Visa fullständig version : Polespön
Är det någon som är haj på det här med toppknutet och spön på 10, 15 meter?
Det verkar vara en vetenskap i sig.
Och frågan var..................? Vad vill du veta?
Allt! =)
Teknik, tackling, rubbet. Har ingen aning idag men vill allmänbilda mig.
toppknutet kan jag. dock inte spön uppåt 10-15meter då det längsta spöt jag använder är 7m
Kolla in http://www.press-stop.se/kiosken/ och leta reda på en tidning som heter Match fishing, dom tar upp allt om pole fishing.
du sätter på kanske 5-6 meter lina på spöt sen är de bara att kasta ut sen tar du loss delar när det nappar så att linan blir ungefär lika lång som spöt
spölängd, tackel, metod beror ju på vad du är ute efter för fisk.
till braxen: kör jag alltid 5-7m spö, 0.14 lina, 1.5-2gr flöte olivetter sänke och en krok strlk 12-14.
då är det viktigaste att meta nära botten gärna med mask, majs.
ska du däremot ha löja så är inte ett spö över 4m att rekomendera.
då det gäller att vara man är med i fisket. därför har jag köpt ett löjspö på 4m. ett löjspö har extra mjuk top så man inte rycker sönder käken på fisken. då har jag 0.10lina 0.5gr flöte och strlk 16-18krok. allt anpassat för att se när även dom minsta löjorna väljer att svälja betet, ajg brukar köra med maggot då.
något mer du undrar över?
jo mne han menade med ett 10-15 meters spö tror ja
ja men så långa spön använder inte jag. och antar att det gälelr att köra nära botten på brax om man kör med 10-15m oxå.. ltie större flöte bara
OK Gute! Ska kolla men eftersom jag för närvarande är totalt rudis på långspömete typ takeapart och andra finesser, så är jag inte så säker att jag fattar jargongen ändå, speciellt inte den engelska.
Jag menar det måste ju vara lite skillnad att meta betesmört med ett 4 m tele och ett litet versatilityflöte och att ge sig i kast med att dra upp karpar. Då torde man ha en annan utrustning och teknik. Jag har hört talas om gummisnoddar och sett spagettitoppar och bara blivit än värre konfunderad. Nu tänkte jag försöka bringa lite ordning där uppe bland korksmulorna. =)
Stenbocken
2003-10-26, 00:25
De längre spön du menar är Take-apartspön. Du har en teleskopisk främre del på mellan 4 och 6 meter oftast. Resten av sektionerna bygger du på bakifrån, och bakvänt tar bort när du drillar in fisken. Personligen tror jag att en duktig rullspömetare spöar en take-apartfiskare rejält. Fördelen med långspö är ju precisionen, men det tar längre tid att landa fisken. Något som inte används till långspön i sverige utom möjligtvis av tävlingsmetarna är "elastics", vilket enkelt uttryckt är gummisnoddar av olika styrka som man spänner inuti själva klingan. Snodden har två uppgifter. Den första är att udden av ett kraftigt mothugg med klen lina och mjuka vitfiskmunnar och den andra är att underlätta drillar med tunna linor. I Sverige är det rakt igenom overkill att köra med för klena tackel, men på 80-talet när det "moderna metet" var superhett och det tävlades varje helg anammades många tekniker från England och kontinenten, som egentligen inte behövdes i våra vatten. 0.06-tafs och en bloodwormagnad 24:ans krok behövs inte för att fånga Mört här.
Man trär alltså in linan i spöet och fäster den i elasticen eller..? Hur sitter gummisnodden fast då eller är den så grov att den inte kan slitas ur spöet?
Jag har också sett bilder skumma flöten modell rugbyboll med någon slags rörlig ”semaforliknande pinne” som man gillrade upp linan med. Fattade aldrig hur det där fungerade men bra skulle det vara!
himla svårt i ord att förklara hur man bäst metar take a part..linan ska inte in i spöt bara elastiken som ska träs i genom toppsektionerna och sen fästs med ett stonfofäste i toppen och i botten finns det grejer som följer med när du köper elastikband..finns nog dem som är bättre att förklara sig i skrift än jag..tex mårten som hör till sverige eliten i mete..
Mönstret börjar klarna lite även om det finns stora vita fläckar än.
För mig framstår polespöna som otympliga men man använder dem för precisionen säger ni. Är det för att man vill släppa ner kroken just mellan de där tre näckrosbladen 15 m ut eller är det för att de är bäst vid höga kajer?
Har förstått att långspöna är vanligare på kontinenten. Varför då? Är det bara en fråga om tycke och smak?
Stenbocken
2003-10-26, 09:41
Tanken är ju att man ska meta direkt under spötoppen, så mothuggen blir snabba. Du behöver inte bry dig om slacklina eller för snabb drift i blåsväder o.s.v. Du har i viss mån möjlighet att fiska med lättare tackel med ett polespö jämfört med ett matchspö. Vad gäller flöten så har de olika utformning beroende på vilken typ av förutsättningar som gäller vid det aktuella tillfället.
t-p andvänds framför allt för att få en bra betes presentationen när det blåser och strömmar. i vissa lägen vill fisken ha ett helt stilla bete och att det gör det lättare att fiska rakt över mäsket.. det är svårt att uppnå med full linlängd på spöt.
Så polespön är en högre skola av finlir?
kan man säga..andvänds så gott som bara inom tävlinngs mete iaf i sverige..
Om inte någon har något ytterligare att tillägga så tackar jag för alla svar.
Polespön är inget för mig inser jag, möjligen kan jag tänka mig att skaffa mig ett stadigt tele för bäckmetet. Den 4-metersvariant jag använder nu är iofs mycket bra i det flesta situationer. Möjligen skulle jag önska mig att det var någon meter längre.
Kan inte låta bli att lägga mig i denna tråd. En del av svaren som kommit är korrekta, andra ganska korrekta eller stämmer ibland och en del är fel. Själv fiskar jag ofta takeapart (eller pole, som det heter på engelska). Jag har ett takeapartspö på 14,5 meter (den längsta tillåtna längden på tävlingar) som jag använder på tävlingar, men även när jag nöjesmetar så fort det är en användbar metod.
Betespresentationen med ett takeapartspö är helt överlägsen andra metoder och de enda gånger ett rullspö är bättre, är när man fiskar längre ut än 14 meter eller när man fiskar efter stark fisk över 5 kg.
Stenbocken har rätt när han påstår att man inte behöver jätteklena grejer för att fånga mört i Sverige, MEN om man vill fånga MEST mört på en tävling så kan det bli nödvändigt att gå ner i grovlek. Och hur man än vänder och vrider på det så får man alltid fler hugg med klena grejer än med grova. Sen skall man klara av att få upp fisken också, så det är ju inte bara att köra hur klent som helst.
Anledningen till att man har gummiband i toppen är för att det behövs en stötdämpare. Långa spön måste vara styva annars hade de hängt och svajat för mycket. När spöna blir långa och styva kan alltså inte toppen dämpa utan då sätter man i ett gummiband (elastic). Elsaticarna finns i massor av olika tjocklekar. Klena linor små krokarfunkar bäst med en tunn elastic. De tunnaste elasticarna kan å andra sidan inte driva in för stora krokar ordentligt. Stora stridbara fiskar tämjes bäst med en grövre elastic. Balansera tacklet.
Personligen tycker jag att takeapartspöet är det roligaste och effektivaste sättet att meta. Har man ställt in prylarna på rätt sätt tappar man ytterst få fiskar. Den enda nackdelen är att det är något dyrt att skaffa sig ett bra takeapartspö i Sverige, men jag anser att pengarna är väl investerade.
”Den enda nackdelen är att det är något dyrt att skaffa sig ett bra takeapartspö i Sverige, men jag anser att pengarna är väl investerade.”
Dyra är de utan tvekan. ABU presenterade sin värsting variant som i dyraste utförande kostade 32 245:- för 16 meter spö. Dryga 2000:- per meter, mycket pengar! Men om du säger det så är de väl värda dem om man kan sköta grejorna.
Till detta spö har man något man kallar top kit och power kit vilket tycks innebära någon sorts elastic markerad med -8s och -14s. Vad menas med de beteckningarna?
Har du någon kläm på de där skumma italienska flötena som ser ut som små liggande rugbybollar och har en ledad pinne igenom sig. Jag tor jag såg en artikel om dem för länge sen men förstod aldrig vitsen med dem. Men känsliga skulle de vara.
Jag har sett en film där man fiskade ål med take-apart spö!
Det verkar vara ett roligt fiske, men priset på spön är inte så kul!
den filmen skulle vara kul att se!!
Nja, för oss vanliga dödliga så är 32000 kr ruskigt mycket, och jag menar inte att så mycket pengar skulle vara väl investerade, såvida man inte har gott om pengar och tävlingsfiskar på högre nivå. Det finns faktiskt jäkligt schyssta spön för under 5000 kr, jag har tom känt på ett för 3500 kr som i 13 metersutförande kändes helt ok. Kolla Triana och Trabucco som verkar ha de bästa utbuden i denna prisklassen. Så ett spö under 5000 kr är väl investerade pengar.
Angående elastic så är dessa numrerade från 1 och uppåt. 1ans elastic är jätteklen och funkar bäst med krokar i stl 20 och mindre, 10ans elastic är fetare och den kör jag till sutarmete och till karp upp till 3 kg. En 14 elastic är skitfet (nästa steg är cykelslang, okej lite överdrivet). Jag har faktiskt testat att meta gädda med 14 elastic i Kävlinge. Jag fick för mig att jag skulle bli den första att ta en 10 kgs på takeapart. Jag fick dock bara några mindre gäddor. Så om det står -8s på toppen antar jag att man inte bör köra med grövre elastic i den toppen.
Angående flötena du beskriver är jag inte riktigt säker på vad du menar för några. Kan det vara sk pannkaksflöten? Ser ut ungefär som ett pingisracket fast mindre? Kolla in följande länk och läs artikeln om "Diego da lollipop man"
http://www.matchangler.com/Pages/DeclicFolder/IntroPage.html
Flötena ser lustiga ut, men om man använder dem på rätt sätt funkar de jäkligt bra, men de är endast avsedda att användas till takeapartfiske.
Kul flöten men de jag menar var av en annan typ. De hade en spolformig liggande flytkropp. Mitt i den fanns ett genomgående hål. Där fanns en vippande sticka som gjorde utslag om en firre andades på betet I alla fall nära på, samtidigt som flytkroppen bar upp stickan och tacklet samt såg till att signalstickan inte blev påverkad av krusande vågor. Fast jag fattade inte hur det skulle tacklas för att fungera.
Stenbocken
2003-10-27, 16:52
Mårten: Dessutom är 32000 en fjärt om man jämför med de allra dyraste pole-spöna som betingar över 5000 £ !!! Hursomhelst tror jag definitivt inte att man tjänar på att använda för tunna/lätta tackel på en tävling då tiden att landa en vanlig mört blir klart längre. Jag har sett en kille vinna en tävling med ett gäddspö med 0.40-lina och bottenmete mot vad som då var stockholms tävlingselit. Måhända att det finns några enstaka vatten i sverige med så hårt tävlingstryck att det är befogat att gå ner till riktigt lätta tackel, men det betvivlar jag starkt. Det är i.o.f.s mycket länge sedan jag tävlingsfiskade själv, och då endast i juniorsammanhang, men då fick jag belägg för mina tankar många gånger om. Det finns de som idogt tävlat alltsedan den tiden som framhäver samma argument. Eftersom jag inte sett en tävling själv på nästan 20 år vet jag inte hur det går till i nuläget. Sedan är ju huvudsaken att man tror på det man håller på med, så om du är övertygad om att du fiskar bättre med 0.06-tafs så gör du antagligen det. Sedan får man ju väga tidsaspekten för att drilla på verkligt tunn lina mot den trodda huggfrekvensen i tävlingssammanhang också. Samt sannolikheten att landa en större fisk.
Helt klart kommer man att få fler napp på en 0,06 tafs, men vanligtvis kör jag inte under 0,10 i Sverige. Oftast har jag 0,12.
Metet har utvecklats en del sedan du tävlade och de bästa i Sverige idag är nog bättre än de bästa från 80-talet. Däremot har gapet ökats gentemot det internationella motståndet, här hänger inte Svenskarna med.
Precis som du skriver så finns det vatten som kräver mer finlir och vatten som kräver mindre finlir och under vissa förhållanden kan säkert någon "gröngöling" vinna även mot de bästa, men i det långa loppet är det samma killar i topp år efter år.
För er som är sugna på att utveckla ert mete oavsett kategori, så bör ni köpa Engelska fisketidningar. Er inlärningskurva kommer att peka brant uppåt om ni börjar prenumerera på en sådan.
men engelsmännen har viss tendens att överdriva
”men engelsmännen har viss tendens att överdriva”
Nu ska jag överdriva lite. Fiskar man i klubbvatten där var och varannan fisk kippar luft ett par gånger i veckan behöver man exeptionella metoder för att lyckas. Det en klarar i dag kan alla i morgon och så rullar utvecklingen på.
Jag var nyfiken på det här med polespön. Jag vet mycket mera nu och vet var jag kan söka ytterligare kunskap. Jag tackar alla som hjälpt till.
Och ni tävlingsfiskare behöver inte riskera att bli brädade av mig. Som jag redan sagt, jag köper inget polespö, i varje fall inte på länge.
Stenbocken
2003-10-27, 23:20
På 80-talet var det väldigt stort med tävlingsmete, och antalet utövare var därefter. Sverige gjorde faktist inte bort sig helt och hållet i VM. Constellation fick en bra placering lag-VM. Jag tänker inte påstå att det var bättre då eftersom jag inte är insatt i dagens tävlingsmete, men antalet utövare är helt klart färre nuförtiden. Att deltagare med grövre grejor vann tävlingar var inte alls ovanligt, tvärtom. Jag testade många gånger att tackla två spön med olika dimensioner på utan att märka någon skillnad på nappfrekvensen, men det var inte direkt vetenskapliga test med undervattenskameror och dylikt. Som sagt, tror man på vad man gör fiskar man bättre. Det är kul med polefiske, och jag tycker definitivt att man ska testa på om man vill lägga de pengarna på ett spö. Jag vidhåller dock att en duktig rullspömetare med lite kraftigare doningar spöar en polefiskare i längden :-). Kör på Mårten, jag hoppas att jag får läsa om dig som VM-kung i engelsk fiskepress i framtiden..
men är du intresserad så finns de ju hyffsade spön för ca 1000 kr så så dyrt är de inte