Visa fullständig version : Behöver källor till studier i C&R. Hjälp mig!
Hade en diskussion med en miljöaktivist i en högre uppsat position.
Han var kritisk till C&R och ville inte lyssna till mina fakta utan nöjde
sig med att säga att det finns få studier om det.
Kan ni hjälpa mig med källlor? Var hittar jag fakta?
www.pikereg.se
Fast det gäller att vara försiktig i sina uttalanden ang C/R till vissa människor.
Själv tar jag gärna upp en och annan matfisk...
Intressant. Tar tacksamt emot allt relaterat men söker i huvudsak studier om fiskens överlevnad.
Bump!
Kom igen nu! Jag vet att det finns folk här som har järnkoll!
http://www.gaddforskning.blogspot.com/
Det är ganska många som bestämt sig för att C&R är en mycket bra metod att bibehålla ett befintligt bestånd av fisk i ett bestämt område, men hur det funkar eller varför börtsett från det uppenbara har ingen större utredning fastställt.
För egen del vet jag att människan fiskat i tiotusentals år innan metoden dök upp och trots betydligt högre fisketryck procentuellt av befolkningen har inte lyckats utrota våra vanligaste fiskar vilket får mig att tro att bestånden anpassar sig till andra faktorer mer än huruvida vi kör C&R.
Sportfiskare kan nog, tror jag, överdriva sin betydelse för fiskbestånden och jag tror att betydligt större påverkan på bestånden är miljögifter, utsläpp av kemikalier, rovfiske med trål och industriellt fiske i stor skala.
Flodebanan
2009-06-21, 22:21
Bump!
Kom igen nu! Jag vet att det finns folk här som har järnkoll!
Miljöaktivister och C&R kan nog resultera i idiotiska regler, det gäller nog att tänka på vad man säger.
Det är ganska många som bestämt sig för att C&R är en mycket bra metod att bibehålla ett befintligt bestånd av fisk i ett bestämt område, men hur det funkar eller varför börtsett från det uppenbara har ingen större utredning fastställt.
För egen del vet jag att människan fiskat i tiotusentals år innan metoden dök upp och trots betydligt högre fisketryck procentuellt av befolkningen har inte lyckats utrota våra vanligaste fiskar vilket får mig att tro att bestånden anpassar sig till andra faktorer mer än huruvida vi kör C&R.
Sportfiskare kan nog, tror jag, överdriva sin betydelse för fiskbestånden och jag tror att betydligt större påverkan på bestånden är miljögifter, utsläpp av kemikalier, rovfiske med trål och industriellt fiske i stor skala.
Nu har du inte gjort dina läxor igen Jari! :(
Jag får komma upp till Norrland och dra dig i öronen.
Men det där sista kan jag hålla med dig om.
Den var rätt bra faktiskt. Tack!
Vad står förkortningen C&R för?
MastaPike
2009-06-22, 21:30
Hallå. Jag kan skicka ett par forskningsartiklar till dig om du vill! Skicka din mail bara.
I bloggen ovan har vi bloggat om en studie vi nyligen avslutat fältarbetet på, som det står på bloggen har vi fångat 870 gäddor utspritt från ca 20 mars till den 6 juni, totalt kan jag säga att korttids dödligheten (upp till ca 1 dygn) varit en bra bit under 1%, vilket enligt mig är en väldigt god siffra.
Ska sätta mig och skriva den vetenskapliga rapporten med start nästa vecka, kommer att återkomma med mer resultat framöver.
EuroPike
2009-06-22, 22:29
Vad står förkortningen C&R för?
Catch and release - fånga och släpp tillbaka