handdator

Visa fullständig version : Skriv på för att få regeringen att vakna!

Brownie
2009-07-23, 15:03
Är inte detta precis vad vi vill?
http://www.greenpeace.org/sweden/engagerad/be-sveriges-regering-raedda-vaar

Glöm inte att läsa igenom så att du kan sprida budskapet. Läg gärna upp länken på facebook eller skicka den per mail till dina vänner.

Tack!

Jari F1
2009-07-23, 15:32
Jag väljer att inte skriva på, men sympatiserar med initiativet. Det är en demokratisk rättighet att värna om vår miljö på det sätt man anser lämpligt.

Sånt där ska skötas på EU-nivå tycker jag och jag har ju hjälpt till att få Lövin invald där. Sveriges riksdag har jag litet eller inget förtroende för.

Hemi
2009-07-23, 16:26
Jag väljer att inte skriva på, men sympatiserar med initiativet. Det är en demokratisk rättighet att värna om vår miljö på det sätt man anser lämpligt.

Sånt där ska skötas på EU-nivå tycker jag och jag har ju hjälpt till att få Lövin invald där. Sveriges riksdag har jag litet eller inget förtroende för.

Jo men det är ju det som är syftet med skrivelsen, EU-nivå.

Citat från skrivelsen

"EU:s ministerråd måste fatta beslut som öppnar för de viktiga bevarandeåtgärder som Sverige och övriga medlemsstater också är skyldiga att införa enligt EU:s miljölagar. Under det svenska EU-ordförandeskapet måste Sverige arbeta för en grundlig reform av EU:s fiskeripolitik som gör det möjligt skapa riktiga marina reservat.
Stenblock ska inte behövas.

Jag uppmanar därför regeringen:

• Att ta initiativ under den påbörjade reformen av EU:s gemensamma fiskeripolitik för att skapa ett regelverk på EU-nivå som ger enskilda medlemsstater rätt att skydda Natura 2000 och andra marina skyddsområden mot alla miljöhot och utvinning av naturresurser, inklusive fiske.

• Att agera för att EU-kommissionen rekommenderar EU:s jordbruks- och fiskeriministerråd att införa ett permanent fiskeförbud i Fladen och Lilla Middelgrund enligt bevarandeplanerna för områdena.

• Att ge ansvariga myndigheter i uppdrag att – tills regelverket medger andra skyddsformer ............"

Hejan
2009-07-23, 16:49

Varför vill du inte skriva på - gör som jag - ändra några småsaker i texten så att du kan stå för den. (Nåja, jag lade ju faktiskt mest bara till - drog inte av så mkt)

Vad gullig du är förresten som nämner det där med Isabella Lövin.
Är du uppriktigt glad att du hjälpte till eller är du ironisk - det är så svårt med ironi. Visst var det väl så att du inte röstade på henne?

Sveriges riksdag - Du & Jag Alfred... (två ärtor i en skida)

P.S. Försöker faktiskt inte provocera dig här - blev uppriktigt fundersam över ur det ligger till.
Sedan är det faktum att jag använder ordet gullig är inte heller riktat mot dig - blev bara lite glad (igen) för att det finns åtminstone en (1) politiker (med kunskap) som bryr sig om fisken i EU-träsket

Brownie
2009-07-23, 17:33
Tack alla som skrivit på hittills.

Jari F1
2009-07-23, 18:37
Först skulle jag vilja citera mig själv:
Det är en demokratisk rättighet att värna om vår miljö på det sätt man anser lämpligt.
Jag vill också påpeka att jag kan läsa och förstår även hyggligt det skrivna ordet. Vi kan inte ändra det som varit och jag tror vi lätt kan överdriva betydelsen av vad vi kan göra för framtiden.
Känns det bättre att döva sitt samvete med att skriva på en "petition", så gör ni det.

"Vi lever, alltså är vi skyldiga"...

tintin_jkpg
2009-07-23, 19:52
Jag går på samma linje som Jari F1 här.

Tycker det är ett väldigt bra initiativ för dem som fiskar i våra hav eller äter fisken därifrån.
Själv gör jag varken det ena eller det andra.

Hade det gällt våra inlandsvatten och all fisk utom prickfiskar så skulle jag inte tveka.

Wreckbender
2009-07-23, 19:56
Bra, då vet vi var vi har dej.

Tycker det är ett väldigt bra initiativ för dem som fiskar i våra hav eller äter fisken därifrån.

Hade det gällt våra inlandsvatten och all fisk utom prickfiskar så skulle jag inte tveka.

Brownie
2009-07-24, 11:56
Är det bara folk som inte vill ändra något eller tror att man inte kan ändra något, som tänka skriva i den här tråden? Alla havsfiskare här inne är kanske på semester?

Hejan
2009-07-24, 16:04
Är det bara folk som inte vill ändra något eller tror att man inte kan ändra något, som tänka skriva i den här tråden? Tycker responsen här är ganska sorglig jämfört med hur det går till på Edge. Alla havsfiskare här inne är kanske på semester?

Äsch, folk har säkert mejlat. De flesta här har hjärtat på rätt ställe & förnuftet i behåll (nåja).

Det är ju inte alla som skriver på petitioner OCH, sedan orkar berätta för andra att de gjort det.
Själv brukar jag sällan posta sådana bekräftelser.

Mvh Hejan

GäddJävel
2009-07-24, 18:31

Tsss, du är rolig tintin, här ratas havet men i hobbyfiskes tråd om fotoalbumet är du med och "bråkar" men så vitt jag minns var det bara havsarter där och alltså inget som rör dig? Eller tänker jag fel??? :)

Jari F1
2009-07-24, 18:48
Jag tror du tänker fel, för det finns inget som är "allt svart" eller "allt vitt". Beroende på hur man frågar får man olika svar av en som tänker själv.
Man kan inte bara bestämma sig för att alla rotsaker är automatiskt äckliga. Somliga är inte bara nyttiga utan också jävligt goda.

Wreckbender
2009-07-24, 19:03
Är det bara folk som inte vill ändra något eller tror att man inte kan ändra något, som tänka skriva i den här tråden? Tycker responsen här är ganska sorglig jämfört med hur det går till på Edge. Alla havsfiskare här inne är kanske på semester?

Klart jag har skrivit på, som jag hade gjort om det gällt inlandsvatten oxå, i solidaritet med de som fiskar där. Och det är inte bara för att jag fiskar, våra barn skall få uppleva levande vatten också.

tintin_jkpg
2009-07-24, 19:06
Tsss, du är rolig tintin, här ratas havet men i hobbyfiskes tråd om fotoalbumet är du med och "bråkar" men så vitt jag minns var det bara havsarter där och alltså inget som rör dig? Eller tänker jag fel??? :)

Nu hänger jag inte alls med.
Jag trodde den tråden handlade om attityden hos folk som klagar på hanteringen av fisk i fotoalbumen. Det var i alla fall det som trådskaparen (hobbyfiske.se) förklarade för mig.

Bara för att jag inte skriver på en namninsamling som gäller havsfiske betyder inte heller att jag tycker att all fisk i haven borde skadas eller dödas.

Och vart du fått att jag "bråkat" ifrån förstår jag inte heller.
Jag diskuterade med 'hobbyfiske.se', diskuterar gör man som vuxen.
Jag respekterar honom som individ och han respekterar förhoppningsvis mig.

Vad du nu vill få ut av att sprida falska påståenden om mina engagemang i andra trådar förstår jag inte alls. Men det är ett väldigt barnsligt beteende att hålla på så där.

carter
2009-07-24, 19:30

O nästa gång så skiter du i grannsjön oxå, för där fiskar du inte, så det berör inte dig heller!

Tänk om o gör rätt!

tintin_jkpg
2009-07-24, 20:51
O nästa gång så skiter du i grannsjön oxå, för där fiskar du inte, så det berör inte dig heller!

Tänk om o gör rätt!

Jag visste inte att du hade ensamrätt att bestämma vilka saker JAG vill lägga min energi på.
Är det inte bättre att du skärper dig istället för att diktera hur andra ska tycka och tänka? Om jag anser att havsfisken inte är något som JAG vill lägga min energi på så är det ju för fan mitt eget val att göra, inte ditt och ingen annans.

Nästa gång du ska försöka vara stöddig så se till att skriva ordentlig svenska, sådana förkortningar använder folk som inte har något viktigt att säga och inte vill bli tagna på allvar. Du får säkert inte fler kompisar genom att stödda upp dig samtidigt som du stavar rätt men du inger i alla fall mer respekt hos mig som du försöker bråka med.

Men med en avatar som den du har så gissar jag på att du inte är så överdrivet mogen.
Vem vill förknippas med honom?

GäddJävel
2009-07-25, 08:00
tintin: Jag tror det blev lite fel... men din reaktion är onekligen intressant. Den återspeglar känslosvallet här på fiskesnack... :)

Om jag menat bråkat som i bråkat så hade jag inte gjort "hartassar" omkring ordet. Men, det är ju bevisat svårt att skapa bra kommunikation med bara ord.
Jag visste inte att dina tår var så ömma och det var absolut inte meningen att trampa på dem och för det ber jag om ursäkt. Men, jag tyker fortfarande att det är intressant. ;)

pasi75
2009-07-25, 08:21
Klart man skrev på, trots man aldrig fiskar i havet , men min son kanske vill göra det ?? Kanske en tankeställare ?

GäddJävel
2009-07-25, 08:34
Exakt Pasi, väl skrivet. Det behövs inte många ord för att verka klok. :-)

Fetis
2009-07-25, 10:09
Märks vilka som är sportfiskare, och som vill värna om våra vatten.
har självklart skrivit på. :ordning:

trashmasta
2009-07-25, 14:18
Klart man skrev på, trots man aldrig fiskar i havet , men min son kanske vill göra det ?? Kanske en tankeställare ?

Synd att inte fler tänker så. Då kanske dessa påskrifter aldrig hade behövts.

Jari F1
2009-07-25, 18:40
Jag vet inte om du har hört det, men det är rekordmycket fisk i havet utanför Sveriges norra kuster just nu.
Vad är det vi protesterar för nu då?
Att det i framtiden kommer vara mindre?
Vet du vad, ytterligare längre fram kommer det vara mer igen...

Team Fanny Farm
2009-07-25, 20:30
Jag skriver inte på!
Inte för att jag inte tror att det behövs, utan för att jag sympatiserar inte med Greenpeace. Och oavsett det goda syftet så ser jag det som ett stöd för greenpeace också och det vill jag inte.

Hemi
2009-07-25, 20:44
Jari, ärligt, vad anser du ska göras för ett säkerställande av ett långsiktigt hållbart fiske för alla?

Fattar det som du anser dig ha en högre visdom i motsats till de som tror att det går att förändra och förbättra och borde kunna svara på frågan..Helst inga papegojaktiga plattityder väl kända sedan långt innan dig av andra förment "opolitiska"....Du som vet hur världen är beskaffad och fungerar..

Vad ska göras?

Jari F1
2009-07-25, 20:54
Jari, ärligt, vad anser du ska göras för ett säkerställande av ett långsiktigt hållbart fiske för alla?

Fattar det som du anser dig ha en högre visdom i motsats till de som tror att det går att förändra och förbättra och borde kunna svara på frågan..Helst inga papegojaktiga plattityder väl kända sedan långt innan dig....Du som vet hur världen är beskaffad och fungerar..

Vad ska göras?
För det första kan vi ju ta reda på hur det verkligen förhåller sig med fiskens situation och inte bara utgå ifrån att "allt håller på att barka åt helvete" om inte du och jag drar i handbromsen. Eller skriver på en ynka petition utskriven av ett prao på Greenpeace, som uppenbarligen inte har den blekaste aning.

Jag tror fiskeriverket och sportfiskarna är seriösa i dessa frågor på ett helt annat sätt än både Greenpeace och MP.

När så själva problemets omfattning är klarlagd vill det till betydligt större samförstånd än att en avdelning på regeringskansliet får ett mejl från Greenpeace med några underskrifter, som direkt slängs i papperskorgen om det inte innehåller mer konkret fakta. Det som behövs är multinationella avtal och kvoter om vad som får fiskas, i vilken utsträckning och mängd och att det blir en noggrann övervakning av hela kedjan, så att ingen fiskar dubbel kvot och säljer billigt någon annanstans eller liknande.
Sverige och våra kustvatten bebos inte av bara svenskar och ute på internationellt vatten fiskar en hel industri från stora delar av världen och får vi inte styr på dem spelar det ingen roll vad vi gör lokalt.
Angående fiskens föryngring verkar det som att vio har rekordmycket lax i norra sverige just nu, medan småfisken är på tillbakagång i t.ex de områden där skarven brett ut sig. De tar upp tiotals tonvis med fisk om dagen och kanske ska man försöka stävja utbredningen av dem lokalt om man ska göra något som verkligen kan påverka oss.
Jag har massor av idéer och jag behöver inte ett tomteföretag som Greenpeace till att tala om för mig vad som är snett och sen göra fel saker åt det.

Men du får göra som du vill.
Jag hjälpte ju till att få in Lövin i EU, så...

Hemi
2009-07-25, 21:05
För det första kan vi ju ta reda på hur det verkligen förhåller sig med fiskens situation och inte bara utgå ifrån att "allt håller på att barka åt helvete" om inte du och jag drar i handbromsen. Eller skriver på en ynka petition utskriven av ett prao på Greenpeace, som uppenbarligen inte har den blekaste aning.

Jag tror fiskeriverket och sportfiskarna är seriösa i dessa frågor på ett helt annat sätt än både Greenpeace och MP.

H..:Hur får vi reda på hur det förhåller sig? Vad har du själv läst, rekommendera gärna texten med länk..

När så själva problemets omfattning är klarlagd vill det till betydligt större samförstånd än att en avdelning på regeringskansliet får ett mejl från Greenpeace med några underskrifter, som direkt slängs i papperskorgen om det inte innehåller mer konkret fakta. Det som behövs är multinationella avtal och kvoter om vad som får fiskas, i vilken utsträckning och mängd och att det blir en noggrann övervakning av hela kedjan, så att ingen fiskar dubbel kvot och säljer billigt någon annanstans eller liknande.
Sverige och våra kustvatten bebos inte av bara svenskar och ute på internationellt vatten fiskar en hel industri från stora delar av världen och får vi inte styr på dem spelar det ingen roll vad vi gör lokalt.

H...:Du pratade tidigare om EU-nivå men verkar tycka att Sverige som nu EUs ordförandeland ska eller inte kan göra något?

Angående fiskens föryngring verkar det som att vio har rekordmycket lax i norra sverige just nu, medan småfisken är på tillbakagång i t.ex de områden där skarven brett ut sig. De tar upp tiotals tonvis med fisk om dagen och kanske ska man försöka stävja utbredningen av dem lokalt om man ska göra något som verkligen kan påverka oss.

H..:Är du medveten om att en av orsakerna till att det nu det går upp mycket lax i östersjöns älvar är drivgarnsförbudet gällande sedan förra året?

Jag har massor av idéer och jag behöver inte ett tomteföretag som Greenpeace till att tala om för mig vad som är snett och sen göra fel saker åt det.

Men du får göra som du vill.
Jag hjälpte ju till att få in Lövin i EU, så...

Och..jojo du har massor av idéer men var är dom..? Du svarade liksom inte på frågan? Prata mer om vad som ska göras och mindre om vad som inte ska göras..Helst..

OCH återigen rekommendera vad vi kan läsa för att få en klar bild av situationen vad det gäller fisket, vad har du själv läst?

Ursäkta att jag som it-idiot var tvungen att lägga in mina frågor i din text H...

Anders (Team Lilla My)
2009-07-25, 21:41
Men för helvete! Lägg ned pajerna allihop! Måste det bli en kvasifilosofisk politisk diskussion om en sådan enkel sak. Har ni inget bättre för er en lördag!
Skriv på om ni vill eller låt bli om ni vill men släpp pajerna och låt folk kunna läsa i tråden utan att tröttna på alla provokationer.

Man kan tycka vad man vill om Greenpeace men alla initiativ som försöker rädda våra hav är bra. Och all påverkan i rätt riktning är positiv. Ju mer man hör en sak...
Dessutom - ju mer vanligt folk får reda på om havens situation desto större blir opinionen och trycket på politikerna att göra något åt det ökar. Om det sedan är Greenpeace, Sportfiskarna, Kalle Karlsson i Emmaboda eller smurfarna som tar initiativ till att påverka så är det egalt så länge initiativet är gott och dess mål är till nytta. Sportfiskare borde stå enade kring sådana här saker och inte käbbla inbördes, det tjänar vi inget på. Skriv på för våra hav!
Vill ni diskutera politik eller för/emot Greenpeace så starta en egen tråd om det!

Sir Fish-a-lot
2009-07-25, 23:49
Jag skrev givetvis på.

Är man medlem i Greenpeace och sportfiskare så har man ju inget val. ;)

Denna fråga handlar inte om man är röd, grön eller blå. Vill vi ha levande hav i framtiden måste något göras nu.

Hemi
2009-07-26, 00:23
Men för helvete! Lägg ned pajerna allihop! Måste det bli en kvasifilosofisk politisk diskussion om en sådan enkel sak. Har ni inget bättre för er en lördag!
Skriv på om ni vill eller låt bli om ni vill men släpp pajerna och låt folk kunna läsa i tråden utan att tröttna på alla provokationer.

Man kan tycka vad man vill om Greenpeace men alla initiativ som försöker rädda våra hav är bra. Och all påverkan i rätt riktning är positiv. Ju mer man hör en sak...
Dessutom - ju mer vanligt folk får reda på om havens situation desto större blir opinionen och trycket på politikerna att göra något åt det ökar. Om det sedan är Greenpeace, Sportfiskarna, Kalle Karlsson i Emmaboda eller smurfarna som tar initiativ till att påverka så är det egalt så länge initiativet är gott och dess mål är till nytta. Sportfiskare borde stå enade kring sådana här saker och inte käbbla inbördes, det tjänar vi inget på. Skriv på för våra hav!
Vill ni diskutera politik eller för/emot Greenpeace så starta en egen tråd om det!

Visst har du rätt. Självklart är det så att alla helt oberoende av politiska uppfattningar i övrigt måste jobba för ett gemensamt mål. Ett hållbart fiske. Alla som jobbar för ett bättre hållbart fiske är rätt.

Tråkigt är att vissa hur ska jag utrycka mig, mindre nogräknade individer? Medvetet eller omedvetet jobbande för de stora yrkesfiskarnas intressen..Likt Jari. För att utrycka mig, tveksamt om han i egen mening , rent privat jobbar för de stora yrkesfiskarnas räkning eller inte, betald eller icke betald,.Resutatet är det samma. Totalt lågklassigt. Prostiution. Alla vet ju är det är så.

Ursäkta att jag som seriös måste ibland konkret gå i svaromål till även oseriösa..Tro att de har seriösa intressen..

Självklart är det det så att alla sportfiskare oberoende av politiskt uppfattning har ett gemensamt mål.. Jari väljer att inte höra dit...limmande och slickande för "överheten"...riktigt lågklassigt..Brottarsnaskigt enligt min uppfattning. Icke man..

GäddJävel
2009-07-29, 21:22
Nu måste jag lägga mig i Jari och fråga vilka forskare du refererar till när du säger att hotbilden är så låg.
Och visst kan man tycka vad man vill om Greenpeae (t.ex. att det är ett "tomteföretag") men de är ju trots allt ganska väl förankrade i verkligheten genom bland annat forskare. Men naturligtvis är det som så att man kan se olika på saker och ting. Exempelvis ===>

===> Nån här på Fiskesnack påstod att mindre än 1% av gäddorna dör vid c&r.... vilket går stick i stäv mot den rapport jag såg i våras som sa att 15% (minst, förmodligen fler) dör.

Samma verklighet, olika forskare, olika resultat.

Dessutom tycker jag dina slutledningar är lite hårt hopskarvade. MP gör ju inte bara uppgörelser med V och S... för att nämna ett exempel.

Vad är ditt uppsåt när du debatterar i den här tråden? Att döda den lilla gnutta hopp och tro som trådskaparen och (kanske) andra har eller vad?

Bergman
2009-07-30, 16:00
Diskutera gärna vad ursprungsinlägget handlar om men håll politiska diskussioner utanför denna tråd. En separat tråd i Övrigt-forumet kanske är mer lämpligt för politik som sådant. Samma sak när det gäller diskussioner om Greenpeace fast då att inlägget möjligtvis ligger i Miljösnack-forumet. Och skippa personangreppen...

Har rensat ut det det som hör minst till tråden. Rapportera in de inlägg som ni inte hör hemma här i tråden.

I följande tråd kan ni diskutera Greeneace:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=51495

Och i följande tråd kan ni diskutera politik:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=51496

Möjligtvis att Greenpeace-tråden ska flyttas till Övrigt...

aurebu
2009-09-11, 09:46
Godt initiativ, men med tanke på at greenpeace gjør mere skade enn nytte så skriver eg ikkje på.

Bomber_5000
2009-09-30, 13:55
Självklart skrev jag på. Vi måste gå samman för att komma någonstans och öppna ögonen på de som bestämmer.