handdator

Visa fullständig version : guidning i bråviken

WobblerFreak
2008-04-08, 10:42
Jag och ett par kompisar som bor i kolmården funderar på
att starta Fiskeguidning i bråviken, samt i sjöar som finns här i kolmården.

Fisken som kommer att fiskas efter är då gädda, havsöring, regnbåge, gös och grov abborre.

Detta är då bara en undersökning än så länge på om det finns något intresse för detta.
Vore roligt o se ifall det finns något intresse!

Tack på förhand.

Danne Johansson
2008-04-08, 11:14
Har för mig att det är rätt så mycket regler för att få driva ett guideföretag.
Bla om ni skall guida från båt så krävs det utbildning och intyg.

Sedan tror jag inte att ni får bedriva ett vinstdrivande guideföretag i sjöar i Kolmården utan tillstånd från vattenägarna eller fiskevårdområdet.
Och i övriga sjöar som inte säljer fiskekort får ni inte fiska alls om ni inte äger marken/sjön eller har tillstånd av vattenägaren.

Mvh Danne

DavidL
2008-04-08, 11:40
Fisket blir generellt sæmre nær det guidas mkt i ett område. Før dom som inte anlitar guider, och vill ha møjlighet att fiska på platser under helgen som inte bankats varje dag under veckan ær nog fler guider ganska ointressant?

WobblerFreak
2008-04-08, 12:38
detta med regler och utbildning o dylikt känner ja till. men just nu var frågan om intresse fanns för sånt här. sedan får man se över när det gäller utbilningar och intyg.

detta med tillstånd av vattenägare har jag inte, har pratat med dom om fiske o guidning. för dom är det inga problem.

mvh: christopher

Könberg
2008-04-08, 13:26
Jag fiskar en del runt där på somrarna men med dåligt resultat. Skulle kunna vara sugen men det är ju väldigt säsongsbetonat.

Ni ska ju definitivt höra med Vildmarkshotellet och djurparken om ni får annonsera där eller ha nåt annat samarbete med dom, det kommer ju en väldans massa turister där igenom varje dag.

WobblerFreak
2008-04-08, 17:49
Jag fiskar en del runt där på somrarna men med dåligt resultat. Skulle kunna vara sugen men det är ju väldigt säsongsbetonat.

Ni ska ju definitivt höra med Vildmarkshotellet och djurparken om ni får annonsera där eller ha nåt annat samarbete med dom, det kommer ju en väldans massa turister där igenom varje dag.

jo känner till detta med turisterna. =) vart brukar du fiska då någonstans? du har ju en del öar som du kan fiska runt om du har tillgång till båt som sagt. sedan har du ju en hel del berg nedanför vildmarkshotellet där det är djupt o kallare vatten... brukar fungera väldigt bra på sommrarna, o e du ute efter väldigt grov abborre på sommaren så har du runt småbåts hamnen o bort mot djurparken. även där en liten bit bort från hamnen har du ju ett berg som det är väldigt djupt o där står det fina borrar... =)

Könberg
2008-04-08, 18:11
Mer, mer! Min sambos föräldrar har ställe i Kopparbo, alltså förbi djurparken och ner åt vänster innan hotellet, sen har dom den så långt ut i Bråviken man kan komma den vägen men fortfarande på gångavstånd från parken.

Jag har dragit massa borrar från deras brygga men det är lite långgrunt där och längre ut i viken är det bara vildmark känns det som, svårforcerat utan båt iaf. De har ingen båt i dagsläget. Jag har sett en del öringar stryka förbi men gädda och gös har det inte varit spår av. Enklast är mete där för man drar väldans massa sjögräs om man har otur, men jag kastar mest spinnare där även om jag dragit några på flugspö också.

Man kan ju fortsätta inåt längs viken förbi hotellet och då kommer man till marmorbrottet där det är fint och skall vara bra fiske men jag har aldrig varit där med fiskegrejerna. Sen finns det ju små sjöar i skogarna på andra sidan parkens parkering där jag sett att folk dragit gädda även om det inte var frågan om några monster direkt.

Det var en artikel nyligen i nån av fisketidningarna om öringsfisket i och längs Bråviken, jag tänkte läsa den igen nu när jag ordnat ett ok flugspö och försöka få lite inspiration.

WobblerFreak
2008-04-08, 19:54
ja ska du fiska öring här i bråviken har du störst chans från januari till slutet på april. går även i maj men väldigt svårt. ja som du säger från bryggan bort mot brottet är svårt men du kommer åt det också. det finns en stig vid sidan av vildmarkshotellet, där kan du gå genom skogen till marmorbrottet o på vägen där har du väldigt fina öring ställen, det är från hotellets brygga och till campingen jag går med flugspöt under öring tiderna.=) sedan har du vid campingen en stor båtbrygga, nyrenoverad nu dårå, men där har du fint mete, abbore, ål, spätta, och monster liknande jävla braxar. ursäkta språket men jaaa.om du tar bilen och åker mot norrköping, fast längs bråviken så ser du många ställen du kan fiska på. du har fina vass partier du kan fiska av från bryggor, jag brukar gå ut på dom, fast att det är privatägt, har inte varit några bekymmer, pratar man med dom så säger dom oftast att det är okey. =) helst ska du ha båt där, när du kommer från campingen och ska köra upp mot krokek centrum så har du innan backen en avikelse ner på den vägen ja pratar om som går jäms med bråviken, där precis har du en brygga, där är det bra örings fiske och borre fiske, du kan även lura upp några gösar, fast helst ska du ut till ön som ligger utanför.

Mera?? hehe..

Mvh: christopher

Könberg
2008-04-08, 21:45
Jag är ju där nästan uteslutande på sommaren och det är väl bra att du säger att det inte är så bra att inrikta sig på Öringen då, men som sagt, jag har sett öringars sura omkring när jag pysslat med annat fiske.

Har gått den där stigen många gånger, mina svärföräldrar gillar att knalla och den promenaden är en fin en, har nog sett nån stå och fiska där med. Sen nere vid parkeringen säger ju skyltarna att det är fiskeplats där, tycker inte att det ser helt optimalt ut, speciellt inte när jag vet ungefär hur botten ser ut på andra ställen. Har för mig att nån har sagt att folk står och drar sill där när den går till men jag kan ha fått det om bakfoten.

Ja, nåt gäddtips från land hade inte skadat, kanske om du har koll på sjöarna som ligger på gångavstånd från djurparken.

Tack annars för all info!

WobblerFreak
2008-04-09, 10:33
Jag är ju där nästan uteslutande på sommaren och det är väl bra att du säger att det inte är så bra att inrikta sig på Öringen då, men som sagt, jag har sett öringars sura omkring när jag pysslat med annat fiske.

Har gått den där stigen många gånger, mina svärföräldrar gillar att knalla och den promenaden är en fin en, har nog sett nån stå och fiska där med. Sen nere vid parkeringen säger ju skyltarna att det är fiskeplats där, tycker inte att det ser helt optimalt ut, speciellt inte när jag vet ungefär hur botten ser ut på andra ställen. Har för mig att nån har sagt att folk står och drar sill där när den går till men jag kan ha fått det om bakfoten.

Ja, nåt gäddtips från land hade inte skadat, kanske om du har koll på sjöarna som ligger på gångavstånd från djurparken.

Tack annars för all info!

Jo visst öringen går säkert att lura, har hört att folk drar ett par öringar på sommaren om kvällen med räka, inte så optimalt va jag själv erfar.
ja det finns ett par sjöar, fast en av mina favorit sjöar ligger vid krokeks kyrka, känner du till den sjön? om du går upp vid svintuna kvarnbäcken upp för baken o sedan föjer stigen så kommer du till ett bostadsområde, där går du uppåt så kommer du till en väg, gå till höger o sedan första vänster igen, så kommer sjön efter hundra meter, det är en liten sjö men med monster gäddor, största dragen i den sjön är 13 kilo, men de finns nog monster som e större i den. =)
annars om du känner för det så skicka ett mail till min privata så kan du hänga med mig o kompisarna ut på sjön i sommar.

Mvh: Christopher

elanen
2008-04-09, 11:02
Hur mycket av Glan är privat. Den sjön skulle ju annars räcka för en hel del guidning av både gös, abborre och gädda..
Sen komplettera med havsöring i havet (Bråviken)..

Danne Johansson
2008-04-09, 11:35
Jo visst öringen går säkert att lura, har hört att folk drar ett par öringar på sommaren om kvällen med räka, inte så optimalt va jag själv erfar.
ja det finns ett par sjöar, fast en av mina favorit sjöar ligger vid krokeks kyrka, känner du till den sjön? om du går upp vid svintuna kvarnbäcken upp för baken o sedan föjer stigen så kommer du till ett bostadsområde, där går du uppåt så kommer du till en väg, gå till höger o sedan första vänster igen, så kommer sjön efter hundra meter, det är en liten sjö men med monster gäddor, största dragen i den sjön är 13 kilo, men de finns nog monster som e större i den. =)
annars om du känner för det så skicka ett mail till min privata så kan du hänga med mig o kompisarna ut på sjön i sommar.

Mvh: Christopher

Vad jag vet så är inte Svinsjön något kortvatten utan tillstånd från markägarna är att rekommendera.

Sedan tvivlar jag starkt på att det dragits en 13 kg gädda där, finns det några bevis? Vore kul om så vore fallet.

Annars är ju den sjön endast 1-2 m djup och brukar hysa ett stort bestånd med gädda upp till ca 5 kg. Enorma mängder vitfisk finns ju oxå. Tyvärr så brukar den ju drabbas av syrebrist ibland. Kommer ihåg en gång på 90-talet då det låg ruttna fiskar runt hela sjön....fi fan vad det stank.

Hur är det förresten med Havsöringen? Tror inte att kommunen skulle bli så glad om det fiskades efter den på uppväxtområdena som ju ligger i anslutning till sjön.

Sjön har diskuterats i en anna tråd här på FS:

http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=33787&highlight=svinsj%F6n

// Danne

WobblerFreak
2008-04-09, 12:49
nu e det så här då att storesyrrans kille var det som metade från land vid utloppet av den ena bäcken. metade med en halvkilos mört o tog en gädda på 12.9 kilo där. detta är för 2 år sedan. bild bevis vet jag inte om det finns men ska kolla upp om han har kvar det kortet.

jo syrebrist var det för 10-15 år sedan, dom fick gräva upp sjön för det kom visst inte in något syrerikt vatten. då stog gäddorna uppe i bäcken kommer jag ihåg.

Danne Johansson
2008-04-09, 12:58
nu e det så här då att storesyrrans kille var det som metade från land vid utloppet av den ena bäcken. metade med en halvkilos mört o tog en gädda på 12.9 kilo där. detta är för 2 år sedan. bild bevis vet jag inte om det finns men ska kolla upp om han har kvar det kortet.

jo syrebrist var det för 10-15 år sedan, dom fick gräva upp sjön för det kom visst inte in något syrerikt vatten. då stog gäddorna uppe i bäcken kommer jag ihåg.

Kul att det tagit så stor gädda där som 12,9. Har inte hört om några andra fiskar i den klassen genom åren. Släppte han tillbaka den?

Btw vad heter killen? Kanske nå´n man känner!

/D

WobblerFreak
2008-04-09, 14:28
Kul att det tagit så stor gädda där som 12,9. Har inte hört om några andra fiskar i den klassen genom åren. Släppte han tillbaka den?

Btw vad heter killen? Kanske nå´n man känner!

/D

Jo han släppte tillbaka fisken, nja jag har hört att en gädda som sagt på 12.9 o sedan ett par gäddor på mellan 10-11 kilo som tagits, finns ju ett par killar som fiskar i sjön trots allt.

killen som tog fisken heter esko ikälienen vette fan hur han stavar sitt efternamn.

i sjön så har jag själv tagit en hel del fiskar på mellan 8-9.9 kilo, aldrig en gädda på 10 plus tyvärr i den sjön, me gäddorna i sjön e det fin kondition på och trots det ringa djupet så finns de stora gäddor endå.

Danne Johansson
2008-04-09, 15:21
Jo han släppte tillbaka fisken, nja jag har hört att en gädda som sagt på 12.9 o sedan ett par gäddor på mellan 10-11 kilo som tagits, finns ju ett par killar som fiskar i sjön trots allt.

killen som tog fisken heter esko ikälienen vette fan hur han stavar sitt efternamn.

i sjön så har jag själv tagit en hel del fiskar på mellan 8-9.9 kilo, aldrig en gädda på 10 plus tyvärr i den sjön, me gäddorna i sjön e det fin kondition på och trots det ringa djupet så finns de stora gäddor endå.

Det var som.... Kul att det går fin fisk där.

Vem har ni pratat med för att få tillstånd att fiska där?

Vet en gång när jag som grabb fick skapligt med skäll av en gubbe för att jag stod vid hans brygga och fiskade.....

Danne Johansson
2008-04-09, 15:22
Btw! Du har inga kort på någon av de stora gäddorna? Det vore kul att se konditionen på dessa. Hur långa har dom varit? Har det varit gäddor på retur?

WobblerFreak
2008-04-09, 16:07
klart man släpper tillbaka gäddorna. :D inte bonkar man dom i alla fall. c&r som gäller.
ja jag ska lägga upp lite bilder här i helgen, datorn krånglar för mig, fått virus o vill helst inte lägga in bilderna förrens jag fått bort skiten....

Danne Johansson
2008-04-10, 08:56
Med retur så menade jag konditionen på fiskarna.
Långa gäddor med stora huvuden som är på väg att tappa sin vikt. Dom brukar oxå tappa sakna ryggbredd.

Av konditionen på fiskarna man får kan man ganska lätt se om vattnet har potential eller ej.

Mvh Danne

WobblerFreak
2008-04-10, 10:44
jaha jaa.:D ja du dom e inte långa av sig, korta men tjocka, breda över ryggen också.
jag har då inte fått några som sett ut som anorexi fall precis.