handdator

Visa fullständig version : Ny på fluga

DreamMaster
2008-04-25, 18:19
Var och köpte ett kitt idag :D
Det blev ett GuideLine Explorer Seatrout 9`3 7/8#
Då är frågan går det bra att fiska gädda och annan insjöfisk och Havsöring på detta?
Fick med en dvd oxå Start Up with flyfishing med Mattias Drugge...

Guideline
2008-04-25, 18:38
klass 7/8 är gäddklass så det går utmärkt till havsöring o gädda.

karki
2008-04-25, 18:39
Blir utmärkt det där!

Själv kör jag 8/9 #.

DreamMaster
2008-04-25, 18:40
Ok vad bra jag tackar för svaret :D.....Då är det problemet löst nu ska jag bara lära mig att kasta oxå..
Vilken knut är då bäst när man ska sätta dit flugan...Kommer öva med en fluga utan krok som jag
fick när jjag köpte sakerna..

Guideline
2008-04-25, 19:10
Sätt på en garnbit i änden på linan. Då slipper du snärtarna.

magnus_isaksson
2008-04-25, 19:19
Precis som Guideline skriver... Kör utan fluga när du lär dig kasta. Sätt på garnbit.
Fråga gärna i din lokala fiskebutik om de kan lära dig grunderna om det inte finns någon annan i din närhet som kan flugfiske.

Ett bra tips är att försöka hålla din "sving" mellan kl. 10 - 14 om du förstår. (Enligt den analoga klockan du vet. Du är klockan 12.)

Rör dessutom inte handleden när du kastar utan låt underarmen vara fixerad och rör istället endast axeln. Kasta med mindre lina först. Då får du in tempot. Därefter är det dags att bygga på med mer lina och lite mer avancerade tricks.

Kör du på för lång lina ute direkt, skiter sig allt och du tröttnar allt för snabbt.

Ambassadeur5000
2008-04-25, 19:21
Sätt på en garnbit i änden på linan. Då slipper du snärtarna.

Precis, en gammal klassiker.

Bind på en garnbit helt enkelt. Du kan "fuska" med tafsen - behövs ingen riktig tafs typ, utan en tunn fin nylonlina funkar fint. Den kan du liksom kasta sönder:appl:

Lycka till

:cheers:

Ambassadeur5000
2008-04-25, 19:24
Precis som Guideline skriver... Kör utan fluga när du lär dig kasta. Sätt på garnbit.
Fråga gärna i din lokala fiskebutik om de kan lära dig grunderna om det inte finns någon annan i din närhet som kan flugfiske.

Ett bra tips är att försöka hålla din "sving" mellan kl. 10 - 14 om du förstår. (Enligt den analoga klockan du vet. Du är klockan 12.)

Rör dessutom inte handleden när du kastar utan låt underarmen vara fixerad och rör istället endast axeln. Kasta med mindre lina först. Då får du in tempot. Därefter är det dags att bygga på med mer lina och lite mer avancerade tricks.

Kör du på för lång lina ute direkt, skiter sig allt och du tröttnar allt för snabbt.

Rätt kul:winner:

Du säger stel handled medans min gury Freddy, vilken är helt GRYM på fluga säger: Jobba med handleden:-)

Jaja - Vilket som egentligen.

Guideline
2008-04-25, 20:17
Mitt tips är ju att du INTE ska kasta med axeln utan jobba med armbågen. Handleden funkar men blir jobbigt och sliter ganska hårt. Handleden är nog inte riktigt skapad för fiske även om det är lite lättare att kasta med den. Men använd underarmen och lär dig kasta med den.

magnus_isaksson
2008-04-25, 20:50
Ja, när jag tog fram spöt så var det naturligtvis inte axeln som jobbade utan armbågens led.

Tänkte fel...

magnus_isaksson
2008-04-25, 20:54
Rätt kul:winner:

Du säger stel handled medans min gury Freddy, vilken är helt GRYM på fluga säger: Jobba med handleden:-)

Jaja - Vilket som egentligen.

Handleden gör säkert det där lilla extra i kasten. Det har dessutom jag märkt när det gäller "castingskills"
Det ger den där sista välpresenterade metern eller metrarna om man har tur i utlägget..

Fråga flyfisher här på forumet om råd. Där har ni castingmästaren, fast utan själva titeln i sitt yrke... Blygsam men maken till presentation på flugfiske har jag aldrig tidigare skådat...

DreamMaster
2008-04-25, 22:10
Ok tack för alla tips..Då sätter jag dit en bit garn och kör med den tills jag har fattat hur det funkar...
20min intervaller är det en bra början att träna?? Tafs sitter det redan det satt han på i affären så den får hänga kvar :D..

magnus_isaksson
2008-04-25, 22:47
Ja, herregud... Blir du inte less efter 20 minuter så är det något fel på dig ;)

DreamMaster
2008-04-25, 23:07
Ja, herregud... Blir du inte less efter 20 minuter så är det något fel på dig ;)

Hehe man måste ju börja någonstans ju eller hur.. kommer ju få träningsvärk :D

DreamMaster
2008-04-26, 21:19
Någon fluga som är ett måste i mitt fall till de fiskar jag ska fiska??

Ambassadeur5000
2008-04-26, 23:20
Handleden gör säkert det där lilla extra i kasten. Det har dessutom jag märkt när det gäller "castingskills"
Det ger den där sista välpresenterade metern eller metrarna om man har tur i utlägget..

Fråga flyfisher här på forumet om råd. Där har ni castingmästaren, fast utan själva titeln i sitt yrke... Blygsam men maken till presentation på flugfiske har jag aldrig tidigare skådat...

Så sant. Jag menar ju inte att man bara skall "vicka" med handleden - Då får man nog en riktigt sönderrunkad handled:appl: Utan jag vill påstå att en fullständigt stel handled är fel. Många flugböcker säger att så skall det gå till - stel handled, jag kan inte fatta det?

Jaja Vem bryr sig? Bara vi får fisk och är glada

DreamMaster
2008-04-27, 19:07
Var ute och provade nyss gick ju bättre en vad jag hade förväntat mig körde så det bliv ca 12-15m lina ute och det var ju inte så svårt.. Det blir la lite svårare i vattnet men det ska nog gå bra det oxå :D

fiske furre
2008-04-27, 20:06
Får grattulera till köpet! Det är ett mycket bra spö att börja med. Tjejen har ett och d går finfint. Jag brukar också köra med det ibland och det är mycket lättkastat. Lycka till med ditt flugfiske framöver och hoppas och tror att du blir nöjd med spöet.

DreamMaster
2008-04-27, 21:15
Får grattulera till köpet! Det är ett mycket bra spö att börja med. Tjejen har ett och d går finfint. Jag brukar också köra med det ibland och det är mycket lättkastat. Lycka till med ditt flugfiske framöver och hoppas och tror att du blir nöjd med spöet.

Man tackar jag hoppas på det oxå :D

ZanderAngler
2008-04-27, 21:47
Är det svårt att flugfiska?

DreamMaster
2008-04-27, 21:54
hehe det var en bra fråga jag provade för första gången idag med garn längst ut och jag tyckte det inte var så svårt... men det blir nog svårare när man kommer ner i vattnet...

Guideline
2008-04-27, 23:31
Är det svårt att flugfiska?

Om man vill, det finns ju lättare sätt att få fisk.
Det kan bli så svårt som man vill.

DreamMaster
2008-04-28, 00:14
Om man vill, det finns ju lättare sätt att få fisk.
Det kan bli så svårt som man vill.

Jupp det gör det.. det är bara att gå till fiskebilen och köpa men det är ju inte lika roligt :D

pasi75
2008-04-28, 07:50

Då jag började med flugfiske för ca 17 år sedan så kunde man stå en hel dag och öva på gården.
Att börja med gäddflugfiske är tufft, då inte tekniken sitter inne och det är tunga flugor vi pratar om som kräver dubbeldragsteknik.
Så som alla skriver, öva på gården utan fluga, lär dig dubbeldraget och sen ut och slåss med grisarna :)
Nackdelen med lågt klassade spön är att de inte hanterar tyngre linor så bra då tyngre linor bär de stora flugorna bättre.

salmo32
2008-04-28, 09:30
Så sant. Jag menar ju inte att man bara skall "vicka" med handleden - Då får man nog en riktigt sönderrunkad handled:appl: Utan jag vill påstå att en fullständigt stel handled är fel. Många flugböcker säger att så skall det gå till - stel handled, jag kan inte fatta det?

Jaja Vem bryr sig? Bara vi får fisk och är glada

Om handleden är stel är det mkt lättare att få till en horisontell rörelse med spöet vilket enligt många är en förutsättning om man vill utvecklas som flugfiskare i ett senare skede.

Lär man sig fel från början och använder handleden för mycket blir spörörelsen oftast ner-upp-ner vilket resulterar i att flugan dels går i marken i bakkastet eller i mindre extrema fall stänger loopen och fluga hakar i linan (lättare luftknutar). Felinlärning är tyvärr ibland svårt att ändra på i efterhand då rörelsen redan är inrutad.

Det bästa är att börja med korta kast med bara klumpen ute och köra på det ett tag, tvingar man ut längd i kastet blir det lätt fel.

DreamMaster
2008-04-28, 12:06
Då jag började med flugfiske för ca 17 år sedan så kunde man stå en hel dag och öva på gården.
Att börja med gäddflugfiske är tufft, då inte tekniken sitter inne och det är tunga flugor vi pratar om som kräver dubbeldragsteknik.
Så som alla skriver, öva på gården utan fluga, lär dig dubbeldraget och sen ut och slåss med grisarna :)
Nackdelen med lågt klassade spön är att de inte hanterar tyngre linor så bra då tyngre linor bär de stora flugorna bättre.

Ska kanske ge mig på att fiska efter bäcköring fick reda på att det finns inte så långt ifrån där jag bor.. Det var en som fick en på 2,4kg där för ca 2 veckor sedan så varför inte prova lite där :D

ZanderAngler
2008-04-28, 12:23
Jo Guidline.. självklart ska man inte få det serverad på tallrik... men är det så svårt att man inte har lust att fiska .. ungefär så menade jag.

DreamMaster
2008-04-28, 12:40
Det är bara att prova det gör ju jag hade aldrig hållt i ett flugspö innan.. Och köra på torra land var inte så svårt.. I vatten kan jag inte svara på just nu..

Guideline
2008-04-28, 14:32
Jo Guidline.. självklart ska man inte få det serverad på tallrik... men är det så svårt att man inte har lust att fiska .. ungefär så menade jag.

Närå så svårt är det inte.
Det var därför jag skrev att det är så svårt som man vill.
Man kan helt enkelt bestämma nivån själv, det var det jag menade.

ZanderAngler
2008-04-28, 16:33
Hur är det med Pool 12 settet .. ? någon som kan något om deT ?

salmo32
2008-04-28, 16:46
Hur är det med Pool 12 settet .. ? någon som kan något om deT ?

Har någorlunda erfarenhet av Pool12 även om de inte ligger i topp.

Loopsetet för 1295:- är nog något av det mest prisvärda på marknaden just nu: http://www.fiskedepan.se/catalog/product_info.php?cPath=45&products_id=594

Fröjdan
2008-04-28, 17:00
Är det någon som skulle kunna förklara för mej hur man gör / kastar med såna där dubbeldrag? Har kastat fluga nu i en säsong och skulle inte ha något emot att komma några meter till.

pate
2008-04-28, 17:11
Rotade fram farsans gamla flugutrustning idag och fick på köpet lite tips och tricks av han. Har aldrig kastat fluga förut men jag måste säga att det var riktigt skoj. Provade först på gården utan fluga, tyvärr så var min katt i farten och linan var tydligen det roligaste någonsin och han bestämde sig för att försöka döda den, jag fick rätt snabbt ge upp. Jag bestämde mig i alla fall för att bege mig ner till sjön och kasta lite. Väl där var jag dum nog att öva med fluga på, som tur var så small den av innan något otrevligt han hända, sen så blåste det lite väl mycket!

Nu undrar jag om mina grejor håller för att fiska gädda på. Till saken hör att utrustningen är dinosauriegammal. Farsan har dock tagit väl hand om utrustningen så den är mer eller mindre i "nyskick".

Rullen är en ABU Svängsta - DELTA 3
På spö står där "Arjon Imperial 9' AFTM DT7-WF8 0303/9"

ZanderAngler
2008-04-28, 18:52
Har någorlunda erfarenhet av Pool12 även om de inte ligger i topp.

Loopsetet för 1295:- är nog något av det mest prisvärda på marknaden just nu: http://www.fiskedepan.se/catalog/product_info.php?cPath=45&products_id=594

Var väldigt nära att köpa det settet men Pool12 settet för 1000 .. har fått väldigt bra betyg .. vad tycker du om det.. kan du skriva en recension om den är du snäll .. om du har tid då såklart..:cheers::headbang:

lex
2008-04-28, 19:46
Är det någon som skulle kunna förklara för mej hur man gör / kastar med såna där dubbeldrag? Har kastat fluga nu i en säsong och skulle inte ha något emot att komma några meter till.

Är ingen grym kastare och skulle själv vilja ha bättre koll på kastandet, men dubbeldrag är att du drar till extra i linan just när spöt laddat i fram och bakkastet. Med andra ord ger du linan extra fart och kraft genom att du accelerar linan och ökar på den acceleration som spöt själv ger linan.

Jocke_T
2008-04-28, 20:13
snobbs. själv börja jag med ett spö som heter hästens och kosta 149:- på elge hade det i 3 år de ni !!!!!!

ZanderAngler
2008-04-28, 20:23
http://www.fiskaonline.se/Pool12_Powerfly_.asp

Är det detta som fick bra betyg i någon tidning för ett tag sen ?
Ska jag ta detta eller Loop Advanture

Bernis
2008-05-12, 00:49
Det finns ju som sagt lättare sätt att fiska på och kräver väl ett mått tålamod (har fått bita mig i läppen mer än en gång). Alla har väl "tagit i lite extra" i sista bakkastet för att nå ut dom där sista metrarna (som man tror är helt avgörande) när det hela endast har resulterat i att man fastnade med flugan i nått träd/buske/vafaansomhelst och fluglinan dimpen ner över armarna på dig, antiklimax.
Men det är en otrolig känsla när allt fungerar, när man dessutom får kroka och drilla sin första fisk, gärna på en egenhändigt bunden fluga. Svårslaget!!!

= Lite krångligare men mycket roligare, enl mig

DreamMaster
2008-05-12, 07:00
Jag har inte kommit iväg en att fiska.. just nu så jobbar jag för mycket och det finns ju ingen fri tid över :( men nu i helgen då ni då ska här fiskas som f.n (Hoppas jag).. Varför är det så att när man köper nya saker ja då tar det lång tid innan man får använda dom...
Jaja får hoppas på fint väder i helgen :D