handdator

Visa fullständig version : Stoppknut

Skruttapan
2008-04-30, 19:44
Vad använder ni när ni gör stoppknutar ?

Vilket matrial så att säga ?

Tack i förhand :cheers:

bakos
2008-04-30, 22:17
jag kör nylonlina, borde funka med det mesta, flätlina, garn, gummisnoddar mm.

Skruttapan
2008-04-30, 23:20
ok, tack

Plizken
2008-05-01, 00:24
Det finns en fantastisk produkt för ändamålet som heter power gum men jag hittade en i det närmaste identisk produkt bland sybehören på en inredningsaffär. Gummitråd av något slag. Betalade en femma för 10m

Konkwista
2008-05-01, 00:37
backing lina funkar fint

benste
2008-05-07, 07:34
Vad använder ni när ni gör stoppknutar ?

Vilket matrial så att säga ?

Tack i förhand :cheers:

Det beror lite på spöt man använder. Till wagglerspön har man små öglor. Då tycker jag nylon kanske funkar bäst. Dubbla knutar. Ser att en del kör med färdigknutna stoppknutar. De där som oftast är i röd tråd och som man kan köpa i välsorterade butiker ;)

Jag vet att en del kör tandtråd. Skall tydligen vara bra men har inte testat.

Till t.ex predatorfisket har man normalt lite större öglor. Det blir väl mest nylon även där men man ser en del som använder gummistoppers.

Power gum, som nämndes ovan, var något nytt. Vilken typ av fiskeÅ

pasavis
2008-05-10, 14:57
Det beror lite på spöt man använder. Till wagglerspön har man små öglor. Då tycker jag nylon kanske funkar bäst. Dubbla knutar. Ser att en del kör med färdigknutna stoppknutar. De där som oftast är i röd tråd och som man kan köpa i välsorterade butiker ;)

Jag vet att en del kör tandtråd. Skall tydligen vara bra men har inte testat.

Till t.ex predatorfisket har man normalt lite större öglor. Det blir väl mest nylon även där men man ser en del som använder gummistoppers.

Power gum, som nämndes ovan, var något nytt. Vilken typ av fiskeÅ

Gummistoppers går väl även att använda till wagglerfisket?

benste
2008-05-12, 10:48
Gummistoppers går väl även att använda till wagglerfisket?

Har aldrig gjort det och känner mig veterligen ingen som fiskar med gummistoppers. Finns det någon annan på forumet som testat?

Instinktivt känns det som att de kommer att flytta sig under fisket. Nu finns det förvisso riktigt små gummistoppers. Fick hem några. Om öglorna inte är små så kan det gå.

Sir Fish-a-lot
2008-05-12, 13:05
Har aldrig gjort det och känner mig veterligen ingen som fiskar med gummistoppers. Finns det någon annan på forumet som testat?

Instinktivt känns det som att de kommer att flytta sig under fisket. Nu finns det förvisso riktigt små gummistoppers. Fick hem några. Om öglorna inte är små så kan det gå.

Tycker att gummistoppers är urusla till allt fiske. Blir sådan friktion vid kast att man förlorar kastlängd oavsett hur stora spööglor man än har...

Bättre ett material som glider bättre - tex någon glansig sytråd modell tjockare.

salmo32
2008-05-12, 13:06

Använde förut men har gått över helt till stoppknut i tunnt garn. Alla sorters gummipluppar jag provat har flyttat sig mer eller mindre.