Visa fullständig version : Åland!
thomasols
2007-10-04, 20:56
ska dit och fiska lite abborre o gädda nästa helg, blir väl mest jerk o jigg fiske. och är det någon vänlig själ som har några tips att dela med sig av så är jag väldigt tacksam.
exciter_71
2007-10-04, 21:01
Jag har sportfiskat gädda på Åland i 20 år och mitt råd är att fiska grunt, förmodligen grundare än du är van vid har funkat bra för mig
thomasols
2007-10-04, 21:05
Jag har sportfiskat gädda på Åland i 20 år och mitt råd är att fiska grunt, förmodligen grundare än du är van vid har funkat bra för mig
ok några favoritbeten/färger då?
exciter_71
2007-10-04, 21:10
Dom nya jerkbeterna är ju såklart solklara då det ska fiskas grunt, mina favvisar är slidern och bustern i naturfärger. Har även fått många gäddor på kusamos proffesor.
thomasols
2007-10-04, 21:16
Dom nya jerkbeterna är ju såklart solklara då det ska fiskas grunt, mina favvisar är slidern och bustern i naturfärger. Har även fått många gäddor på kusamos proffesor.
jo proffessorn e grym :appl:
PudDphantom
2007-10-04, 21:32
Vart på holmen skall du o fiska?? har mest betydelse för gädda.. borre finns det i princip överallt...men hittar du gropar djup osv.. på över 6m så har du borren där med all säkerhet.. Gäddorna har nu börjat förflytta sig inåt, så det står inte ute "vid havet" längre utan söker sig in i vikar o flador.. jag kör mycket med mört nu, men annars så funkar ju det vanliga, freestyler, buster pig mm.. skitmört, abborr, samt bluegill e hata färger..
jerkaren
2007-10-04, 21:45
Tempraturen har börgat sjunka under 10 grader här så gäddorna finner du bäst i grundare vikar nu. Prova med Zalt, Swim Wiss, Bomber eller något jerkbait som busterjerk i naturfärger. Brunt och grönt har funkat bra för mig. Abborfisket är väldigt bra nu också prov med lite jiggar av olika modeller för dom. Man får ofta gädda som bonusfisk då också
thomasols
2007-10-04, 21:58
Vart på holmen skall du o fiska?? har mest betydelse för gädda.. borre finns det i princip överallt...men hittar du gropar djup osv.. på över 6m så har du borren där med all säkerhet.. Gäddorna har nu börjat förflytta sig inåt, så det står inte ute "vid havet" längre utan söker sig in i vikar o flador.. jag kör mycket med mört nu, men annars så funkar ju det vanliga, freestyler, buster pig mm.. skitmört, abborr, samt bluegill e hata färger..
Sandösunds camping skulle vi tydligen bo iaf så däromkring lär vi väl fiska !!
PudDphantom
2007-10-04, 22:41
Sandösunds camping skulle vi tydligen bo iaf så däromkring lär vi väl fiska !!
ok.. e bra fiske runt om kring där.. e ni där den 13e? då e det tävling där, så då lär det krylla med båtar där, även mitt team, csc ställer upp.. så vinka om du ser astron dra förbi, eller om du får bogsera oss av nå grund;) e du där då o inte e med o tävlar så rekomendear jag att ni drar in till grundsunda, e inte me i tävlingen så det e lugnt där då o fisket brukar kunna vara riktigt bra.. fiska grunnt för många, men vill du ha stort så gå på djupet, bulldawg vid djupvassar e riktigt hett:rockbanan
Jag trodde ni flög över grynnorna;)
thomasols
2007-10-05, 10:14
ok.. e bra fiske runt om kring där.. e ni där den 13e? då e det tävling där, så då lär det krylla med båtar där, även mitt team, csc ställer upp.. så vinka om du ser astron dra förbi, eller om du får bogsera oss av nå grund;) e du där då o inte e med o tävlar så rekomendear jag att ni drar in till grundsunda, e inte me i tävlingen så det e lugnt där då o fisket brukar kunna vara riktigt bra.. fiska grunnt för många, men vill du ha stort så gå på djupet, bulldawg vid djupvassar e riktigt hett:rockbanan
jo vi skulle vara med och tävla eller vara med och betala iaf:nut:
mange_70
2007-10-06, 00:32
vi ska hala och dra :-)
nej man får vara glad om man räddar namnet va :-)
är med i samma team som thomas.
har hört att fisket kring sandösund är riktigt bra på höstarna, är det så ??