Visa fullständig version : Lowrance GPS?
Silversurf
2008-12-12, 21:00
Funderar på å köpa en Lowrance 5300c GPS. Någon som har erfarenhet av den,är den bra eller finns det bättre i samma prisklass??:santa:
Funderar på å köpa en Lowrance 5300c GPS. Någon som har erfarenhet av den,är den bra eller finns det bättre i samma prisklass??:santa:
Rent tekniskt är den bra men 5000 serien har 5 tumsskärm så frågan är var Du ska använda den och i vilken typ av båt, ska den sitta i en snabb båt som körs på lite större vatten så är 5 tum i underkant för att få tillräcklig översikt på kortet med lite zoomat för detaljrikedom.
Ska den sitta i en långsammare båt som körs på mindre vatten så funkar 5 tum bra!
Så precisera användning lite så blir svaren bättre :fiska1:
Den funkar bra i kända vatten dvs där du inte hela tiden behöver ha järnkoll framför dej i fart där du känner igen dej eller det är djupt om det är svåra vatten får du dålig överblick och svårt att hänga med med den lilla skärmen.
Kräver ständig in och utzoomning i kortet min erfarenhet.
Silversurf
2008-12-13, 12:13
Tanken är att ha den i en 5 meters styrpulpet som gör drygt 30,trailar mycke så de blir både kända å okända vatten.Så då bör man gå upp i skärmstorlek.? Några tips??
Tanken är att ha den i en 5 meters styrpulpet som gör drygt 30,trailar mycke så de blir både kända å okända vatten.Så då bör man gå upp i skärmstorlek.? Några tips??
Ja Du bör öka skärmstorleken, ska det vara en renodlad GPS plotter så kolla på Lowrance 7000 serie tror den heter 7200C Global Map, vill Du ha ekolod i samma enhet så välj Lowrance LCX27C eller 37C, har Du lite mera budget så är 112C kalas :appl:
Silversurf
2008-12-13, 12:41
Tack för tipsen rospigg! 7200:an såg fin ut,får ta ett snack med tomten...112:an såg ännu finare ut,men så snäll har jag nog inte varit.:asflabb2:
Tror inte du blir direkt överväldigad av skillnaden i skärmstorlek från 5 till 7 tum men visst är det bättre lycka till
Stark fördel med LCX27C är att du kan få 5 tums plotter och 2 tums lod på samma skärm kombinerat, räcker med ett instrument, bara flytta skiljelinjen göres via menyerna ladda ner produkt emulatorn från Lowrance.com
Silversurf
2008-12-15, 17:29
Hallå Tamtam! Har redan ett shysst lod,så de är enbart plotter som gäller för mig. Jag har hittat en Lowrance5300c på rea för 5095:- å billigaste Lowrance 7200c för 7495:-frågan är,e de värt å lägga 2400:-till för å få 7 tums skärm?? Rätt stor prisskillnad,men samtidigt ska man ju ha den några år...
Hallå Tamtam! Har redan ett shysst lod,så de är enbart plotter som gäller för mig. Jag har hittat en Lowrance5300c på rea för 5095:- å billigaste Lowrance 7200c för 7495:-frågan är,e de värt å lägga 2400:-till för å få 7 tums skärm?? Rätt stor prisskillnad,men samtidigt ska man ju ha den några år...
Jepp det är värt varenda krona, har använt 5, 7 och 10 tum vid praktisk navigering och det är en väldig skillnad på bara de 2 tummarna :appl:
Eftersom skärmstorleken mäts på diagonalen så är 7-tumsskärmen i praktiken dubbelt så stor som 5 tummaren. Jag har en Lcx-27 och i polarnas båt som jag åker med ibland sitter det en 5-tummare, milsvid skillnad. Min båt är liknande din (5 meter och 30+ knop) och 7-tum räcker men större skadar inte. Om min skulle bli stulen eller gå sönder skulle jag köpa större direkt.
Patrik (Team Poseidon)
2008-12-15, 18:35
Vi har 7200 och det är en stor skillnad på den och 5 tums har fiskat mycket med en vän som har 5 tums. Så visst är det skillnad vi har även LCX - 27 som vi kör som rent lod då jag tycker att skärmen är för liten för att delas upp. Då får det vara 10,4 om man ska göra det 2 st 10,4 hade inte varit fel :winner:
Lodet behöver inte vara så stort men plottern kan aldrig bli för stor :sun:
Silversurf
2008-12-15, 19:35
Ok,tackar för tipsen! Får bli 7200:an.