Visa fullständig version : Syresättare
En sådan syresättare.
Fungerar det med en vanlig akvariepump tro?
MastaPike
2003-09-02, 20:49
jupp det funkar bra.
Trolling
2003-09-02, 20:57
Bör funka men du måste ha strömförsörjningen till akvariepumpen kolla om pumpen går att köra på 12v
Jag köpte Rapala syresättaren 119kr funkar bra har annvänt ca 20tim med samma batterier
Ström är ju inga problem när man är hemma.
När man är ute på skön fungerar det väl med en "nättkasse" som man hänger vid sidan av båten"?
Unregistered
2003-09-02, 21:09
Metegrejorna ar pa g!
Du behover bara byta vatten i hinken
lite da och da, sa klarar sig morten.
Strommimg kan vara lite jobbigare dock.
Desto kallare det blir ju langre pallar
de.
MVH
Jenk
Trolling
2003-09-02, 21:11
Jag annvänder en kylväska i båten har monterat syrepumpen i locket
Originally posted by Unregistered
Metegrejorna ar pa g!
Du behover bara byta vatten i hinken
lite da och da, sa klarar sig morten.
Strommimg kan vara lite jobbigare dock.
Desto kallare det blir ju langre pallar
de.
MVH
Jenk
Glädjer mig att prylarna är påväg.
Jag tänkte mer ifall man skulle förvara levande bete. Planera helgfisket 1-2 dagar innan eller något.
Unregistered
2003-09-02, 21:22
Har du nagon stor tunna runt huset, eller en uppblasbar plaskdamm? annars badkaret:)
Jenk
Näe, har inget badkar.
Men vi har en yakutzi. Mor och far blir säkert jätteglada när det är massa fisk i den :D
Men, bör inte en 10 liters hink fungera, eller dör dom av det lilla utrymmet?
Unregistered
2003-09-02, 21:33
Nej de kolar ratt fort. Sticker du ner en tradgards slang med vattnet pa lite latt rinnade sa klarar de sig. Kanske inte sa poppis med morsan heller?
J...
Originally posted by Unregistered
Nej de kolar ratt fort. Sticker du ner en tradgards slang med vattnet pa lite latt rinnade sa klarar de sig. Kanske inte sa poppis med morsan heller?
J...
Okej. Vilken krokstorlek ska jag använda för att meta upp betesfisken tycker du?
MastaPike
2003-09-02, 22:09
beror på om du ska meta mört, löja eller vad det nu är. Jag brukar resonera som såhär vid gäddmete "desto större betesfisk desto större gäddor" så du kan köra med en normalstor met krok som man använder vid abborrfiske och hänga på ganska mycket bete. Om du ska meta löja eller dylikt bör du köpa en flugkrok i ungefär storler 16 som du sätter lite deg eller bröd på.
Unregistered
2003-09-02, 22:17
En liten funkar oftast bast till mort/sarv/bjorkna. Glom inte att abborre funkar ocksa bra som bete.
Jenk
MastaPike
2003-09-02, 22:26
Abborre funkar bra, dock bara på gädda för mig (!). Har provat att fiska heldag med ett spö strömming & ett spö Abborre efter gös, då har jag aldrig fått gös på aborr spöt medans strömmingspöt håvar upp fisk.
Tag två hinkar som man kan stoppa i varandra, den ena borrar du en massa hål i och den andra behåller du som den är, locket sätter du på den ena hinken. Då kan du bara flytta hinken med hålen i över relingen när du ankrat upp för fiske. När du sedan drar iväg stoppar du den hålade hinken i den hela hinken under transport. Funkar perfa.
Hemmavid bör du ha en behållare om minst 35liter för att fisken skall klara sig ngt dygn (självklart beror allt på mängden och storleken på fisken). Ställ hinken i badkaret med dushslangen i med lite vattenflöde så klarar sig mörten bra ett tag.
Små krokar krokar stora fiskar bra, omvänt blir det inte bra, altså, stora krokar krokar bara stort, små krokar krokar allt :)