handdator

Visa fullständig version : Sutarmete

G1zm0
2008-06-30, 06:17
Tjo

Hade tänkt fara iväg i helgen till en sjö och fiska sutare. Jag är helt grön på sutarfiske, har bara fått 2 bonussutare vid annat fiske. Men har fått tips om en liten sjö nu där det ska finnas mycket sutare. Sjön kan väl vara ca 60m lång och 40m bred. Där finns även mycket näckrosor.

Jag tror farsan kör förbi sjön varenda dag när han kör till jobb så tänkte be han mäska när han antingen kör dit/hem eller kanske rentav bägge?

Jag har funderat lite på mäsk och skulle det funka att blanda typ ströbröd, mask och majs? Ska man tillsätta något mer? Tycker jag har läst att söta saker brukar funka bra ex oboy och vaniljsocker. Aja ni ser ju har ju 0 koll på detta.

Sen vilka tider nappar sutaren bäst? hade tänkt att vi drar dit på fredag eftermiddag/kväll och sitter där över natten.

Sen lite till utrustningen. Hade tänkt mig våra spinnspön med enkla bottenmeten på dessa, möjligtvis ett med ett flöte på kanske. Har ni några tips på olika tackel som funkar bättre än andra? Vilken krokstorlek är lagom osv osv.

Samt andra tips och trix, bara mata på med tips för vad som kan behövas och vad man absolut inte får glömma.

Har tyvärr ingen avkrokningsmatta, men skulle det fungera med ett blött liggunderlag?

Är väldigt tacksam för svar :)

Mvh

pasavis
2008-06-30, 10:45
Gällande mäskningen så ska man försöka mäska vid det klockslaget som man sedan kommer att fiska vid.
Mäsk är ju då ströbröd och sånt som man kan köpa i fiskeaffärer, blodpulver skall visst funka bra.
Mina sutare jag har fått har jag fångat på kvällen, och det är då det påstås funka bäst.
jag kör med krokstorlek 12, men har även fått på mindre, beror kanske på hur mycket bete som ska få plats på kroken
Prova med feeder på spinnspöt
Som avkrokningsmatta skall det nog funka med en Ikeapåse ty det har jag hört är i forumet
Övrigt: det finns ett doftmedel som luktar som räkor, och för mig har det vistat sig vara riktigt effektift, både till brax och sutare. jag kommer dock icke på namnet nu, men kan återkomma med det senare.

Lycka till!

G1zm0
2008-06-30, 14:20
Det har uppstått lite problem. Farsan har semester nu i 5v och jag har ingen möjlighet att ta mig dit själv och mäska. Men tror ni det skulle funka och åka dit ändå och mäska upp platsen och sen fiska? Har en polare som var där för några år sedan för att meta regnbåge och då fick han 2 sutare också, så borde inte vara omöjligt, lr?

Sir Fish-a-lot
2008-06-30, 15:02
Det har uppstått lite problem. Farsan har semester nu i 5v och jag har ingen möjlighet att ta mig dit själv och mäska. Men tror ni det skulle funka och åka dit ändå och mäska upp platsen och sen fiska? Har en polare som var där för några år sedan för att meta regnbåge och då fick han 2 sutare också, så borde inte vara omöjligt, lr?

Borde inte vara några problem. Det är bara att testa. I en så liten sjö skulle jag prova att inte mäska med brödmäsk utan med partiklar direkt. Testa hampa, majs och småpellets (som löses upp).

Flodebanan
2008-06-30, 15:23

Vad är det svåra med att söka? Du får svar på alla frågor direkt eftersom det finns 150 Sutarmetetrådar på forumet.

btw är det inte du som kan mest om fiske på FB?

G1zm0
2008-06-30, 15:45
Flodebanan som jag har sagt tidigare i andra trådar så funkar inte min sökfunktion som den ska av någon anledning. Och var har du läst att jag har skrivit att jag kan mest om fiske på fb? Om jag hade vetat mest så hade jag väl inte gjort en tråd?

kopparberg
2008-06-30, 16:39
Tja, för mig så har det funkat o mäska när jag fiskar o inget före det. och om sjön e så liten som du säger så e det inga problem, du kanske inte ens behöver mäska, använd riktigt "stinkande" beten ex, räka, små boilies med smak av monster crab eller liknande. Men man kan även köra med majs, mask osv. men tänk på om du kör med boilie så ska dom inte vara hårda! om du köper boilies så lägg dom gärna i blöt men smakämnen o vatten före! men som sagt funkar skit bra med räka, majs, mask också! :)

skitfiske// crille.

Sir Fish-a-lot
2008-06-30, 16:54
Vad är det svåra med att söka? Du får svar på alla frågor direkt eftersom det finns 150 Sutarmetetrådar på forumet.

btw är det inte du som kan mest om fiske på FB?

Orkar du inte läsa inläggen så svara inte på dem. Nu frågar ju killen om fiske under specifika förhållanden i en liten sjö...

Btw vad fan är FB?

G1zm0
2008-06-30, 17:00
Fb är ett gamingforum www.fragbite.com där medelåldern ligger på ca 12 år och de som är äldre har iq som 12 åringar. Hjälpte en kille där en gång som hade lite frågor ang fiske så antar att det var väl det flodebanan menade.

Orkar du inte läsa inläggen så svara inte på dem. Nu frågar ju killen om fiske under specifika förhållanden i en liten sjö...

Btw vad fan är FB?

benste
2008-06-30, 18:26
Mina erfarenheter är att det är bäst kväll och till det blir nattsvart samt i gryningen. Om det är en ny sjö som är ofiskad skulle jag tro att det går snabbast med att mäska in med med lite "mäsk" a la ströbröd/färdig förpackning i kombination med partiklar så som vanlig konserverad majs. Jag tycker det funkar bra att mäska i början av passen och sedan toppa "toppa" upp med majs. Feeder är ett bra sätta att mäska med. Det blir koncentrerat och bra men det är inte alltid det är bäst att lägga allt på en femöring, i alla fall inte när man förmäskar. Stora fiskar brukar inte gilla att äta på samma "tallrik" så att säga. Förmäskning med slangbella och fiske med feeder är en giftig kombination. Du får lite spridning där de kan gå och böka men det är alltid mat och mest mat i närheten av kroken.

G1zm0
2008-06-30, 18:45
Då gör jag så att jag köper majs, gräver mask och lite räkor, gör sedan ett mäsk av detta med ströbröd. Jag har även 1 burk maggots, ska jag blanda i mäsket eller bara ha på kroken? För har bara 1 burk och har inte möjlighet att köpa mera.

Sen mäska på ett lagom stort område runt näckrosorna. Har inte heller möjlighet att köpa feeder så det får bli simpelt krok och sänke typ av tackel.

mörtmetarn
2008-06-30, 20:26
mitt tips är att du köper ett färdigt mäsk vilket ger ett snabbt resultat även mört och annan småfisks aktivitet lockar in sutarna. mitt favorit mäsk till sutar mete är sensas tanches. även pellets har visat sig effektivt . jag brukar också loose feeda majs över mäskplatsen. jag tycker absolut du ska flötmeta ger en mkt effektiv nappindikation. använd så lätt flöte du kan. tackla överblyat med vikten på botten så att flötet precis sticker upp. som beten har jag upplevt att räka eller softees är dehetaste men majs maggot och mask är klassiker som alltid fungerar:P. boilies kan kräva en längre mäskkampanj innan dom blir riktigt sugna på betet. medans naturliga beten som majs. mask maggot och räka fungerar oftast även under de första passen

G1zm0
2008-06-30, 20:40
Har tyvärr inte möjlighet att köpa mäsk heller så får bli mitt hemmagjorda. Så jag ska blya flötet så bara en liten bit syns, ska sedan blyet ligga på botten och sen kroken efter eller ska det ligga så kroken är precis ovanför botten?

pasavis
2008-06-30, 21:02
Båda funkar för mig, men det påstås att det bästa är om kroken är på botten

G1zm0
2008-06-30, 21:58
Ok. sen vid bottenmete, hur beteer de sig när de hugger, fick en bonusfisk sist jag metade ål, det var ett pet sen inte mer, 5 min efter när jag skulle kolla masken hade den krokat sigsjälv men inte rört sig. Så ska man vänta tills det hoppar hela tiden eller dra så fort som möjligt?

benste
2008-07-01, 14:13
Skippa maggoten i mäsket. En burk gör varken till eller från. Kör med majs, räka eller annat du får tag på.

Kolla på bottenmetetackel på iTackle.se under artiklar. Där får du en hel del tips om hur du tacklar och kan ha för nappindikatorer.

Blanda mäsk är inte så svårt men det är ändå lätt att få det helt fel. Det finns några punkter som är bra att tänka på. Kika på artiklar på Svensktmete.se. Fredrik Mangottson i Team Top Mix har skrivit en bra steg för steg artikel med bilder och allt.

Testa med ströbröd med lite sand i. Ströbröd i butikerna är ofta fett och det är lätta att få det att flyta. Lite vanlig sandlådesand i strödbrödet fixar det problemet. Får du tag i granulerat majs (grov polenta) är 10% också tyngande och dessutom bindande (men spricker upp hyfsat snabbt). Brukar finnas på vanliga affärer och är extra billigt i de mindre butiker "invandrarbutiker",eller hur jag skall uttrycka det. Polenta är ofta en viktig del i matlagningen i andra länder. Här reder vi ju mest såser med det. ;)

G1zm0
2008-07-01, 14:27
Tack för alla svar är oerhört tacksam! Men än har jag några frågor kvar :) Hur krokspetskänslig är sutaren egentligen? Ska man trä kroken som en jigg eller bara dra på den, har det någon större betydelse?

pasavis
2008-07-01, 15:06
Hur menar du? :oj:
Syftar du på om krokspetsen ska sticka igenom betet så är svaret ja.

G1zm0
2008-07-01, 15:11
Ok tack så mycket för hjälpen pasavis.

Och Benste lyckades inte hitta några bottenmetetackel på iTackle.se :/

benste
2008-07-01, 17:33
Ok tack så mycket för hjälpen pasavis.

Och Benste lyckades inte hitta några bottenmetetackel på iTackle.se :/

Ojsan. Jag var lite slarvig igen :) Sorry. http://www.itackle.se/artiklar/artiklar.htm
Se feeder-artikeln.

kopparberg
2008-07-01, 21:05
Det e en relativt enkel rig man använder för feeder (eller iaf jag, vet inte hur ni fiskar) men jag använder ett "vanligt" paternoster tackel med väldigt korta tafsar till krok/feeder max 5-7cm använder jag o det funkar finemang. =)..

och det där med mothugg kommer ganska "naturligt", det e ofta en massa mört o mindre fisk på betet om man kör ex. mask/räka men man känner liksom om det e en större fisk som e på. Så det e bara o testa, annars så lär man sig ju alltid medans man håller på! :) och jag håller med pasavis när det gäller hur man sätter på agnet, krokspetsen SKA synas för kunna göra ett bra mothugg för sutarna har jag märkt e ganska "skygga" när det gäller motstånd från lina så jag gillar o kunna göra snabba mothugg. :)

benste
2008-07-02, 01:05
Intressant. Men har du bara 5-7cm till feedern/sänket på ett fast paternoster är det väl en stor risk att fisken antingen boltas eller känner motstånd och spottar?

kopparberg
2008-07-04, 13:27
Njea, visst har nån fisk boltats när jag inte haft fokus på fisket men för det mesta har jag linan väldigt lätt spänd mot "tyngden" och känner allt. :) och så fort det drar iväg lite sakta så gör jag mothugg. :) men ganska många har spottat men jag vill inte att fisken ska svälja kroken så jag gillar att kunna göra snabba mothugg. Och pågrund av det så har jag så kort tafs! :) (vill inte skada fisken vettu, hellre att jag missar fisken än att den sväljer)

benste
2008-07-04, 15:37
Helt rätt inställning Kopparberg! Man skall tänka på de små liven. Jag kör oftast med 0,5 - 0,7m när jag tänkte fiska stilla (inte dra i sakerna alls). Har inget problem med krok i halsen. Men funkar det för dig så är det bara för dig att köra på ;)

Ha en god metehelg!

kopparberg
2008-07-05, 12:53
hehe aah det gör ju det! :) men jag ska beställa nya mete grejer (karp) o köra enbart bolt! :)

ha en bra helg du med! :)
//skitfiske, kopparberg.

sundman
2008-07-15, 21:41
kopparberg, vart fiskar du sutare i kopparberg. brukar aka dit nagra ganger om aret for min mormor bor dar. sa det vore kul att ha nagot stalle som man vet att det finns fisk for att nar jag ar dar sa brukar jag inte ha tid att spana runt efter stallen eftersom att jag inte har bil eller tillgang till moped utan bara cykel och skjuts ibland av mor.
mvh adam

kopparberg
2008-07-18, 22:23
tja! jag fiskar i garhytteån. (ån genom kopparberg, finns regnbåge där med). men om du ska hit nån gång o vill ha sällskap ut på ån så kan du höra av dig om du vill! :) annars e det garhytteån som jag fiskar i! :)
skitfiske
//kopparberg

mementomori
2008-07-22, 00:55
Många är dom som säger att betet ska ligga på botten när man flötmetar. Vid bottenmete med bolt brukar jag köra ett spö med popup majs och ett med sjunkande majs. Popup
-majsen ger betydligt mer sutare. Fördelen med betet liggandes på botten är att mörten och sarven inte lika gärna tar den. Jag har då popup-majsen ca 3-4 cm ovanför botten.