Visa fullständig version : Portabelt ekolod
torstensson
2007-12-12, 21:35
Funderar på att köpa ett portabelt ekolod, kanske Humminbird Piranha Max 210x portabelt. är det någon som har det eller möjligtvis något annat portabeltekolod? Tycker ni man ska köpa portabelt eller monterat.
Funderar på att köpa ett portabelt ekolod, kanske Humminbird Piranha Max 210x portabelt. är det någon som har det eller möjligtvis något annat portabeltekolod? Tycker ni man ska köpa portabelt eller monterat.
Ska Du tex använda det vid pimpelfiske så är portabelt klart att föredra men är det montering/användning i båt så är fast monterat att föredra, framförallt för bättre drifttid om båten har eget batteri vill säga ananrs räcker ett litet MC batteri länge till ett lod.
Kolla på Eagle Cuda tror det är 168.an som finns både som portabelt och fast, räcker bra för mindre vatten och bättre än Hummingbird enligt mig.
köp:
BILTEMA
artnr:20-270 60kr
artnr:80-250 180kr
artnr:37-707 70kr
artnr:16-311 17kr
327kr + ekolodet. Brukar finnas cuda 128 för 500kr lite titt som tätt på blocket.
Lite annorlunda portabelt.... dock mycket behändigt.
montera ekolodet (skärmen) i lådan eller på locket eller vart du vill. Lätt ta med sig. finns plats för laddaren och batteri i lådan. köp större låda om du väljer stort ekolod.
Fäst tvingen i ena änden på ett plattjärn (ca70cm) och givaren i den andra. Lätt att montera!
Lite annorlunda portabelt.... dock mycket behändigt.
montera ekolodet (skärmen) i lådan eller på locket eller vart du vill. Lätt ta med sig. finns plats för laddaren och batteri i lådan. köp större låda om du väljer stort ekolod.
Fäst tvingen i ena änden på ett plattjärn (ca70cm) och givaren i den andra. Lätt att montera!
Det vore intressant att se detta på bild.
Fiskepappa
2007-12-30, 13:34
Hej på er
jag skulle också gärna ha lite förslag på eko/plott runt en 8 -10 tusen
till min pärla (visningsbild) gärna portabelt vill inte borra i den.är helt okunnig inom det här området.Har sett på regal fiske att dom har en stång med klämma för givare någon som vet ifall det funkar
//Kentha
jerklimpan
2007-12-30, 14:13
Polarn har det funkar kanon avsevärt bättre än eagle 128 . Finns risk att svenska menyn försviner polarns visar bara i fot å farenheight nu , men det hände efter 3 år tror ja.
Flodström
2007-12-31, 13:21
Polarn har det funkar kanon avsevärt bättre än eagle 128 . Finns risk att svenska menyn försviner polarns visar bara i fot å farenheight nu , men det hände efter 3 år tror ja.
Hej.
Det där med svensk meny låter märkligt. Har han haft svensk meny så har han det fortfarande. Måste ha hänt nått med knappandet nån gång. Kanske tryckt på "Default" av misstag. Då ställer lodet om sig till "fabriksinställningen" vilket är US eller Eng. meny. Bara att gå in på "System settings" och knappa in språk ("Language"), meter och Celsius och knop ("knots" or natic mile NM) så är det fixat.
Finns säkert en uppdatering tillgänglig för programvaran också, om lodet är flera år gammalt. Kolla med Humminbird, se på deras hemsida under software Uppdates om det finns tillgängligt, annars ring till återförsäljaren.
mvh
Hej.
Det där med svensk meny låter märkligt. Har han haft svensk meny så har han det fortfarande. Måste ha hänt nått med knappandet nån gång. Kanske tryckt på "Default" av misstag. Då ställer lodet om sig till "fabriksinställningen" vilket är US eller Eng. meny. Bara att gå in på "System settings" och knappa in språk ("Language"), meter och Celsius och knop ("knots" or natic mile NM) så är det fixat.
Finns säkert en uppdatering tillgänglig för programvaran också, om lodet är flera år gammalt. Kolla med Humminbird, se på deras hemsida under software Uppdates om det finns tillgängligt, annars ring till återförsäljaren.
mvh
Om den återställer till engelsk text och mått varje gång som den startas måste det vara fel på den interna batteribackupen den ska normalt minnas alla inställningar annars precis som Flodström säger sånt försvinner inte bara.
Så funkar Lowrance/Eagle iaf.
En annan variant på samma tema.
http://www.nollsex.se/team/eko/index.html
torstensson
2008-01-08, 18:48
Nån som vet hur portabla ekolod funkar i små insjöar? Har hört att det måste vara ganska djupt för att ekolod ska funka bra. Har aldrig använt ngt så jag har ingen aning.
gäddslaktarn
2008-01-08, 19:24
Nog funkar det bra i insjöar,ska väl inte spela nån roll djupet tror jag. Stationära lod går ju att göra portabla. Som nån skrev här uppe så fixar man en väska och nått att fästa givaren i som är ganska stabilt.Typ ett rör som löper i ett lite större kortare rör och skruvar i akterspegeln.I det kortare röret kan man sätta en stopp skruv så man kan lyfta upp givaren ur vattnet om man inte vill köra långt lr fort.Spånar bara lite,borde gå.
Old Firehand
2008-01-08, 19:42
Hej Jerklimpan; Oftast går de digitala ekolodens djupangivelser att ställa om mellan fot, famnar och meter. Temperaturen kan samtidigt väljas i grader Celsius eller Farenheit, farten i knop, miles/hour eller kilometer/timme (km/h) och även distansen kan väljas på samma sätt i nautiska mil, miles eller kilometer. Om ekolodet har ett internminne (memory) med inbyggt litiumbatteri brukar inställda enheter vara kvar så länge som internminnet är inkopplat och batteriets kapacitet inte tagit slut. När litiumbatteriet är slut brukar ekolodet gå tillbaka och starta nästa gång med fabriksinställningarna. Det är bara att knappa och se!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Old Firehand
2008-01-08, 19:56
Nån som vet hur portabla ekolod funkar i små insjöar? Har hört att det måste vara ganska djupt för att ekolod ska funka bra. Har aldrig använt ngt så jag har ingen aning.
Hej Torstensson; Mina äldsta blinkindikerande ekolod med neonlampa separerar bottenekot från ytekot vid 0,5 meters vattendjup. Det betyder att minsta vattendjup du kan mäta med mina gamla, helt portabla ekolod LEF Fish Spotter MI-2901, Lowrance "Little Green Box" LFP-300M och LFP-150M är 0,5 meter. Med mina moderna digitala ekolod från 1990- och 2000-talet har jag svårt att mäta vattendjup grundare än 0,8 meter. Några "billiga" digitala ekolod fungerar inte förrän du kommit ut på större djup än 1,5 meter. Samma sak gäller med dessa ekolod när du kommer från djupare vatten in mot riktigt grunda vatten....ekoloden börjar addera djupsiffror.
Nothing is for ever!
Old Firehand
Såhär har jag gjort, gammal tapetklister låda kan man ha till många saker. :)
Köpte ett Lowrance X-125, och en sån där låda som dom har på Biltema. Satte fästet på lådans lock och inuti fick jag ner både lodet och batteri när det inte används.
När jag ska använda det så skruvar jag bara på härligheten på fästet med de två medföljande skruvarna, givaren fäster jag på akterspegeln med en stor jävla sugkopp som skruvas i givarfästet sen är det bara att tuta och köra!