Visa fullständig version : Vad fick polaren för fisk?
Igår ringde en kompis från sin båt, han var ute på vättern och kastade lite med skeddrag i solskenet. Han hade fått upp en fisk som var cirka 2 kilo tung, silverfärgad och med en mörkare rand högst upp på ryggen. Sen var den även väldigt hög ungefär som en plattfisk. Den var inte slemmig som en brax och som sagt så tog den på drag. Vad kan det vara för nåt?
Låftamannen
2008-08-07, 09:33
En asp gissar jag på: http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/53196-m.jpg
om det är sötvatten så är det nog en asp
Alessandro
2008-08-07, 10:11
Låter som en lax?
Alessandro
2008-08-07, 10:14
om det är sötvatten så är det nog en asp
Vättern är sötvatten, dock så är jag övertygad om att det inte var en asp då dessa inte verkar finnas där.
Låftamannen
2008-08-07, 10:32
Låter som en lax?
Laxar är väl inte så "höga"?
Sir Fish-a-lot
2008-08-07, 10:35
Laxar är väl inte så "höga"?
Knappast de som väger 2 kilo ; )
The_Jerkman
2008-08-07, 10:53
Id :) ?
LillNisse
2008-08-07, 11:08
Låter nästan som om det kunde va en id.
Kompsien tog en på 4,5 kg i våras när han var ute o trollade lax på vänern.
Själv har ja fått dem i vänern på reflex spinnare.
Den var högre än en id. Den såg ut ungefär som en björkna : http://www.fiskbasen.se/bjorkna.html
Men det var absolut ingen asp. Och ingen lax heller.
Alessandro
2008-08-07, 11:12
Knappast de som väger 2 kilo ; )
Vättern är känd som ett vatten med lax i extremt fet kondition, kolla på dessa
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/12598-m.jpg
inte hittat någon bild på någon feting i 2 kilos storlek, men dom finns det är jag övertygad om.
Alessandro
2008-08-07, 11:15
Grattis, en id 9 hekto över svenska rekordet, får vi se en bild på trofén eller är
det måhända en asp?
Kan det ha varit en mindre slemmig brax ändå? Den var ju helt silverfärgad dock.
Det var ingen lax alessandro, den här som polaren fick var högre än dem på bilderna där.
Sir Fish-a-lot
2008-08-07, 13:17
Då hoppas jag att han reggade den ; )
Sir Fish-a-lot
2008-08-07, 13:20
Kan det ha varit en mindre slemmig brax ändå? Den var ju helt silverfärgad dock.
Det var ingen lax alessandro, den här som polaren fick var högre än dem på bilderna där.
Braxnar i den storleken är bronsfärgade.
Old Firehand
2008-08-07, 13:35
Igår ringde en kompis från sin båt, han var ute på vättern och kastade lite med skeddrag i solskenet. Han hade fått upp en fisk som var cirka 2 kilo tung, silverfärgad och med en mörkare rand högst upp på ryggen. Sen var den även väldigt hög ungefär som en plattfisk. Den var inte slemmig som en brax och som sagt så tog den på drag. Vad kan det vara för nåt?
Hej Zoddic; Enligt din beskrivning skulle det kunna vara en riktigt, rejäl storsik. Aspen, som utseendemässigt påminner om en id, är ganska hög, men är mera guldglänsande och har underbett. En lax har många, svarta prickar ovanför sidolinjen och färre nedanför samt svalformad stjärt. Be kompisen gå in på biblioteket och bläddra igenom boken Fiskar i färg (sötvattensfiskar) och vi får snart svar på din fråga
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com
Alessandro
2008-08-07, 13:54
OF, aldrig hört talas om en asp på Vättern, har du?
Id är det vanligt i Vättern?
Old Firehand
2008-08-07, 20:21
OF, aldrig hört talas om en asp på Vättern, har du?
Id är det vanligt i Vättern?
Hej Alex Mc Fire; Jag har bara fiskat Abborre (1,6 ), Gädda (14,7), Harr (,1,2), Lax (16,7), Röding (5,8) och Öring (7,1) i Vättern och har inte en aning om det finns Asp i Vättern. Finns det Asp i Vättern, då bör den kunna växa sig riktigt stor där liksom flertalet andra förekommande fiskarter. De största av respektive art jag varit med om att fånga i Vättern sedan 1961 är angivna i kilo inom parentes efter respektive art. De flesta är tagna vid trolling och därför skriver jag att jag varit med om att fånga dem. Det har ju alltid varit flera personer i båten och vi brukar turas om att drilla varannan, var tredje eller var fjärde fisk beroende på hur många vi är i båten. Att jag stått på tur att drilla ovanstående fiskar får jag mera tacka skepparn och dennes skicklighet för än att själv ta åt mig äran. Som tur är har jag genom åren tagit betydligt större fiskar av varje art vid Flugfiske, Spinnfiske eller Jigfiske.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com