Visa fullständig version : Regler för dragrodd
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 11:00
Hej fiskevänner
Jag vill nu starta en diskution om de "gammalmodiga" reglerna för fiske.
Som ni flesta vet gäller fiskeförbud med "fasta" redskap 300m från fastland och 100 m från ö. Fiske som får bedrivas inanför zonen är spinfiske och mete samt dragrodd.
Så nu är min fråga. Det vanliga "svenssontrolling" med ett spö per person och sakta svirvla förbi vasskanter under sommaren, är detta ok? Detta är något som de flesta inte bryr sig något om fast det är olagligt men sedan finns det fiskepoliser som ska lägga dig i. Jag har under sommaren haft en ibland lite väl het diskution ute på mitt fiskevatten:catfight:. Där finns en båt som bedriver vertikaljiggning efter gös som även har tagit som jobb som fiskepolis. Samtliga personer (även barn) som med hjälp av motor fiskat stoppats och blivit hotade med polisanmälan.
Kanske dax att ändra reglen för dragrodd så att semesterfiskarna kan bedriva sitt fritidsfiske!
Vad tycker ni?
Hindrar ni folk som bedriver svenssontrolling inanför allmänt vatten?
Jag håller med dig helt om att "Svensson-trolling" borde ingå i det fria fisket. Men varken det eller dragrodd gör det. Du får egentligen inte heller ro drag inom 300 meters gränsen. Så den som som stoppar dig gör rätt men är kanske onödigt fånig.
Jag minns själv när jag som elva, tolv år gammal "slickade" vassruggarna med mitt handhållna teleskopspö med en Cardinal 754 med abulon top och en hi-lo i änden. Glödhet sol och vindstilla på 1-2 meters djup.
Det var riktiga sniprace det!
Synd att vissa fiskepoliser är så nitiska att de inte låter ungdomarna bedriva den typen av fiske.
//Cole
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 12:08
jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.
Men jag vill ha fler som inte håller med mig. Jag vill ha era åsikter innan jag ska skriva mitt brev.
Det finns nu två 12 åriga grabbar som har helt tappat fiskeintresset pågrund av denna idiot. Så synd. Vet hur roligt jag tyckte det var i deras ålder.
[QUOTE=Niklas (slasklag1);294965]jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.
Klart det är..:headbang:
jo dragrodd utan motor är tillåten enlig länstyrelen.
Det var en intressant tolkning. Finns inget i lagen om det fria fisket som stöder den. Men egentligen inget att rota i, är det okej för länsstyrelsen så är det bara att köra.
Finns nog inte många som inte håller med dig om att det är fånigt. Tror det finns kanske tre på fiskesnack med avvikande åsikt.
Men när det gäller trolling så finns det en dom i fallet, den säger tydligt att det inte är tillåtet. Kan du på något vis jobba för en lagändring så är vi många som stöder det.
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 13:39
Det är det jag har gjort. Fiskepolisen i mitt vatten fick till och med kustbevkningen att sjösätta sin gummibåt för att ta sig in i vår lilla vik för att kontolera fiskeregler. För att väcka debaten efter men totala besvikelse med mina 12 åriga grannar så rigga jag min trolling båt med 10 spön och körde demonstrativt upp berevid kustbevakningens båt. Självklart borda de mig och jag bad killen att läsa av min position på gpsen innan jag plocka upp och satte mig för att prata med dem. Vattenet jag trolla på äger jag så det blev självklart ingen men jag var mest intreserad av att fiskepolisen såg bordningen. Kustbevakningskillarna tyckte denna typen av "beslag" var jätte löjliga men efter som någon bryter mot reglerna var de tvungna att ingripa. De mena att de aldrig ingriper för sådant här utom om någon ringer ett flertal gånger och tjatar. Så deras förslag var att få upp en debatt inför en lagändring. för att sitera den killen. Detta är en lag som vi inte använder oss av så varför inte ta bort den.
Hur ska den vara formulerad. Vad godkänner ni som hobbyfiske.
Får spöt sitta i en spöhållare (får ej göra det idag under dragrodd)?
Ska jag skriva ihop ett brev som fler på denna sidan kan posta till rätt person.
Danne Johansson
2007-09-04, 13:59
Personligen så tycker jag att dragrodd (dvs med åror) skulle vara tillåtet, men inte att använda motor.
Sedan borde väl oxå begränsningen, precis som idag, vara 1 spö/person.
Med risk för att få alla Trollingrävar på mig så sticker jag ut hakan lite och menar att all trolling borde förbjudas....... detta med hänsyn till miljön. Båtmotorer i allmänhet borde även ses över och lyda under betydligt hårdare utsläppskrav.
Att köra fram och tillbaka med en benisnmotor timme efter timme på vårt kära hav känns i mina ögon inte helt rätt med tanke på situationen i Östersjön.
För att inte tala om transporterna både på land och ut till havs.
Nå´n som håller med, eller blir det storm här på FS nu?
Mvh Danne
Danne Johansson
2007-09-04, 14:02
Finns flertalet artklar i ämnet för den som vill läsa mer, men nedanstående tycker jag summerar det ganska bra:
"Det finns 600 000 utombordsmotorer i Sverige. De flesta används några få timmar varje sommar. Ändå släpper de ut cirka 15 000 ton kolväten per år. All övrig sjöfart släpper sammanlagt ut 2 000 ton. Hela Sveriges fordonspark, alla bussar, lastbilar och personbilar, släpper tillsammans ut 120 000 ton. Om tjugo år beräknar vägverket att fordonstrafikens kolväteutsläpp är nere på 25 000 ton per år."
Hela artikeln finns på :
http://www.snf.se/verksamhet/trafik/renasnurran.htm
Mvh Danne
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 14:30
det ær denna typen av jag var ute efter. Tack Danne
dragrodd med elmotor?
Det blir nog tyvärr svårt att få till sådana regler.
Rodd med roddbåt utan motor = OK
Rodd med båt med motor = inte OK?
Trolling, dvs att inte ro = Inte OK!
Spö i näven, ingen spöhållare = OK
Spö i näven, spöhållare på båten = Inte OK?
Spö i spöhållare = Inte OK
Upplagt för svåra tolkningar ...
Danne Johansson
2007-09-04, 15:12
Det blir nog tyvärr svårt att få till sådana regler.
Rodd med roddbåt utan motor = OK
Rodd med båt med motor = inte OK?
Trolling, dvs att inte ro = Inte OK!
Spö i näven, ingen spöhållare = OK
Spö i näven, spöhållare på båten = Inte OK?
Spö i spöhållare = Inte OK
Upplagt för svåra tolkningar ...
Tycker inte alls att det skulle vara svårtolkat.
ALLT fiske med motorn igång är förbjudet.
Att ro en båt (med eller utan motor) är tillåtet.
1 spö/person är tillåtet, om det sedan sitte i handen eller i en spöhållare spelar ingen roll.
Ser inte det som nå´t som skulle kunna misstolkas.
Mvh Danne
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 15:20
Gubbar. Hur ska vi tolka elmotor?
Wachtel är en mycket trevlig jakthund
Ska vi göra det riktigt knöligt bör vi inkludera även seglare i resonemanget. Trolling under seglats utan motor vet jag har bedrivits åtminstone i Vänern.
Elmotor är motor. Det är rimligen inte avgörande var motorn hämtar sin energi utan att det avgörande är att framdrivningsmetoden är endast muskelkraft. (Rodd, paddling, vrickning eller stakning.)
Känner till ett exempel där en kille körde omkring med massa (spön) i sin båt.
Folk på land ringde hysteriskt efter fiskepoliserna som åkte ut till båten.
Visade sig att det var käppar som stod i spöhållarna.
Han fick igång en debatt med fiskerättsägarna om hur man skulle formulera reglerna i fortsättningen.
Det blev ok att fiska med 2 spö per fiskekort, hur många fiskekort man hade var upp till dig.
Hej
Enligt lagen om det fria fisket är dragrod inte tillåtet men om länstyrelsen har sagt ok så är det väl så där men dragrod är som sagt inte tillåtet inom det fria handredskapsfisket annars skulle ju ett kort TDA kännas lit menningslöst det står ju för Trolling Dragrod Angel men men jag skulle gärna se att enlag ändringa gör för dragrod borde tillhöra det friafisket. Men till din kära fiskepolis kan du ju hälsa att det är mycket osäkert om vertikel jigging eller hur det nu stavas ingår i det fria fisket eftersom motor används, så ring kustbevakningen och jävlas lite tillbaka.
Elmotor där håller jag med att det måste räknas som motor tyvärr.
Niklas (slasklag1)
2007-09-04, 15:57
ne vänta lite här! Nu har vi delade meningar om dragrodd ingår i frittfiske. Enligt killarna på kustbevkningen var detta ok eftersom båtmotot inte användes. Jag ska gå in och läsa på igen så jag inte talar osaning. vattnet jag fiskar i tillhör vänern.
Jag har satt stopp för honom. Fiskar man upp 8 gösar var av några under minimått så kan man få tyst på den mest uppkäftiga person.
lite svårt att inte ta påhoppet personligt MEN inte att glömma att han har rätt och jag har fel. Men har lite svårt att släppa detta. Det stör mig. Alltså att reglerna är som de är
Hej
Men till din kära fiskepolis kan du ju hälsa att det är mycket osäkert om vertikel jigging eller hur det nu stavas ingår i det fria fisket eftersom motor används, så ring kustbevakningen och jävlas lite tillbaka.
Det var en inte alltför lysande idé. Om man är emot förbudsivrare så agerar man knappast som en sån själv...
Danne Johansson
2007-09-04, 16:02
Gubbar. Hur ska vi tolka elmotor?
Wachtel är en mycket trevlig jakthund
Det beror väl lite på vad syftet med reglerna är. Om man som jag ser till miljöaspekten så tycker jag att elmotor kan vara ok (förutsatt att elen som går åt kommer från "miljövänlig" el.....:mices_bla )
Därimot så tror jag att det kan vara enklare / tydligare om ALL trolling skulle vara förbjuden, mindre risk får feltolkningar.
Personligen så tycker jag att elmotor och 1 spö skulle kännas helt ok, men som sagt kanske svårt att ha ett sådant undantag.
@ scanner: haha riktigt skönt att det var tillåtet att köpa fler fiskekort...:D
Mvh Danne
Om folk jävlas med ska man jävlas tillbaka så är det bara eftersom antagligen beriver fiske som han själv försöker stoppas så blir det ju extra roligt.
Men alla är väl inte lika men skulle det var jag som någon skicka kb på och jag inte gjort fel skulle jag söka upp personen och knäcka alla hans spön och sänka båten.
Personligen så tycker jag att dragrodd (dvs med åror) skulle vara tillåtet, men inte att använda motor.
Sedan borde väl oxå begränsningen, precis som idag, vara 1 spö/person.
Med risk för att få alla Trollingrävar på mig så sticker jag ut hakan lite och menar att all trolling borde förbjudas....... detta med hänsyn till miljön. Båtmotorer i allmänhet borde även ses över och lyda under betydligt hårdare utsläppskrav.
Att köra fram och tillbaka med en benisnmotor timme efter timme på vårt kära hav känns i mina ögon inte helt rätt med tanke på situationen i Östersjön.
För att inte tala om transporterna både på land och ut till havs.
Vi lever i ett fritt land där alla har rätt till sin åsikt!
Dock undrar jag om du innan du uttalar dej om detta har flugit på en semesterresa till Thailand USA eller nåt liknande kanske?
Om så är fallet bör man inte kasta sten i glashus utan tänka efter före! mvh
Nå´n som håller med, eller blir det storm här på FS nu?
Mvh Danne
Dock undrar jag om du innan du uttalar dej om detta har flugit på en semesterresa till Thailand USA eller nåt liknande kanske?
Sen om du inte gillar trolling så är det din ensak flygresor om du använt dej av såna är inte miljövänligt heller.
Prova förbjud Ålands och Finlands resor också alla vet att det bara är rent nöje och suparesor det kan inte gå för sej kanske du deltagit själv.
Sen om du inte gillar trolling så är det din ensak flygresor om du använt dej av såna är inte miljövänligt heller.
Får hålla med Tamtam, även om inte en form av negativ miljöpåverkan rättfärdigar en annan. Man ska tänka på att just trolling är den motortrafik till sjöss som påverkar miljön minst per gångtimme. Trollingmotorer är nästan alltid fyrtakt och drar väldigt lite bensin vid trollingfart. Det finns mycket värre miljöbovar på sjön, i luften och på land som man gör mer nytta om man kan påverka.
Om folk jävlas med ska man jävlas tillbaka så är det bara eftersom antagligen beriver fiske som han själv försöker stoppas så blir det ju extra roligt.
Men alla är väl inte lika men skulle det var jag som någon skicka kb på och jag inte gjort fel skulle jag söka upp personen och knäcka alla hans spön och sänka båten.
Det där var kanske lite att ta i? Eller menar du allvar?
Men om trolling skulle föbjudas med motor och du bara skulle få ro. Hur skulle det gå om båten är lite större och det blåser 10m/s. Skulle behövas en massa muskler om man skulle orka det. Och sen tror jag att t.ex trolla i vättern eller östersjön eller vänern och liknande efter lax så lönar det sig inte med ett enda spö per person. Speciellt inte om man är ensam. Trolling med elmotor tycker jag är helt okej. Och man ska få ha flera spön per man. Är man ensam i båten och fiskar aktivt behöver man oftast ett par spön med sig. Och sen skulle de som trollar med bensinmotor och använder en massa spön i sitt mer avancerade trollingfiske än svensontrolling är kanske kunde få betala nån liten peng om året för att får bedriva detta.
Och, allt skulle lösa sig om man istället tillät alla fiskemetoder där man kan släppa tillbaka fisken utan större skada och istället satte en fångstbegränsning på max 2 gäddor/gösar per dygn och person!
/D
Citat" Är man ensam i båten och fiskar aktivt behöver man oftast ett par spön med sig. Och sen skulle de som trollar med bensinmotor och använder en massa spön i sitt mer avancerade trollingfiske än svensontrolling är kanske kunde få betala nån liten peng om året för att får bedriva detta. Slutcitat
Prova med 25% i moms på 200000-300000 kronor allt till stadskassan betalar bland annat din pension och skapar arbetstillfällen för ett antal personer.
Kan vara bra att ha i minnet innan man uttalar sej.
Ska du trolla på allt annat än allmänna vatten kostar det dej pengar det kan du vara övertygad om! mvh
Citat" Är man ensam i båten och fiskar aktivt behöver man oftast ett par spön med sig. Och sen skulle de som trollar med bensinmotor och använder en massa spön i sitt mer avancerade trollingfiske än svensontrolling är kanske kunde få betala nån liten peng om året för att får bedriva detta. Slutcitat
Prova med 25% i moms på 200000-300000 kronor allt till stadskassan betalar bland annat din pension och skapar arbetstillfällen för ett antal personer.
Kan vara bra att ha i minnet innan man uttalar sej.
Ska du trolla på allt annat än allmänna vatten kostar det dej pengar det kan du vara övertygad om! mvh
För att inte förglömma, moms och skatt på bensin osv, osv...
/D
Tumlaren
2007-09-05, 08:12
Detta med att om dragrodd är trolling eller ej, sorry killar, som tror att länstyrelsen tolkar lagen men det är enbart jurister som kan göra detta. Alltså bara tingsrätten eller högre upp som har denna tolkningsrätt, jag tror inte att ni kan säga att länstyrelsen godkänner denna metod om det står något annat i lagboken som t.ex trollingen på tinget när ni har åkt fast.
Och Danne så du vill att jag skall och med mej flera andra som har problem med sina armar skall sluta helt med fisket, 90% av mitt fiske idag består av trolling eller vertikaljiggning, då jag har problem med att kasta både spinn och fluga. Kan max fiska i 10 min sedan har jag så ont i mina handleder att inte kan hålla i något spö. Så du vill utestänga mej och mina medlikar från allt fiske. Nej, tänk på att det finns mäniskor som kan ha fysiska hinder så att de inte kan hålla i spöet som många andra och därför trollar de istället. Tänk efter innan du uttalar dej, du kanske också blir gammal och utsliten i kroppen.
Tumlaren
Danne Johansson
2007-09-05, 13:05
Detta med att om dragrodd är trolling eller ej, sorry killar, som tror att länstyrelsen tolkar lagen men det är enbart jurister som kan göra detta. Alltså bara tingsrätten eller högre upp som har denna tolkningsrätt, jag tror inte att ni kan säga att länstyrelsen godkänner denna metod om det står något annat i lagboken som t.ex trollingen på tinget när ni har åkt fast.
Och Danne så du vill att jag skall och med mej flera andra som har problem med sina armar skall sluta helt med fisket, 90% av mitt fiske idag består av trolling eller vertikaljiggning, då jag har problem med att kasta både spinn och fluga. Kan max fiska i 10 min sedan har jag så ont i mina handleder att inte kan hålla i något spö. Så du vill utestänga mej och mina medlikar från allt fiske. Nej, tänk på att det finns mäniskor som kan ha fysiska hinder så att de inte kan hålla i spöet som många andra och därför trollar de istället. Tänk efter innan du uttalar dej, du kanske också blir gammal och utsliten i kroppen.
Tumlaren
Tråkigt att du har problem med armar, handleder etc.
Mina åsikter är mer generella, typ principer. Sedan finns det alltid personer som skulle hamna i kläm om "mina" idéer skulle gälla.
Det är inte alls min mening att hoppa på er som tycker det är kul med Trolling. Jag kan förstå tjusningen med det, det är inte det som är frågan.
Precis som du säger, är det försvarbart att åka med en stor färja på bara för att supa?
Flygplan likaså.
Jag tror att vi alla måste börja hjälpas åt om vi skall ha något hav att fiska i framöver (nu pratar jag främst om Östersjön). Att förbjuda Trolling skull vara en piss i Missisippi, men ändå en steg i rätt riktning.
En trollingmotor, typ 100 hk fyrtakt, drar kanske 2,5-3 liter/timman vid trolling, en klenare motor drar säkert mer om båten är tung. Säg att man trollar 8 h, transport på sjön samt transport av bil och båt på land. Då är man snart uppe i 40-50 l bensin på en fiskedag.
Att sedan de ca 30 litrarna som båten dra till stor del rinner ut oförbrända i vattnet gör ju inte saken bättre.
Om du Trollar 20 ggr på ett år så har ca 640 l bensin gått åt (2,5-3 l/h vid trolling + 10 l i transport), om vi på skoj räknar med att 30% förblir oförbrännt så blir det 192 l bensin som "hällts" ut i Östersjön.
Hur många Trollare finns det i sverige? om vi på skoj räknar med 100 st som trollar så mycket som exemplet så blir det nästan 2000 l bensin.
Självklart är jag medveten om att det finns så mycket annat som vi gör som är mer skadligt för miljön, men principen att tuffa runt med motorn fär det finns så mång andra fiskesätt känns för mig inte helt ok.
Mvh Danne
dillinja
2007-09-05, 14:30
En fyrtaktsmotor släpper inte ut så mycket oförbrännt bränsle, en tvåtaktsmotor däremot släpper ut ungefär 1/3 av bränslet oförbrännt. Tror nog att alla beten som tillverkas i Kina som vi importerar är en större miljöbov än det bränsle som trollare släpper ut i Östersjön.
Gös Jonas
2007-09-05, 15:00
Och, allt skulle lösa sig om man istället tillät alla fiskemetoder där man kan släppa tillbaka fisken utan större skada och istället satte en fångstbegränsning på max 2 gäddor/gösar per dygn och person!
/D
Väl talat !!!
Vi måste vara den enda intressegrupp som försöker reglera vårat eget intresse så hårt som möjligt. Vi borde istället slå vakt om vårat intresse med näbbar och klor. Allt för ofta har jag på denna sida läst som fiskevakter mm som hela tiden försöker tolka allt så hårt som möjligt.
Att dra saker till sin spets få predjukat mm gagnar absolut inte fisket på något sätt. Ta tex tjafset om användande av flera spön. Visst har det missbrukats men var det nödvändigt dra det så långt som möjligt? Att tex få ett ptredjukat på att allt sikemete längs kusten med tex tre spön nu är olagligt? Fångstbegränsingar som Danne skriver skulle vara en effektivare metod.
Ge helt enkelt fan i att vara så nitiska, speciellt mot barn.
Den vakt eller övrig person som leker polis mot barn förtjänar inte en rutten sill ens.
Ibland verkar det osm om vissa verkligen vill förbjuda det mesta och tolkar det så hårt som möjligt.
Det är just detta med svåra tolkningar och att vissa inte kan låta bli att dra saker till överdrift som leder till att regler blir onödigt hårda och byråkratiska. Skulle alla fiskare bedriva sitt fiske snyggt krävdes ju inga regler alls!
Detta med sikmetet är ett bra exempel, när jag bodde vid smålandskusten i början på 80-talet var sikmetet i sin linda. Oftast var man ensam ute! På senare år har jag dock sett att det suttit folk med 30-40 spön (!) utplacerade. Tacka f-n för att vissa blir förbannade, och så drar det hela igång ...
Jag håller helt med om att de som är uppsysningsmän borde kunna skilja mellan det oförargliga och det som kräver åtgärd i sin gärning.
Min wachtel är en mycket trevlig jakthund!
Danne Johansson
2007-09-05, 16:23
En fyrtaktsmotor släpper inte ut så mycket oförbrännt bränsle, en tvåtaktsmotor däremot släpper ut ungefär 1/3 av bränslet oförbrännt. Tror nog att alla beten som tillverkas i Kina som vi importerar är en större miljöbov än det bränsle som trollare släpper ut i Östersjön.
Som jag sa tidigare så är jag medveten om att mänder med saker är mer skadliga för miljön än båtmotorer, men man måste ju börja någon stans.
Jag är inte ute efter att alla skall börja segla och ro, utan mer att få folk att tänka efter lite. Jag kommer inte att sluta använda båtmotorer, men jag skulle inte kunna njuta av 8-10 h trolling.
Vad jag skulle vilja se är att alla vi som använder båtmotorer börjar ställa lite krav på tillverkare ang. utsläpp och förbränning.
Varför finns det inte utombordare som går på diesel och har en hög förbränningsgrad? Kanske tom går att få in ett partikelfilter !?
Vad gäller 2-taktare så är de riktiga miljöbovar.
Enligt en utredning från Sjöfartsverket hamnar 20-25 % av bränslet som man tankar på en
bensindriven tvåtaktsmotor direkt i vattnet. Då ca 1,5 % av all bensin som säljs i Sverige
används i sådana motorer betyder detta att ungefär tio miljoner liter bränsle hamnar i vattnet varje år.
Detta är uppgifter från 1997, så den siffran har säkert sjunkigt något, men ändå..... och detta är bara från Stockholm....!!!
Den bensindrivna fyrtaktsmotorn samt dieselmotorn är renare än tvåtaktsmotorn vad gäller
utsläpp av kolväten och kolmonoxid. Nackdelen är att utsläppen av kväveoxider är relativt höga.
Den som vill läsa mer kan göra det här.
http://www.slb.mf.stockholm.se/slb/rapporter/pdf/batrapport.pdf
Som jag sa tidigare så är jag medveten om att mänder med saker är mer skadliga för miljön än båtmotorer, men man måste ju börja någon stans.
Jag är inte ute efter att alla skall börja segla och ro, utan mer att få folk att tänka efter lite. Jag kommer inte att sluta använda båtmotorer, men jag skulle inte kunna njuta av 8-10 h trolling.
Vad jag skulle vilja se är att alla vi som använder båtmotorer börjar ställa lite krav på tillverkare ang. utsläpp och förbränning.
Varför finns det inte utombordare som går på diesel och har en hög förbränningsgrad? Kanske tom går att få in ett partikelfilter !?
Vad gäller 2-taktare så är de riktiga miljöbovar.
Enligt en utredning från Sjöfartsverket hamnar 20-25 % av bränslet som man tankar på en
bensindriven tvåtaktsmotor direkt i vattnet. Då ca 1,5 % av all bensin som säljs i Sverige
används i sådana motorer betyder detta att ungefär tio miljoner liter bränsle hamnar i vattnet varje år.
Detta är uppgifter från 1997, så den siffran har säkert sjunkigt något, men ändå..... och detta är bara från Stockholm....!!!
Den bensindrivna fyrtaktsmotorn samt dieselmotorn är renare än tvåtaktsmotorn vad gäller
utsläpp av kolväten och kolmonoxid. Nackdelen är att utsläppen av kväveoxider är relativt höga.
Den som vill läsa mer kan göra det här.
http://www.slb.mf.stockholm.se/slb/rapporter/pdf/batrapport.pdf
Jag använder en supermodern Yamaha 8hästars fyrtaktare för mitt trollingfiske.. ska genast ställa mej i skamvrån när överheten bullrar....
Edit ingen med vett i skallen använder tvåtaktare till trolling begriper minsta barn till och med undantag då den sk svensson ekan.
Själv skriver du att du använder båtmotorer, då får vi hoppas att du köpt en ny dyr fin fyrtaktare för att leva som du lär mvh
Väl talat !!!
Vi måste vara den enda intressegrupp som försöker reglera vårat eget intresse så hårt som möjligt. Vi borde istället slå vakt om vårat intresse med näbbar och klor. Allt för ofta har jag på denna sida läst som fiskevakter mm som hela tiden försöker tolka allt så hårt som möjligt.
Att dra saker till sin spets få predjukat mm gagnar absolut inte fisket på något sätt. Ta tex tjafset om användande av flera spön. Visst har det missbrukats men var det nödvändigt dra det så långt som möjligt? Att tex få ett ptredjukat på att allt sikemete längs kusten med tex tre spön nu är olagligt? Fångstbegränsingar som Danne skriver skulle vara en effektivare metod.
Ge helt enkelt fan i att vara så nitiska, speciellt mot barn.
Den vakt eller övrig person som leker polis mot barn förtjänar inte en rutten sill ens.
Ibland verkar det osm om vissa verkligen vill förbjuda det mesta och tolkar det så hårt som möjligt.
Kan inte annat än hålla med. Det räcker väl med att vi har vissa klåfingriga politiker som vill pinka revir genom att genomföra diverse mer eller mindre korkade förbud. Men när rena sportfiskare (nåja) börjar tävla i hur man skall djälvas med andra utan att ha någon urskillning i vilka man sätter dit och där man tolkar lagen som f-n läser bibeln. 'Men, kan man inte tolka in att vertikaljiggning skall förbjudas:nej:' osv... blir i alla fall jag mest trött!
/D
Men att börja med detaljer som inte har någon som helst nytta i det stora hela, förutom att det förstör för en hel del vanliga fiskeintresserade människor är väl kanske inte helt rätt väg att gå.
Blir som när någon korkad politiker inför 30 i ett större område (typ Stockholms innerstad), eftersom man inte tycker att det är befogat så bryr man sig inte och det drabbar tyvärr även de områden som bör vara 30, t ex utanför skolor mm.
Propagera i så fall hellre för utbyte till ny teknik, användande av båttvättar mm, så kommer det succesivt att bli en förbättring, samtidigt som folk kan fortsätta med sin hobby och även känna sig duktiga. Vilket brukar innebära att duktigheten utvidgas även till andra områden.
/D
Undrar bara var du ska dra gränsen då här är ett exempel:
transport av bil och båt på land. Då är man snart uppe i 40-50 l bensin på en fiskedag.
Steget efter blir väl förbud av husvagnar och husbilar då återigen rent nöje i de flesta fall gränsdragningarna i din rättskipning kommer bli svåra mera en fråga om vad man personligen tycker om verkar det som!
Ska du gå korståg mot koldioxid utsläppen som jag också vet är fördärvliga för miljön ge dej då på lastbils och personbils industrin samt flyget den måltavlan är avsevärt större!
Som sagt du skriver att du använder båtmotorer vilket jag antar att du inte har dåligt samvete för om du hade det skulle du inte göra detta, noterar då att din gränsdragning för miljösvineri ligger precis bortom denna gräns, ekar lite ihåligt enligt min åsikt mvh
Niklas (slasklag1)
2007-09-05, 19:06
:offtopic:
Gubbar. Jag læser fram och tillbaka om era åsiker om svenssontrolling.
Får bara tack och buga. Ser gærna att debatten fortsætter men håller då till svenssontrolling och dragrodd.
Och hær bryter jag ämnet. Jag jobbar med att borra efter olja. Jag kan bara sæga att det kænns skønt att tanken om miljøtænkande finns hos er eftersom større delen av værden inte har några intressen av det, utan det ær bara pengar som ræknas:mad:
Sorry svenska Niklas i Norge helt rätt off topic mitt enda försvar är att jag inte började good luck mvh
Ska också tillägga att trolling runt uddar och grund inomskärs nära vassar osv bör vara avgiftsbelagt av fiskevattensägaren, om inte så sätter man grundlagen/äganderätten ur spel kraftigt, fenomenet "fritt fiske" som är kraftigt kringskuret i realiteten förekommer bara i Vänern Vättern samt Östersjöns kustområden dvs ett spö en gubbe från båt eller land förekommer överhuvudtaget inte i insjöar, där krävs normalt fiskekort.
Havet och de stora ytorna ägs gemensamt av oss alla!
Håller med fullständigt, det räcker välan med att
alla andra skall skapa massa dumma och onödiga regler.
Skall vi nu börja och knyta ris till våran egen rygg bara för att
man själv inte tycker om just den delen av fiske.
( den som gräver en grop trillar oftast i där själv)
Ursäkta mej Norge niklas bara ett sista inlägg som sagt har köpt mej en mycket dyr 8hästars trollingmotor i första hand avsedd för att hålla ned bränslekostnaderna under långa tider på havet och Vsjöarna, dessutom hade jag faktiskt en miljömässig avsikt också ska väl erkänna att den kom i andra hand här men trollingmotorer i den storleken håller ned utsläppen av koldioxid jämfört med 100 hästare på tomgång under långa tider, naturligtvis kan man alltid hävda att ingen motor alls är bättre givetvis.
Begriper jag också, skulle tro att de likasinnade resonerar ungefär likadant dessvärre kanske inte alla har samma ekonomiska möjligheter trots allt så är vi alla beroende av friska vatten oavsett fiskeintressen
Danne Johansson
2007-09-06, 14:12
Skall försöka återgå till topic.....
Dragrodd med åror och ett spö är ju bara idioti att inte tillåta.
Ang. dyra supermoderna 8 hästar 4-takt, så beror det ju på hur stor och tung båt man har. Är inte säkert att det dra mindre bensin än om du hade kört med huvudmotorn (förutsatt att den är 4-takt). Transporten ut till trollingområdet kanske fortfarande sker mha en 2-taktare ?
Självklart kan man fortsätta hur långt som helst och mena att alla borde cykla och bo i en stuga utan el o vatten..... det är inte dit jag vill komma.
Men alla som vistas vid östersjön och ser hur jävla illa det är med vattenmiljön borde ju bry sig. Fortsätter vi så finns snart ingen fisk att trolla efter.
Att som sportfiskare få stopp på lastbilstransporter mm känns rätt så svårt. Dock kan vi som sysslar med denna underbara hobby iaf försöka utöva den på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Det är ju endå miljön som är förutsättningen för vår hobby.
Att inte förbruka en massa bensin i onödan är väl ett steg i rätt riktning.
Fisken som trollas efter går ju att fånga utan att använda motorn till hjälp.
Sorry Niklas! Detta var mitt sista oftopic meddelande.
Och för att knyta ihop det. Dragrodd ok, trolling ej ok.....:mices_bla
/Danne
Skall försöka återgå till topic.....
Dragrodd med åror och ett spö är ju bara idioti att inte tillåta.
Ang. dyra supermoderna 8 hästar 4-takt, så beror det ju på hur stor och tung båt man har. Är inte säkert att det dra mindre bensin än om du hade kört med huvudmotorn (förutsatt att den är 4-takt). Transporten ut till trollingområdet kanske fortfarande sker mha en 2-taktare ?
Självklart kan man fortsätta hur långt som helst och mena att alla borde cykla och bo i en stuga utan el o vatten..... det är inte dit jag vill komma.
Men alla som vistas vid östersjön och ser hur jävla illa det är med vattenmiljön borde ju bry sig. Fortsätter vi så finns snart ingen fisk att trolla efter.
Att som sportfiskare få stopp på lastbilstransporter mm känns rätt så svårt. Dock kan vi som sysslar med denna underbara hobby iaf försöka utöva den på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Det är ju endå miljön som är förutsättningen för vår hobby.
Att inte förbruka en massa bensin i onödan är väl ett steg i rätt riktning.
Fisken som trollas efter går ju att fånga utan att använda motorn till hjälp.
Sorry Niklas! Detta var mitt sista oftopic meddelande.
Och för att knyta ihop det. Dragrodd ok, trolling ej ok.....:mices_bla
/Danne
Sorry igen Niklas i Norge Danne det märkliga med ditt resonemang är att du lägger ribban för miljösvineri där det passar DEJ och DITT FISKE att du sen tycker trolling är latmansfiske industrifiske båtarna ser ut som piggsvin osv osv bla bla jag har hört allt tro mej det är din åsikt den respekterar jag men du bör även respektera att andra har sina åsikter!
Detta är mitt sista inlägg Niklas lovar men killen är en trångsynt i---t
Dobbermann
2007-09-06, 15:59
Bögit å gnälla på andras fiske... framförallt ditt dragrodd..
Slå karln..
Danne Johansson
2007-09-07, 09:23
Sorry igen Niklas i Norge Danne det märkliga med ditt resonemang är att du lägger ribban för miljösvineri där det passar DEJ och DITT FISKE att du sen tycker trolling är latmansfiske industrifiske båtarna ser ut som piggsvin osv osv bla bla jag har hört allt tro mej det är din åsikt den respekterar jag men du bör även respektera att andra har sina åsikter!
Detta är mitt sista inlägg Niklas lovar men killen är en trångsynt i---t
Mår du bra eller? Att kalla någon för en trångsynt i---t vittnar väl mer om dig som person än mig......
Man måste väl kunna ha en vanlig diskusion, trodde forumet var till för sådant!
När har jag sagt att "trolling är latmansfiske, industrifiske, båtarna ser ut som piggsvin osv osv bla bla"? Det jag har sagt är att jag fårstår tjusningen med Trollingfiske, men du kanske inte läst alla inlägg!
Det jag har emot Trollingfiske är miljöpåverkan, inget annat.
Sorry Niklas, men jag var bara tvungen att svara!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.