Visa fullständig version : Tips för att spola på lina?
grandstoff
2003-07-22, 00:00
Någon som kan dela med sig av tips hur man på bästa sätt spinner på ny lina för att få det riktigt hårt spunnet på rullen? Hatar när de yttre varven av linan skär igenom de undre... :skaka:
ja kan fan inte spola på lina för 5 öre så ja jhar ingen aning. köpte ny lina idag. och direkt började den tvinna ihop sig.. så jävla irriterande
grandstoff
2003-07-22, 00:07
Originally posted by korten
ja kan fan inte spola på lina för 5 öre så ja jhar ingen aning. köpte ny lina idag. och direkt började den tvinna ihop sig.. så jävla irriterande
Ha ha ha... Jag känner igen det där.
Kör du med flätlina? Isf vilken?
Har funderat på att låta Sporting spola på lina direkt i butiken, men det blir väldigt kostsamt med 200 m flätlina till priset av 2kr/m... Idag "grundar" jag med vanlig nylonlina för att sen spinna på firewire ovanpå. Men du ser i mitt första inlägg hur bra det går...
jag kör rapala nylon lina. fattar inte va ja gjorde för fel. spolade på lina från samma spole till 2 rullar ena vart jätte bra men andra tvinna sig direkt
grandstoff
2003-07-22, 00:11
Murphy's lag.
Kan det gå fel så kan du ge dig f*n på att det gör det...
Sturgeon
2003-07-22, 00:53
Ni kan ju alltid vid nästa fisketur hänga på en stor vobbler och släppa ut alla lina under det att båten åker, därefter är det bara att veva på och voilá, linan ligger tight på spolen.
murphy va nog en ganska smart gubbe
Sturgeon > Håller helt med! brukar göra så när jag har ny lina på så den spolas upp fint o tight.
Korten tänk på att du har spolen med den nya linan åt rätt håll innan du vevar in linan. Om linan snurrar åt fel håll tvinnas nylon extra mycket. Då blir det bara "kakka" av det hela! ;)
Men som dem andra herrarna skrev så är det jättebra att släppa ut linan efter båten. Då sträcks den ut ordentligt och linan lägger sig perfekt. Om du har en relativt billig rulle så brukar dessa ha sämre linuppläggning. Då kan man släppa ut linan bakom båten lite då och då. Så slipper man tvinning och trassel.
Be en kompis pressa linan lite emot spöringen medans du vevar, bara lagom hårt, så lägger sig linan fint!
El Crapone
2003-07-25, 14:58
Är det alltså på haspelrulle ni har problem att få på linan utan att den tvinnar sig?
Hm, Detta har jag aldrig haft någon problem med.. sätt rullen på ett spö ta linan och trä genom ett par ringar innan du knyter den på spolen, sen sätter du en penna genom den nya spolen och ber någon kompis hålla lagom motstånd när du vevar på den, bobang.. nu ligger linan lagom hårt på spolen..
JAg trodde att alla gjorde så här =) Jag har iaf aldrig haft något problem när jag gjort på detta sät!
grandstoff
2003-07-25, 15:29
El Crapone
Nja, mitt "problem" är att de yttre lagren av lina skär igenom de undre, särskilt längst ut på kanterna på rullen...
Kan säkert bero på att rullens linuppläggning inte är optimal, eller att jag grundat med nylonlina och har flätlina ytterst.
Ska iaf följa flera personers råd och släppa ut en hel del lina efter båten lite då och då för att se till att linan ligger på rätt sätt.
Originally posted by grandstoff
Ha ha ha... Jag känner igen det där.
Har funderat på att låta Sporting spola på lina direkt i butiken, men det blir väldigt kostsamt med 200 m flätlina till priset av 2kr/m... Idag "grundar" jag med vanlig nylonlina för att sen spinna på firewire ovanpå. Men du ser i mitt första inlägg hur bra det går...
Butikerna grundar med nylon om du ber om det. Spolade på mina två UL på Östlunds och de t.o.m föreslog att vi skulle grunda. Tyvärr var expediten ovan och räknade som en kratta men det blev bra ändå då de bjöd på de 25 extra metrarna flätlina.
Originally posted by El Crapone
Är det alltså på haspelrulle ni har problem att få på linan utan att den tvinnar sig?
Hm, Detta har jag aldrig haft någon problem med.. sätt rullen på ett spö ta linan och trä genom ett par ringar innan du knyter den på spolen, sen sätter du en penna genom den nya spolen och ber någon kompis hålla lagom motstånd när du vevar på den, bobang.. nu ligger linan lagom hårt på spolen..
JAg trodde att alla gjorde så här =) Jag har iaf aldrig haft något problem när jag gjort på detta sät!
precis så gör jag, men jag lyckas ändå ibland få den tvinnad. konstigt med tanke på att det inte var något fel på linan då jag spolade den på 2spolar och bara de nena vart tvinnad
El Crapone
2003-07-25, 21:06
mmm-- låter skumt =)
Det problemet får du någ lösa själv =)
ska in o klaga lite på måndag. kolla om ja får en ny lina. dom kan fan inte sälja en tvinnad lina
Den var nog inte tvinnad när du köpte den.. men de kanske har bra tips om hur du ska göra... om linan tvinnar sig för mig rätar jag ut den (ex gräsmatta) utan någonting i änden och vevar hem den under tryck (håller mellan fingrarna)
då blir den betydligt mindre tvinnad...
okej tack.. men ja spola bara på den på linan och sen var den tvinnad. men bara på den spolen. det tycker jag är lite mysko
Man ska inte ha spolen på en penna eller liknande om man spolar på en haspel. Då ska linan haspla av spolen åt RÄTT håll. Prova en bit, tvinnar lina sig så vänd på linspolen. Då blir det bra. Skulle man ha en tvinnad lina så släpp ut den efter båten UTAN någonting på i linänden. Kör några hundra meter så rätar linan upp sig. När man sen vevar in så håller man linan så hårt man kan mellan fingrarna, helst så långt ut man når.