handdator

Visa fullständig version : Överskattad betessnidare?

Muskytracker
2007-11-29, 20:14
Vem är då Sveriges mest överskattade betessnidare???:ordning:

Hick, julfest på g.

Jimmiee
2007-11-29, 20:57
Svårt att säga men jag gillar inte Jaraals beten så mycket pga att han inte har någon ordentlig lack som Etex.
Färgerna är kanoners !

Muskytracker
2007-11-29, 21:05
Har två Jaraal-beten, ingen av dessa har riktigt fått chansen! Båda hade mycket bra gång men gick lite för djupt vid testtillfället som då var på grunt vatten, det är det enda jag minns från provfisket! Men... Var har jag lagt dem, måste nog prova dem igen? Har vid flera tillfälle fått en deja vu-upplevelse att, du måste prova detta bete igen, igen, igen... Tack Jimmiee för att du fick mig upplyst igen!

/MT

Muskytracker
2007-11-29, 21:28
Helt ärligt, har många av er inte blivit besvikna över gången på dyra hemsnidade svenska beten (framförallt variationen mellan exakt samma bete i grunden) eller har lacken mm slitits bort efter bara någon gädda?

Är inte sponsrad av någon plastbetestillverkare (maybe), lyfter bara frågan helt seriöst om än lite onyktert!

/MT

Stampe
2007-11-29, 22:05
Tänkte just på att många drag kanske ser bra ut, men går skit och håller dåligt.
Dyra är dom ju också.
Och angående Jaraals drag så går det ju faktiskt att e-texa själv.
Mina drag ska hårdköras före försäljning, funderar faktiskt på att ge bort några drag till utvalda testare innan.

Sån är jag

Yabben
2007-11-29, 22:06
Tycker att betens hållbarhet först skall bedömas efter att minst 40-50 gäddor fött sätta tänderna i dem. Först då kan jag i allafall säga om betet håller för tuffa tag. En Tomic håller i snitt bara 20 gäddor innan färgen börjar bli sliten. En Rapala kan vara helt förstörd efter några få gäddor. Fram med bättre beten som håller vad priset är.

Ni har helt rätt att många blir besvikna, vi sportfiskare borde kräva att vobbler håller bättre.

MVH
Yabben

NEO
2007-11-29, 22:08
Helt ärligt, har många av er inte blivit besvikna över gången på dyra hemsnidade svenska beten (framförallt variationen mellan exakt samma bete i grunden) eller har lacken mm slitits bort efter bara någon gädda?

Är inte sponsrad av någon plastbetestillverkare (maybe), lyfter bara frågan helt seriöst om än lite onyktert!

/MT

Har köpt ett bete som hade mjuk lack. Vet inte om jag tycker att tillverkaren är överskattad för det.

Muskytracker
2007-11-29, 22:14
NEO, kritik föder utveckling och perfektion! Ser egentligen inget negativt i mitt inlägg och det är inte skrivet för att ge dåliga vibbar till våra svenska betestillverkare, bara lite eftertanke till all positiv kritik. Tillbaka till julmaten!

Stampe
2007-11-29, 22:16
Tycker att betens hållbarhet först skall bedömas efter att minst 40-50 gäddor fött sätta tänderna i dem. Först då kan jag i allafall säga om betet håller för tuffa tag. En Tomic håller i snitt bara 20 gäddor innan färgen börjar bli sliten. En Rapala kan vara helt förstörd efter några få gäddor. Fram med bättre beten som håller vad priset är.

Ni har helt rätt att många blir besvikna, vi sportfiskare borde kräva att vobbler håller bättre.

MVH
Yabben

Inte för att låta spydig men 40-50 gäddor ??? då får det bli ett i metall.
Eller möjligtvis ABU Hi-Lo
Många amerikanska handgjorda beten har spruckit som FS jerken, samt att nosöglan har lossnat.

Jimmiee
2007-11-29, 22:19
Absolut inte av mig heller.
Färgerna är sjukt fina men om han hade Etex så hade jag köpt beten av honom vilket jag inte kommer göra nu.

Szaaz
2007-11-29, 22:28
Färgerna är sjukt fina men om han hade Etex så hade jag köpt beten av honom vilket jag inte kommer göra nu.

Ett tips! Som stampe var inne på. E-texa dom själv vettja! Själv så tycker jag att det skall synas om ett bete har funkat bra dvs om den är tuggad osv.

Om du ber någon snällt (om du nu kan det ;) ) så be någon bygga ett torkhjul åt dig och köp dig en startsats med E-tex och några penslar.

Jaraal själv använder inte E-tex för att det är giftigt mot naturen och människan. Vilket jag tycker är klokt av han.

Oså till topic: Jag kan inte komma på någon Överskattad betestillverkare. Skulle väl vara Stampe som är Underskattad isf :cheers:

Jimmiee
2007-11-29, 22:32
Jag ska börja snida beten i vinter själv är de typ tänkt..?
Nej de tänker jag nog inte göra ,om han inte vill köra Etex är de upp till honom.

snickarn
2007-11-29, 22:38
jag har köpt två jerks av jaraal, målade förhand "monsterjerk"
måste säga att överskattad är han defenitivt inte mycket välgjorda !

Ambassadeur5000
2007-11-29, 22:41
Jag ska börja snida beten i vinter själv är de typ tänkt..?
Nej de tänker jag nog inte göra ,om han inte vill köra Etex är de upp till honom.

Testa lite Botox istället Jimmiieee:blah:

Grävlingen
2007-11-29, 23:11
Har inte testat Jaarals beten, men jag skulle vilja! Har inte råd att köpa hemsnidade beten, studenten måste köpa nudlar!

MEN, jag tycker hans koncept är mycket tilltalande!

Jimmiee
2007-11-29, 23:15
Testa lite Botox istället Jimmiieee:blah:

Är de det ditt ansikte är fyllt av på ditt avatar ?:cool2:

Mad Dane
2007-11-30, 00:21
Fråger du Gös Jonas är det MangeBoy...Tveklöst :blah:

Tycker personligt att der finns många Grymma betestillverkare i Sverige och har mycket svårt att se att någon av dem skulle vära överskattade.... :catfight:
Keep up the Good work

tintin_jkpg
2007-11-30, 00:36
Tänk att det alltid när det börjar pratas om hemmagjorda beten till slut handlar om jerkbaits.

Vore fint att se lite vanliga beten också, men det kanske är för avancerat att tillverka för hemmapularen :blah:

Chris
2007-11-30, 07:17
Inte för att låta spydig men 40-50 gäddor ??? då får det bli ett i metall.
Eller möjligtvis ABU Hi-Lo
Många amerikanska handgjorda beten har spruckit som FS jerken, samt att nosöglan har lossnat.

Varför i metall?
Ett av mina beten handgjort i trä) har tagit oräkneliga gäddor och håller fortfarande i färgen plus att det inte läcker in vatten.
Chris

dandark
2007-11-30, 08:03
Tänk att det alltid när det börjar pratas om hemmagjorda beten till slut handlar om jerkbaits.

Vore fint att se lite vanliga beten också, men det kanske är för avancerat att tillverka för hemmapularen :blah:

det skulle jag med vilja se! ta fram heta trolling wobblers till gädda, det vore grymt

mangeboy79
2007-11-30, 10:18
måste var mangeboy !!!

grindpalm
2007-11-30, 10:45
Jag är sämst iallafall, men kanske inte så överskattad :)

Brunte
2007-11-30, 10:53

De pallar mer gäddor än t e x en cobb (iaf de cobb som jag har haft i min ägo)

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att du ratar ett bete pga av finishen på lacken.

richtermo
2007-11-30, 11:31
Håller med Brunte, cobb verkar vara riktigt känsliga för det mesta. Kör man båtlack kan man ju doppa betena när de börjar se härjade, utan att behöva använda torkhjul m.m. Att Jaraal dessutom tagit ett beslut att inte använda e-tex p.g.a. dess miljöpåverkan tycker jag är värt en :appl:

Jag ska nog snida lite i vinter med, står i valet o kvalet...det lutar åt båtlack.

Jimmiee
2007-11-30, 12:25
De pallar mer gäddor än t e x en cobb (iaf de cobb som jag har haft i min ägo)

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att du ratar ett bete pga av finishen på lacken.

Jag gillar inte betet när de inte sitter Etex på ,har ju givetvis sett betena live och i vattnet.Nog pratat om de.

Brunte
2007-11-30, 12:46
Jag gillar inte betet när de inte sitter Etex på ,har ju givetvis sett betena live och i vattnet.Nog pratat om de.

Ja ja, luften är fri.

Motvind
2007-11-30, 12:47
Tänkte bara kommentera detta med hållbarheten på ett bete mm. Tror att det är lite "made in taiwan" över det hela. DVS att man drar ner lite på hållbarhet, i detta fall val av material och lack för att produkten ska kunna krängas till ett bra pris. Om vi tar rapala som exempel. Vad skulle deras beten kosta om dom "spetsade" till dom lite? Betet måste väl gå sönder någon gång så att kunden blir tvungen att köpa ett nytt, vilket är ett måste om ett företag idag skall gå runt.

Man kan kanske säga att det finns 2 världar av beten. Lite mer svensson (som köper lite billigare beten) och den totala fiskenörden (som köper det dyraste och finaste). Självklart kan man vara en fisketok och bara köpa billiga beten också, men detta är ju bara ett sätt att förklara. Och ärliga talat, vad kan man begära av ett bete för typ 100-200 spänn. Om det sedan börjar kosta 300-600 så är det klart att folk blir putta om betet inte har bra lack mm. Själv så gillar jag beten som är lite tuggade, känns som lite status på något sätt. Jag kan dra gädda, du ser väl det på mina beten :headbang:

Det enda betet som jag har haft problem med är Conrad. Färgen ryker all världens väg och den tar till slut in vatten. Men så är det en billigare kopia av en bomber också, vilket gör det hela fullt acceptabelt eftersom den verkligen fångar fisk.

Ber om ursäkt för att jag gled iväg lite från ämnet och styr nu då fören rätt. Jag förstår faktiskt inte varför denna tråd finns. Har svårt att se hur någon kan vara överreklamerad när man gör sina beten SJÄLV med fantasi, eget tycke med mera. Om sedan betet tar fisk och kanske stor fisk så kan jag bara lyfta på hatten och visa min beundran. Sedan så varierar ju alltid gång, hållbarhet mm från bete till bete, det är ju det som är skillnad mellan handgjort och ett massproducerat bete. Så snida på och exprimentera upp storgäddan nu!

JohanPiers
2007-11-30, 12:53
Så snida på och exprimentera upp storgäddan nu!

Eller storöringen......:fiska2:

Storfiskaren
2007-11-30, 14:01
jag har köpt två jerks av jaraal, målade förhand "monsterjerk"
måste säga att överskattad är han defenitivt inte mycket välgjorda !

Du måste formulera dig bättre. Finns två sätt att läsa den meningen du skrivit.

1. Måste säga att överskattad är han defenitivt. Inte mycket välgjorda!

2 Måste säga att överskattad är han defenitivt inte. Mycket välgjorda!

Edit: Punkten kan ju ersättas med en kommatering fast det återstår fortfarande fårgetecken kring vad du syftar till i ditt inlägg.

:popcorn: /Med vänliga hälsningar Storfiskaren

Motvind
2007-11-30, 14:32
Eller storöringen......:fiska2:

Kunde inte ha sagt de bättre själv!

ALQ
2007-11-30, 16:18
det skulle jag med vilja se! ta fram heta trolling wobblers till gädda, det vore grymt

du har inte sett mangeboy´s trollingvobblers? skitfina... och om jag inte missminner mig har även gargamel snidat till några.

//achilles

Jimmiee
2007-11-30, 16:27
Wolfcreek med för den delen.