handdator

Visa fullständig version : Vad kostar "driften" av en trailer?

LELLE
2008-06-16, 11:43
Hallå!
Jag har lätta funderingar på att investera i en trailer och skulle innan vilja ha lite bättre koll på vad det skulle kosta mig förutom inköpskostnaden.
Jag har surfat runt lite och lyckas inte hitta ens några ungefärliga siffror på vad skatten eller försäkringen kostar på en trailer.

Självklart förstår även jag att det är olika på varje trailer, men om det finns någon vänlig här som skulle vilja berätta för mig vad just dom har för kostnad skulle man fortfarande få ett hum om vart man skulle hamna.

Så, vad kostar det dig med hel/halvförsäkring och skatt?

//Lelle

team char
2008-06-16, 12:02
Jag har en Tiki 700kg obromsad eu-trailer och den kostar mig bara register avgiften från vägverket ca 180kr/år. Trafikförsäkringen går på bilens och stöld försäkringen om jag skulle vilja ha den så går den på båtens tillägs försäkring. Det som tillkommer är besiktings kostnaden såg att den inte skulle besiktas förän -09 köpte den -05

Flodebanan
2008-06-16, 13:17
Vilken trailer är det du skall köpa? Svårt att veta om du skall traila en Linder400 eller en Beason på 7m :)

Eino
2008-06-16, 13:19
Kostar nästan ingenting
försäkring måste du inte ha men är skönt att ha ur pga stöld begärlighet
försäkringen på min 654u kostar under 300 kr/år
kärra upp till 750 kg totalvikt är skattebefriade (skatten kostade under 300 innan kärran blev befriad)
köper du en ny kärra så ska den besiktigas första gången efter 5 år
därefter vart annat år kostnad ca 300 kr
registerhållningsavgift 35 kr/år ,skattekvitto ingår !

Eino
2008-06-16, 16:09
Uppdatering av mina tidigare uppgifter
fick räkningar idag
registrerings avgift 43:-
halvförsäkrng 238 :-

LELLE
2008-06-16, 16:30
Kanon med snabba svar.
Einos siffror är väl nåt jag kan gå på, huvudsaken är att jag fått reda på att kostnaden är ungefär två pizzor och en hamburgare.. Så om jag istället käkar matlåda i tre dagar har jag pengar till de löpande räkningarna på en trailer :)

Nu ska jag iväg och skramla ihop pengar..
//Lelle