Visa fullständig version : Matchmeta karp
Konkwista
2007-08-30, 23:19
Jag och några kompisar har testat ett nytt vatten under veckan och matchmetat karp. Vi har fått samanlagt 1047 fjällkarpar (topp på 2250gr se mitt galleri) och några fina regnbågar, och vi har inte fiskat hela veckan. :)
Nu har vi i solskensmetarna ett erbjudande till alla metare på fiskesnack.
För en symbolisksumma 100kr/person kan komma och fiska karp med garanterad fångst
Catch and release existerar inte på karp utan ni får ta med fisken hem eller så tar vi hand om den om ni hellre vill det.
Regnbåge skall släppas tillbaka efter varsam avkrokning
Finns det något intresse för detta eller är det bara vi i solskensmetarna som tycker detta fiske är roligt?
Endast seriösa svar tack, blir det babbel och sämja lägger vi ner alltsammans direkt.
Finns intresse skall vi göra allt för att kunna genomföra detta.
MvH Kent
Flodebanan
2007-08-30, 23:26
Catch and release existerar inte på karp utan ni får ta med fisken hem eller så tar vi hand om den om ni hellre vill det.
Okej, med den raden hade jag nöjt mig MEN
Regnbåge skall släppas tillbaka efter varsam avkrokning
Efter den raden. UHHH :)
Fråga; Är det värt att använda fiskarna som utsättning, eller är dom redan "körda"?
Kan bara säga till alla fiskvänner att på bilden är det 215 fjällisar och alla lever vidare i ett nytt vatten.
Konkwista
2007-08-30, 23:31
Okej, med den raden hade jag nöjt mig MEN
Efter den raden. UHHH :)
Fråga; Är det värt att använda fiskarna som utsättning, eller är dom redan "körda"?
finns inte så jätte gott om regnbåge och markägaren vill gärna ha den kvar. tror vi har fått ca 5st samanlagt på de gånger vi varit där. 5 på 1047 är ju inte någon hög procent.
Vet ej hur karpen klara sig vi utsättning men skulle inte tro att det är någon fara men blandning av någon annan karp stam skulle nog inte skada om det skulle bli lek i sjön.
Flodebanan
2007-08-30, 23:38
finns inte så jätte gott om regnbåge och markägaren vill gärna ha den kvar. tror vi har fått ca 5st samanlagt på de gånger vi varit där. 5 på 1047 är ju inte någon hög procent.
Vet ej hur karpen klara sig vi utsättning men skulle inte tro att det är någon fara men blandning av någon annan karp stam skulle nog inte skada om det skulle bli lek i sjön.
Förstod att det var ngt sådant, men det liksom skär i öronen när man skall "utrota" karparna för regnbågens skull :) Kanske är ett superfint regnbågsvatten, vad vet jag.
Vart finns vattnet?
Konkwista
2007-08-30, 23:40
någon mil utanför gränna
Jag är Helt klart sugen,hur länge får man fiska ?
Tjena Jimmie
100kr pers/dygn sen är det upp till dej hur många hundringar du vill lägga. Kan också påpeka att pengarna går till markägaren, vi som lagt ut tråden tjänar ingenting.
Tjena Jimmie
100kr pers/dygn sen är det upp till dej hur många hundringar du vill lägga. Kan också påpeka att pengarna går till markägaren, vi som lagt ut tråden tjänar ingenting.
Fyfan de är ingenting !
Gäller de här även nästa år ?
Flodebanan
2007-08-31, 13:49
Fyfan de är ingenting !
Jo, det är en symbolisk summa! ;)
Konkwista
2007-08-31, 13:51
Vi ska testa detta men funkar det och vi har tur så kan vi hålla på så länge det finns karp
Men är det någon som missköter sig, skräpar ner kanske vi är tvugna att lägga ner. men det är inget vi hoppas på. men vi gör ett test nu så får vi se
Hej igen.
Jag och tk är sugna på komma ner om två helger och dra karp ,går de ?
Skickar ett PM...
Danneee88
2007-08-31, 14:49
vart ligger denna dammen? och får man flytta hur många fiskar som helst? isf så e vi ett gäng som kan tänka oss o hjälpa er o bli av med lite karp.
skicka gärna ett pm om lite info
Flodebanan
2007-08-31, 14:54
vart ligger denna dammen? och får man flytta hur många fiskar som helst? isf så e vi ett gäng som kan tänka oss o hjälpa er o bli av med lite karp.
skicka gärna ett pm om lite info
Ett mil utanför Gränna, som i sin tur ligger lite ovanför Vätterns sydspets på östsidan.
Nästa år kan jag också vara lite sugen på att hämta lite karp ;)
Danneee88
2007-08-31, 15:22
Flode: aaaa ja såg de sen ^^ lästa bara första inlägget.
Red Fatty
2007-08-31, 17:26
Kan bara säga till alla fiskvänner att på bilden är det 215 fjällisar och alla lever vidare i ett nytt vatten.
Det ser mer ut som gräs-karpar. Rätt kass behandling av fisken..
Vill ni ha in nya gener i beståndet finns det här.
http://www.blocket.se/vi/13226695.htm?ca=10_s
karp tål rätt mycket, bara de får återhämta sig i det nya vattnet
Konkwista
2007-08-31, 19:57
Det ser mer ut som gräs-karpar. Rätt kass behandling av fisken..
har precis tömt keepnetet på fisk. det våta gräset är nästan lika skyddande som en avkrokningsmatta och ca 3min efter bilden var alla fiskar i vatten igen
Och det är inte gräskarpar!!
Red Fatty
2007-08-31, 20:02
har precis tömt keepnetet på fisk. det våta gräset är nästan lika skyddande som en avkrokningsmatta och ca 3min efter bilden var alla fiskar i vatten igen
Och det är inte gräskarpar!!
Gräs-karpar = karpar som får rulla runt i gräs.
Det ser mer ut som gräs-karpar.
det gör det väl knappast - sen är kan inte gräskarp reproducera sig vilket gör det rätt otroligt att man har planterat in tusentals fiskar för grova pengar som sedan bara skänks bort?
Edit - jag grämer mig sjukt mycket att jag inte har möjlighet att åka upp...
Flodebanan
2007-08-31, 20:25
det gör det väl knappast - sen är kan inte gräskarp reproducera sig vilket gör det rätt otroligt att man har planterat in tusentals fiskar för grova pengar som sedan bara skänks bort?
Du får det att se ut som att du är seriös med ditt inlägg.
Förresten, hur överlever en art utan förmågan att producera avkomma? ;)
Jag antar att du känner till gräskarparnas naturliga levnadsförhållanden. I så fall vet du att de har speciella krav för att lyckas med sin fortplantning. Dessa kan vara svåra att uppfylla i en damm.
Annars kan du söka på webben. Google är din vän. ;)
MeanMachine
2007-09-01, 09:29
Ett najs erbjudande men här kommer också en liten varning till er som tänker skapa er ett nytt karpvatten med dessa fiskar.
Jag har tidigare varit med och gjort en liknande grej då vi åkte ner till skara sommarland på en karpmetartävling för att fiska ur deras dammar eftersom karparna förökat sig nått grymt. Detta var nog säkert 15 år sen. All fisk man fick upp fick man ta med hem. Vi tog med oss ett hundratal karp om jag minns rätt. Dessa karpar var också i samma storleksklass och här är då min lilla varning:
Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX. Vattnet dom hamnade i var en normalstor skogssjö med ett bra balanserat fiskbetånd.
Så jag skulle akta mig lite för att tro att man kan skapa sig ett storkarpvatten med fisk från en stam med "tusenbröder".
Polarna som var aktiva i detta projekt säger så här i efterhand att dom borde köpt riktiga anneboda karpar istället.
Det är mycket möjligt att detta inte gäller just dessa karpar, men det är ju nått att tänka på.
Flodebanan
2007-09-01, 10:40
Ett najs erbjudande men här kommer också en liten varning till er som tänker skapa er ett nytt karpvatten med dessa fiskar.
Jag har tidigare varit med och gjort en liknande grej då vi åkte ner till skara sommarland på en karpmetartävling för att fiska ur deras dammar eftersom karparna förökat sig nått grymt. Detta var nog säkert 15 år sen. All fisk man fick upp fick man ta med hem. Vi tog med oss ett hundratal karp om jag minns rätt. Dessa karpar var också i samma storleksklass och här är då min lilla varning:
Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX. Vattnet dom hamnade i var en normalstor skogssjö med ett bra balanserat fiskbetånd.
Så jag skulle akta mig lite för att tro att man kan skapa sig ett storkarpvatten med fisk från en stam med "tusenbröder".
Polarna som var aktiva i detta projekt säger så här i efterhand att dom borde köpt riktiga anneboda karpar istället.
Det är mycket möjligt att detta inte gäller just dessa karpar, men det är ju nått att tänka på.
Hehe, ni är nog inte precis ensamma om den erfarenheten, vad Sommarlandskarpar det finns utplanterade i landet:)
Ett knep som kan funka även här är det som uppfödare av utställningsguppy brukar använda sig av. De tar fiskar av samma typ och färgmönster och gärna från relativt nära besläktade individer som dock bör ha varit åtskilda några generationer. Sedan parar man dessa och då händer det märkliga att fastän föräldradjuren visat tecken på stagnation i storlek eller fenutveckling så blir avkommorna storvuxna och försedda med yppiga fenor. Detta fenomen har ett namn men just nu kommer jag inte ihåg det.
Pröva!
I de bestånd av tusenbrödrakarp jag fiskat är det alltid några fiskar som börjar växa riktigt fort och bli stora(unga fiskar?) så kan man kolla fiskarna i akvarier eller dammar under ett á två år innan utsättning, så går det att välja snabbväxande individer som blir stora! Mycket jobb men man slipper ha dvärgkarpar i sitt vatten!(om man nu har fått utsättningstillstånd för dessa karpar)
Ehum...jag trodde att han var allvarlig - får skylla på att jag var trött när jag läste det... (missade binde strcket så sarkasmen gick mig förbi totalt...)
Konkwista
2007-09-01, 17:47
Här är en länk så ni ser hur sjön/dammen ser ut. det är den stora med öar inte de små ovanför.
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&imgmode=1&searchInMap=2&mapstate=8%3B14.62521388148413%3B58.07644880410817 5%3B0%3B14.619305033614548%3B58.07928071724262%3B1 4.631113293529578%3B58.07362331983441%3B876%3B792&mapcomp=%3B%3B%3BBj%F6rstorp%3B%3B%3B57398%3BTRAN% C5S%3B%3B%3B%3B%3B14.62687565554406%3B58.079602665 13223%3B0%3B0%3B%3BTRAN%C5S%3Bmaps_place.185421.21 %3B0&geo_area=bj%F6rstorp&stq=0&pis=0
Kommer detta erbjudande vara aktuellt till våren med? är grymt intresserad!
Konkwista
2007-09-01, 21:46
Kommer detta erbjudande vara aktuellt till våren med? är grymt intresserad!
Troligtvis kommer det vara aktuellt fram till nästa kräftperiod. sen har det ju med givetvis betydelse hur de fiskare som kommer dit uppför sig.
Jag är intresserad. Gäller detta varje helg eller någon (några) speciella helger?
Några som vill samåka från Stockholm? Skall kika på mete-VM nu i helgen. Men kanske en eller två helger efter det?
Ps! Konkwista, skulle inte du kunna tala om för markägaren att han skulle kunna sälja en hel del fiskekort om han behöll karparna i sjön? Det finns helt klart ett marknadsmässigt efterfrågan efter sjöar med massor av mindre karp. Både för fritidsfiske men även för att arrangera tävlingar.
Tjena Benste
Jodå vi har tagit upp möjligheterna med fiskekort/tävlingar. Men nu är det så att dammen är till för komersiell kräftodling och det är där han vill tjäna sina pengar. men man vet ju aldrig, kan ju bli en nytändning för honom, specmete smittar.....
Konkwista
2007-09-02, 22:24
Nästa helg öppnar sjön för fiske. Han skulle plocka upp kräftredskapen i början på veckan. fiskekorts pengar läggs i plastpåse eller kuvert ihop med namn och sedan i brevlådan som är vid huset. parkering av bil kan göras på vallen precis intill sjön (den landremsa som skiljer de små dammarna till sjön) så det är inte långt att gå. Om jag missat något är det bara att fråga.
Här är en bild på sjön igen så kan ni ju zooma ut och kolla vägbeskrivnig annars heter stället björstorp i tranås.
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&mop=yp&imgmode=1&searchInMap=2&mapstate=8%3B14.62521388148413%3B58.07644880410817 5%3B0%3B14.619305033614548%3B58.07928071724262%3B1 4.631113293529578%3B58.07362331983441%3B876%3B792&mapcomp=%3B%3B%3BBj%F6rstorp%3B%3B%3B57398%3BTRAN% C5S%3B%3B%3B%3B%3B14.62687565554406%3B58.079602665 13223%3B0%3B0%3B%3BTRAN%C5S%3Bmaps_place.185421.21 %3B0&geo_area=bj%F6rstorp&stq=0&pis=0
Sedär ja det smittar kanonfiske väntar.....
shit, verkar skitkul, vad är lämplig utrustning för att få ett roligt fiske efter sådana små krabater då?
Konkwista
2007-09-03, 00:02
Vi har använt oss av vanliga matchmete spö och ett ganska lätt flöte. 4-7bb kan vara bra att ha något tyngre med sig ifall det blåser lite eller om man vill testa fiska på längre avstånd. Om ni har tillgång till ett riktigt karp keepnet är det att rekomendera då deras fenor fastnar i ett vanligt med större maskor.
När vi testat att mäska med ströbröd mäsk försvinner oftast karpen så en burkmajs extra kan vara bra. vi har ju metat på majs och det har ju funkat fint. men testa gärna med mäsk om ni vill. jag har använt en 8:ans krok och några andra körde med 12:ans så det är väl en smaksak.
shit, verkar skitkul, vad är lämplig utrustning för att få ett roligt fiske efter sådana små krabater då?
De här kommer bli kanon skoj :D
De här kommer bli kanon skoj :D
Tror jag med :P
Tror jag med :P
....nä..ska du också dit :O :sol:
MeanMachine,om jag inte minns fel så är "Långafjällis" i mörtsjön från skara och den väger iallafall 9kg ;)
"Noyman"
2007-09-03, 15:06
perfekt... Nu kommer ytterligare flera sjöar bli nedlusade med karpkräk. jag kan bara ge de som tänkt tanken ett enda råd: att täk först, och handla sen.
"Noyman"
2007-09-03, 15:07
CalleX: läs det Flodebanan skrev till dig en gång till, så inser du snart att du svarat fel;)
Någon/några som är sugna på att samåka från Stockholm (Vällingby bor jag i)? Hade en dagsutflyckt i tanke. Åka tidigt hem sent.
Denna helg går inte. Är i Velence och kikar på VM i mete.
....nä..ska du också dit :O :sol:
Inte säkert än. Beror på lokala fiskevårdsområdet.
Flodebanan
2007-09-03, 18:22
perfekt... Nu kommer ytterligare flera sjöar bli nedlusade med karpkräk. jag kan bara ge de som tänkt tanken ett enda råd: att täk först, och handla sen.
Precis vad jag har tänkt skriva, TÄNK verkligen efter först. Om man skall plantera in fiskar i ett system utan tillstånd måste man vara extremt försiktig och verkligen veta vad man gör.
Precis vad jag har tänkt skriva, TÄNK verkligen efter först. Om man skall plantera in fiskar i ett system utan tillstånd måste man vara extremt försiktig och verkligen veta vad man gör.
Man kan skaffa tillstånd också :)
hur många ska upp/ner denna helgen?
Bigfisher
2007-09-03, 19:51
Gräs-karpar = karpar som får rulla runt i gräs.
Hahahaha vart får du allt ifrån!! :D
CalleX: läs det Flodebanan skrev till dig en gång till, så inser du snart att du svarat fel;)
Jag läser hans post om du läser min andra...
Flodebanan
2007-09-03, 20:22
Man kan skaffa tillstånd också :)
Och hur hade du tänkt dig få det för "Karpar jag fiskat upp ur en liten damm utanför Gränna" !?
Och hur hade du tänkt dig få det för "Karpar jag fiskat upp ur en liten damm utanför Gränna" !?
Det är inte upp till mig. inte jag som skaffar tillstånd. Varför skulle man inte kunna få tillstånd till det?
Flodebanan
2007-09-03, 21:04
Det är inte upp till mig. inte jag som skaffar tillstånd. Varför skulle man inte kunna få tillstånd till det?
För att fiskarna måste komma från en godkänd odlare som har gokända kontroller av fisken, eller är jag helt ute och seglar? Typ Anneboda Aqua.
För att fiskarna måste komma från en godkänd odlare som har gokända kontroller av fisken, eller är jag helt ute och seglar? Typ Anneboda Aqua.
Låter det vara osagt, vet faktiskt inte. Det är det i de fall där man planterar in tex regnbåge, stödutsättning av lax osv. Vet dock inte hur det är med karp i ett slutet vatten system. Du har möjligtvis rätt.
MeanMachine
2007-09-03, 21:16
MeanMachine,om jag inte minns fel så är "Långafjällis" i mörtsjön från skara och den väger iallafall 9kg ;)
Åfan, kul att NI hittade en med icke inavlade gener då. ;-)
Flodebanan
2007-09-03, 22:49
Åfan, kul att NI hittade en med icke inavlade gener då. ;-)
The ONE and ONLY ? :)
Måste säga att det är en intressant debatt ang gensvaga tusenbröder, men det är inte detta tråden handlar om. Vi vill få till ett roligt fiske för många och vad man har karpen till som man plockar upp kan diskuteras i en separat tråd.
Självklart rör det sig om en gensvag stam i detta vatten eftersom ALLA härstammar från endast fyra individer. Självklart får fisk inte planteras in i andra vatten utan tillstånd från myndigheter.
Konkwista
2007-09-04, 01:23
Dessa karpar blev inte större än 4-5 kg MAX.
nått att tänka på.
Det finns en sjö är i våra trakter me som har karpar från den tävlingen och de är större än 4-5kg.
Flodebanan
2007-09-04, 03:06
Måste säga att det är en intressant debatt ang gensvaga tusenbröder, men det är inte detta tråden handlar om. Vi vill få till ett roligt fiske för många och vad man har karpen till som man plockar upp kan diskuteras i en separat tråd.
Självklart rör det sig om en gensvag stam i detta vatten eftersom ALLA härstammar från endast fyra individer. Självklart får fisk inte planteras in i andra vatten utan tillstånd från myndigheter.
Nope, men det kan faktiskt vara rätt bra att informera folk så dom inte bara äker runt och drar i en massa karpar i varenda vattenpöl dom ser utan att verkligen ha tänkt efter FÖRST.
Nope, men det kan faktiskt vara rätt bra att informera folk så dom inte bara äker runt och drar i en massa karpar i varenda vattenpöl dom ser utan att verkligen ha tänkt efter FÖRST.
Ja det är det verkligen. Tror inte man ska få för sig att grunda ett vattendrag karpbestånd på bara dessa individer. Då gör man nog bort sig lite.
Helt rätt igen Flode och SG men det är ju inte gratis utplanteringsfisk vi snackar utom ett kul fiske. Men visst är det bra att informera om att man inte ska basera ett bestånd på dessa individer. Så tillbaka till topic,, är DU sugen på att komma hit och Matchmeta karp skriv då i tråden eller skicka PM till Konkwista.
ninjaboy
2007-09-04, 18:56
MeanMachine: det kan bero på att de små karparna är rätt gamla om det har varit hård konkurren och dålig tillväxt på dem
Konkwista
2007-09-07, 12:05
Här kommer en bild på sjön nu med lite mer info.
Grön = Lada
Röd = väg ner och parkering längst ner
Gul = platser som varit bra. Går säkert hitta fler bra platser nu när alla kräftlinor är upptagna.
Anmäl gärna via PM lite lättare att hålla reda på det då
hur långt är de ut till öarna ?
patricskoog
2007-09-07, 14:46
Det finns allt en och annan skarafisk som kommit upp i vikt.. Största jag känner till är en på ca 14,5 kg. Sen finns de ju mängder me skarakarpar på mellan 10-14 också.. Kanske inte växer lika snabbt som fina speglar, men långsiktigt så kan även dom bli stora om dom kommer ut i rätt vatten..
Ni har ingen aning om hur gamla karparna kan vara ?
Tjena Jimmie
Hela dammsystemet är utgrävt av grävmaskin, så avståndet är max 2x grävarmens längd ca 10-12 meter. Men det finns ställen där avstånden är större, lite svårt att förklara för det är kanaler och öar överallt. Finns hur många fina fiskeställen som helst runt dammen. Dom första karparna släpptes i för 12-15 år sen ägaren var lite osäker, så det kan finnas riktiga tunnor som simmar omkring där.
Hoppas att du har möjlighet att komma ner på ett pass...
jag och en kompis var där uppe igår och fiskade, de va en riktigt rolig utflykt, men eftersom eniros vägbeskrivning sög stenhårt så komn vi fram drygt en timme senare än vi trodde.
träffade markägaren som var väldigt trevlig och följde med oss ner till dammen och pratade lite, träffade även Konkwista som visade lite ställen som gett bra med fisk, han hinkade över lite karp i våran tunna med :D
vattnet var tydligen lite kallare och fisket var sämre än tidigare, men vi fick ändå ganska många (enligt mig då).. 57 karpar i varierande storlek och 2 regnbågar.
jag och en kompis var där uppe igår och fiskade, de va en riktigt rolig utflykt, men eftersom eniros vägbeskrivning sög stenhårt så komn vi fram drygt en timme senare än vi trodde.
träffade markägaren som var väldigt trevlig och följde med oss ner till dammen och pratade lite, träffade även Konkwista som visade lite ställen som gett bra med fisk, han hinkade över lite karp i våran tunna med :D
vattnet var tydligen lite kallare och fisket var sämre än tidigare, men vi fick ändå ganska många (enligt mig då).. 57 karpar i varierande storlek och 2 regnbågar.
På hur länge ?
Tjena Jimmie
Hela dammsystemet är utgrävt av grävmaskin, så avståndet är max 2x grävarmens längd ca 10-12 meter. Men det finns ställen där avstånden är större, lite svårt att förklara för det är kanaler och öar överallt. Finns hur många fina fiskeställen som helst runt dammen. Dom första karparna släpptes i för 12-15 år sen ägaren var lite osäker, så det kan finnas riktiga tunnor som simmar omkring där.
Hoppas att du har möjlighet att komma ner på ett pass...
Kommer ner hela denna helg som kommer :D
från 10 till 18 kanske, men vi fick avbryta och hoppa in i bilen för det ösregnade och åskade satan ett tag
aha okej :)
Ska tömma sjön på carps :O
Tjaba konkwista och hulan.
Hur ser de ut inför helgen,är de mer än jag och två polare som ska sitta ?
Hur varmt är de på natten och i vattnet?
Vi kör fre-sön :)
Hare guttans :cheers:
aha okej :)
Ska tömma sjön på carps :O
Kaxig kille ;)
Kaxig kille ;)
Alltid ;) kommer säkert inte få något för de....:cool1:
Blev inställt i sista sekund tyvärr
Jerker.J
2007-09-18, 20:46
Du vågade inte! Typiskt
Du vågade inte! Typiskt
Tyst med dig :) Du ville inte hälsa på mig så mitt hjärta brast och jag blev liggandes hemma i sängen och grät hela helgen :(
Jerker.J
2007-09-18, 20:57
Det är förståeligt! Förlåt...
Karpfäst
2007-09-29, 14:44
Nå fick någon här varit iväg och provat sin fiskelycka efter mängder av karp?
Eller mest en massa :santa:
Snart e det dags igen.....
gott. säg till när så drar jag upp :D
Är det någon som har test fiskat ännu? Jag är grymt sugen på att dra upp nån helg igen, om man fortfarande får fiska där.
Konkwista
2008-03-26, 20:16
tyvär så ligger det troligen is på dammen efter den kyla och snö som kom för en vecka sen... har ju varit minus här i en vecka nu och tre av nätterna var det under 10 minus.. :(
ok. Man får nog lugna sig lite:fisk:
Om vädret håller i sig och suget fter gös inte blir alltför stor ska Konkwista och jag upp till dammarna och testa lite mete på torsdag då vi båda är lediga från jobbet. Rapport kommer
Wolly Bugger
2008-04-14, 15:40
Hej!
Jag är en av dem som flugfiskar efter regnbåge i detta vatten (vi är fyra stycken som har gjort det under rätt många år nu samt stått för inplanteringen). Vet inte hur det blir med regnbågsfisket för vår del nu, har inte pratat med markägaren i år ännu. Någon skrev här i tråden att det verkar tråkigt att utrota karpen för regnbågarnas skull, men det är väl en bit från sanningen. Ni som fiskat karp där har väl själva insett att vattnet helt tagits över av den stora mängd karp som simmar där. Det är väl snarare så att sjön absolut är i behov av en urglesning av det enorma beståndet karp för kräftornas, bågarnas, sjöns och inte minst karparnas egen skull.
Gjorde själv ett par provfisken efter karp förra sommaren (trots den flugfiskare jag är), och jag lyckades utan större erfarenhet från mete landa en karp på 2,6 kg och en på 2,5 kg... (se bild)
Ett tips för lite storlek på karpen är att utgå från den nordvästliga delen av sjön och placera betet upp mot "svängen" av sjön. Har inte gett riktigt lika stort antal karp men ett antal exemplar av lite grövre kaliber. Håll i spöt när det bär av mot näckrosorna!
Regnbågarna ser jag gärna att ni fortsättningsvis återutsätter om de är i oskadat skick precis som ni redan gjort. Måste ta ett snack med markägaren och se över vad som händer i framtiden med sjön och om vi kan och får fortsätta med vår ädla konst...
Skitfiske på er och kanske ses vi vid sjön surplandes kaffe under säsongen!
Japp nu har vi varit uppe och testat om fisken var igång, och det var den ,lite, Tror att vi tog upp 22 st med topp på 2000 g (mitt nya pb förövrigt). Det var lite segt och vattenlinjen ligger för tillfället 80 cm under normalt pga underhåll.
Landades även en båge på 2000 g.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.