Visa fullständig version : gråvit rödspotta?
hobbyfiske.se
2008-06-30, 22:52
Har någon sett en så här ljus rödspotta tidigare, för mig var det första gången alla andra har varit brunare.
Linkan81
2008-06-30, 23:02
e ingen rödspätta e en skrubba d oxå......ti 100 procent
hobbyfiske.se
2008-07-01, 00:29
i det här fallet så tror jag på motsatsen det som inte syns på bilden är att den har 5st knölar bakom ögonen. Sedan sist har jag läst på på flera ställen och där uppges rödspottan ha 4-7 knölar benknölar bakom ögonen på huvudet. Vilket inte finns med i skrubbans beskrivning,
Men utan att gå in på arten har ändå inte sett en så ljus i färgen förut även om det skulle vara en skrubba.
Anders (Team Lilla My)
2008-07-01, 09:38
Efter att ha tagit tursentals skrubbor och rödspättor kan jag säga:
Det är med 99,9 % säkerhet en skrubba av utsendet att döma.
Skrubbor har också benknölar och har ofta brunröda fläckar. Denna fisk är också felvänd vilket skrubbor ibland är men mycket sällan rödspättor.
Det enklasta sättet att skilja våra tre vanligaste plattfiskar åt är att känna dem på ryggen.
Rödspättan har benknölar bakom ögonen men i övrigt är hela ryggsidan mycket glatt, både om du drar med fingret från huvudet mot stjärten och tvärtom.
Skrubban är också glatt från båda hållen på delar av ryggen men längs sidlinjen/ryggraden har den alltid fullt med små knölar, som sandpapper. Huvudet brukar också vara fullt av knölarna. I övrigt så kan resten av ryggen i varierande grad vara räckt av dessa små knölar. Vissa individer har nästan hela ryggsidan full av dem, andra har mycket lite.
Sandskäddan har inga knölar alls. Den är alltid glatt om du drar fingret från huvudet mot stjärten men om du drar i motsats riktning är den sträv eftersom sandskäddans fjäll ligger ytligt och då gör motstånd.
Sedan så har ju fiskarna lite olika utseende, teckning och kroppsform men tricket att känna på ryggen är det enklaste att skilja dem åt.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.