handdator

Visa fullständig version : Bommar för havsfiske, nån som har gjort egna?

Flodström
2008-01-03, 21:24
Hej. :D
Jag undrar om det är någon som har försökt sig på att tillverka egna bommar för havsfisket, för agnfiske?

Vad jag önskar är lite bilder på hur de skall göras, typ av material, längder och storlekar, kanske olika modeller för olika arter? :fiska1:

mvh :)

Team Ängelholm
2008-01-08, 01:40
Hej. :D
Jag undrar om det är någon som har försökt sig på att tillverka egna bommar för havsfisket, för agnfiske?

Vad jag önskar är lite bilder på hur de skall göras, typ av material, längder och storlekar, kanske olika modeller för olika arter? :fiska1:

mvh :)

Vet inte hur eller vad du tänkt fiska Flodström. Själv har jag tillverkat bommar av tubflugs tuber till lättare mete, släptackle. Men jag tror inte det är detta du är ute efter. Bo Hall har skrivit en bok med namnet "Havsfiske med surprise" som innehåller mkt som är läsvärt när det gäller havsfiske efter bl.a torsk, långa, sej, lubb, kolja. mkt av det fiske han beskriver är med agnfisk. I boken beskriver han sina erfarenheter av olika mettackle och hur han gör dom. Han använder dock inga bommar. Kan det vara något?

Mvh Magnus

Flodström
2008-01-08, 11:00
Vet inte hur eller vad du tänkt fiska Flodström. Själv har jag tillverkat bommar av tubflugs tuber till lättare mete, släptackle. Men jag tror inte det är detta du är ute efter. Bo Hall har skrivit en bok med namnet "Havsfiske med surprise" som innehåller mkt som är läsvärt när det gäller havsfiske efter bl.a torsk, långa, sej, lubb, kolja. mkt av det fiske han beskriver är med agnfisk. I boken beskriver han sina erfarenheter av olika mettackle och hur han gör dom. Han använder dock inga bommar. Kan det vara något?

Mvh Magnus

Tack Magnus för ditt tips. Har faktiskt beställt boken för ca 2 veckor sedan men inte fått den än.

Fördelen med bom är att man inte får tacklet/krok/agn in i baslinan då man släpper ner. En annan fördel är att man kan fiska med agnet ovanför bottnen fast man har sänket liggande på eller strax ovanför. Har sett bommar från kommersiella producenter men dessa är så komplicerat gjorda och jag har inte något bockverktyg för tjock pianotråd tyvärr. Får väll tänka ut nått själv kanske, hehehe. :headbang:

mvh

Flodström
2008-01-17, 01:11
Fick boken nu i veckan och har redan bundit upp flera "Surprise" tackel, kanon.

mvh

BBRF
2008-01-19, 08:47
Jag har gjort egna spridarbommar av rostfri 1,6 eller 1,8 mm svetstrad, finns i valsorterade jarnaffarer. Bockar till spridarna gor Du enklast med hjalp av ett skruvstad, skruvmejsel och en tang. Fast mejseln i stadet och prova dig fram.

Flodström
2008-01-21, 14:33
Takk BBRF för ditt tips. Kunde vara lärorikt att se någon bild på dina typer av bommar om du har möjlighet till till det ? Gärna med färdigt tackel. :ogen:

Funkar dom bra? Hur tacklar du upp dom sen?

mvh

BBRF
2008-01-21, 19:40
Takk BBRF för ditt tips. Kunde vara lärorikt att se någon bild på dina typer av bommar om du har möjlighet till till det ? Gärna med färdigt tackel. :ogen:

Funkar dom bra? Hur tacklar du upp dom sen?

mvh

Ska försöka lägga upp en bild i fotoalbumet.Skickar ett PM när det är gjort, påminn mig annars. Jag brukar använda spridarna till mete efter t ex långa. Sätter ett bra lekande i vardera änden. I "linändan" knyter jag sedan fast ett par meter 0,80 nylon. I andra ändan "fiskändan" sätter jag fast 1,4 mm nylon som jag låser med dubbelpipiga nylonlås. På nylonlinan sätter jag lysslang samt ytterst en 8/0 gamakatsu circle octopus cirkelkrok. Ev sätter jag en upphängare ovan spridaren också...Spridaren är rätt lätt att göra, en kopia fast rejälare och billigare än köpespridarna....

Uttern_
2008-01-21, 23:24
Fanns för nått år sedan en instruktionsfilm eller bildsekvens på någon norsk havsfiskesida som var riktigt bra. Men jag är inte människa att hitta den nu....
Kanske någon annan lyckas bättre.

(Fan vilket jäkla dåligt inlägg.... men det bjuder jag på)
:oj:

Uttern_

Uttern_
2008-01-21, 23:29
Skam den som inte ger sig... eller hur var det nu?????

Eller som min gode vän PC sa:

- Det är aldrig försent att ge upp!!!!

http://home.no.net/granvinh/lag_dine_egne_havfiskebommer.htm

Instruksioner på norsk!

Uttern_ som cyklade i rätt riktning för en gång skull (djävla rondeller)

Ola
2008-01-21, 23:44
Skam den som inte ger sig... eller hur var det nu?????

Eller som min gode vän PC sa:

- Det är aldrig försent att ge upp!!!!

http://home.no.net/granvinh/lag_dine_egne_havfiskebommer.htm

Instruksioner på norsk!

Uttern_ som cyklade i rätt riktning för en gång skull (djävla rondeller)

Jag har i princip aldrig använt bommar och ska nog inte uttala mig men:

De bommar jag har ser ut som "L" som är tippat ett kvarts varv medurs.

Utan en massa leder och lysprylar o.s.v.

De är nog gjorda i 2 mm och känns mer "rejäla" än de som var på länken.

Jag har nån sån variant också men det känns bara som det kommer att trassla, fast vad vet jag.

Vore kul att få höra någon som vet förklara fördelen med typen som är på länken.

Flodström
2008-01-22, 02:07
Hej Uttern och tack för den länken: PERFEKT, Dina små grå funkar fortfarande. Informationen i länken var precis vad jag efterlyste. :appl:

Ola, fördelen med bom er att inte betet med krok skall trassla in sig i huvudlinan då du sänker ner 100, 200, m eller ännu djupare för då fiskar tacklet dåligt

Blyet sitter ju rätt under fästet för huvudlinan og betestacklet sitter längst ut i bommen så att betet hålls ut under tiden sänket drar ner skiten till botten. Så har jag förstått fördelen med bom.

En annan lösning på att förhindra att betestacklet trasslar sig med huvudlinan är att använda sig av det s.k. "Surprise"-tacklet som består bara av ca 2,5 -3m monofil nylon från 0,60mm och uppöver. Det vet jag hur det är konstruerat då jag har boken. av Bosse Hall.

mvh