Visa fullständig version : Evinrude 50 hk.4-takt
Shitlake
2008-02-19, 17:34
har kikat på 2 båtar som jag är intreserad av!den ena sitter det en Evinrude 50hk 4-takt årsmodell-00, den andra båten en Johnsson 50 hk 4-taktare årsmodell-02,nån som har några erfarenheter av dessa motorer ,för resp nackdelar??vad jag hört skall man tydligen inte ha johnsson som är gjorda efter 2004???
har kikat på 2 båtar som jag är intreserad av!den ena sitter det en Evinrude 50hk 4-takt årsmodell-00, den andra båten en Johnsson 50 hk 4-taktare årsmodell-02,nån som har några erfarenheter av dessa motorer ,för resp nackdelar??vad jag hört skall man tydligen inte ha johnsson som är gjorda efter 2004???
Båda är Suzuki 50 hk 4t men OMC har ett eget reglage som tydligen inte ska fungera helt tillfredsällande enl min kamrat som är utombordarmek
fördelen med Johnson är väll att den är vanligare ,kan ju ha betydelse vid försäljning i framtiden
sen är ju mörka motorer lite känsliga för repor ,hack mm kan se lite tråkiga ut efter ett hårt fiskeliv
Båda är Suzuki 50 hk 4t men OMC har ett eget reglage som tydligen inte ska fungera helt tillfredsällande enl min kamrat som är utombordarmek
OMC gick i graven 2001. Är det BRP du menar? Kan du speca problemen så jag vet vad som väntar mig.
Sen är jag inte helt säker på att det någonsin funnits en Evinrude 4-taktare. Orkar inte kolla upp det nu.
//Stefan
team char
2008-02-19, 18:08
Johnsson gjorde motor kåper som var blå och vita med suzuki motorer i så det gick att välja vilken färg man skulle ha på kåpan blå svart eller vit Suzuki. Edvin gjorde/ gör bara två taktare.
Shitlake
2008-02-19, 18:09
menar du att det suzukis motorer båda 2??
OMC gick i graven 2001. Är det BPR du menar? Kan du speca problemen så jag vet vad som väntar mig.
Sen är jag inte helt säker på att det någonsin funnits en Evinrude 4-taktare. Orkar inte kolla upp det nu.
//Stefan
Även om dom gick i graven 01 så vet nog alla exakt vad jag menar ,för mig kommer Evin & Johnson alltid vara OMC.
kan inte speca problemen ,har bara hört att dom har sämmre reglage än Suzuki
som jag skrev , jag kan ta reda på det om jag vill.
Evin 4t fanns en kort period innan dom kom på att E-tec var framtidens melodi
Det måste ju finnas eftersom pike14000 har tittat på en !!!! :D
nu finns bild som bevis !!
Även om dom gick i graven 01 så vet nog alla exakt vad jag menar ,för mig kommer Evin & Johnson alltid vara OMC.
Det är lugnt, du behöver inte anstränga dig. Jag lär väl få veta tids nog ändå.
//Stefan
Shitlake
2008-02-19, 18:56
du får gärna kolla lite om dessa motorer om du har lust,men tror du en evin 4takt -00:a är en bra motor??
Rudan. jag har ett svagt minne av att reglagen var lite trånga och dumt gjorda innuti så dom brukade kärva efter en tid
det visar sig ,men hoppas inte
såg i ditt album att du har en 60 hk 2t (en av dom bästa motorerna)
och ditt reglage lär det inte bli problem med ,dom har alltid fungerat.
problemen är just dessa 4-taktar reglage inte dom gamla beprövade
du får gärna kolla lite om dessa motorer om du har lust,men tror du en evin 4takt -00:a är en bra motor??
klart den är bra om den är rätt skött
jag skulle inte vara orolig
Snackade med grabben som både jobbat med båtmotorer och nu med allt reservdelar till båtar och båtmotorer. Han har inte hört nåt om problem med reglage för Evinrude eller Johnson.
Är nog inget vanligt fel för då borde han sålt delar eller på nåt sätt snappat upp det. Åtminstone när han jobbade på sin outbordservice med allt inom flytetyg.
Shitlake
2008-02-19, 20:04
Snackade med grabben som både jobbat med båtmotorer och nu med allt reservdelar till båtar och båtmotorer. Han har inte hört nåt om problem med reglage för Evinrude eller Johnson.
Är nog inget vanligt fel för då borde han sålt delar eller på nåt sätt snappat upp det. Åtminstone när han jobbade på sin outbordservice med allt inom flytetyg.
tja elanen!du kan väl kolla med din son ang evin 50 h -00:a,ni verkar ju vara rätt så kunniga på området!du kan gärna pm:a mig om du hör nåt om andra problem än reglagen!
tja elanen!du kan väl kolla med din son ang evin 50 h -00:a,ni verkar ju vara rätt så kunniga på området!du kan gärna pm:a mig om du hör nåt om andra problem än reglagen!
Trasslar Bombardier reglagen kan du väl alltid byta till original Suzuki sen återstår bara byta kåpan....:sun:
Shitlake
2008-02-19, 21:34
Trasslar Bombardier reglagen kan du väl alltid byta till original Suzuki sen återstår bara byta kåpan....:sun:
är det precis samma motor??
Stefannilsson73
2008-02-19, 21:46
När jag skulle byta motor på min förra båt, ryds camping, valde jag mellan evinrude och Suzuki, har för mig att bara färgen var skillanden, evinrude blå och suzuki var svart, men samma motorer under kåpan enligt säljaren. Evinruden var billigast, så de blev en sådan. Körde med den i 3 år, inga problem alls, supernöjd! De där med strul med reglaget känner jag inte igen. Reglaget sitter ju så att säga under "tak" på en ryds camping. I en styrpulpet är de ju mer utsatt för väder o vind och kräver således mer underhåll.
Kör idag en styrpulpetare med en yamaha 4-taktare och den är i mitt tycke inte jämförbar med evinruden. Högre ljud, "skramlar" mer, och går inte så jämt som evinruden gjorde men den var ju direktinsprutad vilket inte yamahan är.
Shitlake
2008-02-19, 22:05
har det alltid varit samma motorer?eller började det ett visst årtal?den jag tittat på är en -00:a
PikePro 3000
2008-02-19, 22:13
Jag har haft en sån Evinrude, riktigt bra motor går tyst och fint!
Det är en Suzuki i grunden, bara en Evinrude kåpa.
Men reglarget var ingen höjdare...
Rival-Andy
2008-02-28, 18:39
OMC gjorde 4t motorer i Evinrude-namnet först, sen bytte dom namn till Johnson. Det är Suzukimotorer samtliga Evinrude/Johnson 4t oavsett årsmodell. Jag har en Evinrude 70 hk som är från 1998. Reglagen fungerar hyfsat. Ingen förändring under de 5,5 år dom har suttit på min styrpulpetare.
/ Andreas