handdator

Visa fullständig version : Ismete efter gös

Mattis
2003-12-18, 19:56
Jo det är så att jag har lite problem med att få gös när jag ismetar. Vad säger ni en eller tvåkrokstackel, var, tafsmaterial? Tacksam för alla tips.

Att sägas är väl också att jag fiskar till största delen i insjöar i Östergötland.

Nu får det ta och bli is.

Kiwi
2003-12-18, 20:16
jag "lånar" din tror här lite om det går bra?

Vilket djup finner man Gösen under vintern?fiskar i mälaren om det skulle vara olika?

carpfenmazter
2003-12-18, 20:18
Jag kör 15 lbs drennan 7-strand med två trekrokar stl. 8.. funkar hur bra som helst.

Push-Up
2003-12-18, 20:39
Canelle Supratress 5 eller 8kg's och en eller två 6:or beroende på betets storlek.

supratress
2003-12-18, 22:56
Cannelle supratress är bra, tro mig! ;)
MVH Supratress

Ari
2003-12-18, 23:49
Var köper man canelles produkter smidigast? Hittade massa franska sidor när jag letade. Såg att det fanns flera olika bla. Zandertress.

m@
2003-12-19, 09:34
Fly Fisherman i Järfälla...bor du inte i Stockholms, så kör postorder. Helt klart en av de bästa tafsmaterialen jag använt. Rekommenderas!

kenta_85
2003-12-19, 20:15
Till kiwi... Det finns en bok om just ismete tror den heter "Modernt ismete" Den hadlar om det mesta inom ismete och det står endel saker om mälaren till och med tror jag.. TRor det stor typ 5-15 meter eller prova dig fram från uddar typ citat: Om du fiskar vid en udde prova sätt upp spöt på tex 50, 75, 100 meter från land för att testa vart fisken står.."Gösen & abborren gillar norsen bäst i mälaren tror jag det stog också....

KG?
2003-12-19, 20:22
Originally posted by m@
Fly Fisherman i Järfälla...bor du inte i Stockholms, så kör postorder. Helt klart en av de bästa tafsmaterialen jag använt. Rekommenderas!
Kan nästan garantera att det låter annorlunda när säsongen är slut. Kompisen brände två gäddor efter varandra p.g.a avbiten tafs när han använde Canelle. Så inte är den så bra som P-U och m@ påstår.
Men till gös duger den nog...

m@
2003-12-20, 04:15
KG? Du drar jävligt snabba slutsatser baserade på vaddå? P-U har kört med materialet mer än denna säsong utan incidenter med tafsbrott på cannellen, jag har haft ETT missöde med ett brott på tafsen, men som jag får tillskriva klantig hantering. jag skulle tro att i likhet med mitt missöde, så är hans orsaker sprungna ur klantigt hanterande av själva knytandet av tafsen. Samma sak har hänt med Proleadern. Avgörande för en väl fungerande tafs är att knutarna utförs korrekt! Grinner "skaver" för mkt på materialet...efter jag lärt mig läxan har problemet heller aldrig uppstått efter det :-)

kiwi(gäst)
2003-12-20, 10:06
sjyst Kenta!får väl testa det du just sa!

skitfiske! //kiwi

jerka!
2003-12-20, 10:10
lets get it on!!! the big, monstreous, nervwrecking M@ versus the experienced, the old man! FIGHT FIGHT FIGHT !

Pike for life
2003-12-20, 11:35
jag använder drennan 20 lbs wire och anppasar antalet krokar och storlek efter betesfisken och hur petiga dom är

supratress
2003-12-20, 11:57
Insjögäddor på 9,8 kg och 9,6 kg och ett antal hyfsade till bara i höst. Still going strong... Jag kör Cannelle Supratress till det mesta (25 kg brottstyrka) och har så gjort rätt länge. Ett enda tafsbrott hittills och det berodde på tveksam knut i kombination med att jag försökte lyfta upp ett helt träd från några meters djup. Den har aldrig gått av i samband med fiskdrill och jag misstänker att det lär dröja innan den gör det. Ibland funderar jag på om Du häver ur Dig saker bara för "sakens skull" eller om Du verkligen har på fötterna när Du kommer med Dina utsagor, KG?

ljohan
2003-12-20, 14:04
Originally posted by m@
KG? Du drar jävligt snabba slutsatser baserade på vaddå? P-U har kört med materialet mer än denna säsong utan incidenter med tafsbrott på cannellen, jag har haft ETT missöde med ett brott på tafsen, men som jag får tillskriva klantig hantering. jag skulle tro att i likhet med mitt missöde, så är hans orsaker sprungna ur klantigt hanterande av själva knytandet av tafsen. Samma sak har hänt med Proleadern. Avgörande för en väl fungerande tafs är att knutarna utförs korrekt! Grinner "skaver" för mkt på materialet...efter jag lärt mig läxan har problemet heller aldrig uppstått efter det :-)
Vilken knut använder du för att knyta tafsmaterialet?

m@
2003-12-20, 16:15
Här har du en bra knut. Man behöver inte säkra den med sista genomföringen i den stora öglan som uppstår. Fixera ihop knuten försiktigt och tajta till ordentligt...

Push-Up
2003-12-20, 16:24
Jag har aldrig rekomenderat canellen för gäddfiske, jag har bara kört den på abborre och gösfiske och där har canellen varit den överlägset bästa mot gäddans tänder, vid mete, jiggning kastande med småbeten som annars störs av en stel tafs.
Alrig haft ett tafsbrott på två års hårt användande av Canellen!
5 och 8kilos canelle supratress har kevlarfibrer och rostfri wire sammanflätat i en enda tråd, 12kg's och uppåt har en kärna med coating och då har jag dragit en kanske förhastad slutsats i jämförelse med den i mitt tycke osäkra/dåliga ProLeadern....JockeVEkoln vi får ta ett ismetepass å snacka lite tafsmaterial :)
På gäddfiske vill jag ha ordentlig Wire!!!

supratress
2003-12-20, 17:40
Push-up; Ismetevändor är redan spikat. Det är bäst Du har med dubbla kläduppsättningar för vi kommer som sagt fiska skjortan av Dig! :)

Push-Up
2003-12-20, 18:04
Lätt å vara kaxig, men på ismetet är jag utan BBRF:effekten dvs. livsfarlig.....:)

supratress
2003-12-20, 18:14
Vill minnas att det var Du som började kaxa Dig. ;) För övrigt litar jag på att mina teamkollegor bänder fett då. Jag tänker sitta i min karpstol på stranden och dirigera trupperna! :)

KG?
2003-12-20, 18:18
Originally posted by supratress
Insjögäddor på 9,8 kg och 9,6 kg och ett antal hyfsade till bara i höst. Still going strong... Jag kör Cannelle Supratress till det mesta (25 kg brottstyrka) och har så gjort rätt länge. Ett enda tafsbrott hittills och det berodde på tveksam knut i kombination med att jag försökte lyfta upp ett helt träd från några meters djup. Den har aldrig gått av i samband med fiskdrill och jag misstänker att det lär dröja innan den gör det. Ibland funderar jag på om Du häver ur Dig saker bara för "sakens skull" eller om Du verkligen har på fötterna när Du kommer med Dina utsagor, KG?
Du kan fundera hur mycket Du vill. Men när det gäller Canelle i lägre brottstyrka så kan jag bita av den lätt. Kan jag det så kan gäddorna. Hur det är med 25 kilosen vet jag inte. Ta tex Proleadern med högsta dragstyrkan, den kan jag inte bita av och har fungerat bra vid praktiskt fiske.
Det jag vänder mig mot är nedsablingen av Proleader samtidigt som Supratressen höjs till skyarna. Jag har praktiskt erfarenhet av att det inte riktigt är så enkelt.
Men siktar man på gädda så är nog riktig wire det absolut bästa alternativet.

BBRF
2003-12-20, 18:19
Originally posted by Push-Up
Lätt å vara kaxig, men på ismetet är jag utan BBRF:effekten dvs. livsfarlig.....:)

Ja, P-U är lika bra på ismete som på att dra strömming och annat kvalificerat sportfiske.....

Push-Up
2003-12-20, 18:22
BBRF, jepp, ligorna lite varstans avslöjjar ju dina enorma storfångster:)

supratress
2003-12-20, 18:22
Det låter bra det, KG?. Pro Leader har jag några spolar liggandes men har inte testat den på allvar. Som sig bör uttalar jag mig därför inte om den... ;)

BBRF
2003-12-20, 18:32
Originally posted by Push-Up
BBRF, jepp, ligorna lite varstans avslöjjar ju dina enorma storfångster:)

Exakt....Inget fel i att vara bra på ismete och strömmingspimpelll:D

Push-Up
2003-12-20, 18:33
KG? har du rakbladsvassa tänder, jag har precis testat bita av supratressen utan större framgång:)
Det jag kan säga om PL i tunnare dimensioner är att coatingen gick att dra av i knuten utan problem och att den verkligen skitenkelt gick av i en gäddmun.

KG?
2003-12-20, 18:43
P-U; Bet som sagt lätt av kompisens 8 kilos eller vad det var. Av förklarliga skäl köpte jag ingen egen så jag kan inte prova igen. Han kan ju möjligen fått nån spole med någon form av fel, det vet jag inte.
Använder PL i tunnare dim. som "nödtafs" när det är mycket gädda i stöten för att spara in lite jiggar. Hitills har det fungerat, men man vet aldrig. Däremot har jag som sagt upplevt den starkaste ProLeadern som rätt säker, brukar ha den till att knyta fast extrakrokar på Sandrajiggar. Får se om jag får anledning att ändra mig.

ljohan
2003-12-20, 18:45
Är det inte bättre att ta detta i ett PM eller i en seprat tråd?
Blev lite offtopic må jag säga :)

miinken
2003-12-20, 18:52
ja om vem som biter av den fetaste tafsen! :)

Push-Up
2003-12-20, 18:59
KG?, nu é vi off topic....men vaffan, bara lite, tafsmaterial för gös är viktigt ämne! Som skyddstafs vidd jigg osv så spelar det inte så stor roll vilken man kör. Men vi mete då det är garanti på att tafsen sitter i munnen då ére lixom viktigare med säkert material.
Kan inte smällta att du med lätthet bet av materialet....:)

miinken
2003-12-20, 19:05
ta i mer p-u! ;) så går det kanske!

Push-Up
2003-12-20, 19:06
KG?, jag ger mig...det gick till slut :D

BeBest
2003-12-20, 19:44
När fiskarna är på hugget, får fiskarna passa sig!
Så ge varandra på tafsen så mycket ni orkar men se upp så ni inte biter er i tummen!
;)

Alexander Strid
2003-12-21, 19:06
Jag har med lite smått problem m,ed det..:

Ghunter
2003-12-24, 21:23
verkar ju kunna lite om att ismeta gös, ser så ut på bilden allfall.. Åtargå till saken, hur brukar dy göra då?

korten
2004-01-08, 23:59
här besvaras vad för tafs material man ska ha. men hur djupt går gösen nu?

qvarnis25
2004-01-09, 01:24
Sjhälv har jag inte testat canelle. Men Soft strand har funkat kanon för mig efter gös.. 6ot eller 8or, eller kombinerat beroende på betets storlek och fisken man fiskar efter. Om Owner inte passar plånboken så funkar Eagle Claw 2X strong eller VMC bra tycker jag..

Charlie
2004-01-09, 08:14
jag brukar köra på Drennan 7 strand 15lbs å en 6 krok...

Linålen
2004-01-09, 10:13
Senaste fisket fick vi gösen grunt 3,9 m tidigt på morgonen, näst senaste fich vi dem djupt 10-12 m runt kl 14:00, så det är som vanligt att hitta dem på den sjöns aktuella aktivitetsdjup när huggperioden infaller. Finns inte många genvägar än att hålla fiskegrejerna våta.... Men prova mer efter gösen, en intressant art att försöka sig förstå.