handdator

Visa fullständig version : Hur montera elmotor bak på en Silver beaver

overlake
2008-07-15, 06:16
Nån som vet eller har bilder på hur man monterar en elmotor baktill på en Silver Beaver?
Aktern är ju lite inbyggd på den så det finns inte så mycket att fästa i på den.
Antagligen samma som på deflesta Silver och Busterbåtarna.

Erlando
2008-07-15, 07:58
Jag hade det inte lätt på min cresent heller. Men jag bockade en rostfri 5:a och skruvade fast där bak. :)
Tyvärr inget foto på den som kanske skulle gett dig lite idéer.

Old Firehand
2008-07-15, 12:38
Nån som vet eller har bilder på hur man monterar en elmotor baktill på en Silver Beaver?
Aktern är ju lite inbyggd på den så det finns inte så mycket att fästa i på den.
Antagligen samma som på deflesta Silver och Busterbåtarna.

Hej Overlake; Du använder bygg- eller marinplywood och sågar till den i lagom stora skivor för att bygga ut ett stadigt motorfäste bakom babords akterspegelshörn på din båt. Med två till tre plywoodskivor kommer du utanför relingskanten. Med ytterligare tre till fyra skivor får du ett fint akterspegelsfäste för elmotorer och vanliga utombordare upp till 15 hkr. Du får limma ihop skivorna och sedan skruva fast dem mot och genom akterspegeln med genomgående, rostfria bultar i passande längd. Motorfästet bör sticka upp cirka 10 cm ovanför akterspegeln och vara tillräckligt brett för bekväm fastskruvning av motorns bygelskruvar. Runda hörnen på motorfästet och måla det i för båten passande färg, i ditt fall förslagsvis aluminiumfärg. Om du kan maila mig ett faxnummer till leif.engstrom@lef.se kan jag faxa dig en skiss för att visa hur jag brukar tillverka akterspegelsfästen för elmotorer och små bensinare.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Enigma
2008-07-29, 13:58
Hej, jag har också e liknade problem, skall fästa ett motorfäste i aktern på min buster m. Problemet är ju att man inte kan komma åt med bultar på sidan av aktern då det är slutet och där sitter antagligen flyttankar. Så mitt problem är inte hur ja ska göra fästet mer hur ja ska fästa de? Någon som har några förslag?