handdator

Visa fullständig version : Vilket spö kastar längst?/Måste man kunna kasta långt vid havsöringsfiske?

Brownie
2008-01-06, 12:15
"Vilket spö kastar längst?" är givetvis en fråga man inte kan svara sådär på rak arm på. Alltså specificerar vi lite: Haspelspön för att kasta de vanligaste havsöringsdragen låt oss säga 25-35gr (jag gillar lite tyngre) med 0,12 fireline och en Shimano 2500 BT.

För några år sedan träffade jag Jonas på turbåten Vandia i Helsingborg. Medan vi stod och försökte lura tröga vintertorskar till hugg började vi snacka havsöringsfiske. Jag var från sydkusten och ny i Helsingborg och Jonas hade fiskat på västkusten i ett par år med väldigt goda resultat. Vi bestämde att vi skulle åka och fiska havsöring tillsammans någon gång.

Den första gången träffades vi vid Jonstorpsrevet som är en säker spot för havsöring. Genast visade sig hur vår teknik och utrustning skilde sig. Jag kom med ett 6' spö och hans var ett 11,6(!) Fenwick Golden Eagle II (eller nåt). Han kastade lättare drag (spöket 18gr) och jag tyngre drag (Gnosjö 28gr) med mitt hälften så långa spö. Givetvis kastade han kanske två femtedelar längre än jag.
Min filosofi var alltid att öringen ändå går vid kanten så det kvittade. Den dagen var det jag som krokade en blank fet tvåkilos, men det bidrar inte mycket till historien. Vi blev i alla fall bästa fiskekompisar. Det passade på alla plan. Han arkitekt, jag illustratör och båda älskade fiske. Främst havsöringsfiske.

I våra påföljande turen under åren därefter var det alltid han som fick mest fisk. Jag började ta efter honom i mer och mer. Rullar, lina, drag, färger på drag osv ... jag ansåg mig vara en duktig fiskare innan med 20 års erfarenhet, men hans resultat visade att det var han som kunde mest.
Framför allt växte längden på mina spön. Först kom ett 8 fots Kinetic som var billigt men ändå riktigt bra. Sedan kom ett 10 fots Kinetic som jag dängde 40 grams Wiggler med nästan ända till Polen. Jag hade blivit tvungen att inse att kastlängden ändå spelade roll vid flera tillfällen. Speciellt om man konkurerar med andra fiskare på trånga ställen som Österlen.

Jag minns speciellt en gång när vi stod längst ut på Gislövs Hammar med 12 sekundmeter västlig vind i ryggen. Jag krokade en mindre fisk nära land medan han fick hugg på hugg drygt hundra meter ut. En del av de fiskar som stod där ute var riktigt stora. En gick direkt upp i ytan och piskade upp en skumfontän som inte var liten. Jag tappade min fisk och fick sedan stå och se på hur han hade världens fiske utom mitt räckhåll. Dom var helt enkelt så långt ut att jag inte kunde nå dom.

En gång kom han hem efter att ha fiskat i Abbekås där han kunnat lägga sina kast på tvären 10-20 meter utanför tre konkurenter vilket resulterade i en femkilos. Han hävdade att det enbart berode på hans enorma kastlängd. Fisken hade huggit precis vid nedslaget.

Jag nu sitter jag här med ett likadant spö som hans. Ett Fenwick 11,6 golden bla bla eller vad det hette. Det känns sladdrigt och otympligt. När jag vevar in känns det som jag inte har någon kontakt till betet. När jag kastar med det går det ståra vågor i det och det "slashar över" vid framkastet. Jag kanske borde ha köpt det där berkley 52 grams-spöet? Det var styvt helaktion och det gillar ju jag. Då hade jag inte behövt kasta med det här eländet ...

Shit, jag tror jag har fastnat i jakten-på-det-ultimata-spöet-träsket!!!

I alla fall hoppas jag få igång en debatt vad det gäller kastländer på spön. Kastar man längre med ett styvare 10 fots än ett vekt 11 fots? Finns det några kända kastkanoner (spön)? Finns det fler här som är intresserade av kastlängder överhuvudtaget?

Sg
2008-01-06, 14:03
Givetvis är ju det "ultimata" spöt som du vet berende på vad du ska kasta med spöt. Hur stora (tunga) beten osv. Sen om man vill göra avkall på drillningsegenskaper osv.

Jag har faktiskt hört gott om nått fenwickspö som HÖspö kommer dock inte ihåg vilken spömodell det var.

Skulle säga att ju längre spö desto lättare borde det vara att kasta långt.

De som gör surfcasting osv kastar med riktigt långa spön. Och dom kommer också jättelångt. Dock har dom ju tyngre kastvikter än för HÖ.

Men visst påverkar spöts aktion avsevärt. Även om det säkert beror en mkt stor del av vilken kastteknik man har. Jag har själv aldrig varit på jakt efter det där "perfekta long cast-spöt", mest kanske för att jag inte spinnfiskar.

Alessandro
2008-01-06, 14:48
Brunis jag är ännu värre, jag har nämligen ett 13-fots Guideline WTR 3-delat http://www.guidelineflyfish.com/
, inget bra spö alls när det är minusgrader, alldeles för små spööglor och det har gått av en gång i ena holken, fick en ny del på reklamation. Men kasta långt med lätta drag gör man och har man följare så är det klart lättare att dirigera betet en bit ifrån sig även när det blåser mycket är det skönt att kunna doppa spötoppen i vattnet så hela linan är i vattnet även på grundare vatten.
Svårt dock om man är själv och skall dirigera in fisken till håven.

Brownie
2008-01-06, 14:57
Jo, givetvis är det en massa faktorer som spelar in. Dragets vikt, lintjocklek och allt möjligt.

Men vad jag verkligen skulle vilja veta är om en större spoldiameter är till fördel för att kasta långt. Surfkillarna kör ju med riktigt breda grisnosar. Jag har Shimano 2500 och Shimano 4500. Borde jag inte kunna kasta längre med den större rullen om lindiametern är densamma?

Förresten, Allesandro, håvningen är inga problem för jag har den ultimata håvlösningen. Vadarstav med stort håvnät som fälls ut genom att man bara vänder på den med ena handen. Grejen hänger i en biltema hammar-upphängningsring vid höften. Hela grejen är gjord i aluminium och är dessutom teleskop. Fördelen med teleskop är om man står på hala klippor eller har väldigt långt spö. Finns bara att köpa i Tyskland. Lägger kanske upp en bild med beskrivning här på FS nån gång. ;)

dillinja
2008-01-06, 15:04
En smalare spole är väl att föredra då motståndet när linan dras ut borde bli mindre än från en bredare spole.

UT
2008-01-06, 15:20
"Vilket spö kastar längst?" ... Jag nu sitter jag här med ett likadant spö som hans. Ett Fenwick 11,6 golden bla bla eller vad det hette. Det känns sladdrigt och otympligt. När jag vevar in känns det som jag inte har någon kontakt till betet. När jag kastar med det går det ståra vågor i det och det "slashar över" vid framkastet. Jag kanske borde ha köpt det där berkley 52 grams-spöet? Det var styvt helaktion och det gillar ju jag. Då hade jag inte behövt kasta med det här eländet ...

Shit, jag tror jag har fastnat i jakten-på-det-ultimata-spöet-träsket!!!

I alla fall hoppas jag få igång en debatt vad det gäller kastländer på spön. Kastar man längre med ett styvare 10 fots än ett vekt 11 fots? Finns det några kända kastkanoner (spön)? Finns det fler här som är intresserade av kastlängder överhuvudtaget?

Välkommen i klubben för långkastande nördar! Och visst har räckvidden ibland varit helt avgörande, även om många grovisar huggit några meter från vadarbyxorna.

Kastlängden avgörs av en enda sak, utgångshastigheten på betet. Lång hävarm ger högre hastighet, givet att du orkar dra runt den. Styvheten påverkar saken mer eller mindre beroende på kastteknik. Jag får en känsla av att du "snärtar" iväg betet (därav en massa fladder i spöet när du släppt betet). Vissa spön kräver en mer svepande teknik, typ "håll handen vid rullfästet stilla framför dig och dra åt dig bakhandtaget", då utnyttjar du spöets inbyggda egenskaper bättre. Sen är smaken som baken.

Alessandro
2008-01-06, 15:33
Nja, friktionen av många små öglor är också en variabel och tyngdkraften så klart.
Med ett 13 fots så är det kl9 till kl14 som gäller och snärta orkar du inte så länge.
Brunis det har också sina sidor, har nog kommit fram till att det inte finns någon ultimat lösning.
Stora fiskar som följer och hugger kan ju ha gjort det under lång tid, så man vet ju aldrig? Dom har behövt lilla extra betänketiden?

Brownie
2008-01-06, 15:34
Välkommen i klubben för långkastande nördar! Och visst har räckvidden ibland varit helt avgörande, även om många grovisar huggit några meter från vadarbyxorna.

Kastlängden avgörs av en enda sak, utgångshastigheten på betet. Lång hävarm ger högre hastighet, givet att du orkar dra runt den. Styvheten påverkar saken mer eller mindre beroende på kastteknik. Jag får en känsla av att du "snärtar" iväg betet (därav en massa fladder i spöet när du släppt betet). Vissa spön kräver en mer svepande teknik, typ "håll handen vid rullfästet stilla framför dig och dra åt dig bakhandtaget", då utnyttjar du spöets inbyggda egenskaper bättre. Sen är smaken som baken.

Skönt att det finns folk med samma noja.
Jo, jag har ju lärt mig kasta med det långa sladriga spöet och precis som du säger måste man svepa med spöet. Men kortare styvare spön måste man drämma till mer för att få en böj i spöet och därmed snärten.

Till Dillija vill jag säga att jag inte tror det är så enkelt. Men skillnaderna måste vara minimala. Jag tror helt enkelt att jag får göra ett par tester.

Sg
2008-01-06, 16:00
Kastlängden avgörs av en enda sak, utgångshastigheten på betet.

Det där har jag svårt att tro. Det bör ju som allesandro även ha att göra med hur mkt friktion från tex spöringar, hur man håller spöt när betet är i luften, hur lätt linan faller av spolen, vilken lindiameter man har (vilket påverkar föregående)

Alla de där faktorerna är ju bromsande effekter, som inte påverkas av hur snabbt betet skickas direkt vid påbörjat kast.

xaphod
2008-01-06, 16:37
Kastlängden avgörs av en enda sak, utgångshastigheten på betet.

Håller med att utgångshastigheten är mycket viktig.
Men sen tycker jag även formen på draget har stor betydelse där dropp- eller kulspetsliknande former går längst för mig.

Brownie
2008-01-06, 16:47
Det där har jag svårt att tro. Det bör ju som allesandro även ha att göra med hur mkt friktion från tex spöringar, hur man håller spöt när betet är i luften, hur lätt linan faller av spolen, vilken lindiameter man har (vilket påverkar föregående)

Alla de där faktorerna är ju bromsande effekter, som inte påverkas av hur snabbt betet skickas direkt vid påbörjat kast.

Yepp!!

Alessandro
2008-01-06, 16:50
Håller med att utgångshastigheten är mycket viktig.
Men sen tycker jag även formen på draget har stor betydelse där dropp- eller kulspetsliknande former går längst för mig.
Absolut värst är Tasmanian Devil, det är fallande lövet i motvind.

xaphod
2008-01-06, 16:57
Absolut värst är Tasmanian Devil, det är fallande lövet i motvind.

Verkligen! Höstkänsla året runt... :oj:

Sen tycker jag de flesta spinnare tar för mycket vind också.
Vicke är däremot en favorit.

FRB
2008-01-06, 16:59
Det finns otroligt många faktorer som spelar in när det gäller kastlängd och det är orimligt att få med alla i en sån här diskussion. Därför tycker jag att man måste isolera olika faktorer och beta av dem en efter en. Det går då inte att komma ifrån det UT säger om att utgångshastigheten är helt avgörande och det styrs av den klinga man har och hur man svingar den. Därefter kan man gå vidare till nästa faktor och bena ut den.

Alessandro
2008-01-06, 17:03
Provat 40-grams vicken...:sun:
Lilla sjunk Salmo Slider´n flyger bra också....
Jovisst är det så FRB, utan fart ingen längd, precis som när jag kastade spjut igår på wii, vi kämpade runt 30 meter hela tiden med Obelix, sen så kom vi på
att hur man skulle göra, kortare drag med nunchuken och mer frekvens och vips 92 meter för min medspelare..

xaphod
2008-01-06, 17:13
Samtidigt är just utgångshastigheten grunden, alltså det man ska få så högt som möjligt för att sen räkna bort de bromsande faktorerna som luftmotstånd och övrig friktion i utrustningen.

Och då är det tydligt att det är lättare att få högre utg.hastighet med ett längre spö enligt fysikens lagar.

Mink!
2008-01-06, 17:17
Det jag har kommit fram till som passar mig bäst är ett 10-11 fot långt spö med snabb aktion. Dock är det lagom mjukt vid drillning. För långa spö är jobbiga att fiska med en hel dag och skapar porblem vid landning.

Som Sg säger, det är betydligt myket mer än hastigheten som spelar roll. Linan, ringarna, betetsutforming, vinkel på spöet, spolen osv osv. Jag kör fortfarnde nylon i 0,30 och tycker det funkar skitbra, särskilt på kort lina.

Brownie
2008-01-06, 17:23
Det finns otroligt många faktorer som spelar in när det gäller kastlängd och det är orimligt att få med alla i en sån här diskussion. Därför tycker jag att man måste isolera olika faktorer och beta av dem en efter en. Det går då inte att komma ifrån det UT säger om att utgångshastigheten är helt avgörande och det styrs av den klinga man har och hur man svingar den. Därefter kan man gå vidare till nästa faktor och bena ut den.

Det snackas här om utgångshastigheten som om det vore kärnfysik. Det är det inte. Det är fysik på grundskolenivå. Klart att utgångshastigheten är avgörande för kastet. Sedan tillkommer andra faktorer som dragets tyngd, linans diameter, spöringsfriktioner och dragets+linans luftmotstånd plus lite vind och annat. Men det är ju sådant man redan vet. Vilka faktorer är viktigast kan man ju spekulera över eller testa i parken.

Intressant tycker jag är sådant man inte vet: Typ spoldiameterns inflytande, vikten av spöets aktion och frågan om ett styvare tiofots med tyngre bete kastar längre än ett tolvfots med lättare bete. Intressant är ju oxå att ett kortare spö kräver mindre energi att få upp i en högre hastighet. Alltså hävstångs principen. Varför klår inte hävstångsprincipen principen av att en högre radius (alltså längre spö) levererar bättre? Eller gör den egentligen det?

Tror man kan dividera i hundra år. I slutändan får man helt enkelt göra ett test för att få fram resultat.

xaphod
2008-01-06, 17:35
Intressant är ju oxå att ett kortare spö kräver mindre energi att få upp i en högre hastighet. Alltså hävstångs principen. .

Hur menar du?
Det är väl precis tvärtom? Med hjälp av hävstångsprincipen får det längre spöt högre hastighet än det kortare om man använder samma kraft på båda.

Brownie
2008-01-06, 17:41
Hur menar du?
Det är väl precis tvärtom? Med hjälp av hävstångsprincipen får det längre spöt högre hastighet än det kortare om man använder samma kraft på båda.

Jo, du har rätt. Om man har samma kraft på båda så får det längre spöt en högre hastighet i toppen.
Men eftersom det krävs lägre kraft för det kortare spöt (alltså kan man drämma till snabbare/hårdare, eller hur?) så borde man ju enligt undran få upp en högre eller åtminstone lika hög hastighet?
Det är ju lite som växlar på en cyckel: De höga växlarna kräver mer kraft men är snabbare när man väl kommer upp i hastigheten - de låga växlarna axelererar man snabbare med, har lägre motstånd och kommer därmed snabbare upp i hastighet.
Förstår du hur jag menar?

Mink!
2008-01-06, 17:43
Det snackas här om utgångshastigheten som om det vore kärnfysik. Det är det inte. Det är fysik på grundskolenivå. Klart att utgångshastigheten är avgörande för kastet. Sedan tillkommer andra faktorer som dragets tyngd, linans diameter, spöringsfriktioner och dragets+linans luftmotstånd plus lite vind och annat. Men det är ju sådant man redan vet. Vilka faktorer är viktigast kan man ju spekulera över eller testa i parken.

Intressant tycker jag är sådant man inte vet: Typ spoldiameterns inflytande, vikten av spöets aktion och frågan om ett styvare tiofots med tyngre bete kastar längre än ett tolvfots med lättare bete. Intressant är ju oxå att ett kortare spö kräver mindre energi att få upp i en högre hastighet. Alltså hävstångs principen. Varför klår inte hävstångsprincipen principen av att en högre radius (alltså längre spö) levererar bättre? Eller gör den egentligen det?

Tror man kan dividera i hundra år. I slutändan får man helt enkelt göra ett test för att få fram resultat.

Det är ju precis sånt här man vet. Casting har varit en tävlingsregn i evigheter. Klart att hastigheten har en stor del i det hela, men om vi kan anta att en fiskare vet hur man kastar relativt bra, så kommer andra saker in i bilden. Testa skicka en 20g kustvobbler med 0,45 nylon på en UL-rulle eller 0,12 spunnen på en storspolig. Lär bli en viss skillnad i kastlängt om du så utför kastet med samma teknik och får samma hastighet från start.

Vet inte om du är insatt, men karpfiskarna försöker ju efterlikna beachcastingen så mycket det är möjligt för att få speciella distance spön. Saken är den att man får göra en avvägning av kasta långt - drilla fisk. Vi behöver ju inte ens gå in på spöets uppbyggnad och materialval. Det är då vi pratar vetenskap. Dessa spön brukar kosta multum. När man väl har en bra kastteknik, rätt grejor osv, då är det småsakerna som gör skillnad. Det handlar ofta inte 10 tal meters skillnad. Det kan handla om att lyckas komma de få meterna extra. Oftasta är dock detta helt onödigt, och folk som ofta tror sig kasta 100 m har ofta istället kommit ca 60m.

Säger det igen, man vet vad som spelar roll.

Mink!
2008-01-06, 17:47
Jo, du har rätt. Om man har samma kraft på båda så får det längre spöt en högre hastighet i toppen.
Men eftersom det krävs lägre kraft för det kortare spöt (alltså kan man drämma till snabbare/hårdare, eller hur?) så borde man ju enligt undran få upp en högre eller åtminstone lika hög hastighet?
Det är ju lite som växlar på en cyckel: De höga växlarna kräver mer kraft men är snabbare när man väl kommer upp i hastigheten - de låga växlarna axelererar man snabbare med, har lägre motstånd och kommer därmed snabbare upp i hastighet.

Nu har du nog glömt bort allt det du lärde dig i grundskolan som du pratade om innan. Ett längre spö är det som krävs. Det finns dock gränser. Man kan inte accelerera en flaggstång och spö på 25 fot går bort.

Mink!
2008-01-06, 17:51
http://www.youtube.com/watch?v=8Jrwm79lTZs

Här ser du att det är lite skillnad på teknikerna du nog tänker på när du jämför ett kort och ett långt spö. Inte sett någon med 6" spö kasta så.

lex
2008-01-06, 17:52
Ballistik kan man också kalla detta... Och inom denna vetenskap finns ett antal formler som hjälper en att komma fram till svaret angående längd en kastad eller avfyrads projektil uppnår under olika förutsättningar.

Sg
2008-01-06, 17:54
Exakt, längre spö = effektivare och snabbare kast, vilket har begränsningar såklart, i form utav luftmotstånd (ju längre desto tjockare klingor) och även människans styrka.

Ju längre spö, ju svårare att kasta för gemene man. Sen har det oerhört mkt att göra med lindiameter, betesform/tyngd osv.

Det är ingen tillfällighet att spetsiga blysänken kastar långt. Hög densitet. Högsta möjliga tyngd till minsta luftmotstånd är effektivaste kastmedlet. (Begränsas av spöt såklart)

xaphod
2008-01-06, 17:55

Ok, jag tror jag förstår hur du menar. Men det som avgör kraften som krävs är vikten på spöt och det är ju ganska marginella skillnader i mellan ett 8' och ett 11', det handlar om gram inte kilo.

Mink!
2008-01-06, 17:59
Ok, jag tror jag förstår hur du menar. Men det som avgör kraften som krävs är vikten på spöt och det är ju ganska marginella skillnader i mellan ett 8' och ett 11', det handlar om gram inte kilo.

Yep yep.

Brownie
2008-01-06, 18:00

Du menar att man kan drämma till lika hårt med båda spön eftersom dom inte skiljer sig i vikt? Jo det är nog sant. Det skulle ju förklara varför ett 11' kastar längre. Det krävs visserligen ett par promille mer kraft men effekten av den större radien ger ändå ett bättre resultat. Right?

xaphod
2008-01-06, 18:02
Du menar att man kan drämma till lika hårt med båda spön eftersom dom inte skiljer sig i vikt? Jo det är nog sant. Det skulle ju förklara varför ett 11' kastar längre. Det krävs visserligen ett par promille mer kraft men effekten av den större radien ger ändå ett bättre resultat. Right?

Precis.

lex
2008-01-06, 18:02
"Oftasta är dock detta helt onödigt, och folk som ofta tror sig kasta 100 m har ofta istället kommit ca 60m."

Detta är nog väldigt vanligt, speciellt vid kustfiske där man oftast inte (i skåne iallafall) har några säkra referenspunkter och därmed får svårt att uppskatta länfden på ens kast (har upplevt samma på sjöfågeljakt där man tar skott på fågel som är långt ifrån de avstånd man ska skjuta på). Jag tror att det blir en överdriven hysteri i kastlängder i grupper som sysslar med detta fiske just på grund omedvetna överdrifter. Sen är det gvet att man kan maximera sina kast genom diverse utrustningsalternativ.

Mink!
2008-01-06, 18:05

Varför sitta o dividera om detta. Det är glasklart att om vi pratar om likvärdiga utrustningar så kastar du längre med längre spön.

Det är klart att det är den större radien som ger bättre resultat. Har du testat kasta med ett 6" och ett 12"? Då inser man det mesta.

mandatory
2008-01-06, 18:13
Jag köpte en Fenwick Ironhawk 10´6" 5-25g inför denna hö-säsongen. Var ute å viftade med et för andra gången idag. Skickar iväg mina 20g Vicke en bra bit!!! Jag e riktigt nöjd! Deras serie Ironfeather e inte dumma heller, farsan har ett sånt å de e riktigt grymt! Men de kostar en slant extra...:popcorn:

xaphod
2008-01-06, 18:14
http://www.youtube.com/watch?v=8Jrwm79lTZs

Här ser du att det är lite skillnad på teknikerna du nog tänker på när du jämför ett kort och ett långt spö. Inte sett någon med 6" spö kasta så.

Verkligen informativt. Tack för länken!

Brownie
2008-01-06, 18:16
Varför sitta o dividera om detta. Det är glasklart att om vi pratar om likvärdiga utrustningar så kastar du längre med längre spön.

Det är klart att det är den större radien som ger bättre resultat. Har du testat kasta med ett 6" och ett 12"? Då inser man det mesta.

Jag har ställt den frågan för att den intresserar mig och därför att jag ville ha lite reflektioner från HJÄLPSAMMMA FS-medlemmar (tack Xaphod). Att man kastar längre med ett längre spön har jag fattat för hundranittio år sedan och jag har oxå kastat med ett 6 fots och ett tolvfots. Vad som intresserar mig är fysiken bakom det hela.

Om du tycker det är en överflödig diskussion så kan du ju delta i en annan diskussion. Det finns massor här.

Mink!
2008-01-06, 18:17
Jag köpte en Fenwick Ironhawk 10´6" 5-25g inför denna hö-säsongen. Var ute å viftade med et för andra gången idag. Skickar iväg mina 20g Vicke en bra bit!!! Jag e riktigt nöjd! Deras serie Ironfeather e inte dumma heller, farsan har ett sånt å de e riktigt grymt! Men de kostar en slant extra...:popcorn:

Låter klockrent för HÖ. Skulle det varit något hade jag velat att spöet skulle varit upp till 30g dock, men ja, lär inte vara några som helst problem att skicka en 30g:)

Mink!
2008-01-06, 18:21
Jag har ställt den frågan för att den intresserar mig och därför att jag ville ha lite reflektioner från HJÄLPSAMMMA FS-medlemmar (tack Xaphod). Att man kastar längre med ett längre spön har jag fattat för hundranittio år sedan och jag har oxå kastat med ett 6 fots och ett tolvfots. Vad som intresserar mig är fysiken bakom det hela.

Om du tycker det är en överflödig diskussion så kan du ju delta i en annan diskussion. Det finns massor här.

Jo men jag tyckte du var lite överflödig då du egentligen skrev ett bra svar till din egen fråga egentligen. "Det behövs ett par promille mer kraft...så då är det den längre radien..." Ja. Kul diskussion, därför jag deltar, men du skrev också innan att det är mycket man inte vet, när man faktiskt vet det.

mandatory
2008-01-06, 18:23
Nä de går nog, men jag letade som en galning efter ett som endast var upp till 25g å över 10" å detta va de enda vettiga. Fiskar aldrig me beten som är tyngre, oftast bara 20 g, knallar längs blekingekusten och österlen så tyngre drag fastnar ju bara...

Mink!
2008-01-06, 18:28
Nä de går nog, men jag letade som en galning efter ett som endast var upp till 25g å över 10" å detta va de enda vettiga. Fiskar aldrig me beten som är tyngre, oftast bara 20 g, knallar längs blekingekusten och österlen så tyngre drag fastnar ju bara...

Inte 27g gladsax. Otroligt lätt att hålla på rätt djup. :) men som sagt, den blir inga problem att kasta ändå:P

Brownie
2008-01-06, 18:30
Jo men jag tyckte du var lite överflödig då du egentligen skrev ett bra svar till din egen fråga egentligen. "Det behövs ett par promille mer kraft...så då är det den längre radien..." Ja. Kul diskussion, därför jag deltar, men du skrev också innan att det är mycket man inte vet, när man faktiskt vet det.

Jo, men svaret kom ju inte från mig utan från Xaphod. Jag bara omformulerade.
Och beträffande "det man inte vet" menar jag det JAG inte vet.

Här är mitt inlägg igen:
Vad jag/man inte vet är spoldiameterns inflytande, vikten av spöets aktion och frågan om ett styvare tiofots med tyngre bete kastar längre än ett tolvfots med lättare bete

Och det har du inte svarat på. Men det kan du få göra nu eftersom du vet så mycket:

a) Kastar man längre med min shimano 2500 än min 4500 med samma lina och spö?

b) Kastar man längre med ett tiofots med tyngre bete än ett tolvfots med lättare bete?

mandatory
2008-01-06, 18:35
Inte 27g gladsax. Otroligt lätt att hålla på rätt djup. :) men som sagt, den blir inga problem att kasta ändå:P

Jag ska säga som de e, JAG HATAR gladsax!! de e ju ett jerkbete, går ju som en pinne i vattet om man inte trixar å donar me spötoppen. Kör hellre me Vicke, Spöket, Zalsa, Häxan, Witch, men även en Snaps ibland...Men jag har märkt att de e ett populärt bete.

xaphod
2008-01-06, 18:55

Varsågod Brownie!
Klart man ska fråga, alltid lär man sig nåt.
Man utvecklas även av att dela med sig.

Varför jag tycker utgångshastigheten är extra intressant är för att det är den faktor som är mycket enkelt att påverka och som ger störst effekt och det är att skaffa ett längre spö!

Mink!
2008-01-06, 18:59
Här är mitt inlägg igen:
Vad jag/man inte vet är spoldiameterns inflytande, vikten av spöets aktion och frågan om ett styvare tiofots med tyngre bete kastar längre än ett tolvfots med lättare bete

a) Kastar man längre med min shimano 2500 än min 4500 med samma lina och spö?

b) Kastar man längre med ett tiofots med tyngre bete än ett tolvfots med lättare bete?

Ang ditt inlägg beror det ju lite på. Styvare tiofots med tyngre bete, eller lättare bete och 12 fot. Rent generellt skulle jag säga 10 fot och tyngre beten, då det klarar sig bättre mot vind(då vi från börjar pratar om HÖ vilket brukar innebär blåsig kust). Det handlar också om hur stora skillnader vi pratar om i betesvikt, och vad spöna har för optimal kastvikt. Att få ut kraft ur en klinga handlar om att lyckas böja den.

Shimano 2500 och 4500 säger inte mig så mkt då det endast är storlekar. Det finns ju plastiga 2500 och metall 2500. Detsamma gäller 4500. Om du använder 0,12 fireline borde båda funka bra. 4500 borde funka bättre, då problemen uppstår när linan hasplar av. När linan hasplar av blir spolkanten större och större, och därför blir det mer friktion. Spolkanten borde bli större med 2500 än 4500.

Mink!
2008-01-06, 19:03
Jag ska säga som de e, JAG HATAR gladsax!! de e ju ett jerkbete, går ju som en pinne i vattet om man inte trixar å donar me spötoppen. Kör hellre me Vicke, Spöket, Zalsa, Häxan, Witch, men även en Snaps ibland...Men jag har märkt att de e ett populärt bete.

Njae. Den har en lugn gång som inte är så grov som vicke. Du behöver verkligen inte jerka den. Spinnstopp är grymt efektivt dock. Får du bara ner betet lite under ytan så börjar gången av sig själv.

Brownie
2008-01-06, 19:05
Ang ditt inlägg beror det ju lite på. Styvare tiofots med tyngre bete, eller lättare bete och 12 fot. Rent generellt skulle jag säga 10 fot och tyngre beten, då det klarar sig bättre mot vind(då vi från börjar pratar om HÖ vilket brukar innebär blåsig kust). Det handlar också om hur stora skillnader vi pratar om i betesvikt, och vad spöna har för optimal kastvikt. Att få ut kraft ur en klinga handlar om att lyckas böja den.

Shimano 2500 och 4500 säger inte mig så mkt då det endast är storlekar. Det finns ju plastiga 2500 och metall 2500. Detsamma gäller 4500. Om du använder 0,12 fireline borde båda funka bra. 4500 borde funka bättre, då problemen uppstår när linan hasplar av. När linan hasplar av blir spolkanten större och större, och därför blir det mer friktion. Spolkanten borde bli större med 2500 än 4500.

Det är just storleken jag menar, alltså spoldiametern. Inte materialet.
Större spole betyder alltså lägre friktion och därmed längre kast. Kan man säga det så enkelt?

Då har jag ju i det stora fått svar på de frågor jag ville.
Och jag ska försöka att inte vara så "överflödig" i framtiden, Mink. ;) :rolleyes:

Mink!
2008-01-06, 19:14
.
Större spole betyder alltså lägre friktion och därmed längre kast. Kan man säga det så enkelt?

Om vi kan anta att de är utformade i proportion till varandra så borde 4500 vara längre och ha större diameter också. Låt oss säga att det enda som skiljde 4500 mot 2500 var djupet på spolen, dvs hur mkt lina som går på. Då skulle det inte spela någon som helst roll eftersom de från ytan sett är identiska.

Om vi tittar på Daiwa Basia så uttnytjar den en väldigt lång spole, för att spolkanten skall växa så lite som möjligt. Om man jämför den med t.ex. en annan storspolig rulle, så borde den kasta längre, men om storspolen är av bra kvalitet pratar vi om väldigt marginella skillnader.

En annan sak är ju som sagt hur stor skillnaden faktiskt är. När vi pratar om havsöringsfisket tror jag inte 70 eller 80 m gör den stora skillnaden. Så jag tycker du skall välja en rulle du trivs med. Vem fiskar HÖ med en storspole?:)

Och en annan sak. Du som fiskar med 0,12 firelina kommer säkert mkt längre än mig som fiskar med 0,30 nylon. Jag kommer så långt jag behöver och värderar andra egenskaper högt:)

xaphod
2008-01-06, 19:55

Angående den här frågan så kommer några "nya" faktorer att påverka en hel del. Framförallt spönas styvhet, aktion, men även betesvikten.

Men om man antar att båda spöna är anpassade efter samma kastvikt och med samma styvhet så bör12-fotaren kasta längre. (förutsatt att man inte kastar ett majskorn utan nåt droppformat kring minst ca 15 gram)

Spöts styvhet hjälpeter till i kastet med att bidra med energi till farten likt en gummibandseffekt. Ett mjukt spö är lättare att ladda men ger inte lika mycket energi i "snärten" tillbaka. Vilket material spöt är tillverkat i påverkar också.

Betesviktens uppgift är att hjälpa till att "ladda" spöt med energi. Ju tyngre bete desto lättare att ladda ett styvt spö. Nackdelen blir att ett tyngre bete ofta är större och då tar mer luftmotstånd och har även större dragningskraft mot jorden. Bäst vore ett kulliknande drag med låg luftmotståndskoefficient men använder man som i filmen sig även av centrifugalkraften vid kastet så kommer kulan att kantra av rotationen i luften och då är det bättre med ett helt runt bete. Det beror alltså lite på kasttekniken.

Men om man tar ett kraftigt 10-fots spö anpassat för kastvikter upp till 100 gram med ett 60 grams bete mot ett mjukt 12-fots spö annpassat för vikter upp till 40 gram med ett 15 grams bete så bör 10-fotaren kasta längre.

Alltså det går egentligen inte att säga vilket som kastar längre med bakgrundsinfon i frågan. Man får ge sig ut och testa mycket! Men en bra förutsättning i alla hänseenden för långa kast är ett långt spö. Men ska det ju vara praktiskt hanterbart sen också...

Hoppas detta gett lite tankar och idéer.

Brownie
2008-01-06, 20:10
Om vi kan anta att de är utformade i proportion till varandra så borde 4500 vara längre och ha större diameter också. Låt oss säga att det enda som skiljde 4500 mot 2500 var djupet på spolen, dvs hur mkt lina som går på. Då skulle det inte spela någon som helst roll eftersom de från ytan sett är identiska.

Om vi tittar på Daiwa Basia så uttnytjar den en väldigt lång spole, för att spolkanten skall växa så lite som möjligt. Om man jämför den med t.ex. en annan storspolig rulle, så borde den kasta längre, men om storspolen är av bra kvalitet pratar vi om väldigt marginella skillnader.

En annan sak är ju som sagt hur stor skillnaden faktiskt är. När vi pratar om havsöringsfisket tror jag inte 70 eller 80 m gör den stora skillnaden. Så jag tycker du skall välja en rulle du trivs med. Vem fiskar HÖ med en storspole?:)

Och en annan sak. Du som fiskar med 0,12 firelina kommer säkert mkt längre än mig som fiskar med 0,30 nylon. Jag kommer så långt jag behöver och värderar andra egenskaper högt:)

Min fråga var inte vilken rulle jag ska köpa. Läser du inläggen ordentligt egentligen?? Jag har både 2500 och 4500 och dom är jag mycket nöjd med. Storspole fiskar nog ingen HÖ med. 70 eller 80 meter gör säkert ingen stor skillnad men som du läser i mitt första inlägg så gör det faktiskt skillnad vi vissa speciella situationer. Som jag själv upplevt. Till exempel då flera fiskare fiskar efter samma stim.

Givetvis spelar djupet på spolen inte någon roll för kastlängden. 2500 och 4500 skiljer sig lite i diameter, djup och höjd.

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. Det är en enkel ja/nej-fråga.
Jag ställer den igen. Är det en fördel ur kastperspektiv att ha en rulle med
något bredare diameter eller eller en med mindre bredd?

Brownie
2008-01-06, 20:12
Angående den här frågan så kommer några "nya" faktorer att påverka en hel del. Framförallt spönas styvhet, aktion, men även betesvikten.

Men om man antar att båda spöna är anpassade efter samma kastvikt och med samma styvhet så bör12-fotaren kasta längre. (förutsatt att man inte kastar ett majskorn utan nåt droppformat kring minst ca 15 gram)

Spöts styvhet hjälpeter till i kastet med att bidra med energi till farten likt en gummibandseffekt. Ett mjukt spö är lättare att ladda men ger inte lika mycket energi i "snärten" tillbaka. Vilket material spöt är tillverkat i påverkar också.

Betesviktens uppgift är att hjälpa till att "ladda" spöt med energi. Ju tyngre bete desto lättare att ladda ett styvt spö. Nackdelen blir att ett tyngre bete ofta är större och då tar mer luftmotstånd och har även större dragningskraft mot jorden. Bäst vore ett kulliknande drag med låg luftmotståndskoefficient men använder man som i filmen sig även av centrifugalkraften vid kastet så kommer kulan att kantra av rotationen i luften och då är det bättre med ett helt runt bete. Det beror alltså lite på kasttekniken.

Men om man tar ett kraftigt 10-fots spö anpassat för kastvikter upp till 100 gram med ett 60 grams bete mot ett mjukt 12-fots spö annpassat för vikter upp till 40 gram med ett 15 grams bete så bör 10-fotaren kasta längre.

Alltså det går egentligen inte att säga vilket som kastar längre med bakgrundsinfon i frågan. Man får ge sig ut och testa mycket! Men en bra förutsättning i alla hänseenden för långa kast är ett långt spö. Men ska det ju vara praktiskt hanterbart sen också...

Hoppas detta gett lite tankar och idéer.

That makes sense ... :)

Mink!
2008-01-06, 20:17
Min fråga var inte vilken rulle jag ska köpa. Läser du inläggen ordentligt egentligen?? Jag har både 2500 och 4500 och dom är jag mycket nöjd med. Storspole fiskar nog ingen HÖ med. 70 eller 80 meter gör säkert ingen stor skillnad men som du läser i mitt första inlägg så gör det faktiskt skillnad vi vissa speciella situationer. Som jag själv upplevt. Till exempel då flera fiskare fiskar efter samma stim.

Givetvis spelar djupet på spolen inte någon roll för kastlängden. 2500 och 4500 skiljer sig lite i diameter, djup och höjd.

Men du svarar fortfarande inte på min fråga. Det är en enkel ja/nej-fråga.
Jag ställer den igen. Är det en fördel ur kastperspektiv att ha en rulle med
något bredare diameter eller eller en med mindre bredd?

Om du läser vad jag skrivet så ser du att jag säger att det blir bättre med 4500 spolen. Läser du inläggen ordentlig egentligen? Skall vara supertydlig. Det är en fördel att ha en rulle med något bredare diameter.

Mink!
2008-01-06, 20:25
70 eller 80 meter gör säkert ingen stor skillnad men som du läser i mitt första inlägg så gör det faktiskt skillnad vi vissa speciella situationer. Som jag själv upplevt. Till exempel då flera fiskare fiskar efter samma stim.

Om det du tycker är viktigast är att komma de extra meterna som sällan behövs så tycker jag att du skall använda ett 12-13 fot spö med kastvikter på 15-40 gr. Multi eller haspel beror på vad du hanterar bäst. Lär dock inte bli särskilt kul att fiska en hel dag med.

Brownie
2008-01-06, 20:26
Om du läser vad jag skrivet så ser du att jag säger att det blir bättre med 4500 spolen. Läser du inläggen ordentlig egentligen? Skall vara supertydlig. Det är en fördel att ha en rulle med något bredare diameter.

Jag har läst ditt inägg mycket noga och ser inte var det här skulle stå att en rulle med bredare diameter skulle vara till fördel:

"Om vi kan anta att de är utformade i proportion till varandra så borde 4500 vara längre och ha större diameter också. Låt oss säga att det enda som skiljde 4500 mot 2500 var djupet på spolen, dvs hur mkt lina som går på. Då skulle det inte spela någon som helst roll eftersom de från ytan sett är identiska."

Sedan fördjupar du dig i en Daiwarulle. Men problemet ligger kanske i hur du uttrycker dig.

Mink!
2008-01-06, 20:34
Bäst vore ett kulliknande drag med låg luftmotståndskoefficient men använder man som i filmen sig även av centrifugalkraften vid kastet så kommer kulan att kantra av rotationen i luften och då är det bättre med ett helt runt bete. Det beror alltså lite på kasttekniken.

Är det verkligen sant? Kulor har inte den bästa aerodynamiken vad jag vet. En stor kula har ju mer luftmotstånd än t.ex. en variant av ett päronsänke med samma vikt.

Mink!
2008-01-06, 20:36
Jag har läst ditt inägg mycket noga och ser inte var det här skulle stå att en rulle med bredare diameter skulle vara till fördel:

"Om vi kan anta att de är utformade i proportion till varandra så borde 4500 vara längre och ha större diameter också. Låt oss säga att det enda som skiljde 4500 mot 2500 var djupet på spolen, dvs hur mkt lina som går på. Då skulle det inte spela någon som helst roll eftersom de från ytan sett är identiska."

Sedan fördjupar du dig i en Daiwarulle. Men problemet ligger kanske i hur du uttrycker dig.

Saken är att jag besvarar exakt den frågan i inlägget som du citerar först.

"Shimano 2500 och 4500 säger inte mig så mkt då det endast är storlekar. Det finns ju plastiga 2500 och metall 2500. Detsamma gäller 4500. Om du använder 0,12 fireline borde båda funka bra. 4500 borde funka bättre, då problemen uppstår när linan hasplar av. När linan hasplar av blir spolkanten större och större, och därför blir det mer friktion. Spolkanten borde bli större med 2500 än 4500."

ser inte det otydliga i det

Mink!
2008-01-06, 20:41
Det är just storleken jag menar, alltså spoldiametern. Inte materialet.

Då har jag ju i det stora fått svar på de frågor jag ville.
Och jag ska försöka att inte vara så "överflödig" i framtiden, Mink. ;) :rolleyes:

Här skriver du tom att du fick svaret. Jag ville egentligen skriva att det inte är så enkelt, men saken är att du bara vill diskutera din 2500 o 4500 och ja, då är det så enkelt. Men materialet som spolkanten är gjord av påverkar också. Men eftersom du har 2 med samma metarial slipper vi ju den biten.

Mink!
2008-01-06, 20:42

Här har jag valt att gå vidare och fördjupa mig lite. Ber om ursäkt för det då.

N-R-G
2008-01-06, 20:56
Vilken rulle som kastar längst beror i vilken kombination man använder den, om du tex. använder en BigPit rulle till ett spö men väldigt små öglor så ökar friktionen när dom "stora" linbågarna slår emot öglorna och det minskar kastlängden. Därför kan man inte säga att den ena rullen kastar bättre än den andra utan det är alltid en kombinatinn av spö, rulle, lina etc....

Brownie
2008-01-06, 20:58
Här skriver du tom att du fick svaret. Jag ville egentligen skriva att det inte är så enkelt, men saken är att du bara vill diskutera din 2500 o 4500 och ja, då är det så enkelt. Men materialet som spolkanten är gjord av påverkar också. Men eftersom du har 2 med samma metarial slipper vi ju den biten.

Nej, fel igen. "I det stora" betyder till största delen. Alltså inte allt.

Henrik S
2008-01-06, 20:59
Kollat lite i tråden och kan delge min personliga erfarenhet. En större spoldiameter kastar alltid längre förutsatt att du har spöringar av relativt stor diameter. Små spöringar bromsar upp linan och detsamma gäller om den första spöringen sitter alltför nära rullen. Ett "snabbt" och spänstigt spö kastar längre än ett mjukt och "sladdrigt" spö. Personligen kastar jag längst med spön på 10-11ft med snabb aktion. (havsöringsbeten typ). En tunnare lina ger också markant längre kast samt att rullen har en så pass bra linuppläggning så att spolen kan vara "proppfull" med lina.

Brownie
2008-01-06, 21:02
Vilken rulle som kastar längst beror i vilken kombination man använder den, om du tex. använder en BigPit rulle till ett spö men väldigt små öglor så ökar friktionen när dom "stora" linbågarna slår emot öglorna och det minskar kastlängden. Därför kan man inte säga att den ena rullen kastar bättre än den andra utan det är alltid en kombinatinn av spö, rulle, lina etc....

Precis. Den utlöpande linan bildar ju en kon från rullen till öglorna. Öglorna bör ju harmonisera med rullens diameter.

Mink!
2008-01-06, 21:14
Nej, fel igen. "I det stora" betyder till största delen. Alltså inte allt.

Nej men hur du än skriver så skriver du sen att jag inte besvarar din fråga i ett visst inlägg, men jag hade svarat på det i ett tidigare inlägg. Behöver inte svara på samma sak flera ggr. Jag kan väl anta att du faktiskt läser det som skrivs.

Vrid och vänd på det hur du vill, men du hade redan fått svaret.

N-R-G, det du skriver är helt sant. Man måste matcha sin utrustning.

Brownie
2008-01-06, 21:17
Nej men hur du än skriver så skriver du sen att jag inte besvarar din fråga i ett visst inlägg, men jag hade svarat på det i ett tidigare inlägg. Behöver inte svara på samma sak flera ggr. Jag kan väl anta att du faktiskt läser det som skrivs.

Vrid och vänd på det hur du vill, men du hade redan fått svaret.

N-R-G, det du skriver är helt sant. Man måste matcha sin utrustning.

:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Nu orkar jag inte tjafsa med dig längre. Ha det så kul i den här tråden.

N-R-G
2008-01-06, 21:19
Kolla in denna artiklen visserligen på engelska och anpassat för karpfiske, men man kan ändå lära sig att "maxa" sina kast genom att använda rätt teknik!

http://www.mainline-baits.com/articles/longdistcast.php

Brownie
2008-01-06, 21:21
Fan, vad skönt att ignoreknappen finns! Den ska jag använda oftare.

Mink!
2008-01-06, 21:21
Brownie, kan vi sluta bråka nu:P

Vill du kasta liite längre ta din 4500, men hade jag valt så hade jag fiskat 0,12 fireline på 2500 tsm med ett spö på 10 fot.

Mink!
2008-01-06, 21:24
Kolla in denna artiklen visserligen på engelska och anpassat för karpfiske, men man kan ändå lära sig att "maxa" sina kast genom att använda rätt teknik!

http://www.mainline-baits.com/articles/longdistcast.php

Bra länk!

xaphod
2008-01-06, 21:38
Är det verkligen sant? Kulor har inte den bästa aerodynamiken vad jag vet. En stor kula har ju mer luftmotstånd än t.ex. en variant av ett päronsänke med samma vikt.

Läs kula som i gevärskula.
Den formen är bara effektiv så länge den inte kantrar.

Brownie
2008-01-06, 21:39
Läs kula som i gevärskula.
Den formen är bara effektiv så länge den inte kantrar.

Dropformen anses ju i allmänhet vara den mest aerodynamiska formen.

Mink!
2008-01-06, 22:13

Jo, det är min uppfattning också. Sen finns det såklart mer och mindre aerodynamiska varianter. Vet inte vilken som är bäst av dem dock.

xaphod
2008-01-06, 22:44

Javisst, droppformen går också bra.

Däremot tror jag inte det skiljer många centimeter mellan ett 30 grams blybete i någon av formerna klot, päron, droppe eller gevärskula vid normala fiskekast. Däremot motsatsen påverkar nog några meter tex ett 30 grams träbete i form av en fisk.

Extremkastaren på youtube såg ut att ha nåt dropp- eller klotliknande som kastvikt.

Förövrigt kan jag konstatera att ni är överens om den aerodynamiska dropformen. Kul! Hellre glada tillrop! ;)

Mink!
2008-01-06, 22:47
Ja det är vi. Jag är inte långsint, och ibland argumenterar jag kanske lite för hårt. Var inte riktigt meningen att han skulle ta så illa upp.

Alessandro
2008-01-21, 14:50
Det jag har kommit fram till som passar mig bäst är ett 10-11 fot långt spö med snabb aktion. Dock är det lagom mjukt vid drillning. För långa spö är jobbiga att fiska med en hel dag och skapar porblem vid landning.

Som Sg säger, det är betydligt myket mer än hastigheten som spelar roll. Linan, ringarna, betetsutforming, vinkel på spöet, spolen osv osv. Jag kör fortfarnde nylon i 0,30 och tycker det funkar skitbra, särskilt på kort lina.
Nylon eller inte är ofta en fråga om hur man ställer bromsen, jag gillar löst ställd broms, dock inte i mothugget så det blir flät.
Långa spön har fördel om det blåser man kan doppa spötoppen i vattnet, plus
att det är många små öglor gör att det är bättre kontroll på linan.'
Jo, landning med långt spö är problematiskt, men jag tar hellre dom problemen
då än tidigare problem. Långa spö är tyngre, ja.

Alessandro
2008-01-21, 14:52
Om det du tycker är viktigast är att komma de extra meterna som sällan behövs så tycker jag att du skall använda ett 12-13 fot spö med kastvikter på 15-40 gr. Multi eller haspel beror på vad du hanterar bäst. Lär dock inte bli särskilt kul att fiska en hel dag med.
Inga problem att fiska en hel dag med.