handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag ha för material?

J4nsson
2007-08-12, 18:41
Jag hade tänkt att binda torr och våtflugor. Jag undrar då vad jag ska ha för grundmaterial. :)

Jag har ett städ och lite verktyg. Jag har en trådrulleshållare(KERAMISK) som ni tjatar om att man ska ha. Men ge förslag på ett litet sortiment med nån nacke och annat.

Länka gärna..

vetto
2007-08-12, 18:54
Tips på bra torrflugenackar kan tex vara kenough hackles. Jag köper mina ifrån http://www.crillesflugfiske.se

Ett set med dubbing kan vara bra att ha: finns bra här: http://lb-flugfiske.ehandel.net/sv/category/305/dubbing_satser

Grundmaterial blir alltså: någon tuppnacke, dubbing, tråd, krok, påfågel herl, kanske en påse marabou samt lite hjort eller rådjursmaterial. Dessa material kan man enligt mig komma ganska långt med... Har säkert glömt några andra måstematerial, men men... Lycka till!

J4nsson
2007-08-12, 19:37
Okej.. men någon annan som har några förslag?

Henk
2007-08-12, 21:18
Kika in på mistpool.com, där finns allt och lite till. Samt att dom har gratis frakt. En bronze tuppsaddle skulle jag säga, sen hares dubbing möjigtvis en dispenser. Påfågelherl, vitt polyyarn, hjorthår,ekorrsvans,kalkon vingpenna, gås vingpenna, foam kan vara bra att ha till baggar mm, guldskallar, tråd att binda på skulle jag rekommendera uni 17/0 eller benecchis 12/0 kanske en 10/0 benecchi till hjortflugorna eller motsvarande 6-8/0 tråd.

vetto
2007-08-12, 23:14
Ett annat tips: LB-flugfiske & Capricorn har ganska bra färdiga materialsatser som man kan beställa...

Henk
2007-08-12, 23:46
Ett annat tips: LB-flugfiske & Capricorn har ganska bra färdiga materialsatser som man kan beställa...

Lennart Bergqvist tycker jag faktiskt är lite överreklamerat, dyrare än de flesta andra butiker och mistpool, wittlock mfl har bättre utbud och bättre priser, wittlock lämnar 20% när man handlar för över 300 och det gör man oftast. Mistpool har gratis frakt och ett väldigt bra utbud av kvalitématerial.

J4nsson
2007-08-13, 00:27
Men LB flugfiske är ju mycket billigare på metznackarna...

vetto
2007-08-13, 11:43
Lennart Bergqvist tycker jag faktiskt är lite överreklamerat, dyrare än de flesta andra butiker och mistpool, wittlock mfl har bättre utbud och bättre priser, wittlock lämnar 20% när man handlar för över 300 och det gör man oftast. Mistpool har gratis frakt och ett väldigt bra utbud av kvalitématerial.

Håller med! Men om man inte riktigt vet vad man ska ha för material så kan ju en materialsats vara bra! Dem täcker ju ofta det grundläggande behovet vid en viss typ av flugbindning. Tror inte mistpool har några sådana i sitt sortiment. Såg däremot att wittlock hade bra och prisvärda materialsatser.

J4nsson
2007-08-13, 14:22
men ska man verkligen ha en sats med material?
Alla andra säger att det bara är en massa onödigt material i dessa...
Jag skulle helst inte vilja lägga ut mer än 600kronor...

Henk
2007-08-13, 14:29
Jag personligen skulle inte föredra en sats då jag som du säger tycker att det är alldeles för mycket skräp och saker man inte kommer använda. Bättre att köpa det man verkligen behöver.

J4nsson
2007-08-13, 14:36
okeej.. så har andra också sagt till mej!!!

vetto
2007-08-13, 15:54
Jag tycker en materialsats kan vara ett bra alternativ om man inte vet vilka material man ska köpa. Om du däremot vet vilka material du behöver så tycker jag att du ska köpa dem "löst". Då får du ju verkligen bara de material du behöver. Ett bra sätt kan vara att kolla upp vilka material du behöver till ett visst antal olika grundflugor inom din fiskegenre/flugbindningsgenre.

Henk
2007-08-13, 17:35
okeej.. så har andra också sagt till mej!!!

Kanske dags att ta dom tipsen på allvar då?

J4nsson
2007-08-13, 20:08
Kanske dags att ta dom tipsen på allvar då?

Vad menar du med det ?

Henk
2007-08-13, 21:01
Vad menar du med det ?

Det som står, har du hört det på flera håll kanske det ligger nåt i det? Precis som jag svarat i din andra tråd.

J4nsson
2007-08-13, 23:20
skrev först om olika saker sen kunde det ha blivit en enda tråd...sry

Guideline
2007-10-03, 00:53
Köp det material du ska ha till dom flugor du ska binda. Ska du göra phesant tail så räcker det ju med koppartråd o en fasanstjärtfjäder.
Ska du göra red tag så räcker det med lite påfågelherl o lite rött garn.
Men vill du göra fler olika flugor så tycker jag nog att en sats är bra investering. Eller om du hittar något på tradera, där finns det dom som säljer bort sina bindutrustningar ibland. Där kan du göra riktiga fynd men du får nog räkna med tusenlappa...