Visa fullständig version : Fiske i Piteå eller någonstans i helgen..
dannemna
2008-06-04, 20:45
Då var det dags att fiska lite i helgen om vädret tillåter, alltså inte för varmt.. :oj:
Någon som vet något bra ställe där fisken är på hugget? Premiärfiskade i Träsket förra veckan och drog några gäddor men inga över 3 kg. Ingen som har fångat något grovt ännu häromkring?
Då var det dags att fiska lite i helgen om vädret tillåter, alltså inte för varmt.. :oj:
Någon som vet något bra ställe där fisken är på hugget? Premiärfiskade i Träsket förra veckan och drog några gäddor men inga över 3 kg. Ingen som har fångat något grovt ännu häromkring?
Älven lite uppströms E4:an borde har börjat leverera.(Om du har båt dvs)
Ekolod och bullar i alla former verkar funka, även trollade.
/ MVH
Testa mynningen av Alterälven, vikar i Haraholmsfjärden (timviken) Bakvatten i Alterävlen.I Höträsket Hortlax Piteå har det ju tagits ngn 10+. Det är ett put&take vatten.
Hoppas du släpper tillbaka grisarna, annars kan du ju låtsas tappa i dem om det är ngn gubbe där :)
Älven lite uppströms E4:an borde har börjat leverera.(Om du har båt dvs)
Ekolod och bullar i alla former verkar funka, även trollade.
/ MVH
Hoho ! Visst är den ganska grund och nästan bara sandbotten :elgura:
Hoho ! Visst är den ganska grund och nästan bara sandbotten :elgura:
Inte sist jag kollade, finns nå riktigt fina stråk dära :cool2:
Finns även en fin braxsjö utanför hortlax som jag inte minns namnet på nu, har inte vart där på typ 15 år men den lär ju finnas kvar ...
dannemna
2008-06-07, 14:12
Var och fiskade igår vid Piteälven och jag drog några fina gäddor.. ganska grunt på en del ställen men det var där dom större var. Största gäddan låg på 7-8 kg.. var som tänkt att jag skulle fara iväg idag också men då är det ju EM idag.. så ett söndagsfiske blir nog perfekt då man nu har fått semester. Någon som vill dela med sig några mer hotspots? Hur är vattnen kring Svensbyn? Implanterad fisk där..
Öh... Ovanför bergsviksbron är väl älven sjukt grund nästan överallt? Alterälven lyckades då jag med i helgen. topp på 7.9. Dock inte i utloppet, bara småsnibb där. Prova lite längre uppströms. Har hört ryckten om krokodiler i backträsk men de har inte nappat på min krok. Höträsket i Hortlax ger ofta stor gädda, men båt är nästan ett måste i sjöfan. Braxsjön i Hortlax...? Avan månne? Omöjlig sjö att fiska i, ens med båt... Jag har provat. skräp på kroken varje kast, typ.
Älven har en djupfåra som går från cykelbron och in i fjärden, där går det fin abborre och det borde också stå gädda efter ljupkanten.
Funderar själv på att sätta ner båten vid Bergsviken på söndag och ge det en chans.
Jag är själv helt off vad gäller gäddfiske i skärgården men hoppas finna lite hotspots under sommaren. Sätter ner båten i renöhamn och provar mig fram mha ekolodet.
dannemna: var fiskade du?
dannemna
2008-06-12, 15:25
Älven har en djupfåra som går från cykelbron och in i fjärden, där går det fin abborre och det borde också stå gädda efter ljupkanten.
Funderar själv på att sätta ner båten vid Bergsviken på söndag och ge det en chans.
Jag är själv helt off vad gäller gäddfiske i skärgården men hoppas finna lite hotspots under sommaren. Sätter ner båten i renöhamn och provar mig fram mha ekolodet.
dannemna: var fiskade du?
Helgen blev ju inte riktigt som jag hade tänkt men jag for till Piteälven, man far förbi Hamnviken och sen kan man svänga ner till vänster och där är älven.. jag körde lite länge tills jag kom till några bommar och därifrån gick jag och provade lite.. fick några abborrar och gädda.. som sagt, den största på 7 kg. Den fick jag där det var riktigt grunt och då fiskade jag med en popper, small till gode bra!
Söndagen for jag först ner till munksunds båthamn och for lite avsides där det är lite strömt, har fångat en del gäddor där men inget napp denna gång!
Till helgen blir det nog till att prova Alterälven och bron vid Bergsviken. Och vilken bro tänker jag på? Den över E4an eller cykelbron längre bort? Rycker verkligen i fiskartarmen nu :)
man far förbi Hamnviken och sen kan man svänga ner till vänster och där är älven.. jag körde lite länge tills jag kom till några bommar och därifrån gick jag och provade lite.. fick några abborrar och gädda.. som sagt, den största på 7 kg. Den fick jag där det var riktigt grunt och då fiskade jag med en popper, small till gode bra!
Jag antar att du kommer från kusten och kör älvvägen. Körde du av direkt efter Hamnviken eller körde du till Valton Öhlund strax före bölebom?
Jag har fiskat en del vid bölebom men utan framgång.
dannemna
2008-06-12, 20:19
Jag antar att du kommer från kusten och kör älvvägen. Körde du av direkt efter Hamnviken eller körde du till Valton Öhlund strax före bölebom?
Jag har fiskat en del vid bölebom men utan framgång.
Direkt efter Hamnviken, en liten väg som går ner.. det var ganska grunt då jag var där förra helgen men kanske har stigit nu!
dannemna
2008-06-14, 16:00
Jag var en snabbis idag och fiskade vid bergsviksbron.. ganska så dött.. det enda som nappade var en liten gädda på knappa 2 kg dock ganska så fin! Imorrn så blir det en längre fiskedag i Alterälven och hoppas på större fiskar!
patrik_79
2008-06-15, 17:56
Hej.
Finns ett par fina gäddsjöar ovanför yttersta mot storsund. Fått allt mellan 3-8,5kg. Finns garanterat större grisar där. Problemen med mindre skogssjöar är att oftast inte kryllar av stora gäddor.
dannemna
2008-06-15, 18:18
Storsund? Vägbeskrivning tack! Har iaf varit och fiskat i alterälven idag och det började ganska dåligt med många smågäddor och dom hade dessutom svalt betet rakt ner i halsen!! gissa om man blev lite grinig! Senare på dagen började det gå bättre, fiskade under en bro där det var ganska strömt och där trivdes dom större tydligen.. fick först en på 5 kg och en till på hela 8 kg! Den hade ätit upp sig rejält.. sen efter det hände det inte så mycket bara lite småhugg. Men jag lär fara dit igen senare under veckan eftersom det lär finnas en del monster där och det skulle dessutom inte vara så tråkigt med något fiskesällskap!
crazy calzone
2008-06-15, 20:02
Hur är det med båtfiske i Höträsket? Är det tillåtet att ta med sig båt dit. Kommer upp från Göteborg i mitten av Juli för två veckors semester. Har sneglat ett tag på den sjön....
dannemna
2008-06-15, 22:18
Hur är det med båtfiske i Höträsket? Är det tillåtet att ta med sig båt dit. Kommer upp från Göteborg i mitten av Juli för två veckors semester. Har sneglat ett tag på den sjön....
Det är tillåtet med båt där, nästan ett måste för att fånga dom riktigt stora :)
Storsund? Vägbeskrivning tack! Har iaf varit och fiskat i alterälven idag och det började ganska dåligt med många smågäddor och dom hade dessutom svalt betet rakt ner i halsen!! gissa om man blev lite grinig! Senare på dagen började det gå bättre, fiskade under en bro där det var ganska strömt och där trivdes dom större tydligen.. fick först en på 5 kg och en till på hela 8 kg! Den hade ätit upp sig rejält.. sen efter det hände det inte så mycket bara lite småhugg. Men jag lär fara dit igen senare under veckan eftersom det lär finnas en del monster där och det skulle dessutom inte vara så tråkigt med något fiskesällskap!
Roligt att du haft bra fiske. Vad får du på?
Ovanför Lillpite (jag bor där) finns det många ställen så som Kaptensviken, Pello etc etc där det finns ok med gädda. Jag föredrar att fiska från båt och då finns det tyvärr begränsad tillgång till sjösättning.
Det skulle var kul att dra ihop lite Pitebor och fiska en dag. Jag har plats för en i min båt. Någon som känner till bra platser i skärgården?
Det finns massor av ställen ! Det finns ju en het grynna i piteå som är känd sen förrut att leverera stor gädda :elgura:
Det finns massor av ställen ! Det finns ju en het grynna i piteå som är känd sen förrut att leverera stor gädda :elgura:
Det finns säkert massor med ställen i Piteskärgård men jag är helt ny på detta med gäddfiske. Hur är gäddfisket kring Skelet? Jag har svärmor och svärfar där så vi är ofta där. Någon ide att dra med sig båten. Någon som är intresserad att följa som guide eller ta med sig balast?
Det finns säkert massor med ställen i Piteskärgård men jag är helt ny på detta med gäddfiske. Hur är gäddfisket kring Skelet? Jag har svärmor och svärfar där så vi är ofta där. Någon ide att dra med sig båten. Någon som är intresserad att följa som guide eller ta med sig balast?
Det finns fina ställen i skellefteå också, men krävs lite tid för att lära sig sjöarna :) Vad har du för båt ?
Det finns fina ställen i skellefteå också, men krävs lite tid för att lära sig sjöarna :) Vad har du för båt ?
Jag har en Båtskär 440 med en Suki 15 4t + elmotor. Intresserad att guida=)?. Annars är du välkommen upp till Piteå för en tur.
Skicka gärna ett PM till mig om vem du är mm , fiskar seriöst mm . Skulle passa mig perfekt med en kontakt i piteå då jag vet av fina "hemliga" ställen där :appl:
dannemna
2008-06-16, 11:33
Ovanför Lillpite (jag bor där) finns det många ställen så som Kaptensviken, Pello etc etc där det finns ok med gädda. Jag föredrar att fiska från båt och då finns det tyvärr begränsad tillgång till sjösättning.
Det skulle var kul att dra ihop lite Pitebor och fiska en dag. Jag har plats för en i min båt. Någon som känner till bra platser i skärgården?
Jag får på spinnare, wobbler, poppers.. :) nästan alla möjliga drag..
Jag får på spinnare, wobbler, poppers.. :) nästan alla möjliga drag..
Jaha då ÄR det jag som är dålig på fiska :blush:
Alterälven går knappt att misslyckas i. Far du från lakafors(!) upp till altersbruk så får du deffenitivt gädda där. Något som fungerar bra är större beten. Då brukar gäddorna inte bli så skadade heller, till skillnad från typ spinnare... Själv fiskar jag med 17-20 cm's jerkbeten eller 30 cm's gummibeten. Gummibetena är kanon + att man sållar nog bort de minsta gäddorna. Handen på hjärtat, vem vill fiska 5 hg's fiskar? :p
Alterälven går knappt att misslyckas i. Far du från lakafors(!) upp till altersbruk så får du deffenitivt gädda där. Något som fungerar bra är större beten. Då brukar gäddorna inte bli så skadade heller, till skillnad från typ spinnare... Själv fiskar jag med 17-20 cm's jerkbeten eller 30 cm's gummibeten. Gummibetena är kanon + att man sållar nog bort de minsta gäddorna. Handen på hjärtat, vem vill fiska 5 hg's fiskar? :p
Ska prova det. Var kan man sätta ner båten?
Tja, måste du fiska med båt kan du väl sätta i den i Norrfjärden. Men de ställena jag pratar om går ej att båtfiskas. Landfiske för hela slanten. Men det är lönt, jag lovar.
Alltså, trots namnet är Alterälven inte mer än en liten å...
Tja, måste du fiska med båt kan du väl sätta i den i Norrfjärden. Men de ställena jag pratar om går ej att båtfiskas. Landfiske för hela slanten. Men det är lönt, jag lovar.
Alltså, trots namnet är Alterälven inte mer än en liten å...
Jag vet att det är en å men på många ställen går det med båt och jag trivs bäst i båten då det är lättare att hålla reda på grejorna samt man sitter skönare. Dessutom är det lätt att stå och jerka.
Fixar jag det inte med båt så får jag gå efter stranden.
patrik_79
2008-06-16, 21:39
Hej.
Hakar gärna med på tur nån dag. Kan testa sjöarna mot storsund. Dock kärvt med platser att sätta ner båt på. Men vi har haft stor lycka från land. Dock så är vadare nästan ett krav med tanke på att de flesta sjöar är omgivna av myr.
patrik_79
2008-06-16, 21:43
Sjöarna runt kaptensviken hyser bra med gädda. Håller med om begränsad sjösättning av båtar, vi hade med oss en båt en av turerna men aldrig mer. Har aldrig slitit så mycket plastbåt i hela mitt liv =)
Men då verkar det ju finnas en del gäddfiskare i byggden. Vi måste dra ihop ett gäng och packa lite grillmat för en härlig dag i skogen. Just nu verkar det dock vara sjukt mycket mygg=(
Är det någon som känner till skärgården eller andra bra ställen för båt så rymmer jag en fiskekamrat, men mina egna kännedom om bra vatten är dock begränasad.
dannemna
2008-06-16, 22:42
Skulle helt klart vara kul att dra ihop ett litet gäng och fara och fiska.. Peter_M på tal om mygg så trodde jag att jag skulle bli uppäten i alterälven eftersom jag inte hade så seriösa kläder på mig och var ganska kal.. påträffade inte ett enda mygg under hela dagen! Nu vet jag inte om dom blir vildare mot kvällen :)
hmhm jag har misslyckats,
jag var där i eftermiddag/kväll å fick nada......
1 hugg de var allt
polarn fick en snipa........
dock var det lite åska å regn i luften.
kanske var de vädret.
dannemna
2008-06-17, 22:58
Konstigt :) Har faktiskt aldrig åkt utan att ha fått ett par gäddor..
Hur går det grabbar, får ni gädda eller abborre? Själv går det tungt men jag provar mest nya ställen.
dannemna
2008-06-24, 19:02
Hur går det grabbar, får ni gädda eller abborre? Själv går det tungt men jag provar mest nya ställen.
Har tyvärr inte varit iväg så mycket på sistone.. i helgen var jag vid Sikfors och fiskade och jag fick bara jättesmå sik!
dannemna
2008-06-25, 18:24
Idag får jag en sväng till Trundön för att fiska abborre och för att jag hade hört att det fanns en hel del grova dessutom, vilket stämde :) Första abborren var jätteliten men sedan så högg det nästan kring kilot hela tiden, rikiga fetingar! Allt jag fick lämnade jag tillbaka. Tipset är att stå vid vänstra sidan om bron och kasta utåt!!
vilken fluga är bra när man ska fiska öring i piteälven??? och var ungefär är ett bra stället när man ska fiska öring i piteälven??? jag vill fara ditt nästa sommar och fiska öring med fluga:fiska1:
vilken fluga är bra när man ska fiska öring i piteälven??? och var ungefär är ett bra stället när man ska fiska öring i piteälven??? jag vill fara ditt nästa sommar och fiska öring med fluga:fiska1:
Tja. Havsöring, eller brunöring? Havsöring fångas antagligen lättast precis nedanför förbudsgränsen i Sikfors. Brunöring däremot är det bättre bestånd av långt upp längs älven, men annars så kan man få lite småöring i forsarna ovanför sikfors kraftverk. Jag fiskar då med nymf där. Ganska hårda forsar, små fiskar. Har fiskat lite med torrfluga vilket bara resulterat i småharr.
tack för att du sa det:) vilken nymf använder du mitt i sommaren till brunöring?? och hur kunde du lägga in en bild på din användare?? det vill jag med!
tjena:) jag ska köpa ett flugfiskespö och rulle:) som inte är så dyrt! och ett som håller för ädelfisk och gädda!
vilket kan ni rekomendera ?
ska börja nu till sommaren:)
tack för att du sa det via mailen:) morta
jag vet inte vilket flugfiske spö eller rulle jacko96:( men fråga på en affär så hjälper dom dig vad du ska ha för nått:)
Hej! Jesse; jag kör med lite olika typer av nymfer. Men nästan alltid extra förtyngda guldskallar. Det är relativt grunt och väldigt strömt i älven men om man får ner en nymf bakom en sten där det kan vara nästan en meter djupt kan det fastna en fisk. Se dock till att vara utom synhåll. Vattnet är oftast väldigt klart.
Jacko96; för ett par snabba svar på din fråga. Svar ett: Nej du kan inte köpa ett flugspö för gädda och ädelfisk. Sen tycker jag du ska fara in på Nymans och helst snacka med Lasse. Han är jättebussig och har väldigt bra koll. Jag fiskar själv med scierra och flyfisherman. Scierra lite dyrare, men det erbjuder dom i stan. flyfisherman är kanonfina grejer som du kan köpa från internet billigt. Förslagsvis 2 sådana set skulle fungera bra. ett #5 och ett #8. Ett för gädda och ett för ädelfisken(jag antar du menar småöring/harr/röding). Du får det för ungefär samma peng som ett set på nymans. Är pengarna inte ett problem rekommenderar jag dock att du köper det i stan så du får klämma och känna, och det är mycket lättare om något skulle gå sönder eller om du behöver tips med hur du ska göra med grejerna.
tack för att du sa vilka nymfer du kör med:) dom ska jag testa:)
en fråga till dig morta flugbinder du? det gör jag:)
Jo, men visst gör jag det. Kolla gärna in på http://www.sportfishinglovers.se
Där ser ni lite smått och gått från bl. a mig och en till kille från Pite som heter Markus.
okej det ska jag göra:) det va en ny hemsida som jag inte visste om
Hej vilken fluga skulle ni rekomendera till öring :)
nymf dom med guld skalle som sjunker är bra till öring:)
:fiska2::fiska1::fiska3: ha så kul med fisket till sommaren:)
scoter_96
2008-11-03, 18:50
europa 12 är bra till öring
scoter_96
2008-11-03, 18:52
Europa12 är bra till öring
jag är inte nån expert på flugfiske men jag vet att piteå flugan som liknar europa12:an är ganska bra till ädelfisk:rockbanan
jag brukar fiska med jerkbaits det är bra till gädda:banana:
har är nåra bra fluger och drag som jag vet... FLUGER eu12:an, piteå flugan som liknar eu12, nymf med guld skalle är bra till ädelfisk JIGG, röd vit spellar inte så stor råll vilken skalle, blå vit med röd skalle, orange röd med silver skalle är bra till abborre och gädda. JERKBAITS pappigoja färg:rockbanan
jag ska börga med flug:rockbananbindning
kul=) jag gör det=) det är inte så svårt att lära sig=)
köp en flugbindar bok eller låna en=)
jag har en bok som heter flugbindarens abc den är bra=)
vet nån nåt bra pimpel ställe till ädel fisk?
eller nåt bra ställe där man kan fiska lake?
:fiska2:
Jävrebodarna :appl:
haha nä men holsträsket simmar det mycket fin ädelfisk i.
Lake har du väl i piitälven!
okej tack för ditt förslag=)
vad är det bästa betet att pimpla med till ädel fisk?
är det blänken eller mormyska eller magot eller majs eller mask eller räkor eller med en fiske fluga i en lina och ett bly sängke längst ner??
eller nåt annat ni kan komma på=)
vars är bästa stället att pimpla tycker ni ?? :fiska2:
pite älven!!=) :appl:
höträsket!!!!!!!!!!!=)=):appl:
:fiska2:
vad är bra till öring på fluga?
vad är bra till harr på fluga?
vill ha några tips för det ska jag fiska till sommmaren=)
till sommar blire å dra upp nå grisar ;) tällträsk är ett bra vatten där de finns gott om grisar :)
Nån som har nå tips på vars man ska pimpla i helgen?
Nu väcker jag liv i denna tråden lite igen. :)
Jag går bet och är less på porsnäsfjärden. Nån som vill dela med sig av något vatten som lämpar sig bra för ismete, och man kan ta sig lätt till? Blir att fara idag, eller imorgon, sen har jag inte tid med några fler ismete pass för i år. :(
Brukar få rätt bra utanför Lövholmen, på älven. Oändliga mängder mört vid alla tillfällen, men har även dragit bra med abborre (dem behöver dock ett par veckor till innan det blir riktigt hett). Fick dessutom en fin lake under Påsk, kan absolut rekommenderas.
asså typ mitt emellan lövholmen o kappa elr vars menar du? :p
Njae. Han menar där alla sitter... Utanför klubbgärdet. Nog finns det mört. Sitter man och nöter får man väl några småborrar. Vi körde ett hårt pass med ismete + pimpel riktat efter storabbore för 2 veckor sen där... Blev 3 gäddor 5hg-2.5kg och en 2hgs borre.... och 100 mört då, förstås. Vet att ett antal abborrar strax under kilot och en liten bit över landats där i vinter, men det är ströfiskar... Till helgen blir det sista ismetepasset(en?) för i år. Då ska gammelknarren upp! :)
Pitejohan
2009-04-24, 15:31
Tja!
Någon som vet om iden har börjat gå upp i alterälven??
dannemna
2009-04-28, 10:48
Iden vet jag ingenting om men körde förbi den lilla sträckan jag brukar fiska på igår och det såg bra ut. Det blir att blöta kroken imorrn nu när man är ledig. Jag fick också för mig att det kan stå ganska stora gäddor där nere. Ingen som hänger med?
Pitejohan
2009-04-28, 12:18
Iden vet jag ingenting om men körde förbi den lilla sträckan jag brukar fiska på igår och det såg bra ut. Det blir att blöta kroken imorrn nu när man är ledig. Jag fick också för mig att det kan stå ganska stora gäddor där nere. Ingen som hänger med?
Vars i alterälven brukar du fiska??
Jag hade tänkt dit på torsdag eller fredag, hoppas på bättre väder än idag.
Försöka få nån id på ulspöt, men måste kanske ta med jerkspöt å prova något kast.
dannemna
2009-04-28, 14:53
Vars i alterälven brukar du fiska??
Jag hade tänkt dit på torsdag eller fredag, hoppas på bättre väder än idag.
Försöka få nån id på ulspöt, men måste kanske ta med jerkspöt å prova något kast.
Du svänger vänster vid holmträsk och fortsätter en bra bit tills du kommer vid en bro där det är ganska strömt, är typ en hage för hästar där. Brukar få skapliga gäddor där. Blir nog att ta på sig vadarbyxor eller nåt för det verkade vara ganska blött där.
nån som vet om det går att fiska vid bersiksbron?
Pitejohan
2009-04-28, 17:39
nån som vet om det går att fiska vid bersiksbron?
Jag har sett att det brukar sitta en (ibland två typer)och fiska från land nedanför bron, vet inte om de får nå eller om det bara är för att få kasta lite.
jo ja tror dom brukar få men ja menade om isen har hunnit smälta nog mycket så att det går att fiska
Det blir öppenvattenpremiär på fredag elr lördag! :D
är det någon som har en bra vår-bäck/älv/sjö att dela med sig av? :P
Pitejohan
2009-05-12, 18:01
Har du varit å fiskat nå??
någon runt piteå som börjat få nå fisk ännu??
jag har fått en abborre hittils...
Pitejohan
2009-05-13, 17:24
jag fick en id idag då jag var iväg och kastade lite under lunchen, just nedanför E4 i alterälven
35 IDar IDades nappa IDag. största på 2.06 kilo. Gäddan är mitt i lek nu. Blir i gasen om 1.5-2 veckor skulle jag gissa på.
abborren har då börjat gå upp nu också men jag har dock inte sett till nå mört än..
Ska nog testa Alterälven i helgen om det inte blir att dra till Borgfors/Sikfors :)
35 IDar IDades nappa IDag. största på 2.06 kilo. Gäddan är mitt i lek nu. Blir i gasen om 1.5-2 veckor skulle jag gissa på.
Norrlands bästa Id vatten ! Borde simma Idätande grisar där ju
Norrlands bästa Id vatten ! Borde simma Idätande grisar där ju
Haha... Gäddmannen! Fick iofs ett par 5-6 hg's småidar med fina bitmärken på igår. Dock såg bitmärkena något gamla ut. :popcorn:
Jobbar du förresten inte, Gäddmannen? Fiske i helgen?
Har gått in i väggen :oj:
Har gått in i väggen :oj:
Av jobbet eller fisket? :blah:
vart är de ni brukar fiska ID i alter? har sett några fått rätt fina nedanför bron vid E4an, vad fiskar ni med?
är en riktig färsking när det gäller IDfiske ^^
Flötmete med majs. håll dig precis ovanför botten, får du ofta bottennapp fiskar du på rätt djup. Nästan all id är utlekt nu. Var en sväng i förmiddags fick väl en 40 stycken, största på 2.2 men bara 5 stycken eller så som var olekt. Gå å ställ dig där det står folk och får bara... Det kommer vara väldigt bra fiske i helgen, dock utlekta idar och de flesta är ju då 4-9hg...
Flötmete med majs. håll dig precis ovanför botten, får du ofta bottennapp fiskar du på rätt djup. Nästan all id är utlekt nu. Var en sväng i förmiddags fick väl en 40 stycken, största på 2.2 men bara 5 stycken eller så som var olekt. Gå å ställ dig där det står folk och får bara... Det kommer vara väldigt bra fiske i helgen, dock utlekta idar och de flesta är ju då 4-9hg...
Blir det inte lång lina mellan flötet och kroken? eller e alterälven jävligt grund?
alterälven är väl rätt grund, behövs det vadare nu? tänkte när de är så förbaskat högt vatten,,
Jag var där igår och vadare kan väl vara bra att ha, men det fungerar förstås utan också. Det är riktigt bra fiske just nu!
ok, jo har sett folk med vadare, vattnet är ju högt upp i kanterna har jag sett, tråkigt att dom inte har tatt reda på all skit som ligger efter älven runt om vattnet,
kan nån hjälpa mig jag kommer inte ihåg vad det där vatenkraftverket heter det som ligger i piteälven heter?
hjälp! har tänkt fara dit med nån kompis och fiska nu i vekan=)
Pitefiskarn
2009-05-25, 18:49
Sikfors ?
det enda vattenkraftverket i piteävlen ligger i sikfors.
Har abborren börjat komma igång än eller är det bara gäddorna?
Det går att fiska abborre. De har vilat ut sig efter leken. Men jag tror de är tröga. Maskmete! :)
Annars så är ju inte gäddfisket på topp ännu heller...
näe men gäddorna har ju börjat komma igång lite smått..
Öring då? är det försent eller?
För sent för vrakfisk, men snart dags för de nystigna. Kan meddela att Markus precis plockade en Gädda på 5.7kg på fluga. Hemligt vatten i Pite kommun. :)
jaha jag trodde det var dom nystigna som man har fiskat nu. Dom 2 som jag har sett har då varit helt blanka
Jahapp... då är det väl redan dags för de blanka då?
detta var typ 2 veckor sedan
Då såg du nog fel... övervintrad fisk då...
Okej.. dom var då helblanka iaf
Det har stigit öring i flera veckor nu. Tyvärr är det på upphällningen och öringsfisket är snart över för iår.
MVH, P
Ugga-fisk
2009-06-11, 17:28
Vart i Piteälven lämpar det sig för strandfiske egentligen?
Upplever det som att mellan sikfors och älvsbyn är det nästan bara branta sanddyner med en otrevlig rasrisk.. Vill dock minnas att jag fiskade i någon mindre fors mellan runt arnemark och sikfors för kanske 15 år sedan.. minns dock inte så väl, och var mer en exkursion än fiske då jag var ganska ung. :)
Tänkte dock göra ett försök nu i sommar när jag ska upp och tar gärna emot tips på lämpliga sträckor!
Sen blir det väl en tur upp till något av biflödena.. t.ex Varjisån.. men det är en annan historia :)
Kul att ni pratar om alterälven.. har fiskat VÄLDIGT mkt i den dom senaste 15-20 åren, framförallt runt holmträsk med omnejd.. verkar dock som att ni förskönar den något.. har en känsla av att fisken har lite svårt att växa till sig ordentligt i älven.. kanske med undantag för Pålsträsk, men så långt upp har jag aldrig fiskat..
Om det är gädda ni söker så kanske porsnäsfjärden vid norrfjärden är bra? Jag har iaf alltid velat prova där.. den är ganska grund och smått igenväxt vilket borde vara ganska lämpligt?
allt gott
i Arnemark finns ju struckan(stryckan?) och i sikfors finns det grenforsen och forsen ovanför grenforsen(mer mot tvärån till tror jag)
Ugga-fisk
2009-06-12, 21:02
i Arnemark finns ju struckan(stryckan?) och i sikfors finns det grenforsen och forsen ovanför grenforsen(mer mot tvärån till tror jag)
Tack för den infon! Blir nog en fiskedag av det där :)
Har du fiskat där mkt själv? Det är mest harr som gäller där antar jag?
asså. jag har fiskat i grenforsen o forsen ovanför grenforsen men ja har typ it fått nå men ja vet dom som har fått både havsöring och lax där
Ugga-fisk
2009-06-13, 18:33
asså. jag har fiskat i grenforsen o forsen ovanför grenforsen men ja har typ it fått nå men ja vet dom som har fått både havsöring och lax där
Ja, det vore ju nått.. Men jag går nog dit med lätt haspelutrustning och får nog svårt att ta hem någon lax :)
Risken för Lax och Havsöring är låg till obefintlig i grenforsen.. Inte många fiskar som tar sig upp för laxtrappan, tyvärr. Det finns ett svagt bestånd av småväxt harr där, dock, även stationär småöring. Far du mot varjisån istället. Vissa strömmar och biflöden till piteälven kan ge harr av mycket god kaliber!
Varjisån har jag hört gott om, där är det värt att fara till, har inte hunnit dra röven dit ännu men snart är man väl där ^^
Mmm... Men det är ganska hårt fisketryck där. Är nog bäst nu tidigt på säsongen, sen är det nog mest smått kvar, tyvärr. Makrelli här på FS var till sitt hemligvatten nu över midsommar och fick nån grann harr över kilot. :) Lite sugen man blev då... :)
Ugga-fisk
2009-06-22, 00:28
Risken för Lax och Havsöring är låg till obefintlig i grenforsen.. Inte många fiskar som tar sig upp för laxtrappan, tyvärr. Det finns ett svagt bestånd av småväxt harr där, dock, även stationär småöring. Far du mot varjisån istället. Vissa strömmar och biflöden till piteälven kan ge harr av mycket god kaliber!
Tack för infon!
Jo, Varjisån, gyckelbäcken o telebäcken blir det nog en tur till.. Men det vore fint att hitta något vatten som ligger lite närmare också (holmträsk).
Vet du om Borgforsälven är något att ha?
ja var ute och körde drag i älven idag i typ 2h, hade bara på en sketen abborre. inte ens nå jävla hugg
Ugga-fisk
2009-06-28, 01:09
ja var ute och körde drag i älven idag i typ 2h, hade bara på en sketen abborre. inte ens nå jävla hugg
nu åker jag upp på måndag och ska se till att det blir fart på fångsteriet :P
var till tällträsk idag, fick några fina rökabborrar och någon enstaka gädda på 1kg typ sen var det rätt dött, men detta var efter åskan, abborrarna började hugga som fan efter åskan,
Ugga-fisk
2009-06-28, 20:00
Frågar vidare här,,,; Någon som har något att säga om Vistån?
allt gott
vad ska man använda för drag till vild lax?
Finns så många olika typer av drag för det, ska du trolla eller kasta efter lax?
Bästa du kan göra är att höra någon som brukar fiska där där du ska fiska och fråga vad som brukar funka bra! Annars är nymans fiske och fritid och vildmarksliv duktiga och kan säkert hjälpa dig fram till några bra alternativ.
(Svarade såhär pga att jag inte har någon aning :P )
Lycka till
Okej
för jag ska fiska lax i åbyälven och jag vet inte vad jag ska ha för drag där till lax är det skedrag eller wobbler eller spinnare eller jigg?
som jag sa jag har ingen aning!
Skeddrag, modell tyngre. Eller spinnfluga. Skitfiske.
nån som nyligen vart i piteälven från moskosel och uppåt nå nyligt och kan ge en rapport hur fisket är?
Var där förra helgen. Massor med smått(50 öringar 10 harrar, alla under 4hg). Ingen vits i stort sett. Du måste nog rent utav uppströms trollforsen.
Vi drar nog upp mot Forsnäs. Har bara fiskat ett fåtal ggr nedströms trollforsarna. jag var i abmorälven i början av juli och jag fick också mer öring än harr (20-3)vilket är första gången för mig tror jag.
Är det någon som vet om lax kan ta sig till trollforsen? för att farsans kusin drog upp en ikväll på typ 5kg och den hade fettfenan kvar. och om den e planterad så ska ju fettfenan vara borta. kan det finnas nån bäck som går från varjisån till piteälven ovanför storforsen?
jag vet inte om man klipper fettfenan på vanlig öring då man stödutsätter men om man inte gör det så kan det vara så att nått laxyngel har följt med då dom har satt ut.
Skulle vilja ha ett snabbt svar om ni har någon aning
Var det inte en grann öring då bara och han såg fel på arten? Jag har mycket svårt att tänka mig att det går nå lax ovanför storforsen... Det måste ta stopp där... Det är ju visserligen sant att en del havsörng och lax simmar äna upp i Varjisån men att de skulle tagit sig via varjisån över till piteälven igen är nog en omöjlighet. Laxen stannar nedströms storforsen och mig veterligen försiggår det ingen utsättning av lax i trollforsarna....
haha. det var en 5hg öring han hade hållt väldigt nära kameran och bilden var suddig. så farsan gick på att det var en lax. :)
Däremot så sa farfar att dom har tagit upp lax och kört upp dom med buss. men han visste inte om dom gör det längre.
Förövrigt halvtaskit fiske i både abmorälven och piteälven nu..
Dom har tidigare kört upp lax ovanför forsen med lastbil men det va ca 5-6år sedan som slutade med det. dock är det på tal igen att börja om med det.
(Min sambos farbror va med och forslade upp laxarna)
jag har aldrig fått en öring på fluga var isf ska man fara om man vill ha öring på fluga?:ledsen::fiska3:
Abmorälven o piteälven e bra
Nån som vet hur fisket är i Varjisån nu?
Det var gode så dött i varjisån förra helgen, bara små...likaså i abmorälven förutom en fin abborre..
Var ut på älven i måndags också o då vart de bara 2 gädder på kilot..
Fisket har varit segt i hemmavattnen det senaste... Men lite harr går ju alltid att få. Lågvatten och det varma vattnet är inte alltid så bra... Fram emot september är nog fisken mer i stöten igen... Själv ska jag fara till jokkmokks kommun. I den mindre jokkarna tordes nog vattenstånden vara ok med de små regnen som tillfört vatten de närmsta dagarna... Hoppas jag...
Hade fint fiske i byskeälvens övre delar innan varmveckan kom. Inga bjässar men mycket öring 2.5-5hg och harr upp till ca 7hg... På nån nacke landades det flera harrar 5-6hg i löpande band.. Var där några dagar senare, fick endast en 5hg's harr och sen mindre... Det var när varmvädret kom... Abborren däremot har det ju varit kanonfiske på i flera veckor. :)
Hur är fisket i Höträsket? Nån som har koll på hur mycket ädelfisk som släpps ut årligen etc, och hur mycket abborre/gädda finns där?
Värt lägga ut för ett årskort där?
Fisket har varit segt i hemmavattnen det senaste... Men lite harr går ju alltid att få. Lågvatten och det varma vattnet är inte alltid så bra... Fram emot september är nog fisken mer i stöten igen... Själv ska jag fara till jokkmokks kommun. I den mindre jokkarna tordes nog vattenstånden vara ok med de små regnen som tillfört vatten de närmsta dagarna... Hoppas jag...
Hade fint fiske i byskeälvens övre delar innan varmveckan kom. Inga bjässar men mycket öring 2.5-5hg och harr upp till ca 7hg... På nån nacke landades det flera harrar 5-6hg i löpande band.. Var där några dagar senare, fick endast en 5hg's harr och sen mindre... Det var när varmvädret kom... Abborren däremot har det ju varit kanonfiske på i flera veckor. :)
Hur högt upp i byskan? själv fiskar jag en hel del från 373an o upp i höjd med Abborrträsk typ. men ja har inte fått nån harr elr öring över 5hg sen dom rev brytarna..Förr brukade man alltid få nån fin
Hur är fisket i Höträsket? Nån som har koll på hur mycket ädelfisk som släpps ut årligen etc, och hur mycket abborre/gädda finns där?
Värt lägga ut för ett årskort där?
Jag har då vart där kanske 10ggr i år med båt och endast 2bågar. dock en helvetes massa borre med topp på 8hg och massa gädda med topp på 5.5kg!
Hur högt upp i byskan? själv fiskar jag en hel del från 373an o upp i höjd med Abborrträsk typ. men ja har inte fått nån harr elr öring över 5hg sen dom rev brytarna..Förr brukade man alltid få nån fin
C&R-sträckan från kilvet. Harr på fluga, öring på spinn. Som svart och vitt. Nån enstaka öring landad på våtfluga. Nån enstaka harr på spinnare. Men som sagt så tror jag det blev sämre där i augusti.
ingen som fiskar nu?? var själv i byskan i helgen hade endast ETT napp. men vattnet var typ som oboy på vissa ställen och den hade tydligen stigit med 30cm på kort tid så de e nog inte så konstigt..
Sista fettefensfisket skedde förra helgen. Dåligt fiske. Vi fiskade i Jokkmokks kommun, ett tiotal harrar totalt med topp på ca halvkilot... Icket en enda öring... :(
Nu börjar dock gäddan bli på bettet här i hemmatrakten, har kört amatörtrolling nu 3 dagar och fått några snipor. Tappade en stor igår dock. Försökte köra revansch idag, men icket... Kanske imorgon?
Den sjön jag fiskar i är djupet på "trollingsträckan" 5-8 meter. Fiskar med beten på 4-4.5 meters djup. Stora wobbler. Långsamt. Bara å nöta, tror fisket efter gädda bara blir bättre nu de närmsta veckorna...
Piteolle
2009-09-22, 23:17
Jag hoppas verkligen det blir bättre. Hade årets första bompass igår. Kändes riktigt tungt. Å andra sidan hann jag inte med mer än 2-3 timmars fiske. Men i vanliga fall brukar det resultera i åtminstone 5-6 gäddor och ett gäng abborrar.
Vart dock ett jäkla liv inne vid land just när mörkret föll, men hade varken tiden eller turen på min sida.
hmmm.... Abborre är det lite sent för känns det som... Men gäddan... Den upplever jag bara blir mer och mer på hugget nu när tempen sjunker? Du fiskar inte för grunt, då?
Piteolle
2009-09-23, 16:10
Jag tror det till stor del beror på vinden som har ändrat riktning. Blev bra mycket grumligare i vattnet.
Men efter 3 timmar kan man ju inte säga att fisket är dåligt heller... Kan ju ta ett jäkla tag ibland innan man träffar rätt. Har rätt mycket vatten att söka igenom också.
Vilket vatten fiskar du i? Jag har inte gått utan nu de sista turerna... Ska precis iväg på lite förmiddagsfiske igen... Resultat får man se snart :)
hmmm.... Abborre är det lite sent för känns det som... Men gäddan... Den upplever jag bara blir mer och mer på hugget nu när tempen sjunker? Du fiskar inte för grunt, då?
För sent för Abborre?
Det är nu fisket börjar,
För sent för Abborre?
Det är nu fisket börjar,
Inte vara kaxig nu blöjbytarn :headbang: Kom till mig och visa om det börjar nu ;)
Hur är fisket i norrbotten nu? jag var o pimpla i en sjö utanför a-jaur men fick bara småskit. tror dock att ja ahde på en stor sik..
Inte vara kaxig nu blöjbytarn :headbang: Kom till mig och visa om det börjar nu ;)
Nää du måste lära dig stå på egna ben :blah:
skulle vilja veta om det är nån som vet vars detta e:
http://www.pitealv.se/UserFiles/image/akebodentall.jpg
Om man ser denna "plåtbricka", så är man i "Åke Bodéns" land enligt Gunnar Westrin.
Nån som sett denna plåtbricka?
Sen oktober har jag ismetat en del. Nyisen var bäst, då blev det oftast ganska många firrar, om än med blygsamma toppar. Nu har dock isarna blivit dåliga på väldigt många vatten nära stan... Men snart fryser dem på igen och då jävlar ska storgäddan upp!!!!! :winner:
happ, då missade man premiären på hammenviken iår igen..
Det är flera premiärer nu till helgen. Misströsta icke. Själv bryr jag mig dock inte...
Ska försöka he mig ut nån kväll o pröva dra nån lake :)
Arnemark? Lite bättre väder nu iaf. Var ut för en vecka sen, då var det -6 och vindstilla. :)
nä ~svensbyfjörn. dock verkar det som att det ska blåsa, snöa o va kallt hela veckan..
nä ~svensbyfjörn. dock verkar det som att det ska blåsa, snöa o va kallt hela veckan..
Brukar du fiska där? visste inte att dom brukade få lake där??
Har aldrig riktat fiske efter lake så jag tänkte att de börjar bli dags för det :) Brukar fiska där men har bara fått småabborre o mört. Vet dock några som fått lake där o några st har varit kring 5kg
Har aldrig riktat fiske efter lake så jag tänkte att de börjar bli dags för det :) Brukar fiska där men har bara fått småabborre o mört. Vet dock några som fått lake där o några st har varit kring 5kg
blir det vid fagervik eller runt perudden mot inloppet av rokån?
hemligt ;) men jag kan säga att de inte e nått av dedär ställena
hemligt ;) men jag kan säga att de inte e nått av dedär ställena
Du kan ju höra av dig då du ska ut om du behöver sällskap.. försöker hitta nya ställen förutom arnemark. slå en signal om du vill.. skickar ett pm med telefon nr
Nu blir det fiske från torsda till sönda, dock inte i Pite men i ~Arvidsjaur :)
Pitejohan
2010-03-24, 02:56
Hejsan!!
Är det någon som varit ut och fiskat nå, eller sitter alla inne och längtar efter våren??
Man är väl ute så ofta det går. Kör mest ismete efter gädda. Segt i år, riktigt segt. isarna är dåliga med.
Ja, och nog längtar man till våren... blir nog öppetvattenpremiär om ca 3 veckor :)
Man är väl ute så ofta det går. Kör mest ismete efter gädda. Segt i år, riktigt segt. isarna är dåliga med.
Ja, och nog längtar man till våren... blir nog öppetvattenpremiär om ca 3 veckor :)
Jag har redan haft premiär i öppenvatten :) metade lite i en öppen bäck
Pitejohan
2010-04-12, 22:43
Vars hade du tänkt fiska då då om man får vara lite nyfiken, hade tänkt få fara ut och prova min nya rulle, har inhandlat en Penn sargus, måste bara hitta ett vettigt spö till den och fylla på den med lite lina. Så man får se om man gjort ett bra köp.
Pitejohan
2010-04-12, 22:45
Jag har redan haft premiär i öppenvatten :) metade lite i en öppen bäck
Fanns det nå fisk i bäcken eller stod du och fiskade i ett dike fullt av smältvatten :fiska1:
Fanns det nå fisk i bäcken eller stod du och fiskade i ett dike fullt av smältvatten :fiska1:
Det händer att jag fiskar där på sommarn så ja vet att det finns fisk där då iaf. Fick då inget nu :(
Pitejohan
2010-04-13, 19:19
Det händer att jag fiskar där på sommarn så ja vet att det finns fisk där då iaf. Fick då inget nu :(
Oki, bättre lycka nästa gång då kanske.
Vilken bäck är det fiskat i??
Oki, bättre lycka nästa gång då kanske.
Vilken bäck är det fiskat i??
Vet faktiskt inte vad den heter men den är i Abborrträsk utanför Arvidsjaur! :)
Pitejohan
2010-04-16, 21:56
Vet faktiskt inte vad den heter men den är i Abborrträsk utanför Arvidsjaur! :)
Oki.
Fiskar du mycket i trakterna runt arvidsjaur??
Oki.
Fiskar du mycket i trakterna runt arvidsjaur??
det är där jag fiskar mest! :) fiskar knappt nå här nere. typ bara på vår och höst efter lax/öring och nån enstaka kväll efter gädda
Alterälven börjar stiga. Snart går isarna. Premiären på id lär bli alldeles efter valborg som det ser ut.... :)
Alterälven börjar stiga. Snart går isarna. Premiären på id lär bli alldeles efter valborg som det ser ut.... :)
Låter bra det! :D du får ta och visa mig nu när markus är borta ;)
Pitejohan
2010-04-20, 22:28
Alterälven börjar stiga. Snart går isarna. Premiären på id lär bli alldeles efter valborg som det ser ut.... :),
Ser fram emot att få kasta lite i öppet vatten,och förhoppningsvis få känna en fisk på kroken.
Ni kan väl säga till när ni börjar få fisk.
Jobbar natt i 4 veckor efter denna, så kommar ha tid att fiska dagtid. bara hoppas att fisket kommer igång under den tiden.
Vad är bästa betet, är det att meta med majs??
har tidigare mest kört med jigg, har resulterat i ett par fiskar per tur men aldrig
några jättefångster.
När börjar gäddfisket i alterälven??
någon som vet av några bra ställen för gädda?
Gäddfisket i alterälven sätter igång runt Norges nationaldag, då på efterleksgädda, ev. en vecka senare. Det är över strax efter Sveriges natinaldag. Ställen på gädda delar jag inte med mig av dessvärre på förekommen anledning här i norr...
Angående iden, så är majs det smidigaste. Mask funkar med, men majs är så huva billigt och smidigt att byta. Brukar gå en 20-100 idar på en finare (2.3-2.5) i älven. Förutom lite tidigare på säsongen då får man fler stora, men då är fisket mycket trögare med.
Ja, Jens du får väl ta å följa nåt pass... Jag slår väl en pling nån gång :)
F.ö så var jag på ismete idag igen. Var oerhört trögt blev en gammal bekant som kom upp, först i november på 4.2, sen i mars 4.8 idag 4.6, kul med c&r, fast tråkigt att samma fiskar kommer upp hela tiden... Blev en på 4.2 med... Var tokbra innan helgen(hann knappt med med bl. a dubbelhugg och tripperhugg) men nu var det betydligt segare. Har antingen att göra med att älven går upp eller att leken närmar sig...
Pitejohan
2010-04-24, 20:50
Någon som vet av något annat ställe än alterälven där fisket kommer igång snart, börjar vara sugen att fara iväg och kasta några kast.
Det tidigaste öppenvattenfisket i år är nog idmetet. Isarna ser inte ut att släppa så tidigt vilket förmodligen innebär att gäddan leker så fort isen går. Men om en till två veckor bör det gå att meta iden... Man får lugna sig lite. :)
Blir 2-3 ismetepass i veckan, säsongens sista, hoppas på repris på fjolårets sista ismetevecka. (blev en på 7.86 då..)
jag såg då en som fiskade i alterälven idag.
Pitejohan
2010-04-26, 11:34
jag såg då en som fiskade i alterälven idag.
Såg du om dom fick nå fisk??
Såg du om dom fick nå fisk??
Nä ja blåste bara förbi på e4
Nån som fiskat i Storträsket på Pitholm? Eller kanske renön/haraholmen?
Nä tyvärr men hade velat prova där någonstans senare i vår. Känner en som såg havsöring efter stränderna bortom Havsbadet, vilket är en ytterst sällan syn. Undrar bara om havsöringen hugger eller finns så mycket av längs havskusterna här ute. (?)
Nä tyvärr men hade velat prova där någonstans senare i vår. Känner en som såg havsöring efter stränderna bortom Havsbadet, vilket är en ytterst sällan syn. Undrar bara om havsöringen hugger eller finns så mycket av längs havskusterna här ute. (?)
Såg han den nu efter att isen släppt? jag har då ingen erfarenhet alls av kustfiske..Men i pitan går dom då å få.dom brukar ju få nu i maj och efter leken tills isen lägger sig och ett kort tag därefter
Jag har inget erfarenhet av det heller, här uppe. Det var runt maj-juni förra året tror jag men säkert jävlig ovanlig syn som sagt. Ja det går ju, var på hösten en gång under (förbudtiden) och enhandsflugfiskade efter harr vid Arnemark, då dem hade en bro över älven fortfarande. Då såg jag Havsöring hoppa hela tiden och leka där omkring. Synd man bara hade enhands med sig.:/
Stordragon
2010-07-04, 16:32
Tjo!
Jag är relativt nyinflyttad i Piteå och har verkligen ingen koll på bra gäddvatten i närheten. Har blivit väldigt lite fiske då jag faktiskt inte har någon bra sjö eller liknande att fiska som jag känner till så nu rycker det i kastarmen!
Fiskar mest gädda och om någon känner till någon bra sjö eller liknande som har bra med gädda, gärna lite större as så vore det väldigt uppskattat om man kunde få lite tips :) Gärna om det går att märka ut på en karta eller liknande (eniro.se)
/Martin
Tjo!
Jag är relativt nyinflyttad i Piteå och har verkligen ingen koll på bra gäddvatten i närheten. Har blivit väldigt lite fiske då jag faktiskt inte har någon bra sjö eller liknande att fiska som jag känner till så nu rycker det i kastarmen!
Fiskar mest gädda och om någon känner till någon bra sjö eller liknande som har bra med gädda, gärna lite större as så vore det väldigt uppskattat om man kunde få lite tips :) Gärna om det går att märka ut på en karta eller liknande (eniro.se)
/Martin
Tja Martin! Välkommen till Piteå då! :)
Jag är också relativt ny här men jag och några polare har varit och testat nästan överallt! Kalaträsket har gett bäst resultat hittils. Var och trollade där förra veckan och jag fick två st på 5-6 kilon.. Min polare fick en på 5 kilo. Sen så fick vi kanske ett tiotal mindre. Allt från 1-3 kg.
Ska och testa i Hemmingsmark snart också! Fast har hört att det är RIKTIGT grunt där. Men det ska visst finnas stora bitar där :)
Jag var ut i älven igår med en sketen liten abborre som resultat..
Stordragon
2010-07-05, 11:24
Tja Martin! Välkommen till Piteå då! :)
Jag är också relativt ny här men jag och några polare har varit och testat nästan överallt! Kalaträsket har gett bäst resultat hittils. Var och trollade där förra veckan och jag fick två st på 5-6 kilon.. Min polare fick en på 5 kilo. Sen så fick vi kanske ett tiotal mindre. Allt från 1-3 kg.
Ska och testa i Hemmingsmark snart också! Fast har hört att det är RIKTIGT grunt där. Men det ska visst finnas stora bitar där :)
Kalaträsket lät ju intressant måste jag säga. Vart är detta beläget?
Man känner sig ganska handikappad utan en båt, måste skaffa mig en fiskepolare här tror jag som är mer intresserad än mina andra vänner :P
Kalaträsket lät ju intressant måste jag säga. Vart är detta beläget?
Man känner sig ganska handikappad utan en båt, måste skaffa mig en fiskepolare här tror jag som är mer intresserad än mina andra vänner :P
Om du kör förbi Svensbyn mot Älsbyn. Så kommer det en skylt efter Roknäs. Men båt är ett tips där! :)
Jo det är ju en fördel om man har någon att fiska med. Lite roligare då! Vad är det för ålder på dig?
Stordragon
2010-07-06, 08:14
Om du kör förbi Svensbyn mot Älsbyn. Så kommer det en skylt efter Roknäs. Men båt är ett tips där! :)
Jo det är ju en fördel om man har någon att fiska med. Lite roligare då! Vad är det för ålder på dig?
Aha okej, låter iaf som ett ställe som bör provas :) Då är bara frågan när man får tag i en båt..
Jag är 22 år :P
Aha okej, låter iaf som ett ställe som bör provas :) Då är bara frågan när man får tag i en båt..
Jag är 22 år :P
Jag har tillgång till båt där :) kanske får ta en fiskedejt :)
Stordragon
2010-07-06, 16:49
Jag har tillgång till båt där :) kanske får ta en fiskedejt :)
Det låter inte dumt! :) Vore sjukt trevligt med en fiskepolare som faktiskt gillar att fiska haha :)
Det låter inte dumt! :) Vore sjukt trevligt med en fiskepolare som faktiskt gillar att fiska haha :)
Ja eller hur :)
Kalaträsket ligger inte mot älvsbyn... fel sida piteälven. åker man däremot mot arvidsjaur har man kalamark på vänster sida...:)
Det finns massor med spännande vatten runt pite. Glöm inte att kolla upp bestämmelserna innan ni doppar dragen bara.
Var till åbyälven i fredags. Vi fick några harrar o nån gädda
Var till åbyälven i fredags. Vi fick några harrar o nån gädda
Hur högt upp i älven var ni?
//L
I höjd med kommungränsen pite/arvidsjaur ungefär
Pitejohan
2011-08-25, 02:55
Är det någon som vet något bra ställe där man dra några fina borrar nu under hösten.
Vill ut och prova min nya fiskekajak. Så jag tar tacksamt emot alla tips.
http://www.wildernesssystems.com/product/index/products/recreational/Commander/commander_120/
Är en sådan jag har köpt
Finns det någon mer runt pite som fiskar från kajak?? vore kul å veta så man ev kan fara ut tillsammans
Pitejohan
2011-09-08, 21:33
Tja!!
Tänkte höra om det är någon här som ska ut å fiska nå gädda nu i höst, tänkte om man skulle kunna få följa med på en sväng eller två.
Jobbar natt så kan fiska dagtid, så hör gärna av er om ni ska ut å fiska.
/Johan
Har idarna börjat komma i alterälven än?
Jag var och testade i aleån och än har dom inte kommit. Men det är nog bara dagar bort nu
Det är extremt stor vattenföring just nu i både alterälven och aleån. Tänkte testa alteälven i helgen om det lugnar ner sig lite, förra året var det bra fiske där nu till helgen. Året innan det var det en vecka senare, alltså nästa helg. Våren var ganska tidig förra året så jag skulle nog tro att det är bättre om en vecka än nu till helgen men man vet ju aldrig.
Pitejohan
2012-05-03, 13:00
Då måste man kanske fara och prova i alterälven någon dag till veckan.
Säger samma sak som HR, om ca 10 dagar tror jag att det är rock 'n' roll i alter & aleån
Okej då har jag lite mer kött på benen!
är det majs eller mask som gäller? kanske nått annat?
Jag kör då alltid på majs (har alltid det hemma), men mask och maggot funkar också!
Går att ta dom i alterälven nu. Gäddor som käkar majs finns där tydligen också ;)
OK! är sjuk just nu men hoppas bli frisk så man kan fiska söndag iaf. Frågan är bara om de blir öring/lax i byskeälven eller id i alterälven :p
bottenmete eller flötmete?