Visa fullständig version : Gäddtafs ?
Bengtsson79
2003-07-09, 19:20
Tjena orkar inte använda sökfunktionen jag är lite lat idag.
Vad ska man använda till tafs när man flugfiskar gädda ?
Fick en 3kilos på 0.25 nylon men går inte att fortsätta med sånt håller inte i längden ;D tack på förhand
MastaPike
2003-07-09, 23:08
du kan köpa mjuka tafsar som är av något flätat material, kommer ej ihåg vad dom heter men man brukar använda dom tex vid mete. Annars så kan du köra med någon ganska tjock superlina som t.ex fireline. Notera dock att bara tippen på tafsen ska vara av detta material (ca 30-40 cm) sen kan du skarva med en taperad tafs eller 0.30 nylon lr dylikt.
esoxlucius74
2003-07-10, 00:34
Angler Proleader = bäst!
Jag gör egna tafsar som gäddflugfiskarkungen själv gör:
http://gagnekulla.net/pikefly/gddflugo.htm
Fungerar perfekt o håller i alla lägen ;)
esoxlucius74
2003-07-10, 11:21
Yoxler: Tycker inte du att de krullar ihop sig efter ett par fiskar??
Har själv kört med liknande variant med stela tafsar, skitjobbigt när de krullar sig.
Cannelle Supratress 12kg´s knytbara tafsmtrl é grejjer det.
Nja... Jag har fått en o annan som blivit böjd, när jag fraslat in flugan i tex träd etc...
Men eftersom jag mest flugfiskar vid havet så finns det inte mycker för flugan att fastna i och då håller tafsen också.
ta mjuka stål tafsar så kan du fiska lungt
Jag köpte precis 10m 0.35(tror jag) fire line. Tänkte testa att ha det som taffs istället. Lite mjukare än stålvire så flugan kan få lite mer flyt i vattnet.
Fireline fungerar inte som tafs. Det skavs av mot gäddtänderna hur lätt som helst. Eller menar du något annat med tanke på att du bara köpt 10 meter?
fireline skulle jag inte rekommendera efter precis som det nämns ovanför så nöts firelinen snabbt av... gäddans tänder e ena riktiga otäckingar =P
Fireline nöts av snabbare än nylon!
jag hade bara tänkt ha 15cm fireline längst ute på tafsen. Givetvis kommer linan att nötas och det är ju inte några större problem att byta efter varje fisketur/varje fångad fisk.
Men fireline måste väl vara möe bättre än nylon?! tom jag kan bita av 0.35 nylon men fan itne 0.35 fireline.
Hm.. av mina och polarnas effarenheter nört flät snabbare än nylon... men säg att du får på något stort som tar ett tag att få upp, då kan du ju inte byta tafsstumpen längst ut efter halva fajten!
jodå visst är det så, flätlinan kommer förmodligen inte palla en tuffare fight. Men eftersom det mest finns smågäddor långt inne i skärgården här nu så får jag testa på dom och se hur mycket skada de kan göra.
Jag har fått gädda på småspinnare då jag fiskat båge/abborre och då med 0.20 fireline och de har inte gjort ngn direkt skada på linan så då tänkte jag att 0.35 borde räcka för en fight med en fin gädda.
El Crapone
2003-07-20, 01:32
kann tänkas.. 0,20 flät räcker iaf inte.. metade abbore med löja och anväde den då och jag blev av med det 3 gånger av gäddor..
nä 0.20 är ju inte så mycket men 0.35 är ju dubbelt upp. Jag ska testa iaf ;) det kan vara värt det om jag får mer gäddor på så vis ;)
El Crapone
2003-07-21, 00:26
Jo, även jag har tänkt på det där med vad man kan bita av själv.. och 0,20 fireline och 0,35 nylon går ju... men 0,35 fireline är helt omöjligt om man itne vill sitta i en halvtimme.. så det borde ju vara lika dant för gäddorna..
Precis vad jag tänkte ;)
aja förlorar jag en gädda så vet jag att iden var kass hehe
pro leader 45kg är bra. krullar ej håller bra har tagit ca 30 st gäddor på samma tafs.
oki kan kolla in den!
Jag såg att Orvis tillvkerkar tafsar för flugfiske. De var satan dyra bara. 140 pix för 8st tror jag...
Spunnen lina fungera iaf inte. Gäddor har inte malande tänder (som vi apor har) utan skärande dito. Försök skära av spunnen lina med kniv (det går utmärkt).
Ska göra ett nytt försök med pro leader då. Har för mig att min börde sig o strulade. Finns det något bra sätt att få dom raka o fina igen?
Tycker inte att man ska krångla till det, fluorcarbon 0,50 duger riktigt bra, har inte förlorat en enda gädda på detta material. Erfarenheten från ismetet är också mycket god. Man måste däremot kolla tafsen efter varje fisk. Den riktigt noggranne kapar några cm oavsett hur tafsen ser ut, efter varje fisk. Att använda Fireline är riktigt vanskligt, den repas väldigt lätt av.
fluorcarbon kryllar sig inte? och går den att tvinna och smälta ihop? gillar inte vajerlås när jag flugfiskar nämligen.
Snurra tafsar av t.ex. fox easy twist istället. De håller garanterat.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.