handdator

Visa fullständig version : Ismetetråd (officiell?)

Danne
2002-10-19, 16:26
Inspirerad av Antengäddan slog det mig att det vore kul att starta en tråd med ismetebilder för att riktigt höja temperaturen inför kommande kalla ismeteturer.

Min förhoppning är att vi kan starta fler trådar. Ex. en trollingtråd, flugfisketråd, metetråd e.t.c där alla kan posta sina snyggaste bilder i aktuell tråd. En snygg fisk, stor fisk, utrustning eller bara en vy.... u name it. Alla bilder är välkomna, gädda, öring, gös abborre!

Jag börjar med initiativet med ismetetråden

Stizo
2002-10-19, 17:52
Originally posted by Danne
Inspirerad av Antengäddan slog det mig att det vore kul att starta en tråd med ismetebilder för att riktigt höja temperaturen inför kommande kalla ismeteturer.

Min förhoppning är att vi kan starta fler trådar. Ex. en trollingtråd, flugfisketråd, metetråd e.t.c där alla kan posta sina snyggaste bilder i aktuell tråd. En snygg fisk, stor fisk, utrustning eller bara en vy.... u name it. Alla bilder är välkomna, gädda, öring, gös abborre!

Jag börjar med initiativet med ismetetråden

Fy fan vilken bjässe! Bra jobbat :appl:

Foppa
2002-10-19, 19:33
Tjenare daniel, jag var på rapalalägret förra sommaren, och träffade dig där...... Att bero på isfiske, så snackade niclas eriksson om ett isfiskeläger i vinter vid Forshaga, men jag har inte fått tag på honom...... Du kanske kan hjälpa mig ?
// anders forsberg

Danne
2002-10-19, 20:54
Tjena Anders!

Niklas ska ha nummret: 054-536107 (08)
Mob: 0730-482811

Lät som en kul idé med ett ismeteläger!
:headbang:

Kom igen nu! :mad:

Mer bilder på ismete!!!!! :appl:

/ Danne

Sturgeon
2002-10-19, 21:22
Tjena Anders!

Niklas ska ha nummret: 054-536107 (08)
Mob: 0730-482811

Lät som en kul idé med ett ismeteläger!
:headbang:

Kom igen nu! :mad:

Mer bilder på ismete!!!!! :appl:

/ Danne

Jag skulle gärna lägga in bilder på allt fiske som jag varit med om, men för det första fiskar jag oftast ensam, vilket gör det bökigt att snabbt få bra bilder och kunna återutsätta fisken. För det andra så är de bilder jag har, tagna av nötter, utan någon som helst kunskap om bild estetik. De bilder som är hyggliga är vanliga bilder dvs. krävs en scanner vilket jag för tillfället inte har. Förhoppningsvis blir allt lättare inom kort då jag fått min digitalkamera. :appl:

Danne
2002-10-19, 21:49
Känner igen problemet.......har själv en hel hög med bilder som helt inkompententa (läs förbipasserande) fotografer fotat. (glad åt att man kunnat säckat en del fiskar för bättre fotografers sinne att fota. Ovanstående fisk är f.ö säckad :) )

Är riktigt sugen på att skaffa en dv-kamera att komplettera digitalkameran med. Fasen va´ballt att rigga på båten och knäcka en härlig lax på djupriggen :wow1:

Vad är det för kamera du tänkt att skaffa? Pixels, zoom mm?

Sturgeon
2002-10-19, 22:10
Känner igen problemet.......har själv en hel hög med bilder som helt inkompententa (läs förbipasserande) fotografer fotat. (glad åt att man kunnat säckat en del fiskar för bättre fotografers sinne att fota. Ovanstående fisk är f.ö säckad :) )

Är riktigt sugen på att skaffa en dv-kamera att komplettera digitalkameran med. Fasen va´ballt att rigga på båten och knäcka en härlig lax på djupriggen :wow1:

Vad är det för kamera du tänkt att skaffa? Pixels, zoom mm?

Tja, det är ju ingen märkvärdig kamera, Canon Powershot A40, 2.1 Megapixel, 3x zoom, relativt många manuella möjligheter. En digital videokamera för att filma fajter hade varit något och med möjlighet att ta bra stillbilder, men då rör det sig om mycket pengar.
Bilden ovan är ju helt perfekt, förstås beroende på den vackert tecknade Gäddan, kanske inte den mest typiska insjögäddan utan den ser snarare ut som en skärgårdsgädda, är alla gäddor från den sjön lika vackra.

Kan ju nämnas att jag ändå har några fina bilder, men inga som passar under epitetet "ismetadgädda". Dessa kommer kanske upp på forumets bildgalleri någon gång.

Danne
2002-10-19, 22:26
Originally posted by Sturgeon

Tja, det är ju ingen märkvärdig kamera, Canon Powershot A40, 2.1 Megapixel, 3x zoom, relativt många manuella möjligheter. En digital videokamera för att filma fajter hade varit något och med möjlighet att ta bra stillbilder, men då rör det sig om mycket pengar.
Bilden ovan är ju helt perfekt, förstås beroende på den vackert tecknade Gäddan, kanske inte den mest typiska insjögäddan utan den ser snarare ut som en skärgårdsgädda, är alla gäddor från den sjön lika vackra.

Kan ju nämnas att jag ändå har några fina bilder, men inga som passar under epitetet "ismetadgädda". Dessa kommer kanske upp på forumets bildgalleri någon gång.

Låter som en bra kamera för ändamålet (foto fisk antar jag :) ). Har själv en Samsung 2.1 Megapixel. För ändamålet en helt ok kamera. (dock inte den kamera som fotat ovanstående fisk)

Lite skärgårdsstuk över fisken. De flesta tycks ha denna teckning och form.

Laddar upp en mindre artfrände från samma sjö nedan. Inte riktigt samma kondis.... 1 cm kortare

-edit- tar man ca: 100 kort måste någon bli lyckad :) ) <---fördel med digitalkamera - bara att mata på!

Foppa
2002-10-19, 22:50
Schysst daniel, men är är nicklas med på att hans mobilnr ligger ute så här ?

Danne
2002-10-19, 23:02
Om du kikar på www.sportfiskeakademin.com så finner du samma uppgift där.

Svårt att tro att det vore olagligt (alá PLU-lagen) att vidarebefodra något som redan står.

Kan editera i värsta fall och citera uppgiften :)

Foppa
2002-10-19, 23:43
Ok, tack...Förresten så har jag lite bilder på dig och Kim från den där ön där vi fiskade gös....Vet inte om du kommer ihåg vad ni gjorde, men ni kom rättså nära varandra.....jag ska försöka scanna in dem och lägga ut imorron, även fast de inte direkt är några mästerfoton...... Jag hade hoppats på att få visa dem för dig på årets läger, men det gick inte så bra, i och med att du inte var där....

Stizo
2002-10-19, 23:50

Har läst om att du har gått i digitalcamera köp tankar.
Minolta Dimage 7 skulle jag själv köpa!
Fast den kostar ju 12 494 kr. Om du vill ha en billigare så köp en Minolta Dimage E201 den har jag nu och är jätte nöjd! Den har 2.3 mega pixels! :beer:

Danne
2002-10-19, 23:59
Originally posted by Foppa
Ok, tack...Förresten så har jag lite bilder på dig och Kim från den där ön där vi fiskade gös....Vet inte om du kommer ihåg vad ni gjorde, men ni kom rättså nära varandra.....jag ska försöka scanna in dem och lägga ut imorron, även fast de inte direkt är några mästerfoton...... Jag hade hoppats på att få visa dem för dig på årets läger, men det gick inte så bra, i och med att du inte var där....

Mästerfoto...... *phu* får vi nog hoppas ;)

...väntar på spänning på bilderna :wow1:

lol

Sturgeon
2002-10-20, 00:40
Originally posted by JJJ78

Har läst om att du har gått i digitalcamera köp tankar.
Minolta Dimage 7 skulle jag själv köpa!
Fast den kostar ju 12 494 kr. Om du vill ha en billigare så köp en Minolta Dimage E201 den har jag nu och är jätte nöjd! Den har 2.3 mega pixels! :beer:

Visst Dimage 7 är säker mycket bättre, men då rör det sig om stora pengar och då kan man lika gärna gå till störst pengar, Nikon D1X för 62 000 kr. Förövrigt är kameran redan beställd(A40:an), Angående Dimage E201 så är ju det en utgående modell som inte direkt rosats av marknaden, enligt diverse tester.

Till dig Danne, den andra Gäddan är lika fin den, Löddeå kondition på båda, plita gärna in längd och vikt så ser man.

Danne
2002-10-20, 01:09
Överst: 122 cm. 16.075 kg. 61 cm omkr.
Nederst: 121 cm. 13,9 kg. 52??? omkr.

Sturgeon
2002-10-20, 01:39
Överst: 122 cm. 16.075 kg. 61 cm omkr.
Nederst: 121 cm. 13,9 kg. 52??? omkr.

Okej, Löddeå kondition är kanske lite överdrivet på den senare.

13.9 kilosen kan jag jämföra med min största på 13.5 kg som var 116 cm tagen i juni månad. Å andra sidan har jag tagit Gädda på 121 cm men då var vikten endast 12.3 kg, tagen strax efter leken. Dessa båda även de i relativt liten insjö (ca 300 hektar).

61 centimeters omkrets är ju en riktig griskulting.:love:

cico
2002-10-20, 01:39
Fina gäddor Danne! Har spanat in dem på Forshagasidan förut, kul att du hittat hit :headbang:

//K

Stizo
2002-10-20, 19:16

Visst Dimage 7 är säker mycket bättre, men då rör det sig om stora pengar och då kan man lika gärna gå till störst pengar, Nikon D1X för 62 000 kr. Förövrigt är kameran redan beställd(A40:an), Angående Dimage E201 så är ju det en utgående modell som inte direkt rosats av marknaden, enligt diverse tester.

Till dig Danne, den andra Gäddan är lika fin den, Löddeå kondition på båda, plita gärna in längd och vikt så ser man.

Vart hade du sett testerna på Dimage E201 skulle vilja se dem!
Jag tycker den är bra. Fast jag har ju inte testat så många kameror heller!
Har A40:an fått bra betyg i tester? En kompis till mig har tänkt att köpa en kamera. Är A40 att rekomendera? Vad kostar den? :wow3:

Foppa
2002-10-20, 20:27
Fan! jag kan inte hitta bilderna, har dem säkert på mitt lanställe... Får ta mig ut dit nästa helg......

Sturgeon
2002-10-20, 21:20
Originally posted by JJJ78

Vart hade du sett testerna på Dimage E201 skulle vilja se dem!
Jag tycker den är bra. Fast jag har ju inte testat så många kameror heller!
Har A40:an fått bra betyg i tester? En kompis till mig har tänkt att köpa en kamera. Är A40 att rekomendera? Vad kostar den? :wow3:

Tja, jag har personligen inte provat den men har är tester: www.cyberphoto.se , www.pricerunner.com , www.steves-digicams.com .
Vid valet av kamera så baserades det till stor del på just testresultaten från olika sajter, svårt att i en affär bilda sig annat än en ytterst ringa uppfattning om kvalitet på bilder osv.
Så vilken kamera utav A40 och E201 som egentligen är bäst låter jag vara osagt, för det vet jag inte.

:cheers: