Visa fullständig version : Problem med krokning vid flötestrolling
djsringup
2009-03-24, 23:18
Hej!
Har inte lyckats hitta någon form av tackel som jag är helt nöjd med än...
Problemet är att jag/vi krokar tyvärr bara ca 50% av alla kontakter när vi flötestrollar.
Skulle gärna vilja ha tips som förbättrar detta!
Gärna med förklarande bilder men det är inget måste.
Krokstorlek? Avstånd mellan krokarna? Ungefärlig krokningsprocent? etc...
Kör vanligtvis 3-krokstackel (Owner strlk.4-6)
(en krok i läppen och en krok i var sida av mörten)
Har även testat att sätta kroken på ena sidan långt ner och den på andra sidan högt upp.
Har till och med testat med 5-krokstackel senaste turen och missat...
Tacksam för svar.
Har inga bilder, och kan inte säga att jag krokar alla gäddor, för det gör nog ingen. Men sedan jag började med enkelkrok (strl 2/0, 1/0) i läppen på fisken har min krokningsprocent ökat. Efter det en strl 4 eller 6 i ryggen och sedan en släpkrok, en s.k flying hook i strl 6 eller 8. Denna med en längd så att den dinglar vid fiskens analfena ungefär.
Krokstorlekarna jag skrev visar olika storlekar på betesfiskar, de större krokarna runt 2 hg och de mindre runt 1 hg.
Mvh Olof
Alessandro
2009-03-24, 23:45
Prova en stor cirkelkrok 1/0 t.ex i överläppen på betesfisken, om du vill experimentera.
Hittade inga 1/0:or, men en två är det närmaste http://www.sportfiskaren.nu/products_singel.php?artnr=702
Kom ihåg bara, inga hårda mothugg utan mer svepande.
Jag tror inte att det är själva tacklet är problemet, jag har alltid fiskat fint utan att missa spec många fiskar med ett vanligt tackel med två stycken owner4or. Jag tror snarare att problemet ligger någon annanstans, väntar du länge innan du krokar?
Har du flötena långt ifrån båten?
Nylon eller flätlina?
Mjuka eller styva spön?
Flodebanan
2009-03-25, 00:08
Kan bara hålla med, 3.4 och 5krokstackel känns som bäddat för jobbiga och komplicerade avkrokningar.
Prova en stor cirkelkrok 1/0 t.ex i överläppen på betesfisken, om du vill experimentera.
Hittade inga 1/0:or, men en två är det närmaste http://www.sportfiskaren.nu/products_singel.php?artnr=702
Kör du cirkelkrok så ska du inte göra mothugg alls... Dra upp bromsen stegvis och förhoppningsvis sitter den där.
Alessandro
2009-03-25, 00:22
JP, kört nån cirkelkrok på gädda? Nej, jag tycker svepande och sakta mothugg funkar bäst, svårt det där om man är van vid vanlig krok.
Jo, jag har kört lite grann. Men jag tycker trekrok ger bättre resultat. Gädda är inte svårkrokad, samt det faktum att det inte är nått stort problem med att gäddan hinner svälja betet och inte heller har en stenhård mun.
Alessandro
2009-03-25, 00:36
OK, glömde bort att TS inte talar om vad han fiskar efter, kanske mest gös och abborre?
ok, missade det.. Till abborre och gös bör cirkelkrok vara bra.
djsringup
2009-03-25, 01:20
Jag krokar oftast direkt, känns inte som man skall behöva vänta när man har såpass många krokar.
Kör med flätlina och jerkspön så jag köper argumentet med "sega" mothugg men missar fisk även då.
Märker ingen skillnad med långa eller korta släplängder.
Flying hook läter som en idé, den skall testas, helt klart!
Fler bra tips någon?
Har även kört mycket senaste med enkelkrok längst fram (läppen) och trekrok resten utan bättre resultat.
Endast enkelkrok låter ju som bäddat för ännu fler missar, om jag inte lyckas kroka med 5st trekrokar borde chansen vara ännu sämre med en enkelkrok, eller? (Läste artikeln från D.Lundqvist nu i senaste nr av FiskeFeber har jag för mig men tycker att det låter helt snett, han hade ju inte heller lyckats kroka särskilt bra enligt artikeln...)
Självklart kan man inte vara 100%-ig men hur ofta missar ni fisk?
Känns som 50% är på tok för mycket...
greatdanne
2009-03-25, 02:52
har inte kört flötestrolling själv men läste någonstans att det kan vara bra att släppa efter lite när fisken hugger, fälla upp bygeln och ge fisken lite tid att vända innan man sätter in krokarna. lite som jag brukar göra ändå vid vanligt gäddmete.
Alessandro
2009-03-25, 08:57
har inte kört flötestrolling själv men läste någonstans att det kan vara bra att släppa efter lite när fisken hugger, fälla upp bygeln och ge fisken lite tid att vända innan man sätter in krokarna. lite som jag brukar göra ändå vid vanligt gäddmete.
Sen beror det lite på om man kör C&R eller inte? Låter man fisken svälja för mycket så finns det risk för att den spottar ut den också?
Alessandro
2009-03-25, 08:59
Jag krokar oftast direkt, känns inte som man skall behöva vänta när man har såpass många krokar.
Kör med flätlina och jerkspön så jag köper argumentet med "sega" mothugg men missar fisk även då.
Fler bra tips någon?
Har även kört mycket senaste med enkelkrok längst fram (läppen) och trekrok resten utan bättre resultat.
Endast enkelkrok låter ju som bäddat för ännu fler missar, om jag inte lyckas kroka med 5st trekrokar borde chansen vara ännu sämre med en enkelkrok, eller? (Läste artikeln från D.Lundqvist nu i senaste nr av FiskeFeber har jag för mig men tycker att det låter helt snett, han hade ju inte heller lyckats kroka särskilt bra enligt artikeln...)
Berätta lite vad du fiskar för nått, abborre, gädda eller gös?
Kör du deadbait eller livebait, fisken har en förmåga att svälja snabbare vid
deadbait.
Sen kör du C&R och strävar efter en ytlig krokning eller inte?
Björnsitsen
2009-03-25, 09:08
Byt ut jerkspöt mot ett längre spö tycker jag. Ett 12 fots spö lyfter fan så mkt mer lina än ett kort jerkspö på drygt 6 fot.
Ang tacklet så funkar det för mig och dom flesta andra med två trekrokar i stl 4-6, lite beroende på storleken på betesfisken.
Det kan vara krångligt med tajmingen vid mothugget vid flötestrolling, var säker på att du har kontakt med gäddan innan mothugget. Veva tight och sopa i rejält!
Lycka till!
Fler bra tips någon?
Tror att du rycker ut krokarna med ditt jerkspö och din stumma lina.
djsringup
2009-03-25, 10:28
"Berätta lite vad du fiskar för nått, abborre, gädda eller gös?
deadbait.
Sen kör du C&R och strävar efter en ytlig krokning eller inte? "
- Jag fiskar uteslutande gädda.
- Jag kör både live&deadbait utan märkbar skillnad i krokningsförmåga.
- Yes, alltid C&R så några djupa krokningar vill jag absolut inte ha, hellre tappad fisk isf (men helst inte)
"Tror att du rycker ut krokarna med ditt jerkspö och din stumma lina."
- Detta kan mycket väl vara sant då jag ibland faktiskt kännt hur krokarna "skrapar" och sedan är motståndet borta och ångesten infinner sig (var det en stor?)
Men det blir lite motsägelsefullt om man ser vad ovanstående skrivit:
"Veva tight och sopa i rejält!"
Testa och sopa i rejält fast ha inte bromsen ställd så hårt... Kan fungera!
Alessandro
2009-03-25, 10:36
"Berätta lite vad du fiskar för nått, abborre, gädda eller gös?
deadbait.
Sen kör du C&R och strävar efter en ytlig krokning eller inte? "
- Jag fiskar uteslutande gädda.
- Jag kör både live&deadbait utan märkbar skillnad i krokningsförmåga.
- Yes, alltid C&R så några djupa krokningar vill jag absolut inte ha, hellre tappad fisk isf (men helst inte)
"Tror att du rycker ut krokarna med ditt jerkspö och din stumma lina."
- Detta kan mycket väl vara sant då jag ibland faktiskt kännt hur krokarna "skrapar" och sedan är motståndet borta och ångesten infinner sig (var det en stor?)
Men det blir lite motsägelsefullt om man ser vad ovanstående skrivit:
"Veva tight och sopa i rejält!"
OK, prova en cirkelkrok i tvåans storlek på deadbait igenom både under och överkäke om betesfisken inte är för stor (låt oss säga hektomört), om det inte funkar så har du iallafall försökt och kan bortse ifrån det.
Tok-Torsten
2009-03-25, 11:23
Jag gick in på länken ovan men fattar inte riktigt.. Vad är en cirkelkrok och vad är poängen. Skulle denna typ av krok ha bättre krokningsförmåga än en trekrok? Är den utvriden så att inte skaftet "skymmer" krokspetsen.
Eller uppnås bättre krokning pga att inte gäddan känner denna typ av krok lika tydligt som ett trekrokstackel.
Vänligen upplys en nygammal på fiskeområdet.
Hej, Tok-Torsten:fiska2:
Cirkelkrokar har fördelen att de oftast inte fastnar i svalg på den fisk den fångar utan fastnar i "läppen" eller iaf i de yttre delarna av munnen. Detta är pga dess konstruktion. Lite svårt att förklara.
Men ta en krok hemma och böj till den som en cirkelkrok åsså drar du den genom en sluten hand så för du bättre förståelse hur de fungerar.
/Johan P
http://igfaanglersdigest.com/how-to-fish-circle-hooks.html
Förklarar rätt bra!
djsringup
2009-03-25, 13:42
Fördelen med cirkelkrokar är väl främst att krokningen blir skonsam inte att det krokar bättre än en trekrok, eller?
Ingen som har andra tips?
Ingen som kan uppskatta krokningsprocent på sitt eget fiske vid flötestrolling efter gädda?
Hur många fiskar är det du tappat. Är det 100 st av 200 eller det 4 av 8?
Askungen
2009-03-25, 13:57
Det är inte så att fisken spottar innan du krokar?
Ok. 6 fots styva spön. Tror som någon annan skrev att du river ur krokarna ur käften på dem.
Köp två karp/gäddmetespön. Blir en helt annan kraftfördelning samt att du kan drilla fisken på ett helt annat sätt.
http://www.popuptackle.com/
Klicka på lagerrensning, de har 12 Prologic spön, 2 för 1, några st kvar. Kör själv med dem, tycker de fungerar ok till mitt fiske.
//Olof
djsringup
2009-03-25, 17:40
"Hur många fiskar är det du tappat. Är det 100 st av 200 eller det 4 av 8? "
- Vet inte riktigt men det är väl närmare 100 av 200 isf...
"Det är inte så att fisken spottar innan du krokar?"
- Nej, det är det aldrig, man känner först motståndet men att krokningen uteblir.
"Ok. 6 fots styva spön. Tror som någon annan skrev att du river ur krokarna ur käften på dem.
Köp två karp/gäddmetespön. Blir en helt annan kraftfördelning samt att du kan drilla fisken på ett helt annat sätt.
Klicka på lagerrensning, de har 12 Prologic spön, 2 för 1, några st kvar. Kör själv med dem, tycker de fungerar ok till mitt fiske."
- Detta är säkert ett jättebra alternativ men jag skulle helst vilja ha tips på tackel som fungerar bra ihop med min befintliga utrustning, dessutom när man väl krokar ordentligt så är fighten extra kul på de styva spöna...
Det är inte så att du kör med stor betesfisk? Det kan ju bidra till krokningsproblem?
Prova med större krok, då kommer de inte lika lätt att lossna när du försöker slita ut dem!
Mothugg är kul på jerkspön, drill är kul på 12 fots karpspön!
Hatar att drilla när jag jerkfiskar.
//O
"Hur många fiskar är det du tappat. Är det 100 st av 200 eller det 4 av 8? "
- Vet inte riktigt men det är väl närmare 100 av 200 isf...
"Det är inte så att fisken spottar innan du krokar?"
- Nej, det är det aldrig, man känner först motståndet men att krokningen uteblir.
"Ok. 6 fots styva spön. Tror som någon annan skrev att du river ur krokarna ur käften på dem.
Klicka på lagerrensning, de har 12 Prologic spön, 2 för 1, några st kvar. Kör själv med dem, tycker de fungerar ok till mitt fiske."
- Detta är säkert ett jättebra alternativ men jag skulle helst vilja ha tips på tackel som fungerar bra ihop med min befintliga utrustning, dessutom när man väl krokar ordentligt så är fighten extra kul på de styva spöna...
djsringup
2009-03-25, 22:48
"Det är inte så att du kör med stor betesfisk? Det kan ju bidra till krokningsproblem? "
- Jo, det kan vara en orsak, skall väga och mäta en mört nästa gång jag är ute och se hur stora de egentligen är, men borde man inte väga upp storleken med de extra krokar jag använder?
"Prova med större krok, då kommer de inte lika lätt att lossna när du försöker slita ut dem! "
- Testade nyligen att gå ner i krokstorlek och tyckte det blev bättre men det var bara tillfälligt, nu funderar jag istället på att gå upp i storlek (köpte nyligen Owner strl.2 (http://www.olssonsfiske.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=397))
"Mothugg är kul på jerkspön, drill är kul på 12 fots karpspön!
Hatar att drilla när jag jerkfiskar."
- Smaken är som baken, gillar jerkspöt där man kan känna fiskens styrka direkt i det styva spöt.
Cirkelkrokar har fördelen att de oftast inte fastnar i svalg på den fisk den fångar utan fastnar i "läppen" eller iaf i de yttre delarna av munnen.
Två ord,Skit snack !:)
The_Jerkman
2009-03-26, 00:05
Ett ord, skitsnack! :)
Alessandro
2009-03-26, 00:35
Jag gick in på länken ovan men fattar inte riktigt.. Vad är en cirkelkrok och vad är poängen. Skulle denna typ av krok ha bättre krokningsförmåga än en trekrok? Är den utvriden så att inte skaftet "skymmer" krokspetsen.
Eller uppnås bättre krokning pga att inte gäddan känner denna typ av krok lika tydligt som ett trekrokstackel.
Cirkelkrok används mycket vid fiske efter stora fiskar som t.ex Tarpoon som är extremt svårkrokade. Oftast när du väl lärt dig kroka med cirkelkrok så sitter fisken riktigt bra, det är alltid en enkelkrok. Fiskar du med trekrokar (en eller flera) finns risken att du inte driver in hullingarna ordentligt.
Att böja krokar tycker jag inte är så bra, dom blir alltid försvagade, så dyrt är inte inköp av cirkelkrok.
Det är bara att prova sig fram vad man tycker är bäst, ett flöte med en trekrok,
ett flöte med två trekrokar och ett flöte med cirkelkrok.
Har du någonsin fiskat med cirkelkrok?
djsringup
2009-03-26, 18:58
Finns det ingen som kan uppskatta sin krokningsprocent vid flötestrolling efter gädda?
Askungen
2009-03-26, 19:06
90% kanske för min egen del, dom jag missar spottar ofta innan jag ens hunnit kroka. Rätt sällan tycker jag som man tappar fisk i själva drillen eller i mothuggsögonblicket.
70-80% cirka. Har du sett till att krokarna sitter så att dom går lätt att dra loss från betesfisken, för om du inte får loss dom kan jag förstå dina problem.
Då blir det svårkrokat. :popcorn:
djsringup
2009-03-27, 01:49
"Har du sett till att krokarna sitter så att dom går lätt att dra loss från betesfisken, för om du inte får loss dom kan jag förstå dina problem.
Då blir det svårkrokat."
- Jepp, jag sätter bara ena krokspetsen av de tre genom pyttelite av skinnet under fjället på mörten.
"90% kanske för min egen del, dom jag missar spottar ofta innan jag ens hunnit kroka. Rätt sällan tycker jag som man tappar fisk i själva drillen eller i mothuggsögonblicket. "
- Väntar du länge eller krokar du direkt du får napp?
Askungen
2009-03-27, 02:07
[QUOTE=djsringup;436034- Väntar du länge eller krokar du direkt du får napp?[/QUOTE]
Beror väl på lite hur stor betesfisken är, men aldrig längre än 9-10 sekunder.
Kanske överdrev lite med 90%, men som sagt de flesta som jag missar är pga. fisken spottar innan jag gör mothugg.
Kan tillägga att jag kör med 12 fots karpspön på 3lb. Oftast tvåst sexor eller 2st fyror, en i munnen och en i ryggfenefästet.
Alessandro
2009-04-02, 05:11
Läs gärna vad DavidL skriver på sidan 112 i Fiskefeber #2/09.
MastaPike
2009-04-02, 10:20
Tror problemet till stor del ligger i spöet och mothugget. Använd längre spön främst för att öka spridningen och öka linkontrollen (mycket beroende på hur du fiskar dock, djupbranter eller garagegäddor). Fiskar man mycket grunnt och i komplex miljö föredrar jag längre spön så jag kan styra betena utan att använda sidoparavan om möjligt.
Angående mothugget är det här det går fel för de flesta som inte metat mycket. Små krokar är sylvassa och gäddans käft förhållandevis mjuk. Använder du mört ska du inte behöva flytta betesfisken i gäddans mun heller, vilket är väldigt svårt, då du krokar utan tacklet ska släppa fästet i betesfisken och kroka gäddan direkt. Till detta behövs väldigt LITE kraft. Har sett många frikoppla rullen för att tokveva och sopa på världens mothugg, detta resulterar ofta endast i ett fåtal krokningar. Föredrar själv att bara frikoppla, fortsätta ro och efter 10s strama upp linan med en lätt knyck så sitter gäddan där.
PS. Dra inte för tidiga slutsatser heller. Ibland kan man missa massor av fisk utan att göra fel, som bekant är gäddans beteende väldigt alternativt från dag till dag,
Tok-Torsten
2009-04-02, 10:58
Läs gärna vad DavidL skriver på sidan 112 i Fiskefeber #2/09.
Jag har sedan länge anmält prenumeration på Fiskefeber men ännu inte fått någon tidning. När kommer nästa nummer?
Jag kollade upp om de hade FF på biblioteket men det hade de inte. Jag får jaga lite för att få tag på tvåan.:fiska2:
Alessandro
2009-04-02, 12:09
Jag har sedan länge anmält prenumeration på Fiskefeber men ännu inte fått någon tidning. När kommer nästa nummer?
Jag kollade upp om de hade FF på biblioteket men det hade de inte. Jag får jaga lite för att få tag på tvåan.:fiska2:
Det är väl nuvarande nummer? #3 kommer väl i maj?
Om det nu är så att du kör hyfsat stor betesfisk, så hade jag själv vid hugget öppnat bygeln och väntat rätt länge. 20 sekunder iallaf (om det nu är stor betesfisk som sagt) Vevat in löslinan och gjort hårt mothugg.
Jag hade dock inte gjort det med jerkspö.
Om man normalt tycker att man har problem med djupa krokningar osv är det kanske givetvis inte att rekommendera att vänta länge innan mothugg, men du verkar ju inte riktigt ha det problemet.