Visa fullständig version : Test av nylonlinor
fiskarlennart
2009-06-13, 10:59
Intressant test av nylonlinor idag på www.gp.se ,en bit ned på startsidan finns länken till testen. Bäst betyg av testede linor fick Biltemas lin, låg närmast uppgiven brottstyrkaoch hade en otrolig nötningsstyrka. Vissa linor betydligt dyrare än Biltemas hade testresultat liknande katastrof
Flodebanan
2009-06-13, 12:03
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=500830
"- Jag blir faktiskt sned på det resultatet. Man ska kunna lita på vad som står på förpackningen. Det här är inget nytt, men jag trodde de hade skärpt sig, säger Martin Falklind, chefredaktör på Fiskejournalen."
"När andra linor, som till exempel Jaxon och Kevlon brast efter fyra respektive sex skavningscykler, höll Biltemas lina i hela 896 cykler.
Biltema var outstanding. Den var helt söndertrasad, men höll ändå ihop. Det var helt fantastiskt egentligen."
Där har vi nåt som alla Biltema hatare här på forumet kan läsa :appl:
Biltema har på många fronter höjt sin kvalite. Är väl helt enkelt tvingade.
Går inte i längden att leva på reklamationer.
fishyfishyfishyfish
2009-06-13, 15:40
"När andra linor, som till exempel Jaxon och Kevlon brast efter fyra respektive sex skavningscykler, höll Biltemas lina i hela 896 cykler.
Biltema var outstanding. Den var helt söndertrasad, men höll ändå ihop. Det var helt fantastiskt egentligen."
Där har vi nåt som alla Biltema hatare här på forumet kan läsa :appl:
Det måste vara så att Bitema har lagt ned miljarder på forskning och utveckling av fiskelinor när alla kända tillverkare har bara letat efter den absolut billigaste linor som dem kan sälja till ocker priser.:nej:
Jag tror inte att det var så vetenskapligt korrekt när dem gjorde testerna.:sprit:
Bättre fakta finns här http://www.eftta.com/english/line_testing.html?cart=1244900395235178
fiskarlennart
2009-06-13, 16:00
SP som gjort testerna är väl de testföretag i Sverige som har bäst möjligheter att utföra korrekta tester
I och med att Biltemas lina fick bäst resultat behöver det ju inte betyda att testerna inte gick korrekt till som vissa tycks tro
SP som gjort testerna är väl de testföretag i Sverige som har bäst möjligheter att utföra korrekta tester
I och med att Biltemas lina fick bäst resultat behöver det ju inte betyda att testerna inte gick korrekt till som vissa tycks tro
Där har du rätt, förstod att Biltema skeptiker skulle avvisa faktan från detta test på alla sätt.
Jag tror inte att biltema själva har tagit fram fiskelinorna, utan dom har nog köpt dom själva av någon underleverantör för att sedan sätta sitt eget namn på dom.
Biltema är ju ingen tillverkare av nåt slag. Köper in vissa produkter och sätter sitt namn.
Medans andra redan är med orginal namn.
Nylonlinan var förstås gjord av nån av dom större tillverkarna.
Finns ju några andra än märken än dom testade.
Kanske var en Stroftlina eller nån från Berkely.
fishyfishyfishyfish
2009-06-13, 22:35
Ja SP är mycket duktiga och pålitliga. Sverige är bäst på allt, det vet vi alla.
Synd att dem inte kunde redovisa korrekt pris på Abu linan. Det var faktiskt 200 meter som dem köpte för 99 kronor så meterpriset som anges i testet är 200% mer än i den verkligheten som jag lever i.
Lever du i en annan verklighet så kan jag förstå det för att vad som är verklig är subjektivt och högst personligt.
Jag väljer att inte tro på din verklighet och väljer min egen där jag bara har blivit besviken på alla mina inköp på Biltema. Om du frågor mig så svarar jag att jag hade blivit mindre besviken om jag hade slängt pengarna i sopkorgen utanför Biltema direkt istället för att ha köpt dåliga saker som jag fick köra till soptippen.
Skämt åsido; tror någon verkligen att alla seriösa lintillverkare säljer sämre linor än Biltema?
Resultaten är bevis på brist på tillit till tidningsreportage.
Kan vem som helst bli nyhetsrapporter eller forskare idag utan krav på kompetens?
Förutom faktafel så hittar man mycket stav och grammatikfel i tidningen varje dag.
Abbinator
2009-06-18, 21:24
"Dragstyrkan testades genom att linan belastades tills den brast. " Okej då vet vi hur testet gick till :cheers:.
ab_rolex
2009-07-22, 16:06
Biltema är som sagt ingen tillverkare av något ...
Jag har tesat biltemas linor och dom är rikitgt riktigt bra ... man får slänga asken fort om man fortfarande vill vara pryl tokig... men när den väl sitter där är den kanon !! :)
Samma sak med deras oljor ... om man vet viken som tillverkar deras oljor så köper man bara olja där ...
Märkligt sammanträffande att Biltema är storkund på annonsering i GP också... ;)
Känns lite som när PLUS testar Plasma-TV. Nej tack jag litar mer på EFTA isåfall...
Rapala Tough är en bra nylonlina IMHO, 49 kr för 200m
Värdelöst test. De har ju inte ens nylonlinor. En av linorna i testet var fluorcarbon, t.e.x.
Precis. Blandar päron och äpplen lite. Sedan står det inget om ifall de mätt linan så att det det angivna måttet stämmer, tillverkningsdatum och förvaring fram till test. Tre ganska viktiga faktorer som påverkar resultatet. Olika egenskaper på linor ger också olika styrka och nöttålighet.
Nu kan det väl vara så att Biltemas lina är bäst. Vem vet.
Att det fuskas med angivna mått råder det ingen tvivel om. Som kund skulle jag vilja ha alla linor datummärkta, ha exakta mått på diametern och gärna ett styrkemåttet. En lina med vissa givna egenskaper (mjukhet, styv etc) kan inte göras på så många sätt och det skiljer inte så mycket på styrkan. Sedan skall man välja en butik som har sina linor mörkt och kallt (nylon/FC). Då håller de mångdubbelt långre.
Öckerös Röding
2009-09-03, 10:31
Jag måste säga så här...ja har provat 6-10 fabrikat på Nylonlina och skäms inte för att säga det 0.30 linan från Biltema e ju fruktansvärt bra..otroligt elastisk..tvinnar inte..otroligt stark! jag kör den linan på 2 st av mina rullar och varierar med flätlina på mina andra 3 rullar!
Måste säga med att jag anväder Både Biltemas flätlina 0.25 200m för 99:- på en av mina saltvattenrullar haft på den nu 3 säsonger fransar inte bra upplägg mm...
Lina kan ha olika egenskaper. Högst brottstyrka är inte alltid viktigast. Personligen tycker jag man ska köra sin broms och lindiameter så att risken får linbrott knappt ens existerar. Annars är man ju ute på hal is varje gång man har fisk på...
Vissa linor är mer töjbara, vissa är mer stumma. Vissa har mer tendens till linminne, andra mindre mm.
Själv går jag inte ens efter brottstyrkan när jag köper en nylonlina. Utan snarare vad den kan tänkas vara användbar till.
Så för mig är ett sånt där test värt ingenting egentligen. Speciellt inte eftersom de inte gjort en rättvis jämförelse.
CGA.Erasmie
2009-09-16, 21:59
Testade en flätad lina från biltema i våras, den höll riktigt bra! Nästan lika bra som dom dyrare, den flätades dock upp ganska fort det var enda nackdelen.