Visa fullständig version : Danskodlad röding smakar illa, fler som stött på detta?
Detta ligger ju under recept men det är ju knappast fiskerelaterat så jag visste inte riktigt var den skulle ligga.
Är det bara jag som haft otur när jag handlat röding i fiskdisken och den smakat dy? Jag är rätt säker på att den vi har i Skåne kommer från danska odlingar men inte kan dom väl gå runt på att sälja fisk som smakar apa?
Alessandro
2008-05-29, 14:28
Odlad röding ifrån Danmark, det låter märkligt, är det ifrån Grönland måhända?
Flodebanan
2008-05-29, 14:40
Detta ligger ju under recept men det är ju knappast fiskerelaterat så jag visste inte riktigt var den skulle ligga.
Är det bara jag som haft otur när jag handlat röding i fiskdisken och den smakat dy? Jag är rätt säker på att den vi har i Skåne kommer från danska odlingar men inte kan dom väl gå runt på att sälja fisk som smakar apa?
Tkr all odlad lax som säljs på ICA också smakar dy, har inte ätit skiten på flera år.
Laxen har jag inte haft några problem med. All lax man kan få tag i är väl odlad nuförtiden.
regiusut
2008-08-25, 18:55
All odlad fisk smakar skit såvida dom inte blev utsläpta i "riktigt" vatten vid en tidig ålder. :devil2:
Knappast från Grönland skulle inte tro de har dy där i permafrosten så den är nog danskproducerad i för varmt vatten...........:sun:
Storfiskaren
2008-08-25, 20:11
Havslaxöringsrödingsforell aka regbågslax aka regnbåge....
:popcorn:/Storfiskaren
Enligt min erfarenhet har det mycket stor betydelse för smaken var fisken växt upp. Provsmaka tex kokt gös utan några som helst kryddor från en näringrik sjö, ofta tydlig dysmak...vilken är lätt att trolla bort iofs..Gäller många fiskar men varierar med årstiden..prova även de stora vanliga asienräkorna inte helt ok kokta utan kryddor...lite unken smak..Även tex havsöring (blänkare) från sthlms ström är inte helt aptitlig om man är petig..På kontinenten enligt vad bla österrikare berättat för mig låter de alltid eller helst karpen sumpas i rent vatten någon vecka före tillagning. Däremot har jag goda erfarenheter från fjällvatten vad det gäller bra naturlig smak på fisk..
Dansk dammodlad portionsregnbåge skulle jag inte ens fundera på att äta..
Tumlaren
2008-08-25, 22:23
Det finns en stor rödingodling här i Skåne, tror att den är till salu nu, ligger utanför Sjöbo. Tror knappast att det är fisk från denna odling som smakar dy, för de använder friskt källvatten.
Tumlaren
Fisken tar smak från A fodret B hur den slaktas och C vattenkvaliten.
Dom två första är lätt fixat och utan bra vatten ska inte odlingen startas i första läget.
Din röding är en Havslaxöringsrödingsforell aka regbågslax aka regnbåge....
:popcorn:/Storfiskaren
Erm, näe, varför skulle den vara det?
Pålacken2
2008-10-30, 16:13
Dansk odlad regnbåge smakar helt VIDRIGT. De odlas i dammar (stor grop i en jordåker...) smakar därefter. Odlad lax smakar toppen!
var i p&t vatten och fiskade, fick upp en röding i kvällsmat storlek så den tog vi hem, men när man väl skulle äta den smakade den jord/dyaktigt så den var bara att slänga.
Vattnet låg på en åker med skog intill så det var väl efter marken som fisken hade tagit smak