Visa fullständig version : Svagaste fisken?
Uer och marulk är riktigt trista att veva in. Ok, en marulk är ju som en sopsäck att veva in.. tungt... men inte en cm jobbar det för att bli kvar där nere.
theoneandonly
2009-05-11, 23:38
Jag skulle nog vilja nominera brax till överlägset svagaste fisken! Under hela "fighten" med min femkilos var jag övertygad om att det var en fisk närmre 1kg. Har visserligen varit med om 2-3 kgs braxar som kanske kämpat mer för sin storlek men de kämpar verkligen inte bra! Rudor är inte jättestarka heller
Id tycker jag är en rätt lam fisk, även braxen
gärs för tusan :) när man får dom på pimpel tror man att vertikalpirken hängt upp sig :P
Gösen !!
Arga gösar är allt annat än svaga!
Självklart braxen. Det är som att veva in en liten gren:) Trögt men den följer med.
Brax var det första jag kom att tänka på också...
En utlekt skabbig idhanne slår inga hastighetsrekord. Annars braxen och björkna.
Grävlingen
2009-05-12, 09:16
Uer.. blir juh ofta "korsch" av dem så man får veva för att inte få slacklina :) , god som tusan för övrigt!
Piskfinne
2009-05-12, 09:36
Jag är också inne på braxen! Det är lata fiskar. Klart att man inte blir särskilt stark av att äta en massa flöt på botten. Bättre att äta andra fiskar, då blir man pigg och stark! =)
Marulken ligger bra till... den jag fångat trodde jag var en stor tångruska.
Arga gösar är allt annat än svaga!
"Arga".... menar du hanfiskar under leken? eller krävs det kanske större gösar än dom jag fått, för att det ska bli en kamp.
Tänkte dock lägga lite tid på gösen i år ( igen) för att bättra på pb lite, så vi får väl se om man får någon kämpe, eftersom vi släpar våra wobblers i samma vatten så kan jag tydligen inte skylla på att dom e slöa i just "mitt" vatten. :rolleyes:
Väl mött :cheers:
Braxen (större varianter, fått små som pinnat på bra för sin storlek (upp till kilot)) är utmärkt kandidat enligt mig. Sen tycker jag att en stor id tagen i havet på sommaren kan kämpa på bra.
"Arga".... menar du hanfiskar under leken? eller krävs det kanske större gösar än dom jag fått, för att det ska bli en kamp.
Tänkte dock lägga lite tid på gösen i år ( igen) för att bättra på pb lite, så vi får väl se om man får någon kämpe, eftersom vi släpar våra wobblers i samma vatten så kan jag tydligen inte skylla på att dom e slöa i just "mitt" vatten. :rolleyes:
Väl mött :cheers:
Jo hangösar är ju rätt kämpaglada.
Inte för att gösen är någon stark fighter, men att ha med den på listan bland de svagaste fiskarna var det jag tyckte var fel.
ZanderNiko
2009-05-12, 13:32
Gösen !!
Nej?!
OnT: Uer skulle jag lägga min röst på.
Nej?!
OnT: Uer skulle jag lägga min röst på.
Då har du inte fått blåkäxa..
ZanderNiko
2009-05-12, 13:53
Då har du inte fått blåkäxa..
Nej, det har jag inte, så jag kan tyvärr inte uttala mig om den.
Havsöring.
absolut inte havsöring, de är en rolig fisk som kan ge fina fighter tycker jag. brax!
Proboarder
2009-05-13, 16:56
Måste säga gädda.. tycker bara jag får slöa, tråkiga stockar (fler än en gång man tror man fått en stock eller gren, som tillslut börjar röra på sig)
Kanske bara jag som fångar slöa jäklar? :P (dom små brukar iofs kämpa lite)
ps. (liten 1-2kilo, "stor" 3-5)
Alessandro
2009-05-13, 17:29
Piggvar säger jag.
umeå_älven
2009-05-13, 17:42
då har ni inte träffat på en utlekt lake i still vatten ..
Fiske-Feber
2009-05-13, 17:44
En del gösar är totalt 'lama' men endel är riktigt starka :)
Anders (Team Lilla My)
2009-05-13, 18:26
Skulle också säga uer om man ser till storleken. Jag menar även om en blåkäxa är svag så gör den nog ändå lite motstånd trots sin litenhet. Detsamma med marulken antar jag. Den hänger väl på kroken som en tyngd i alla fall. Uern flyter ju upp av sig själv nästan från början. Kan inte tänka mig att det finns en svagare fisk i förhållande till storleken.
Skulle också säga uer om man ser till storleken. Jag menar även om en blåkäxa är svag så gör den nog ändå lite motstånd trots sin litenhet. Detsamma med marulken antar jag. Den hänger väl på kroken som en tyngd i alla fall. Uern flyter ju upp av sig själv nästan från början. Kan inte tänka mig att det finns en svagare fisk i förhållande till storleken.
Har du fått någon blåkäxa eller hågäle? Nästan omöjligt att känna någonting efter hugget. Ärligt talat så tror jag du är fel ute, möjligt att uern blir tryckskadad fort och därför kraftlös men en fisk som hugger på nersläpp är inte slö.
Skruttapan
2009-05-13, 20:06
Gärsen precis som Sg säger man tror pirken har hängt upp sig.
absolut inte havsöring, de är en rolig fisk som kan ge fina fighter tycker jag. brax!
Har fått en hel del men inget har imponerat speciellt. Har iof bara fått på 7,9kg i strömmade vatten.
Fått en 70cm´s arg hanne i Emån som drog lite annars är det bara lite gung och rullningar och landa.
Måste säga gädda.. tycker bara jag får slöa, tråkiga stockar (fler än en gång man tror man fått en stock eller gren, som tillslut börjar röra på sig)
Kanske bara jag som fångar slöa jäklar? :P (dom små brukar iofs kämpa lite)
ps. (liten 1-2kilo, "stor" 3-5)
Då har du inte fiskat på de gäddorna jag har.
Har fått flera denna vår som dragit minst lika bra som en lax gör per kilo.
Inga stora men mellan 4-9kg
Old Firehand
2009-05-13, 21:13
Uer och marulk är riktigt trista att veva in. Ok, en marulk är ju som en sopsäck att veva in.. tungt... men inte en cm jobbar det för att bli kvar där nere.
Hej John H; Låt oss vända och se spänningen från andra sidan av fisket! Bonefish lär enligt sägen vara en av de starkaste och snabbaste fiskar som fångats på spö även om den är liten.
Själv har jag fiskat Lax i strida norska älvar, kampvillig Striped Bass i Keystone Lake i Oklahoma, Muskie i Leech Lake i Minnesota och stora, sega Gäddor i Hornavan. Den starkaste fisk jag själv upplevt var en "ovägd" storsej i Kvalsundet i nordligaste Norge. Jag har även fiskat Uer på 200-300 meters djup i K-fjord och Alta fjord. Om en 3-kilos Uer kämpar hårt vet jag inte, men den är ganska jobbig att veva upp från 300 meters djup upp till vattenytan och ögonen står rakt ut från skallen på den orangeröda abborrfisken.
Old Firehand
www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
Den har gör nog inte allt för mycket motstånd...
http://www.netkunskap.se/minsta-fisken-karpfisken-bara-ar-7mm-stor/
Lind5kog
2009-05-13, 21:52
En död fisk :)
sommenfiskaren
2009-05-13, 22:20
Mört.
inte mört om man ser till storleken!!!!
knaggrocka kämpar ju inte så mct, elr den håller ju imot med sin stora ytamen den drar ju ingen lina elr liknande...
inte mört om man ser till storleken!!!!
knaggrocka kämpar ju inte så mct, elr den håller ju imot med sin stora ytamen den drar ju ingen lina elr liknande...
Större knaggisar gör det..
Hälleflundran är riktigt riktigt svag har jag hört:popcorn:
ackeliba
2009-05-14, 18:58
Nejdu Proboarder.. Gäddan kan vara köldstel, men när vattnet är lite varmare kan det gunga på bra... Även nu under våren tycker jag att de kan vara svåra att trigga till hugg men de kan kämpa på ganska ordentligt.
sommenfiskaren
2009-05-14, 20:46
Större knaggisar gör det..
okej, jag har bara fått en på 4 kg, men dock fångad på västkusten(med en som får sportfiska dem lagligt):appl:
okej, jag har bara fått en på 4 kg, men dock fångad på västkusten(med en som får sportfiska dem lagligt):appl:
Väderöarna? Inte så vanligt med knaggisar på Västkusten..Tycker det är rätt bra fight på rockorna, framförallt på lätt utrustning.
Alessandro
2009-05-14, 23:14
Hälleflundran är riktigt riktigt svag har jag hört:popcorn:
Beror helt på, en del slåss inte alls, en del är helt vansinniga, beror på vattentemperaturen också, dom saknar simblåsa som dom kan göra vansinnes dykningar utan att bli påverkade för mycket.
Sir Fish-a-lot
2009-05-14, 23:23
Mört.
Räknar man hästkrafter per kilogram så är mörten en relativt stark fisk.
Den kämpar nog inte mycket på 0,30 mm lina och grovt spö men tagen på ett Winkelpicker eller Wandspö (spön för lättare bottenmete) med tunn lina ger en mört på 500 gram en helt OK fight.
Asp är överreklamerad. Kanske inte svagast, men definitivt ingen torped. Mört och björkna som några nämner är riktigt starka för sin vikt. Annars är det bara att hålla med, braxen, id, ruda, gös är rätt tröga. Marulk har jag tagit en och den var ju ingen stridis direkt...
sommenfiskaren
2009-05-15, 13:50
Väderöarna? Inte så vanligt med knaggisar på Västkusten..Tycker det är rätt bra fight på rockorna, framförallt på lätt utrustning.
jo jag vet, han som jag fiskade med sa att det bara var han och typ tre till i hela sveriga som fick fiska sånna i sverige. vid koster tog jag den. han som jag fiskade med sa att dom finns på ett område stort som en fotbollsplan...
jag tog den på ganska tung utrustinging
Quivertip
2009-05-15, 13:56
Inte braxen inte. Det är ju häftigast... Det finns en gammal poll (Omröstning) på det att braxen är den häftigaste fisken här inne på FS. ;-)
Länk till den gamla pollen (http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=3569&highlight=omr%F6stning)
:-)
Sir Fish-a-lot
2009-05-15, 14:26
Inte braxen inte. Det är ju häftigast... Det finns en gammal poll (Omröstning) på det att braxen är den häftigaste fisken här inne på FS. ;-)
Braxnar tendera att vara lite småtjuriga och inga direkta stridisar. I strömmande vatten har jag märkt att det är lite mer krut i brallarna. Kanske simmar de mycket i motström och på så sätt får lite bättre kondis och muskler ;)
Braxnar tendera att vara lite småtjuriga och inga direkta stridisar. I strömmande vatten har jag märkt att det är lite mer krut i brallarna. Kanske simmar de mycket i motström och på så sätt får lite bättre kondis och muskler ;)
Det stämmer enligt mina erfarenheter också :)... det är sjukt mycket starkare i strömmande vatten
Det stämmer enligt mina erfarenheter också :)... det är sjukt mycket starkare i strömmande vatten
De flesta fiskar tenderar väl att vara starkare i strömmande vatten, de kan ju använda strömmen som hjälp.
Proboarder
2009-05-25, 18:36
Då har du inte fiskat på de gäddorna jag har.
Har fått flera denna vår som dragit minst lika bra som en lax gör per kilo.
Inga stora men mellan 4-9kg
Jag får vackert ta igen det jag sa.. bara för det fick vi två gösar som inte alls hade något emot att komma upp, och tre gäddor som faktiskt bråkade lite..
skumt med fiske ibland.. skillnad på plats/tid/vattentemp?
jämtlandgädda
2009-06-11, 11:50
HAHA
min svagaste va en gädda
ja e van vid hård fajtande 1-2kg fiskar som fightar som en 5 kilos
ja fick en på 700 gram nåra år sen på en mört storm wobblerjigg som inte kämpade alls, kändes som gräs