Visa fullständig version : [B]Metartävling/lergöken cup Ängelhom Skåne[/B]
fiskarlinus
2009-05-08, 20:46
I Ängelholm brukar det varje år arrangeras en metartävling.
Tävlingen går i Rönne å som är indelad i rutor med nummer.
Varje ruta är ett lag och man får max ha i två spön per ruta/lag sammtidigt.
Det går ett startskott och sen har man 3 timmar på sig att dra upp så mycket man kan.
Efter de 3 timmarna går ett nytt skott som talar om att tiden är ute.
Man går till en samlingsplats och väger sin fisk och väntar på resultat och placering.
Fisken går till en kräftodling tror jag att de e, så det slängs inte bara iväg sen
Många sportfiskare brukar komma och familj/släkt som min brukar umgås lite under metet.
Trevlig tävling som passar alla med många och fina priser.
Tävlingen går den 11 Juli.
Kolla här http://www.folkfiske.se/
andershbg
2009-05-08, 20:51
I Ängelholm brukar det varje år arrangeras en metartävling.
Tävlingen går i Rönne å som är indelad i rutor med nummer.
Varje ruta är ett lag och man får max ha i två spön per ruta/lag sammtidigt.
Det går ett startskott och sen har man 3 timmar på sig att dra upp så mycket man kan.
Efter de 3 timmarna går ett nytt skott som talar om att tiden är ute.
Man går till en samlingsplats och väger sin fisk och väntar på resultat och placering.
Fisken går till en kräftodling tror jag att de e, så det slängs inte bara iväg sen
Många sportfiskare brukar komma och familj/släkt som min brukar umgås lite under metet.
Trevlig tävling som passar alla med många och fina priser.
Tävlingen går den 11 Juli.
Kolla här http://www.folkfiske.se/
3 tim? Har alltid varit 5 vad jag kan minnas. Själv kommer vi bojkotta tävlingen!
fiskarlinus
2009-05-09, 08:29
De é kanske 5 timmar.
Jag fick för mig att det var 3 timmar bara.
Förra året kom man 10 :) Har också för mig det var 5 timmar..
andershbg
2009-05-09, 11:54
Förra året kom man 10 :) Har också för mig det var 5 timmar..
Förra året kom man 2:a och 2001 vann vi. Tyvärr e priserna mest skit nummera för att folk fuska. Och när även funktionärer fuska förra året, då har det gått för långt. Så jag med flera kommer inte vara med i fortsättningen. Tyvärr, för det är en trevlig tävling!
Förra året kom man 2:a och 2001 vann vi. Tyvärr e priserna mest skit nummera för att folk fuska. Och när även funktionärer fuska förra året, då har det gått för långt. Så jag med flera kommer inte vara med i fortsättningen. Tyvärr, för det är en trevlig tävling!
Där ser man :) Hörde också att vissa får de bästa platserna. Trist.. Men man får bortse från tävlingen o låta dem fuska.. själv kan man ju vara där för skojs skull.
andershbg
2009-05-09, 12:46
Där ser man :) Hörde också att vissa får de bästa platserna. Trist.. Men man får bortse från tävlingen o låta dem fuska.. själv kan man ju vara där för skojs skull.
Det med platserna bryr jag mig inte om. Visst måste där vara några funktionärer på varje strecka. Men att överlämna fisk till varandra funkar inte!!
Har varit med de 7 senaste åren. Det är en kul tävling där man träffar mycket folk. Sen är det lite tråkigt med fusket och priserna är ingen höjdare. Men det en dålig dags fiske är bättre än en bra dags jobb tänk på det.
Flodebanan
2009-05-09, 13:52
Slaktfiskar ni på fritiden också och ger bort till kräftfiskare?
andershbg
2009-05-09, 14:04
Klart vi gör. Vi är ju "Bulefiskare" :)
Sir Fish-a-lot
2009-05-09, 17:08
Det kommer faktiskt upp lite fisk under tävlingen. All mäskning är förbjuden. Väldigt få större fiskar får sätta livet till. Tidpunkten på dagen är inte den optimala vad gäller specimenmete ;)
Ån mår inte dåligt av att mörtbeståndet decimeras något och av att en hel del skimmers förvinner...
Visst kan man vara principfast men man måste se till helheten i detta fall enligt mig.
Sir Fish-a-lot
2009-09-12, 23:35
Blåser lite liv i tråden.
Någon som var med i år och vill dela med sig av upplevelserna...