommer P-U med sin kastnät-propaganda =)

zeus88
2003-07-08, 01:20
fungerar darts färdiga abborr mete set bra? jag har det som är till för gädda, och det funkar ´bra för en amatör som mig :)

korten
2003-07-08, 01:24
darts gäddmete är det inge fel på. gösmete är oxå helt ok så jag skulle gissa at abborr mete fungerar minst lika bra. har det mesta som är med i det setet fast jag har köpt dom separat. fungerar hur bra som hellst

esox_lucius
2003-07-08, 16:19
Drar ner o köper ett direkt..

Majakovskij
2003-07-08, 16:21
Jag kör med Darts gösset till metet efter gädda och gös och det är jag nöjd med :)

Push-Up
2003-07-08, 16:34
El Crapone, så klart betesfisken tas bäst med Kastnät, vad annars...? :)

nizze
2003-07-08, 18:57
Ett bra sätt att få betesfisk är att använda sänkhåv och lägga lite bröd i den. Jag brukar anväda firelinelina till tafs både vad det gäller Aborre och Gös.

Foppa
2003-07-08, 19:00
Nizze, du vet väl att fireline skavs av lättare än nylon?
Jag gillar inte de där färdiga seten, men de funkar iaf

nizze
2003-07-08, 21:01
Nej det visste jag inte, men då är det läge att tänka om.Fråga är vad man ska ha för något som tafs har nämligen fått en ståltafs avbiten en gång det är det största hugg jag haft det blev tvärstopp.

Foppa
2003-07-08, 21:38
Har svårt att tro att den blev avbiten, möjligtvis avskavd mot vajerlåset (händer ibland när låsen är tillklämda vid ändarna)
Du ska självklart ha en ståltafs, och de ska vara långa, minst 20-30 cm, jag använder hemgjorda 40 cm ståltafsar.
Akta dig också för ABUs ståltafsar, beteslåsen på dem är väldigt dåliga och öppnar ibland sig själva under kast och drill.
Beteslåset skall helst vara sk "Cross Lock"

Det är förresten en väldigt stor abborre du tagi, grattis! finns bild så får du gärna lägga upp den i galleriet

Edit: detta gäller såklart gäddfisket, till abbore och gös (då det alltid finns en risk för gädda) använder jag ca 20 cm långa hemgjorda tafsar av tunnare stålwire

nizze
2003-07-08, 23:54
jag misstänker också att det var något materialfel.

nizze
2003-07-08, 23:56
det finns tyvärr ingen bra bild på abborren den nappade förövrigt på guldmormyska.