handdator

Visa fullständig version : Sötvattenfiske i närheten av Göteborg

rejeep
2009-07-14, 18:37
Hej!

Jag och en kompis tänkte ta och ge oss ut och fiska lite över helgen. Vi letar efter ett bra ställe (sötvatten) att fiska på i närheten av Göteborg. Vi har bil så vi kan ta oss en bit från staden. Det vi är mest intresserade av att fånga är Abborre och Gädda (om ni inte kan övertyga oss om att något annat är roligare). Vi hade gärna fångat någon fisk för att äta på plats.

Vi hade även tänkt att övernatta i tält och vill gärna bege oss in en bit i skogarna för att slippa vägar och annat.

Tipsa även gärna om vad vi ska fiska med!

Tack på förhand!

John Pohlman
2009-07-14, 23:49
Hejsan.

Om ni orkar ta er ett par mil utanför stan så är ju Svartedalen ett trevligt naturområde som ligger 3-4 mil norr om stan. Ligger mellan Kungälv och Stenugsund.

Där finns ett 10-tal sjöar som ingår i ett fiskekort som kostar 140:-/dygn och här planteras regnbåge in regelbundet(?)

Mer information finns att hitta här: http://www.sportfiskarna.se/goteborg/svartedalen.asp

I Svartedalen hittar ni garanterat nåt trevligt ställe att slå läger vid. Vilka sjöar som är bäst fiske i får någon annan tala om för jag har haft otur hittils iår där uppe.
Mete med räka eller powerbait ska ju fungera. Har sett att en del flugfiskare har haft bra framgångar också.

Ha en trevlig helg

rejeep
2009-07-15, 16:42
Hej!

Svartedalen verkar vara ett fint ställe. Vad jag kunde förstå av länken du skickade så fanns där både Abborre, Gädda och Regnbåge. Jag har aldrig fiskat med räka eller powerbait som du rekommenderar. Kan man göra det med vanligt kastspö? För det är det enda vi har tillgång till!

Annars har man någon chans på napp om man kastar efter fisken med vanliga drag?

Leios
2009-07-15, 18:15
Senast jag var där uppe så såg vi ett par vak på några fina regnbågar men inget som nappade, framåt kvällen så träffade vi en fiskekontrollant som kollade våra fiskekort och jag va tvungen att fråga vilken metod som går bäst i deras vatten ochd et är alltså Botten-mete med Powerbite/Mask/Räka.

Klockan va ju iofs ganska mycket då så han inte riktigt testa mig fram så ingen fisk då men ska upp dit snart igen.

Annars så kan du kolla efter ett vatten som passar dig på:

http://www.svenskafiskevatten.se/modules.php?name=Maps

bara att zooma in över Göteborg en del så ser du vilka vatten som finns här.

John Pohlman
2009-07-16, 19:14
Hej!

Svartedalen verkar vara ett fint ställe. Vad jag kunde förstå av länken du skickade så fanns där både Abborre, Gädda och Regnbåge. Jag har aldrig fiskat med räka eller powerbait som du rekommenderar. Kan man göra det med vanligt kastspö? För det är det enda vi har tillgång till!

Annars har man någon chans på napp om man kastar efter fisken med vanliga drag?

Japp det går fint med vanligt kastspö. Antingen flötmetar du eller bottenmetar. En bra tumregel kan ju vara att om du ser att regnbågen vakar mycket så satsa på flötmete annars på bottenmete. Men prova bägge för säkerhetsskull.

rejeep
2009-07-16, 22:35
Det blir Svartedalen. Var och köpte lite Powerbait idag. Får la se hur det går. Återkommer med resultat efter helgen. Tack för alla tips!

Gruvis
2009-07-16, 22:50
Glöm inte masken eller jigg

rejeep
2009-07-17, 16:05
Glöm inte masken eller jigg
Asså, är det något att ha? Lite jigg har jag allt.

Innan jag gav mig ut tänkte jag att jag skulle byta lina. Fick för mig att det var någon speciell knut man skulle göra runt rullen för att den inte skulle slira. Någon som vet något om det?

Gruvis
2009-07-17, 17:12
spolaxelknut eller glidknut med ett varv eltejp över

rejeep
2009-07-17, 20:27
spolaxelknut eller glidknut med ett varv eltejp över
Jag körde på spolaxelknut och lite tejp. Verkar sitta bra.

Ambassadeur5000
2009-07-17, 21:03
Jag körde på spolaxelknut och lite tejp. Verkar sitta bra.

Eller "grunda" med några meter nylonlina den torkar inte som tejpen kan göra.

rejeep
2009-07-19, 18:36
Eller "grunda" med några meter nylonlina den torkar inte som tejpen kan göra.
Det gjorde jag faktiskt med min förra lina. Det satt också bra! Kul att testa lite olika.

rejeep
2009-07-19, 18:45
Nu är vi tillbaka från vår helg i Svartedalen.

Det var ett väldigt trevligt ställe. Fin natur och bra att campa på. Dessvärre fanns där ingen fisk. I alla fall ingen som fastnade på våra krokar. Eller jag hade en Regnbåge på som släppte precis vid kanten. Den tog jag med en spinnare.

Vi körde en hel del power bait. Eftersom det var första gången och vi inte fick något kändes det som att vi hade gjort helt fel. Vi testade tre metoder:

Yta - Längst ut på linan ett litet sänke (eftersom power baiten flöt), sedan ca 40cm ovan en krok med en power bait. Och ytterligare en bit ovan, ca 70cm ett flöte.
Botten 1 - Längst ned på linan ett sänke. Ca 70cm ovan en krok med power bait. Sedan hade vi linan sträckt för att se när det nappade.
Botten 2 - Samma som botten 1, med skillnaden att ovanför power baiten hade vi ett litet flöte för att försäkra oss om att power baiten inte låg på botton.

Låter det som att vi gjorde någorlunda rätt och bara hade oflyt, eller var vi helt ute och cyklade?

beerzon
2009-07-23, 23:19
Jag kör bottenmete med metod 1. Skall nog själv ta och testa svartedalen en heldag snart, då kommer jag att köra beten som, mask, räka och majs. :)

Vart bor du nånstans föresten? Själv bor man i kungälv, så de är inte så jätte långt. =P

knickedicken
2009-07-30, 10:44
Sandsjön är bra för gädda och abborre, var uppe för ett par dagar sen, 3 pers 3½ timme och det blev runt 30 aborrar var av en riktigt fin på dryga kilot och en gädda på drygt 3, allt från land.
Vill man ha större så är det båt som gäller.
Man behöver inget fiskekort där så det är bara tuta och köra.

rejeep
2009-07-30, 21:10
Jag kör bottenmete med metod 1. Skall nog själv ta och testa svartedalen en heldag snart, då kommer jag att köra beten som, mask, räka och majs. :)
Har hört att räka ska vara bra. Får ta och testa det.

Vart bor du nånstans föresten? Själv bor man i kungälv, så de är inte så jätte långt. =P
Kungsbacka. Så det är inte så långt.

Sandsjön är bra för gädda och abborre, var uppe för ett par dagar sen, 3 pers 3½ timme och det blev runt 30 aborrar var av en riktigt fin på dryga kilot och en gädda på drygt 3, allt från land.
Vill man ha större så är det båt som gäller.
Man behöver inget fiskekort där så det är bara tuta och köra.
Det låter inte dumt alls. Så många fiskar får jag inte ens upp på ett år! ;)

Vad fiskade ni med?

knickedicken
2009-07-31, 09:56
Vanligt mete med mask, tror att vi tog någon på bottenmete med.
Gäddan fick vi på gäddmete med en liten abborre.