handdator

Visa fullständig version : byta kartan i bilgps mot sjökort?

royen
2008-12-09, 18:00
Hej Jag undrar om det är någon som vet om det går att byta karta i en bil-gps, så att man kan använda ett sjökort istället.
Jag använder en Ipaq pda med Fugawi idag men skulle gärna ha sjökortet i en enkel bilgps om det är möjligt.
/roy

Extremefishing
2009-01-23, 23:43
Tror dock ej att det går, isf så borde man ha hört det..

Fiskarn0383
2009-01-23, 23:54
finns något som heter magellan crossover som det skall funka på har jag hört. Vet dock inte om det är sant.

Basshunter
2009-01-24, 08:42
Jo det ska finnas!! Min brorsa http://www.youtube.com/watch?v=LXqhT9kCxZg har en gps som han både anänder när han flyger (naturligtvis med någon sorts flygkarta) och när han kör bil och när han ska åka båt så fungerar den även med sjökort. Kommer inte ihåg vad den heter, kan kolla. Jag vet att den var ruskigt dyr dock.

hobbyfiske.se
2009-01-24, 10:08
Garmin har också en crossover tror det är i 500-serien ligger strax över 3000.- den klarar utöver bil terrängkarta och sjökort.

Dalton
2009-01-24, 10:16
Garmin skall också släppa Garmin GPSMAP 620 för sjö och land
5,2 tums skärm med 600*800 i upplösning med sjökort och bilkarta
och bilkit lär den hamna på ca 12000 kr

knota
2009-01-24, 11:24
Vet att Garmin Nuvi 200 mfl kan läsa sjökort via minneskort, men man kan inte få marina färger i en bil gps.
Samma gps läser även Friluftskartan men då är det rätt färger.

Deepbay
2009-01-24, 13:55
jag har en garmin 60csx med allt i(bilkartor europa, friluftskartan norrland, sjökort bottenviken, norge)
funkar bra även om skärmen inte är så stor.
2 gb rymmer allt.

Aspand
2009-02-04, 16:56
Det går bra.
Köp en GPS med WinCE som operativsystem, i stort sett alla utom Garmin tror jag. Du kan då "låsa upp" GPS:en så att du kommer åt Windows och kan installera t.ex. FugawiCE eller OziExplorerCE. På min GPS var det bara att lägga till en tom textfil döpt till SHELL.INI på minneskortet så får jag frågan när jag startar GPS:en om jag ville ha åtkomst till WinCE Desktop eller fortsätta att ladda den medföljande navigationsprogramvaran, se sista sidan i länken nedan. Jag kan alltså fortfarande använda den som bilGPS när jag behöver det. Det vanligaste sättet att komma åt Windows verkar vara att man byter ut en .exe-fil till en av de medföljande applikationerna som bildvisaren eller musikspelaren mot en Explorer.exe-fil. När man sedan startar bildvisaren på GPS:en kommer istället Windows Explorer upp och du kan navigera tlll de program du vill köra som Fugawi etc. Den här guiden torde gälla för de flesta med WinCE i bakgrunden: http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=47556. Står ofta på baksidan av GPS:en om den kör WinCE.

Lycka till!