Visa fullständig version : får på väldigt lite flätlina...
Hallå!
Som amatörfiskare har jag köpt mig ny utrustning det vart:
Spö: Ron Thomson Flexside 190cm
Rulle: Okuma Zeon ZN15 - Haspel
Flätlina: Sufix Gyro 0.12mm 150m
Enligt rullen specifikation så ska den få på följande: 0.12/220 - 0.15/150 - 0.18/100.
Men jag fick på ca 80-100m sedan blev spolen "överfull". Jag har lindat den själv med motstånd men har jag gjort fel eller stämmer inte specifikationen på rullen?
Gav ca 600kr för rulle och spö, bra deal?
Tacksam för svar/synpunkter
/Joakim
Välkommen till Fiskesnack Joakim!
Grejen med de "nya" flätade linorna är att de är tjockare än vad klassisk nylonlina är. Så att det står 0.12 på linan man köpt så är den i själva verket tjockare än .12.
Så det är inget konstigt med varken din rulle eller din lina.
Varför det är på det här sättet vet jag inte, men kanske för att övertala konsumenterna att det är en superlina. Men vet inte, bara en teori från min sida.
Ang. setet så har jag ingen jättekoll, men överlag så får man vad man betalar för.
Om du fiskar mycket skulle jag personligen lagt mer pengar på utrustningen, men är det bara lite sommarfiske och ett par dagar till per år så kommer du säkert bli nöjd med utrustningen.
Skitfiske!
Sir Fish-a-lot
2009-04-06, 12:57
Välkommen till Fiskesnack och sportfiskets förvirrade värld.
Superlinan är alltid tjockare än motsvarande nylonlina. Dessutom "bygger den på" på spolen på ett helt annat sätt. Det slinker ned en hel del luft om man har flätad lina ; )
Fireline är ju inte flätad men den är ju styv som tandtråd (i grövre dimensioner) och jag tycker att den bygger på ännu mer än t.ex. Whiplash eller Stren.
Du gjorde en schysst deal ;)
Välkommen till Fiskesnack Joakim!
Grejen med de "nya" flätade linorna är att de är tjockare än vad klassisk nylonlina är. Så att det står 0.12 på linan man köpt så är den i själva verket tjockare än .12.
Så det är inget konstigt med varken din rulle eller din lina.
Varför det är på det här sättet vet jag inte, men kanske för att övertala konsumenterna att det är en superlina. Men vet inte, bara en teori från min sida.
Ang. setet så har jag ingen jättekoll, men överlag så får man vad man betalar för.
Om du fiskar mycket skulle jag personligen lagt mer pengar på utrustningen, men är det bara lite sommarfiske och ett par dagar till per år så kommer du säkert bli nöjd med utrustningen.
Skitfiske!
Att dimensionerna inte stämmer överens med verkligheten när det gäller flätlinor stämmer, men alla är inte TJOCKARE än verkliga dimensionen ibland är det raka motsatsen.
Spolade förra veckan på Sufix Performance braid 0.16 mm på min nya Shimano Technium MgS 1500. Den är MYCKET tunnare än 0.16 mm kan jag säga, är nog snarare neråt 0.12 och tar "bara" runt 7 kilo.
Det är olika specar på olika fabrikat. Sufix som jag nämde är snarare tunnare än tjockare. En 0.16 mm fireline är GROV jämfört med Sufixen t.ex.
tintin_jkpg
2009-04-06, 13:24
Jag är helnöjd med mitt Ron Thomson Flexide, fast mitt är mycket längre.
Tror att du kommer få skönt fiske med ditt set, och 600kr är billigt & bra för en nybörjare.
okej men att jag bara får ca 80-100m med men Suffix är normalt då?
Att dimensionerna inte stämmer överens med verkligheten när det gäller flätlinor stämmer, men alla är inte TJOCKARE än verkliga dimensionen ibland är det raka motsatsen.
Spolade förra veckan på Sufix Performance braid 0.16 mm på min nya Shimano Technium MgS 1500. Den är MYCKET tunnare än 0.16 mm kan jag säga, är nog snarare neråt 0.12 och tar "bara" runt 7 kilo.
Det är olika specar på olika fabrikat. Sufix som jag nämde är snarare tunnare än tjockare. En 0.16 mm fireline är GROV jämfört med Sufixen t.ex.
Ser man på. Det är något jag aldrig varit med om.
okej men att jag bara får ca 80-100m med men Suffix är normalt då?
Det borde räcka för att fiska iaf.
/T
drennan70
2009-04-20, 13:03
Saken är ju den att rund flätlina bygger mer. plattlina som typ "elfransovitch" linan fireline bygger mindre.
du ska spola på linan på butik så du får den hårt påspolad. Nylon i bott och 100m stumlina på topp.
Är dom så vimsiga så dom lägger på för lite backing så att du råkar få 150m stumlina och det bär iväg i pengar så får handlarn stå för det.Inte ditt problem.