Visa fullständig version : Plotter
kockfrallan
2008-08-05, 11:35
Hej..
Tänkte skaffa mig en plotter och undrar om man inte sätter i något sjökort i den.
Har man ändå en karta med tex öar och allt annat bara att man inte ser djupet i sjön.
Eller måste man ha ett sjökort i den för att det överhuvudtaget ska fungera?
Jag fiskar bara i mindre sjöar och vill ha den till att märkera ut vissa rutter vid trolling och märkera hugg platser.
Mvh Marcus
Hej..
Tänkte skaffa mig en plotter och undrar om man inte sätter i något sjökort i den.
Har man ändå en karta med tex öar och allt annat bara att man inte ser djupet i sjön.
Eller måste man ha ett sjökort i den för att det överhuvudtaget ska fungera?
Jag fiskar bara i mindre sjöar och vill ha den till att märkera ut vissa rutter vid trolling och märkera hugg platser.
Mvh Marcus
Det finns en baskarta i den men det är bara en generell karta med kustlinjerna och större orter och vägar utmärkta så inget att navigera efter, vill Du se öar och annan navigationsinformation måste Du ha ett sjökort i den.
Ska Du bara använda den i insjöar som oftast inte är med i sjökort utan bara vill kunna spara positioner för att hitta tillbaka så behöver Du inte ens en kartplotter utan en enkel GPS med endast siffervisning funkar för det och kostar bara en bråkdel jämfört med en kartplotter.
Vill Du däremot kunna använda samma GPS till andra kartor som vägkartor eller friluftskartan så måste Du ha en kartplotter och kolla innan köp att den hanterar det kartformat Du vill använda.
kockfrallan
2008-08-05, 12:21
Okej så det va det som jag trodde då..
Jag vill ju ha med sjökort men det finns inget över de områden jag fiskar.
Så det är helt meningslöst för mig att ha plotter då. Det va ju tråkigt att höra men sånt är livet.
tack för ett snabbt svar.
Mvh Marcus
Det Du kan göra är att skapa egna sjökort med ett kombiinstrument som tex Lowrance med extra minneskortsplats och loggningsfunktion, då sparas djupinformationen från ekolodet med exakt posisition från plottern, sen lägger Du över allt i datorn där Du gör egna sjökort över just Din sjö.
Programvara för sjökortstillverkning finns finns för det på nätet, och i insjöar är det inte nödvändigt med tillstånd från Försvarsmakten som krävs vid sjömätning längs kusten och i de stora sjöarna.
Ju mera Du kör i en sjö med loggningen påslagen ju bättre blir Dina sjökort!!
Tjenix! Garmins nya serie av plottrar är kompatibla med friluftskartan. Då får du en vettig karta över alla småsjöar även om det inte kan jämföras med riktiga sjökort. Men om du bara är på små sjöar skulle jag nog överväga att istället satsa på en handburen gps. Lite mindre skärm men även en lite billigare peng. Mvh Micke
kockfrallan
2008-08-05, 14:51
Jo det blir nog en handburen gps tror jag..
Rospig: Det lät lite avancerat jag bryr mig inte så mycket om själva sjökortet utan just just att ha en karta där öar är utmarkerade.
Så jag satsar på något handburet.
Mvh Marcus
Jo det blir nog en handburen gps tror jag..
Rospig: Det lät lite avancerat jag bryr mig inte så mycket om själva sjökortet utan just just att ha en karta där öar är utmarkerade.
Så jag satsar på något handburet.
Mvh Marcus
Garmin har kommit med en ny handburen som heter Oregon, finns bara på garmin.com men finns i en del butiker i sverige.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145
kockfrallan
2008-08-05, 16:10
Har tittat lite på GPS Map 60CSx och då kunde man köpa till en karta över södra sverige.
Vad är det för speciellt med Oregon?
// Marcus
Har tittat lite på GPS Map 60CSx och då kunde man köpa till en karta över södra sverige.
Vad är det för speciellt med Oregon?
// Marcus
Den verkar ha lite större display än 60 modellerna, sedan har den touchscreen, om nu det är någon fördel, går att använda sjökort&kartor i den med.
Öar ser du väl med ögonen! ett bra köp för just detta kan vara en äldre bygelmonterad Lowrance/Eagle exv globalmap 1600 ger precis vad du söker, har inga kartor av direkt värde i insjöar men ger spår och möjlighet till hugg/fångad fisk grynnmarkering osv en handburen ger liknande men allt är mindre på displayen, finns flera äldre enheter av bägge fabrikaten kommer dock inte riktigt ihåg modell beteckningarna.
Liten brasklapp mot dessa dock internbatteriet kan vara på väg att ta slut dvs den tappar minnet när strömmen stängs av, annars utmärkta enheter hade en 1600 många år funkade skitfint