handdator

Visa fullständig version : jerkbaitrulle maxpris 500

btc_andersson
2008-02-27, 01:27
kan man få nån bra jerkbaitrulle (förstarulle) för mapris 500 kr??

Mink!
2008-02-27, 01:31
nej. inte realistiskt sett. skulle vara om någon säljer en beg. amb. JB möjligtvis.

andreas9
2008-02-27, 01:42
Bra jerkrulle för 500? Det enkla svaret är förstås nej. Om du med bra jerkrulle menar en som skall hålla ett tag när du kastar med beten runt 100 gram.

Ambassadeur TGC 5001 går väl för nån stans runt tusingen och är väl den billigaste icke-rea rullen jag kommer på. Har för mig att jag sett Shimano Cardiff för en bit därunder i pris och Daiwa Millionaire ännu lägre på reor. Jag vågar inte tipsa om någon av de två sistnämnda dock för jag har inte testat dom själv.

Har du dåligt med pengar får jag hänvisa dig till chansköp på Tradera. Där kan du nog hitta mulitsar i 5000storlek som du kan använda ett tag för nån stans runt 500, det eller blocket kanske.

btc_andersson
2008-02-27, 01:47
okii..

jaa lite segt med stålar just nu då det har handlats friskt ..

fladens rullar e det piss eller??

jag är liksom inte sugen på att lägga flera tusen på en rulle just nu..

Mink!
2008-02-27, 01:50
Den billigaste rullen jag skulle säga är bra är JBn. Du kan iofs ha en skitrulle, o skicka den på UT-trim, men då pratar vi om summor betydligt större än 500 kr igen. 500 kr är inte mycket i dagsläget, bara att acceptera.

Ja, Fladens rulle är piss, o det säger jag utan att ha fiskat med den, då jag gått på mina nitar med fladen förr. Spara pengarna en extra månad o köp en JB. Jag tror jag skall testa en Classic Inshore, fastän recorden är grym snygg, o skön i handen.

btc_andersson
2008-02-27, 01:55
okej..jaa

kanske är bärt att göra det..
jag har en ambassadeur 6000 classic jag fått ärva men då måste jag veva medd höger hand och det känns lite piss....förövrigt är det kanske dumt att förstöra den för att fiska jerkbaitfiske.

andreas9
2008-02-27, 01:56
Jag har läst nånstans att Fladen inte rekommenderar sina multis till jerkbaitfiske. I deras katalog säger de att deras lågprofilare skall fungera men då måste de tala om tämligen lätta beten.

edit: att veva med höger hand är tusen gånger bättre än att bränna degen på Fladenrullarna.

Mink!
2008-02-27, 02:03
Jag är en obotlig högervevare, vilket gör att JBn inte är något för mig tyvärr. Hade jag varit som du hade jag lätt köpt en JB. Ring till din lokala handlare och förhandla fram ett bra pris, eller gå helt enkel till någon annan som är villig att gå ner lite.

btc_andersson
2008-02-27, 02:07
mm...

nä när jag kollar runt på priserna så förstår jag att jag iallafall måste ge 1000-1500 minst..tyärr...så kanske ska vänja mig vid att veva med högernäven då för det går väl inte att byta så att veven sitter på vänster sida på den rullen...

är det en ok rulle förövrigt? ambassadeur 6000 classic....har bara fått skiten av morfar när han coola...

Mink!
2008-02-27, 02:13
Det går itne att byta nej. Tråkigt att höra, men är säker på att rullen håller om du tar det lugnt. Jag kör en abu classic, tror faktiskt jag gav en 500ing för den ny, och den har hållit! Bonusfunktion är knarren som kan slås på när man får fisk;) haha. Vissa här inne på FS kan ju konsten att döda en Penn om den skulle råka hamna på jerkbaitspöet, medans andra kan jerka med skitrullar som ändå fungerar. Min får helt enkelt stå ut med JB till jag köper ny. Snart är ändå karp-/sutarefisket igång igen.

andreas9
2008-02-27, 02:14
Det är säkerligen en fin rulle. En ny sådan idag kostar väl runt 800 tror jag och just den rekommenderas inte till jerk, även om den fungerar till det.

Frågan är väl snarare i vilket skick den är. Har han använt den mycket och den sedan stått orörd i många år är det nog inte bara att lägga på ,40 lina och sticka ner till sjön. Chanserna att du inte kommer nån vart är stora. Är den jättegammal kan du ju sälja den och komma närmare en rulle som du verkligen vill ha. Fota den och lägg upp här, skriv upp rullfotsnummret (instansat på botten av rullen) så kanske nån vänlig själ här kan hjälpa dig med en värdering. Om du har 500 nu och kanske får lika mycket på Tradera för den gamla så är du inte många struntade chipspåsar ifrån drömrullen.

btc_andersson
2008-02-27, 02:16
nej han har inte använt den alls mkt...

fåtal gånger...jag kan kolla upp rullen mer i morgon, pallar inte nu..

Mink!
2008-02-27, 02:18
har den stått orörd i många år så plocka isär den och rengör den ordentligt, smörj upp det som skall smörjas, sen är den som ny.

btc_andersson
2008-02-27, 02:22
ja den har stått säkert 5 år...

tänkte ta med den ner till fiskekompaniet och höra ifall dom kan renovera den lite :)

jerklimpan
2008-02-27, 07:44
kan man få nån bra jerkbaitrulle (förstarulle) för mapris 500 kr??

Köpa dyrt är å köpa billigt köp ordentligt från början så slipper du köpa om.
Ja köpte min rulle 1994 å den har ja fortfarnde.
Ofast får man bättre pris om man köper spö å sånt samtidigt .

/Fredrik

jerklimpan
2008-02-27, 07:47
mm...

nä när jag kollar runt på priserna så förstår jag att jag iallafall måste ge 1000-1500 minst..tyärr...så kanske ska vänja mig vid att veva med högernäven då för det går väl inte att byta så att veven sitter på vänster sida på den rullen...

är det en ok rulle förövrigt? ambassadeur 6000 classic....har bara fått skiten av morfar när han coola...

Å ambassdeur 6000 jättefin rulle använd den till vanligt spinn med Tailar å stora Wobbler .Då är det ju inte så bakvänt å veva med fel hand .

/Fredrik

FiskeFreakOscar
2008-02-27, 09:35
Köper du en shimano Corvallus så får du en helt ok rulle för 800. Jag har haft min lite mer än ett år och den har aldrig krånglat trots att jag använt den mkt.

PutteK
2008-02-27, 09:42
jag har haft en fladen multi (amba 6000 kopia) som jag köpt i början av förra året och den fungerade förvånansvärt bra med jerkar från 40-70 gram, sålde sedan vidare den till en annan kille och vad jag vet så håller den än.. dock så rekommenderar jag att du köper nån amba, då vet du att du får kvalitet :D

_Baste_
2008-02-27, 10:38
Ambassadeur 5601c JB brukar finnas kring tusenlappen på reor. Kolla in olssonsfiske. Tror de har den för tusen spänn ibland. Annars tycker jag att du hellre ska köpa en begagnad amba, än en ny fladen. Det är ,som många sagt innan, billigare att läggat ut lite extra när du köper en rulle, annars får du köpa ny ganska snart. Lycka till :)

pepp-robert
2008-02-27, 13:26
Ett tips är ju ebay.com, ibland kan man förmå säljaren att packa som gift å inte skicka med nåt kvitto lr nåt, då kan det slinka genom tullen. Om du är desperat och inte vill köpa skräp. Lite av en chansning dock.

PatrikAdolfsson
2008-02-27, 15:11
Här har du en rulle för 600
http://www.blocket.se/vi/15258446.htm?ca=11_s

btc_andersson
2008-02-27, 15:16
alriht..

tittar på ngåra sidor från usa nu...erkar billigare men frågan är vad det kostar att skicka en rulle över atlanten och vad tullavgiften kommer bli??

en annan sak...om det står att dedt är en högerrulle är det då att man vevar med vänster hand eller?? ltie osäker då jag läst olika saker:S

Björnsitsen
2008-02-27, 15:55
Svårt å tänka mig att det är värt besväret att köpa endast en rulle för dom pengarna från usa.
Jag har använt en amba 6600cl till jerkfisket och den har hållt bra, kastar sjukt långt oxå utan trim.Kändes avigt me högervev från början men nu skulle jag aldrig byta till vänstervev.
Använder förövrigt hellre den rullen än min calcutta 400 vilket jag tycker är konstigt.
Kastar mkt bättre.

btc_andersson
2008-02-27, 16:00
ok...

skall testa med min ambassadeur som har veven på fel sida för mig....man vänjer sig kanske som du säger och aldrig vill byta tilllbaka..

fantasten
2008-02-27, 16:07
Förstår inte varför ni klanka ner på 5601c JB, är ju förmodligen den bästa rullen för ju jerkbait.
Fattar inte hur ni kan hitta den för 1000:-, det är 5601 CB som kostar 1000:-).

Chrille

pepp-robert
2008-02-27, 16:53
Var ju ok pris för C3:an på blocket, om du tänker att du slipper köpa lina för 200 papp då oxå. Jag skulle nog ha satsat på den.

andreas9
2008-02-27, 17:05
:offtopic:

200 papp för lina är ju en rejäl besparing, måste vara nåt verkligt speciellt ;-)

:btt3:

btc_andersson
2008-02-27, 17:26
hehe...

mm..hittade en billig shimano curado på blocket för 700 i fint skick men den va såld..såldes efter att legat ute en timme...*****!!

får mitt jerkspö i övermorgon och vill ut och köra lite i helgen...lutar mest åt att få fiska me ambassadeur 6000 c då med en högervev som känns grymt fel:)

andreas9
2008-02-27, 17:33
Tror faktiskt att din 6000 kommer hålla bättre än en Curado. Inte särskilt många här inne som rekommenderar lågprofilare till 100g beten.

btc_andersson
2008-02-27, 17:33
han har en Shimano Scorpion Mg 1001 är det en rba rulle??

han vill ha 1100 för den....

ska jag slå till???