Visa fullständig version : Den bästa 15 hk 4-takten?
_StoraLe_
2007-09-02, 13:27
Tjenare,
Jag har tänkt att köpa en "ny" motor till min B15. Hade tänkt mig en 15 hk 4-takt. Har kollat på favoriten Suzuki och det är väl den som lockar mest. Är dock inte ute efter en sprillans ny motor. ca 3-5 år gammal är vad jag tänkt.
bränslesnål och framförallt TYST! Vilket märke? :)
// Johan
Grävlingen
2007-09-02, 13:37
Har en yamaha F8 går jättefint, trotts att den legat på sjöns botten i ca 1h!!
Går jätte fint, har jämfört den med en honda dock lite äldre, men yamaha går bättre!!
Vet inte om det går att säga att nån är bättre och sämre, bortsett från kina motorerna.
men honda 9.9 - 15 hk har hängt med jätte länge den fanns på 80 talet men då i annan färg
Suzuki eller Yamaha skulle jag ha satsat på
johnson 15 är suzuki
Jonas 37
2007-09-02, 18:52
År 2000 så testa man 15hk fyrtakt i en båttidning.Yamahan vann testet överlägset.Var det testet som gjorde att jag köpte mig en Yamaha 15hk fyrtakt år 2001.Motorn gick som en dröm,jag hade motorn i 3år.Hondas 15hk kom sist i testet , mest pga den var så slö.Hondas 15hk idag är betydligt piggare då den är upphottat bla med högre kubik.Så här rankade dom motorerna.
1 Yamaha
2 Mercury
3 Suzuki
4 Honda/Evinrude
Idag får säkert testet ett annat resultat.
Flodebanan
2007-09-02, 19:00
Allt utom Mercury, typ Yamaha/Suzuki/Honda skulle jag satsat på.
Tänk på att motorn behöver service varje år, om din Yamahverkstad ligger 10mil bort enkel resa blir det ruskigt dyrt i längden, speciellt om du skall ställa båten där och sedan hämta den.
jag har en honda 20hk på min B15 den går som en dröm tyst å fint .så ja rekomenderar HONDA!!
les paul
2007-09-02, 21:06
varför är inte mercury bra?
_StoraLe_
2007-09-02, 21:08
jag har en honda 20hk på min B15 den går som en dröm tyst å fint .så ja rekomenderar HONDA!!
Fy faan! max på dem är ju 10HK!!! Den måste gå utav helvete! :D
_StoraLe_
2007-09-02, 21:09
År 2000 så testa man 15hk fyrtakt i en båttidning.Yamahan vann testet överlägset.Var det testet som gjorde att jag köpte mig en Yamaha 15hk fyrtakt år 2001.Motorn gick som en dröm,jag hade motorn i 3år.Hondas 15hk kom sist i testet , mest pga den var så slö.Hondas 15hk idag är betydligt piggare då den är upphottat bla med högre kubik.Så här rankade dom motorerna.
1 Yamaha
2 Mercury
3 Suzuki
4 Honda/Evinrude
Idag får säkert testet ett annat resultat.
Intressant.. Yamaha -00 kanske skulle vara något!
Tack alla, för de bra tipsen!
Fy faan! max på dem är ju 10HK!!! Den måste gå utav helvete! :D
Är det Ockelbo B15 du menar, på den är det 15hk max, ialla fall på min.
hej storale
jeg købte en suzuki 15 hp 4takts på høsten 2006,ock jeg er myket tilfreds med den!! den køre helt perfekt ock planer min båt med 3 voksne man i!! (3x85 kg) sportsmann 400.
så det er et perfekt køb! :nojd:
m.v.h. stefan antoni
_StoraLe_
2007-09-02, 23:08
Är det Ockelbo B15 du menar, på den är det 15hk max, ialla fall på min.
Ååh fan.. Då måste du ha en nyare modell.. ( Bild på min finns i mitt album )
jerklimpan
2007-09-03, 00:19
Tjenare,
Jag har tänkt att köpa en "ny" motor till min B15. Hade tänkt mig en 15 hk 4-takt. Har kollat på favoriten Suzuki och det är väl den som lockar mest. Är dock inte ute efter en sprillans ny motor. ca 3-5 år gammal är vad jag tänkt.
bränslesnål och framförallt TYST! Vilket märke? :)
// Johan
Vi hade en 15 hk honda förrut jättefin motor rekommenderas även suzuki rekommenderas . Allt japanskt är väll å föredra tycker ja allafall.
Ååh fan.. Då måste du ha en nyare modell.. ( Bild på min finns i mitt album )
Ja det verkar stämma, min har en trekantig pack lucka i fören, enl serienr så är det en -79.
Är också dubbelbottnad.
Kolla en bit ner på sidan i länken, där är det bilder på B15, den gröna på trailer är min
http://www.fotoalbumet.com/homepage.php?tblPagesID=5293&tblUserID=858&ac=4b38230a6801ed1d03d6d8654b94d5f4&intDesign=1&intEdit=
Toptench
2007-09-03, 11:44
Det är skillnad på vad som var bäst 15hk fyrtakt 2002 och 2007. Dom ledande märkena Yamaha & Honda har nya modeller på sina 15-20hk. Yamaha´n är ny för året och ligger i topp tillsammans med Hondas nya som kom 2005 tror jag. Jag är ägare av en honda 15 som jag haft ett år och motorgången är tyst och mjuk med bra drag och mycket gämnare gång än kompisens Yamaha från 2006 som klassades bäst 2001. Allt dock bättre än en gammal 2-takt...
Lycka till med ditt köp :nojd:
Sälstryparn
2007-10-05, 22:23
Köpte en ny Yamaha 15 hk 4-takt i våras.
Den går betydligt tystare än kompisens som
är likadan fast av äldre årsmodell.
Det kan vara lönt att slanta upp lite extra för en ny.
Den drar ungefär hälften av grannens nya Mercury
30hk 2-takt vid samma hastighet.......
Köpte en ny Yamaha 15 hk 4-takt i våras.
Den går betydligt tystare än kompisens som
är likadan fast av äldre årsmodell.
Det kan vara lönt att slanta upp lite extra för en ny.
Den drar ungefär hälften av grannens nya Mercury
30hk 2-takt vid samma hastighet.......
Låter som ett bra betyg till Mercury tvåtakt 30 häst! för att vara en tvåtaktare!
Yamaha eller Suzuki mitt självklara val men återigen som sagt min åsikt! mvh:sun:
Jag har kört med en Mercury 10 hp 4-takt i tre säsonger och jag har aldrig haft ett enda problem med motorn. Drar ingen soppa, går tyst och väger strax under 40kg.
Skulle utan betänkligheter köpa en likadan om jag var tvugen att byta.
Yamaha och Suzuki är jag bekanta med bägge är utmärkta val, Honda känner jag inte till dessvärre men den är japansk vilket borgar för kvalite.
Ska tillägga att Yamaha är mitt första val dock men det är min åsikt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.