handdator

Visa fullständig version : Flätlina till Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

FireRaptor
2009-04-24, 10:38
Som många andra, är jag ny på det här med flätlina. Då jag inom snar framtid tänker testa UT´s uppgraderingslösning, rekommenderas jag att köra flätlina.

Har läst flertalet trådar gällande "bäst flätlinan" etc. och har fastnat lite för följande lina för kustfiske efter markrill, horngädda, havsöring etc. med betesvikt 60-90 gr.

Strike Wire Extreme
http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=929354

0,13mm
0,15mm

Då jag enligt uppgift med uppgraderingskit från UT kommer bli lite begränsad då det gäller linmängden på spolen, undrar jag nu om någon har någon erfarenhet av Strike Wire Extreme till en Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket, dvs. hur många antal meter jag kan spola på (inkl. nylongrunden) på originalspolen vs. spolen som ingår i uppgraderingskit:et som begränsar min nuvarande linmängd (0.35mm nylonlina) till drygt 65%.

Då jag gjort en antal testkast på land där det varit nästan vindstilla, mätte jag kasten till mellan 80-97 meter med 60-85 gr. Med uppgraderingskit, 135m flätlina (plus nylongrund) påverkas kastlängden vilket då innebär att det kanske blir lite tight med drygt 140-150 meter lina totalt. Tänker jag helt fel?

beachcast
2009-04-24, 16:08
UT har ju även högkapacitetsspolar till sina trimm. Kanske skulle vara något för dig? Och jag hade nog inte kört tunnare flätlina än 0.23 på en multirulle med risk för att lina kan gräva ner sig med trassel som följd och speciellt inte vid kustfiske då det finns risk för stort slitage mot stenar, pirar osv

Pelé Branco
2009-04-24, 18:27
Jag hade nog inte heller satsat på så tunna flätlinnor till en multirulle, särskilt inte med betesvikter kring 60-90 gram och fiske vid kusten. För som sagt, om linan har grävt ner sig eller med ett schysst bakslag så kan nog betet fortsätta bort mot horisonten.

Är du orolig för att 135 m inte räcker till så finns ju större spolar, eller möjligheten att spola på lina i butik från bulkspole. Pris per meter varierar från butik till butik men jag tycker inte du ska behöva betala mer än 1,25 - 1,50 per meter. Du kastar kanske inte 135 meter alla gånger men du får räkna med att ta av lite lina med jämna mellanrum samt en och annan incident som gör att du blir av med några meter lina från tid till annan.

Abracos!

Gimlan
2009-04-24, 18:43
En 6500 CS pro rocket klarar av att spola upp 200 meter 0.4 lina (6500CS PR 455g 5,3:1 2/1 200m/0.40) Själv kör jag 0,31 fireline och kastar vikter mellan 28 - 110g.
Köpte en bulk spole på 1000 meter tillsammans med polarna. Då fick vi ner priset under kronan. Så jag spolade på ca 60-80 meter nylon i grund på ena rullen jag har. Sen ca 170 meter flätlina... har inte haft fisk som stuckit iväg med lina så att jag sett nylongrunden.

edit: om du går ihop med några kompisar så får du ca 300 meter för samma pris som en 135m spole.

edit2: http://www.tradera.com/-FLATLINA-PERFEKT-TILL-JERKFISKE-M-M--auktion_90320299

TeamScuirus
2009-04-25, 17:53
En grunn 6000 UT spole tar ca 180m med PP 0,23.

FireRaptor
2009-04-25, 23:39
UT har ju även högkapacitetsspolar till sina trimm. Kanske skulle vara något för dig? Och jag hade nog inte kört tunnare flätlina än 0.23 på en multirulle med risk för att lina kan gräva ner sig med trassel som följd och speciellt inte vid kustfiske då det finns risk för stort slitage mot stenar, pirar osv

Jo jag känner till det, dock inte i det paketet som jag tänkte mig. Vi kastar från en slags pir, där det är kast rakt ut i havet som gäller, men risken finns ju naturligtvis då det driver hårt och linan släpas mot betongen på piren. Hur känslig är flätlinan? Nylon som slits mot sträv betong, klarar sig rätt bra.

FireRaptor
2009-04-25, 23:44
En 6500 CS pro rocket klarar av att spola upp 200 meter 0.4 lina (6500CS PR 455g 5,3:1 2/1 200m/0.40) Själv kör jag 0,31 fireline och kastar vikter mellan 28 - 110g.
Köpte en bulk spole på 1000 meter tillsammans med polarna. Då fick vi ner priset under kronan. Så jag spolade på ca 60-80 meter nylon i grund på ena rullen jag har. Sen ca 170 meter flätlina... har inte haft fisk som stuckit iväg med lina så att jag sett nylongrunden.

edit: om du går ihop med några kompisar så får du ca 300 meter för samma pris som en 135m spole.

edit2: http://www.tradera.com/-FLATLINA-PERFEKT-TILL-JERKFISKE-M-M--auktion_90320299

Låter bra! Ska kika på sportfiskedepån om de säljer fireline på lösmeter, eller måste man köpa i förpackning? Det beror kanske på deras sortiment.

Kör du med orginalspole? Täcker du spolen med 60-80 meter nylongrund +170 meter flätlina? Köpte du fireline på lösmeter? Hur klarar den slitage?

Mattias.A
2009-04-26, 09:18

Japp original klarar den det,men trimmar man den så försvinner en del av linkapaciteten.......

Sen hade jag inte kört med fireline till multirulle, utan en rundare lina typ powerpro eller liknande...

Gimlan
2009-04-26, 09:31
Jag köper en stor bulkrulle på 600-900 meter.
Från han jag köper så brukar jag kunna få köpa fireline/power pro för under kronan meter.
Och linan är färsk. Så man behöver inte oroa sig om att det är gammal lina man köper.

Här får ni mailen till han som jag köper lina av.
callesierra@hotmail.com

Väldigt trevlig att ha att göra med!

FireRaptor
2009-04-27, 12:13
Jag köper en stor bulkrulle på 600-900 meter.
Från han jag köper så brukar jag kunna få köpa fireline/power pro för under kronan meter.
Och linan är färsk. Så man behöver inte oroa sig om att det är gammal lina man köper.

Här får ni mailen till han som jag köper lina av.
callesierra@hotmail.com

Väldigt trevlig att ha att göra med!

Tack för tipset! Är det en privatperson som säljer eller en representant på ett företag? Väljer man själv om det ska vara en 600 eller 900 meter bulkrulle.

Väldigt delade åsikter när det gäller vilken flätlina man ska välja. Har blivit rekommenderad Strike Wire Extreme, som tydligen ska vara en riktigt fin lina. Någon som sätter emot? Ni som kan detta, jag ska alltså inte välja tunnare än 0.23mm?

drennan70
2009-04-27, 15:47
strikewire extreme 0.32 passar bra på en sån stor rulle, fast ska du kasta 7 mil så kanske 023 eller nått e bättre, för gäddfiske e strikwire 0.32 kung. fireline är i mina ögon rent skit.

drennan70
2009-04-27, 15:48
jag har 110 till 140 m stumlina på rullarna, billig nylon i bott.

FireRaptor
2009-04-28, 00:44
strikewire extreme 0.32 passar bra på en sån stor rulle, fast ska du kasta 7 mil så kanske 023 eller nått e bättre, för gäddfiske e strikwire 0.32 kung. fireline är i mina ögon rent skit.

Låter bra, tack för tipset! Varför är fireline skit, enligt dig?

Mattias.A
2009-04-28, 09:13
Låter bra, tack för tipset! Varför är fireline skit, enligt dig?

För det första är den inte rund i profilen utan rektangulär och sen så fransar den sig nåt enormt.....

Gimlan
2009-04-28, 09:40
Sant, Fireline har inte direkt någon jätte livslängd. Men med den fl-linan jag kör med funkar bra utan större nötning, och sen så pass mycket jag fiskat kan jag inte påstå att den är skit.
Då dänger jag vikter mellan 40 - 120 g.

Visst att FL har ett lite sämre skydd på sin lina. Men det är ändå en av dom bättre linorna på marknaden.
Strike wire ska tydligen vara riktigt trevlig, vad jag har fått höra.
Inväntar själv en rulle på 110 meter 0.32 bara för att testa linan.

Power pro är också en trevlig lina. Man jag föredrar nog FL före Pp.

Det är en privatperson som importerar. Så det kan variera vad han tar hem. Ibland är det Fireline ibland Power pro, Ugly birde (En helt OK flätlina som är billig)

edit: Detta är han jag köper från: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=241838

FireRaptor
2009-04-28, 09:54
För det första är den inte rund i profilen utan rektangulär och sen så fransar den sig nåt enormt.....

Då är jag med, flera som har sagt detsamma. Tack!

Sant, Fireline har inte direkt någon jätte livslängd. Men den linan jag kört med och så pass mycket jag fiskat kan jag inte påstå att den är skit.

Visst att FL har ett lite sämre skydd på sin lina. Är nöjd med linan i helt helt.
Strike wire ska tydligen vara riktigt trevlig, vad jag har fått höra.
Inväntar själv en rulle på 110 meter 0.32 bara för att testa linan.

Power pro är också en trevlig lina. Man jag föredrar nog FL före Pp.

Det är en privatperson som importerar. Så det kan variera vad han tar hem. Ibland är det Fireline ibland Power pro, Ugly birde (En helt OK flätlina som är billig)

edit: Detta är han jag köper från: http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=241838

Tack åter igen. Jag tänker byta ut nylonet helt inom snar framtid, även på mina övriga multirullar, dock helt beroende på hur det fungerar på min 6500. Det blir nog till att köpa Strik Wire och testa hur den fungerar samt att jag nog tillsammans med polarna köper en bulkrulle av ovan nämnd person.

Anser du att Power Pro är aningen sämre än FireLine eftersom du föredrar FL före PP, eller handlar det om priset?

Gimlan
2009-04-29, 00:29
Då är jag med, flera som har sagt detsamma. Tack!

Tack åter igen. Jag tänker byta ut nylonet helt inom snar framtid, även på mina övriga multirullar, dock helt beroende på hur det fungerar på min 6500. Det blir nog till att köpa Strik Wire och testa hur den fungerar samt att jag nog tillsammans med polarna köper en bulkrulle av ovan nämnd person.

Anser du att Power Pro är aningen sämre än FireLine eftersom du föredrar FL före PP, eller handlar det om priset?

Tycker att kastegenskaperna hos Fireline är bättre än hos Power pro, sen så har jag för mig att Fireline har lite högre brottstyrka än power pro om man tittar på grovleken.

FireLine:
+ Kast egenskaper, Dimensionen/styrka, slitag
- Priset, Går lätt av vid skavanker på linan

Power Pro:
+ Kast egenskaper, Priset, Slitage
- Aningen tjock, nött lina suger åt sig ganska bra med vatten.

Detta är väll vad jag reflekterat. Varför jag gillar FL före PP är att man inte behöver slänga på lika grov lina för att klara dra upp lik :D. Vill gärna få med mig dragen upp då man satt sig.

Mattias.A
2009-04-29, 07:33
Tycker att kastegenskaperna hos Fireline är bättre än hos Power pro, sen så har jag för mig att Fireline har lite högre brottstyrka än power pro om man tittar på grovleken.

FireLine:
+ Kast egenskaper, Dimensionen/styrka, slitag
- Priset, Går lätt av vid skavanker på linan

Power Pro:
+ Kast egenskaper, Priset, Slitage
- Aningen tjock, nött lina suger åt sig ganska bra med vatten.

Detta är väll vad jag reflekterat. Varför jag gillar FL före PP är att man inte behöver slänga på lika grov lina för att klara dra upp lik :D. Vill gärna få med mig dragen upp då man satt sig.

http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=129623
http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=129661

Jämför du bägge dessa sidor så märker du att PP rent generellt tål lite mer i samma tjocklek 0.10 t.ex 5 mot 3,6 kg.

Personligen så kör jag helst pp på spinnrulle då den funkar bättre tack vare att den är rund, till haspel därimot så är det mer jämnt.

T.o.m ABU rekomenderar spderwire istället för fireline till spinnrulle i Napp&Nytt..

Patrik (Team Poseidon)
2009-04-29, 10:51
Som många andra, är jag ny på det här med flätlina. Då jag inom snar framtid tänker testa UT´s uppgraderingslösning, rekommenderas jag att köra flätlina.

Har läst flertalet trådar gällande "bäst flätlinan" etc. och har fastnat lite för följande lina för kustfiske efter markrill, horngädda, havsöring etc. med betesvikt 60-90 gr.

Strike Wire Extreme
http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=929354

0,13mm
0,15mm

Då jag enligt uppgift med uppgraderingskit från UT kommer bli lite begränsad då det gäller linmängden på spolen, undrar jag nu om någon har någon erfarenhet av Strike Wire Extreme till en Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket, dvs. hur många antal meter jag kan spola på (inkl. nylongrunden) på originalspolen vs. spolen som ingår i uppgraderingskit:et som begränsar min nuvarande linmängd (0.35mm nylonlina) till drygt 65%.

Då jag gjort en antal testkast på land där det varit nästan vindstilla, mätte jag kasten till mellan 80-97 meter med 60-85 gr. Med uppgraderingskit, 135m flätlina (plus nylongrund) påverkas kastlängden vilket då innebär att det kanske blir lite tight med drygt 140-150 meter lina totalt. Tänker jag helt fel?

Hej Fireraptor!

Han som säljer linor med mera är en mycket god vän till mig. Så PM:a mig så ska jag hjälpa dig och om du har några frågor med mera.

FireRaptor
2009-04-29, 12:31
Hej Fireraptor!

Han som säljer linor med mera är en mycket god vän till mig. Så PM:a mig så ska jag hjälpa dig och om du har några frågor med mera.

Tack, då gör vi så. Du har PM.

FireRaptor
2009-05-21, 09:46
Tack Patrik. Det blir utan tvekan Power Pro till att börja med.

mascot
2009-05-21, 21:21
Oj, ännu en het tråd om linor... Måste bara lägga mig i!! ;)
Många missuppfattningar och många som snackar ordentligt i nattmössan. Det finns inget som stavas bästa flätlinan i alla lägen. Alla har vi olika erfarenheter av linor och har hittat olika favoriter till vårt fiske.

Jag har några favoritlinor - dock i helt olika situationen och till olika fiske

Multirulle Jerkbait/tyngre fiske/grövre dimensioner - Strike Wire Extreme eller Spiderwire UltraCast Invisi-braid. Power Pro?? Påminner mycket om nyss nämda faktiskt, med för mig en avgörande skillnad - den suger vatten i stil med den effektivaste tvättsvampen enligt min uppfattning.

Haspel - äldre rullar / "billigare" rullar med sämre linuppläggning. Fireline alla dagar i veckan. Den mest förlåtande flätlinan alla kategorier.

Haspel - nyare / "finare" rullar med suverän linuppläggning - Spiderwire ultracast invisi-braid eller Sufix Performance Braid.

Vertikalfiske lågprofilare - AMS Verti-tress är rolls royce men krävs mindre av linan till detta fiske tycker jag, viktigast är att den skär bra genom vattnet, spiderwire ultracast invisibraid, sufix performance braid och savage gear adrenaline är bra linor i tunnare dimensioner också..

Mina rullar/linor:

Ambassadeur Predator 5601c - StrikeWire Extreme 0.36mm Till tyngsta jerkbaitsen/gummibetena <100g
Ambassadeur Revo Toro 51HS - StrikeWire Extreme 0.28mm Till lättare jerkbaits/wobbler/gäddspinnare/gummibeten upp till ca 100g
Shimano Aero GTE C 5000 Baitrunner - Spiderwire Ultracast invisibraid 0.30mm Uteslutande till gädd/gösmete med live/deadbait samt flötestrolling.
Shimani Technium 1500 MgS - Sufix Performance Braid 0.16mm/Fireline smoke 0.17mm Till abborrfisket, jigg, spinnare, små wobbler, spookar, poppers <35 gram. Även en del flöt och bottenmete efter abborre och sink & draw och drachotackel körs på denna. observera dock att Sufix är väldigt tunna i angiven dimension. 0.16mm är specad till mellan 6-7 kilo och är i själva verket lika tunn som 0.10-0.12 fireline t.ex. Spole med 0.17mm Fireline använder jag på denna rulle till fiske med gäddspinnflugorna!
Shimano Symetre 750Fi - Spiderwire UltraCast Invisi-braid 0.12mm / Fireline 0.10mm (gul) UL-rullen. Körs till lättaste abborrfisket ca <15 gram.

Jag vet att powerpro är väldigt populär och i vissa lägen funkar den säkert kanonbra.Jag tycker den påminner mycket om strikewire med skillnaden att strikewire har ett något hårdare "skal" på nåt sätt som gör att den suger mindre vatten. Ni som gillar powerpro borde testa strikewire.

FireRaptor
2009-05-22, 10:06
Tack för ett mycket informativt inlägg!

Jag upplever att majoriteten av mina sportfiskekollegor rekommenderar PowerPro som kanske inte alltid är optimal för alla typer av rullar etc. men generellt sätt är det tydligen PowerPro och StrikeWire som gäller.

Då jag själv är väldigt ny på användandet av flätlina, får jag helt enkelt skaffa mig egna erfarenheter. Det blir till att testa PowerPro på min Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket nu framöver. Till min 5601 Jerk använder jag StrikeWire Extreme 0.36 men jag har inte ens testat min jerkbaitutrustning än dessvärre.

FireLine rekommenderas inte av dem som enligt egen uppgift är erfarna sportfiskare. Jag kan själv inte bedömma det riktigt än. Men det kommer.