handdator

Visa fullständig version : MÄskning???

Pettsson
2003-08-05, 00:08
Ngn som har några trevliga tips på mäskning för sutare????? Var söker jag dom???

qvarnis25
2003-08-05, 00:21
Sutare söker sin föda oftast på botten. I de sjöar jag fskar dem söker vi, och finner oftast, dem kring stööre näckrosbälten där vi fiskar me flötmete i hålor eller utanför med bottenmete/feeder. Det mäsk som brukar fungera bäst är grova mäsk med mkt majs i, gärna både typ torkad sönderriven till typ mjöl och vanliga. Hampa, blodpulver eller blodpudding, anis, vaniljpulver och smaksättningsmedel till karp typ tutti frutti, jordgubb eller någon annan smak kan du testa. Prova dig fram... Själv brukar jag köra med ett grövre mäsk med antingen blodpulver eller blodpudding i och majs i. Ibland för att få de å stinka lite mer och sötare så har jag i jordgubbspulver...

Pettsson
2003-08-05, 01:28
oki...Tack.....perfekt.......var kan jag hitta mäsktips på nätet???? Har du ngt bra ställe att köpa mäsk????? Kan man köpa hampa ngn stans o koka själv????? Har du provat hönsfoder??? Funkar bra på brax.....

Gurgel
2003-08-05, 08:31
Pettsson, ser att du är från Örebro, vart i området hittar jag sutare?
Hjälmaren kanske? Har aldrig kommit mig för att jaga Sutare.
Det kanske man ska prova!

buster.L
2003-08-05, 14:15
Mäsk ska väl bubbla o drickas efter ett tag ? hehehe :appl:

grindpalm
2003-08-05, 14:23
Precis! Mäsk drickes helst, och då ur dunk!

Socker, socker, socker, jäst o vatten!

P.s. Se tråden om Wacken.

Pettsson
2003-08-05, 22:39
Tja finns många ställen ju....metar mest i svartån...inga monster men dom finns.....många i småsjöar frös ihjäl i vintras....fiskar du i Ö????

qvarnis25
2003-08-05, 23:48
Originally posted by Pettsson
oki...Tack.....perfekt.......var kan jag hitta mäsktips på nätet???? Har du ngt bra ställe att köpa mäsk????? Kan man köpa hampa ngn stans o koka själv????? Har du provat hönsfoder??? Funkar bra på brax.....

Vet inte var du kan hitta msäktips på nätet faktiskt. Kolla runt på olika fiskesajter och butikers hemsidor. Jo, jag vet, blir lite billigare i längden på ställen där man gärna vill ösa ut en del...

Peter Larsson
2003-08-07, 10:20
Om du vill köpa ready-made så köper du "sutarkung" och blandar i blodpulver, majs (antingen färsk eller torkad) och hackad blodpudding. Att mäska med maggot är det absolut bästa men kräver en hel del maggot (inte gratis alltså). En matta av maggots kan ingen sutare motstå. Ett tips är att blanda döda (kokade snabbt) och levande maggisar. De döda ligger fint på botten medan de levande kryper ner i botten och sutaren får rota fram födan, något som den älskar och dessutom håller man ju fisken kvar på platsen längre. Ett alternativ till döda maggots är kokat ris, då bara kokat ca 5 min, som smak- och färgsätts med boilemixer eller någon form av smakmedel.

Curry är en underskattad sutar-"flavor". Har ibland haft riktiga sutar-race med curry-boastade beten.

Till krokbete kör du majs, mask, räka eller maggot. Om du fiskar med räkor skall du absolut blanda i räkskallarna i mäsket. Sutarna älskar att krossa dessa mot benplattorna i munnen.

Lycka till

grindpalm
2003-08-07, 10:57
Peter Larsson: Hur vet du att sutare älskar att krossa räkskallar?
Ge mig ett konkret exempel som bevisar detta.

Vill inte jävlas, bara veta!

Arnenym
2003-08-07, 14:58
Han har nog varit Sutare i ett tidigare liv!

El Crapone
2003-08-07, 15:19
tror jag med =)

Det där med döda och levande maggot lät iaf vääldigt efftektivt och rimligt..

Peter Larsson
2003-08-07, 17:17
Grindpalm - Mäskar alltid med skallarna när jag fiskar sutare med räka. Har vid flera tillfällen fått sutare som har skallarna kvar i munnen, samt sett räkskalen kommit ut den andra vägen när jag haft fisken säckad över natten i väntan på fotoljus. Har t.o.m sett småsutare plocka räkskallarna från botten i klarvattenssjöar. De har ingen dålig kraft i käkarna så det är ingen problem att knäcka kokta räkor, de käkar ju kräftor och musslor om det är så - men det vet du nog redan.

Arnenym
2003-08-07, 19:48
Förstod att det fanns en jordisk förklaring.

Pettsson
2003-08-07, 22:05
Super!!!
Många fula trix att ta till....kanske kan få ett sutar pb denna säsong.....alla sutare blir PB just nu!!! Tack för alla tips....gärna fler!!!