Visa fullständig version : Motorborr... Bränsle???
Hej!
Har fått hjärnsläpp.... Ska tanka min motorisborr och undrar om man skall tillsätta olja till alkylatbensinen?
Mvh
Johan P
Shitlake
2008-01-04, 00:12
Hej!
Har fått hjärnsläpp.... Ska tanka min motorisborr och undrar om man skall tillsätta olja till alkylatbensinen?
Mvh
Johan P
nej.inte om det alkylat för 2 takt!
Hej!
Mvh
Johan P
Har borren en 2 taksmotor vilket den borde ha så ska den ha oljeblandad soppa men det beror ju på om Du köper färdigblandad Alkylatsoppa eller ren och blandar själv så det får Du nog hålla reda på själv, kör Du utan olja lär det bli ett kortlivat nöje på isen.
Försök hitta hjärnan och stoppa tillbaka den och se om de klarnar :oj::blah:
Ja nu tror jag har hittat rätt.... Tack grabbar! Lite trött kanske!
diamond fish
2008-01-04, 00:40
hoppas du inte tankat vanlig bensin i den tidigare bara då kan den skära om du byter till miljö bränsle.
men det vet du säkert redan.
hoppas du inte tankat vanlig bensin i den tidigare bara då kan den skära om du byter till miljö bränsle.
Kan du ge mig en annledning till varför den skulle göra det? Med "skära" menar du då att lagrena skulle nypa eller att kolven sätter sig i loppet? Har kört motorsåg i 15 år och blandat bränsle hej villt och det har då aldrig "skurit" för mig. Motorsåg och isborr har nästan identiska motorer. Har även ägt ett par motorisborr. En motor har ju inte direkt något minne som gör att den kommer ihåg vad du hälde i för bensin sisst. Känns som om du ska vara mer nogran med vad det är för olja du häller i.
Nja hur då menar du?
diamond fish
2008-01-04, 01:46
Ok sorry skära är väll fel uttryck.
men det kan bli så att pakningar kan gå ganska snabbt efter byte mellan dom olika bränslena
då dom torkar och spriker. antar att det är reaktionen mellan dom olika bränslena som gör att det torkar snabbare,
om inte annat så är det nått jag är lärd till att man inte ska byta mellan olika bränslen då både min far och mor som är skogshuggare praktiserat in det.
Ok sorry skära är väll fel uttryck.
men det kan bli så att pakningar kan gå ganska snabbt efter byte mellan dom olika bränslena
då dom torkar och spriker. antar att det är reaktionen mellan dom olika bränslena som gör att det torkar snabbare,
om inte annat så är det nått jag är lärd till att man inte ska byta mellan olika bränslen då både min far och mor som är skogshuggare praktiserat in det.
Okay, det var en bättre förklaring. Kan ju inte säga att du har fel, då jag antar att det finns någon bakrund bakom ditt påstående. Men jag har aldrig råkat ut för något sådant. Ha renoverat ett par motorer i mina dagar, men aldrig stött på det. Men det kanske jag gör en vacker dag.
Hmmm.. Nu ska Du inte överdriva för inte tusan skär en 2 taks motor för att Du byter till Alkylatsoppa, det som händer är att om motorn har gamla och redan taskiga packningar i bla förgasarenspå bör dessa bytas ut mot nya vilket Du borde göra ändå, detta för att Alkylatsoppa är lite hårdare på just packningar!!
Jag växlar friskt mellan vanlig 95 och Alkylat i alla mina 2 taktare både sågar och utombordare och inga som helst problem, bara fördelar med Alkylaten som jag ser det.
Dem klara fördelarna med att byta till Alkylat är däremot många, renare avgaser, mindre illaluktande rök, mindre cancerogena och miljöfarliga utsläpp och en bättree gång på motorn med ökade varvtalsegenskaper och det är bra då såna motorer får kraft från just varvtal så mera rpm = bättre kraft :appl::winner:
Så alla 2 taktmotorer oavsett vad dem är monterade på kommer att få ett lyft av att byta ut gamla 95 blyfri mot Alkylatsoppa och glöm inte att även byta till biologisk nedbrytbar 2 taksolja så är Du ännu snällare mot miljön :ordning:
PS Såg att Du rättat till åsikten lite men skriver så här ändå DS
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.