handdator

Visa fullständig version : Ekolod genom is?

Mikael
2009-01-04, 15:36
Hej!

Skall ut på isfiske och undrar om det är lönt att ha med mitt portabla ekolod, dvs om det finns möjlighet att se djupet under isen innan jag borrar ett hål?

//Mikael

Bergman
2009-01-04, 15:39
Ja det fungerar med mitt "ficklampslod" om isen är bra iallafall. Ibland kan men behöva ha lite vatten som extra kontaktyta mellan isen och lodet. Vet iofs inte vad du har för lod men borde inte vara så stor skillnad.

Luis
2009-01-04, 15:56
Jag använder ett Humminbird SmartCast, du måste dock ha lite vatten på isen eller göra ett hål. // Luis

Mikael
2009-01-04, 15:58
Kan man fästa ekolodet i beteshinken och på så vis ha vatten som kontaktyta? Borde ju fungera, eller?

Bergman
2009-01-04, 16:07
Kan man fästa ekolodet i beteshinken och på så vis ha vatten som kontaktyta? Borde ju fungera, eller?

Mja, då är det ju kontakten mellan beteshinken och isen som behöver ordnas. Tror inte det fungerar bättre än att köra lodet mot isen direkt. Men har aldrig testat på det viset så jag spekulerar bara.

Push-Up
2009-01-04, 16:16
Du behöver vatten som kantaktyta mllan isen och hinken vanligtvis.

Old Firehand
2009-01-04, 19:43
Hej!

Skall ut på isfiske och undrar om det är lönt att ha med mitt portabla ekolod, dvs om det finns möjlighet att se djupet under isen innan jag borrar ett hål?

//Mikael

Hej Mikael; Förr använde jag alltid min Lowrance "Little Green Box" LFP-300M när jag pimpelfiskade efter Abborre och Gös eller anglade Gädda. Green Boxen är ett ljusindikerande ekolod (blinkekolod) som visar sjöbotten samt små och stora fiskar ner till ganska stora djup. Du ser vattenytan (O-ekot) och botten som breda, orange neonstreck och små fiskar som smala streck samt större fiskar som bredare streck i väl synlig orange, neonljusfärg på den mörka, runda, metergraderade displayen. En av de stora fördelarna med ljusindikerande ekolod är att de fungerar bra vid minusgrader ända ner till - 15 gr. C. Med vanliga LCD-ekolod får du problem redan vid - 5 gr. C. I USA har portabla, ljusindikerande ekolod används av isfiskare sedan 1960-talet.

Svaret på din fråga är att ekolodets signaler tränger bra igenom isen så länge som den är klar och genomskinlig kärnis. Så fort det bildas luftbubblor och luftfickor i isen eller bildas dubbelisar måste du borra igenom isen och föra givaren genom borrhålet med en stång (transducer bracket) för att kunna se botten och fiskar ovanför botten. En mycket viktig detalj är att givaren måste ha en blöt kontaktyta mot isen och stå i vatten vid plusgrader och sprit vid minusgrader. En torr kontaktyta mellan givare och is visar bara ett brett yteko (O-eko) och visar inget under isen vare sig botten eller fiskar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com